28.02.2012 12:00, Branislav "chinaski" Hujo, Komentárov: 0
Alan Wake's American Nightmare

Alan Wake's American Nightmare

Arizooooooona, Arizoooooooona, tooooooo je pravých mužů zóna. Alan Wake sa vrátil. Bundu a teplé oblečenie vymenil za károvanú flanelku, nechal si narásť módne strnisko a miesto manželky zachraňuje krásne devy niekde v ďalšej prdeli sveta. Vitajte v Americkej nočnej more!

Pôrod pôvodnej hry Alana Wake-a na konzole a aj následné portovanie na PC bol snáď strašidelnejší ako hra samotná, preto, priznajme si, rýchlosť príchodu spin-offu American Nightmare príjemne prekvapila. Snáď najväčším problémom s ktorým sa Remedy potýkalo bol spôsob ako vysvetliť fanúšikom, že výlučne digitálne distribuovaná hra nie je žiadnym pokračovaním pôvodnej hry, ale ako som už vyššie napísal len jej spin-offom.

Digitálne distribuované hry, najmä tie, ktoré sa rovnako ako American Nightmare, nachádzajú na Xbox LIVE v sekcii Arcade, sa musia vyrovnať s nepríjemnou skutočnosťou. Väčšina hráčov ich neberie ako plnohodnotné hry. S týmto predsudkom samozrejme bojovali aj Remedy, ktorí dookola verklíkovali, že aj napriek zaradeniu do sekcie Arcade, považujú AW:AN za plnohodnotnú hru ako ktorúkoľvek krabicovku ktorú vydali predtým. Ja vám našťastie môžem potvrdiť, že ich sľuby neboli plané. Hoci...

Remedy sa tentokrát rozhodli opustiť temné lesy severozápadu a tak sa miesto malebne depresívneho Bright Falls presunieme o tisícky míľ na juh do slnkom vyprahnutej Arizóny, konkrétne do jej južnej časti, kde skôr uvidíte mimozemšťana ako ihličnatý strom. Zmenou oproti pôvodnému AW je aj celkový feeling hry, keď vyložene, vážne sa tváriacu hru, vystriedal odľahčený podtón retra, ba až paródie (v dobrom slova zmysle). Ostatne všimnete si toho sami už pri letmom pohľade na menu, prípadne na samotného hrdinu. A je to dobre, hre takýto ošuntelo - Bčkový kabátik sekne viac ako by sme si možno mnohí, boli ochotní pripustiť. Mimochodom grafiku treba pochváliť, autori na nej viditeľne zapracovali a aj keď už to dnes nie je žiaden vysoký nadštandard, určite patrí k nadpriemeru. Hra svetla a tieňov je spracovaná priam úžasne a aj detaily sú jemnejšie ako v pôvodnej hre.

Dej je jednoduchý ako sa na správne Bčko patrí, hoci párkrát vás možno prekvapí, ale to skôr tým, že sa zrazu z tej plochosti vynorí zaujímavá myšlienka. Netreba sa ale báť o chvíľku zasa pomaličky vyšumí. To však netreba brať ako zápor, táto hra na príbehu nestavia a svoje svaly napína úplne inde. Na začiatku možno chýba väčšie, respektíve lepšie uvedenie do samotnej hry, chápem, že hra stavia na arkádovej akcii, ale ja by som rád chápal aj príbehové pozadie, prečo je Wake tam, kde je a kde si celú hru zaradiť v kontexte Alan Wake univerza. Vďaka možno nie celkom zrozumiteľnému rozprávaniu deja mi tak American Nightmare oveľa viac ako samotnú pôvodnú hru pripomínala jej DLC The Writer a The Signal, tam to tiež bolo celé také zmätené.

Aj tentokrát stojí Wake proti starému známemu Mr.Scratchovi, teda vlastne proti svojmu zvrátenému druhému ja. Aj tentokrát s ním prichádza do kontaktu predovšetkým prostredníctvom Tv obrazoviek i keď samozrejme dôjde aj na priamy kontakt. Tu sa musím zastaviť, oproti pôvodnej hre sú totiž príbehové videá a teraz nemyslím tie, ktoré vidíte v porozhadzovaných televízoroch, hrané. Nie sú v engine hry. Ikka Villi, teda herec ktorý stvárňuje Alana Waka sa mimoriadne vyžíval hlavne v Mr.Scratchovi, čo je aj dosť vidieť. Tento pán vám svojou charizmou a zvrátenosťou príde niekedy až celkom zábavný. Na druhú stranu, agresivita a násilie v niektorých TV videách sú až desivé a do inak vcelku pokojne plynúcej hry vnášajú prvky, ktoré majú hráča znepokojiť a dostať mu to skryté zlo pod kožu. A hre sa to darí, no je škoda, že mnoho hráčov, ktorí tzv. TV Shows nesledujú o túto dejovú nuansu prídu. Avšak títo hráči si American Nightmare užijú z iného hľadiska. Mám samozrejme na mysli akciu. Tej je tu oveľa viac ako v pôvodnom Alanovi. Hra tentokrát určite nie je survival hororom. To ani náhodou a kto to od nej čaká môže byť veľmi sklamaný. Remedy sa vybrali cestou akčného hororu (hoci ten horor berte s veľkou rezervou), na čom, otvorene si povedzme, už pár sérií dosť pohorelo (Resident Evil a Silent Hill). Tým, že sa táto hra prvoplánovo netvári ako AAA titul sa však Remedy elegantne vyhli práve tej chybe, ktorú spravili tvorcovia predchádzajúcich hier.

