18.04.2001 00:11, ZOLLINO, Komentárov: 0
Severance: Blade of Darkness

Severance: Blade of Darkness

Krv a mäso boli častým menovateľom mnohých dní obyčajného ritiera stredoveku. Zoberme si takého Mr. Barbara Conana. Ten sa so svojím mečom zapotil tak, až to nebolo pekné. Popritom lietali hlavy, ruky a všetko, čo nebolo pribetónované k zemi. Severance je niečo podobné. Epická cesta za poznaním minulosti a budúcnosti s mečom v ruke. Ak sa vydáte na cestu Severance, tak jednoducho budete musieť počítať so stovkami mrtvých. To nám ale vôbec nevadí, však?

Už som vďaka počítačovým hrám staval všeličo. Od rôznych základní cez železničné trate, mestá, civilizácie po rôzne simulátory. Azda najkurióznejší simulátor čo sa mi dostal do rúk bola hra Sim Farm (simlátor farmy). Pestoval som obilniny, zeleninu, choval kravy, ošípané... :) Je málo dobrých hier, ktoré nemajú v sebe prvky násilia a tak sa priznám, že na simulátor zábavného parku som bol vcelku zvedavý, zvlášť keď som vedel, že podobná hra Roller Coaster Tycoon i predchodca Theme park boli vcelku úspešné.

Nedávno som si pozeral staršie číslo jedného českého a hlavne nemenovaného časopisu na „S“. Medzi novinkami tam bola avizovaná hra Blade, pričom ako release date bola jar 1998. Skúste si typnúť kedy hra vyšla. Február 2001 pod názvom Severance: Blade of Darkness. Toto všetko mi došlo až neskôr a do hrania Severance som sa teda púšťal poučený len z obrázkov na krabici. Vždy, keď vkladám do mechaniky CD hry, o ktorej nemám ani tušenia, tak mám taký zvláštny pocit, ktorý sa prejaví na nenávisť v prípade prepadáku a na úľavu v prípade hitovej hry. Tak tomu je aj pri Black&White, o ktorom som nevedel nič okrem toho, že to bude hit.

Inštalácia si vypýta 850mb vďaka veľkému množstvu súborov, ktoré sa premiestnia na pevný disk. Pri odinštalovávaní teda počítajte minimálne s piatimi minutami. Po nainštalovaní hry sa teda môžeme pustiť do samotného hrania. Po zhliadnutí peknej stredovekej animácie, z ktorej pochopíme len to, že sa jedná o nejaký starý meč (žeby Blade of Darkness?), si môžeme vybrať zo štyroch postáv. Amazonka, Ritier, Conan a Trpaslík. Samozrejme, každá postava má iné schopnosti a zatiaľ, čo je Amazonka slabá ako mucha, tak je naopak rýchla a môže bojovať na diaľku vďaka lukom. Naopak, Conan je zase ťažký típek obľubujúci obojručné zbrane. Jeho obranné schopnosti sa teda približujú k obranným schopnostiam stromu, no jeho sila sa nevyrovná žiadnej inej.

O schopnostiach by sa dalo rozprávať dlho a ešte dlhšie by sme mohli viesť debatu, kto je z týchto štyroch charakterov najlepší. V zásade si však hru môžete vyskúšať zo štyroch pohľadov a vždy to bude niečo trochu iné. Okrem toho, každý charakter začína v odlišnej mape a počas putovania sa ich dráhy rozdelia, aby sa o dve mapy ďalej opäť spojili. Na svojho dobrodruha sa môžete pozerať klasicky z pohľadu a-la Tomb Raider, alebo rovno z pohľadu prvej osoby. Každý pohľad má niečo do seba a určite nemusím hovoriť, čo uvidíte keď sa z 1st Person pohľadu za Amazonku pozriete smerom dole. No to sú len také dopåňajúce detaily celku. A celok najviac môžeme prirovnať k Rune, ktoré sme už pokorili okolo novembra. Blade má oproti Rune navrch v tom, že tu je oveľa lepšie prepracovaný fyzikálny systém. To si jednoducho vezmete obojručný meč, urobíte protivníkovi niekoľko zásahov a na posledný mu odseknete napríklad ľavu ruku. Ten sa samozrejme začne klátiť k zemi za efektných výtryskov krvi. Tento moment môžete využiť na ďalšie „okýptenie“ jeho trápneho torza. Práve stelesnená brutalita vás bude zo začiatku motivovať k bravúrnym výkonom.

Príbeh sa uberá celkom neznámym smerom a možno povedať, že je to opäť jeden márny pokus o nejaké poriadne vtiahnutie hráča do deja. Jednoducho, neustále sa naháňate za nejakými kľúčmi, kryštálmi a „čojaviemčímešte“. Počas týchto hľadaní však prejdete pôsobivými exteriérmi a interiérmi, ktorým rozhodne dominuje grafika. Rune bolo postavené na Unreal engine, no Blade engine si s Unrealom kľudne môže porovnávať miery. Severance je jednou z prvých hier, kde je bravúrne prevedené tieňovanie postáv. Ak teda napríklad „pako“ nesie fakľu a približuje sa zpoza rohu, jeho tieň budete môcť vidieť ako jeho zväčšeninu na náprotivnej stene.

Tieto detailíky sa samozrejme dajú využiť k rôznym fintám. Engine hry umožňuje aj zobrať horiacu fakľu a zapáliť s ňou drevené veci. V tutoriale sa to dá naučiť, no v hre som to ani raz nevyužil. K dispozícii totiž budete mať naozajstné zbrane. Pri Conanovi už prvý základný meč vyvoláva isté pocity pri spanilom „odseknutí hlavy z otočky“. Je to však len zažiatok a postretávať budete môcť nespočetné množstvo zbraní pre každého zo štyroch bojovníkov. Long Sword, Spear, Great Hammer, a ďalšie. Niekoľko typov štítov, nápoje doplňujúce energiu, silu a ďalšie. Ku každej zbrani samozrejme existuje špeciálne kombo, ktoré ubere tak päťkrát toľko ako obyčajný úder. Tieto kombá máte v Journale (F1), spolu s ďalšími pomôckami k hraniu.

Severance nieje ani zďaleka zlá hra. Je to veľmi nadpriemerná hra, stojí za ňou totiž Codemasters. Rovnako ako za Flashpointom, Colin McRae Rally a ďalšími výbornými hrami, ktoré rozhodne nepostradajú hrateľnosť. Tak je tomu aj pri Severance, budete sa baviť pri výbornej grafike. Postupom času sa však hra opakuje a okrem nových zbraní a prostredí neprináša nič nového a to je aj dôvod, prečo som hru vzdal približne štyri mapy pred koncom. Už ma Severance nebavilo, to však neznamená, že sa k nemu nevrátim o dva týždne a nedokončím to, čo som začal. Severance si to totiž zaslúži.

Severance: Blade of Darkness

Výrobca: Rebell Act
Distribútor: EIDOS