11.03.2009 00:00, DKF, Komentárov: 0
Tomb Raider: Lara´s Shadow (DLC)

Tomb Raider: Lara´s Shadow (DLC)

Ak náhodou ešte nepoznáte čarovné slovíčko ’Ďakujem‘, tak potom zaklínadlo ‘Okh Eshivar’, ktoré ako veľké eso vytiahla Lady Croft z rukávu vo chvíli smrteľného nebezpečia pri konci časti Beneath the Ashes, si môžete strčiť za klobúk.

Aby ste si nemysleli, že si vymýšľam, dôkazom tejto skutočnosti je v poradí druhé, veľkolepé doplnkové pokračovanie titulu Tomb Raider: Underworld. Level s názvom Lara´s Shadow nás opäť zavedie do podzemia odkiaľ sa s mladou archeologičkou ani po početných snahách nemôžeme dostať na svetlo sveta. Zmienené zaklínadlo je dôvodom použitého názvu tejto časti, schopností hrdinky a i čiastočným riešením neobjasnených udalostí.

Ak si ešte matne spomínate na Beneath the Ashes, Lara sa dostala ku kameňu, na ktorom boli starým jazykom vyryté práve slová "Okh Eshivar". Tie umožňovali ovládať všetkých nepriateľov vrátane jej dvojníčky, ktorú vytvorila na špeciálny účel jej úhlavná nepriateľka a zo začiatku série TR i pohľadná blondínka s vampírskymi krídlami, Jacqueline Natla. ‘Laryn tieň’ alebo dvojníčka alebo ako ju môžeme volať, je bezohľadný, živý vraždiaci nástroj, ktorý niekoľkonásobne prevyšuje Laru Croft v rýchlosti, sile a počte komb. Snáď i to bol dôvod, aby vývojári vniesli do hry väčšiu akčnosť ako riešenie nových puzzle. Dostávame sa teda pod kožu a do všetkých buniek tela nášho druhého najväčšieho úhlavného nepriateľa, do role Larinho dvojníka. Polovicu hry tak bojujeme vlastne sami proti sebe. Implementácia tohto nového herného charakteru na seba nenechala dlho čakať a už prvé ohlasy – ja ako prvý – som hodnotil tieto zmeny ako odvážny krok (nespomínam si, že by som v TR hral za niekoho iného ako za Laru) a zároveň ako netradičné oživenie deja.

Dvojníčku v podstate do super módu dostávame stlačením tlačidla, nenachádza sa v ňom automaticky. Dôležité je i to, že v tomto móde nezostáva po celý čas stlačenia ale iba obmedzený čas. Pre túto skutočnosť vznikol hneď vedľa ikonky stavu zdravia indikátor času v super móde. Ten má veľkosť päť sekúnd a takmer okamžite sa dopĺňa. Okrem rozmazaného videnia a zvýraznených životných funkcií vrátane dýchania a tepu vám poslúži na šplhanie po nenahmatateľných výstupkoch v normálnom stave. Spomaľuje i čas, čo sa hodí pri padajúcej "ohnivej" vode, rýchlo sa otáčajúcich ozubených valcoch či rotujúcich elektrických výbojoch. Takmer totožný systému funguje i pri najnovšom Prince of Persia. Vďaka tomuto módu môžeme využiť i skrytú "shadow power", ktorá to naozaj s vypelichanými kostlivcami roztočí. Efektné kombá iba s tromi variáciami na týchto podzemných tvorov v zápase so spomaleným časom a nadCroftovskou silou robí skutočné divy. Ak pripočítame naviac štýl "super attack" dostávame jednoducho pekelne dobré odreagovanie. Je nutné spomenúť i to, že tašky so zdravím by ste obtiažne hľadali. Dvojníčkina životná sila sa neobvykle obnovuje sama. Veľmi rozumné riešenie.

Prostredie pojalo celkovo svetlejší nádych čomu určite dopomohla i nepriateľsky sa vyparujúca tyrkysová tekutina. Celé je prispôsobené schopnostiam dvojníčky a jej kaskadérskym skokom bez istenia. Tvorcom sa zrejme zapáčili horizontálne otáčavé kruhové nadstavce, ktorých sa spolu s pohyblivými ikonami drakov nabažíte do sýtosti.

Level prechádzate v princípe dvakrát, vždy je to však na iný spôsob. Jedenkrát ako bezhlavý vykonávateľ rozsudku Natly, po druhýkrát ako osoba, ktorá nikomu neslúži a chce sa iba pomstiť. Vašou úlohou ako dvojníčky je najskôr ochrániť patrónku v nepreniknuteľnom stroji a neskôr tento stroj rozbiť. Dej je prepojený s flashbackom kde sa dozvedáme čo situácií s oným zázračným kameňom s magickými slovami predchádzalo a pokračuje už samotným rozhodnutím našej antagonistickej postavičky.

Musím udeliť bod pre cut scény, vynímajúce sa nadovšetko spolu s hudbou, podľa ktorej zaručene poznáte, že sa blíži koniec. A ten stojí zato. Naopak, bod musím odobrať za pohľad kamery, ktorý je v niektorých situáciách taký kritický, že sa mi chcelo skutočne plakať. Naviac sa mi párkrát stalo, že na rovnakých miestach sa z ničoho nič prepol pohľad na úplne iný a ignoroval permanentne moje povely.

Ak by som ale mal zhodnotiť oba DLC, Beneath the Ashes mi pripadalo viac logicky zamerané. Lara´s Shadow útočí skôr na akciu z blízka. Oba však majú niečo do seba. Nie je tým len nádherne vymodelovaná slečna v latexe, ale aj príbeh a kúzlo logiky, kvôli ktorému má Tomb Raider milióny fanúšikov.

Hodnotenie: 9

Crystal Dynamics

Distribútor: Eidos