V arkáde si totiž mohli autori oveľa viac popustiť uzdu a tak sa z pôvodne depresiami zmietaného utiahnutého spisovateľa stal prototyp južanského macha s brokovnicou na pleci, ktorý s mierne zdvihnutým kútikom úst oslobodzuje telesne vyvinuté dievčiny zo spárov temnoty. A aj napriek tomuto prerodu (ktorý ale dúfam v Alanovi Wakovi 2 opäť autori opustia) si hru užije aj človek milujúci prvý diel. Ono to zasa nie je až také náročné, Remedy totiž neopravovali to čo nebolo rozbité, takže okamžite ako sadnete a vezmete do ruky ovládač automaticky sa vám vrátia všetky pôvodné návyky. Súbojový systém sa nezmenil vôbec, opäť na to aby ste mohli protivníka zneškodniť musíte najskôr baterkou, resp. iným svetelným zdrojom, odstrániť jeho temnú auru. Veľmi však potešilo, že pribudli nové zbrane, niekedy priam až úžasné kúsky (klincovačka, kuša), brokovnica je ale brokovnica. O nič horšie nedopadli ani protivníci, ich gro síce stále tvoria klasickí taken, teda hasiči a jednoduchí mestskí obyvatelia, ale život vám, sem tam, budú strpčovať aj potvorky z vyšších poschodí darvinowho evolučného rebríčka. Zoči-voči sa tak stretnete s pavúkmi, veľkými tučnými, no o to väčšou silou ovplývajúcimi maniakmi s motorovou pilou a mne najviac živoť znepríjemňujúcimi chlapíkmi, ktorí sa dokážu zmeniť na kŕdeľ havranov. Nepríjemnosti však dokážu narobiť aj ďalší, napríklad týpek na ktorého keď zasvietite kužeľom svetla rozdvojí sa, takže z jedného nepriateľa máte pár neopatrnými ťahmi baterkou hneď štvoricu vagabundov.

Báť sa však náročnosti netreba, hra je pomerne jednoduchá, prišla mi ľahšia ako Alan Wake. Nábojov, zbraní aj liečivých svetelných zdrojov je všade dostatok, skutočne v hre ide len o číru radosť z kántrenia protivníkov. Len škoda, že vďaka určitým dejovým zvratom si každú lokáciu zopakujete minimálne trikrát. Síce vždy sú tam iný nepriatelia a máte mierne zmenené úlohy, ale stereotyp, už hlavne, v záverečnej fáze cítiť je. Samotný Story mód dokončíte za cca 5-6 hodín.

Po jeho skončení však nemusíte hru mazať z HDD. Autori si pre vás pripravili Arcade mód, ktorý sa dá jednoducho prirovnať k populárnemu režimu Horda známemu z Gears of War. Vašou úlohou je prežiť neustále sa valiace vlny protivníkov a vydržať do úsvitu. K dispozícii máte niekoľko máp (treba si ich odomykať) na ktorých sa dá zabaviť. Veľmi však zamrzí nemožnosť na týchto mapách kooperovať s inými ľuďmi. Nejaký multiplayer tu výrazne chýba. Aj osamote to síce chvíľku je zábava, ale v kooperácii s niekým iným by to bolo určite zábavnejšie.

Alan Wake's American Nightmare je prekvapujúco dobrá hra. V žánri Arcade by som ju neváhal označiť medzi najlepšiu hru vôbec, prakticky nič ju neodlišuje od titulov mnohokrát predávaných za plnú cenu. Za 1200 MS bodov dostanete parádny Bčkový zážitok, ktorí aspoň trocha skráti, nám fanúšikom, čakanie na Alana Wake 2. Treba si však dať veľký pozor na to ako k hre pristupujete, pre tých, ktorý oddane vyznávajú pôvodné spracovanie Alana Waka táto hra nie je. Tí by totiž mohli byť veľmi sklamaní.

Výrobca: Remedy
Distribútor: Remedy / Microsoft
Karta hry: Alan Wake's American Nightmare