29.01.2000 00:10, WIN, Komentárov: 0

Majesty

mojich predchádzajúcich slov jasne vyplynulo, že sa majesty zaoberá mučením, bitím, upaľovaním, vyšťavením na kosť svojich poddaných. Ha Majesty s tým nemá nič spoločné. Majesty je stratégia toho pravého rangu. Do rúk beriete zodpovednosť za celé kráľovstvo ako kráľ maličkej zeme a na vás záleží jej ďalší rozvoj, vynálezy, dane ...

Majestát, kráľ, samovládca, tyran, alebo inak povedané idiot na správnom mieste. Ale tentoraz sa role obracajú z pozície trpiacich poddaných na náhľad na zábavu kráľov.

Majesty

Výrobca CyberLore
Distribútor MicroProse
Procesor P-160
Pamať 32 MB
HDD 300 MB
Systém WIN 9x
Akcelerátor Nie
Multi play Áno
Typ Hry Stratégia
Tak veľmi cenená originalita priniesla svoje ovocie a stratégia Majesty je jedným z nich
89%
mojich predchádzajúcich slov jasne vyplynulo, že sa majesty zaoberá mučením, bitím, upaľovaním, vyšťavením na kosť svojich poddaných. Ha Majesty s tým nemá nič spoločné. Majesty je stratégia toho pravého rangu. Do rúk beriete zodpovednosť za celé kráľovstvo ako kráľ maličkej zeme a na vás záleží jej ďalší rozvoj, vynálezy, dane. Prvým kladom, ktorý oddeľuje Majesty od nezáživnej hladiny realtimeových stratégií je samotné poňatie ovládania. Už ako zo samotného názvu vyplýva ide stratégiu Kráľa, nie boha. Takpovediac kráľ dáva rozkazy, hentamto postavte, to zabite, vypíše odmenu a boh z Command & Conquer si označí presne koho kam pošle a má nadvládu nad každým človiečikom. Teda názov Kingdom Sim je na mieste a netrhajú sa z neho vlasy ako pri sérii Sim od Maxisu.

Z druhého uhlu pohľadu je to realtimeová stratégia, ale práve tá maličkosť ako AL a uvedomenie svojich poddaných, alebo takpovediac občanov dáva ten správny pocit, že nie ste jedinou mysliacou bytosťou, ktorej ide o prospech seba a svojho kráľovstva. Už len samotný sedliaci si bránia svoje obydlia a mestá a bijú sa s trollmi, zombíkmi, drakmi, kostlivcami holými rukami bez ohľadu na strach zo smrti. Pod tento bod vlastenectva takisto spadá aj uvedomenie, že ak je poškodená budova, tak sa ju remeselníci vyberú aj sami opraviť, netreba ich označovať a posielať na dané miesto, ako to bolo povedzme Age of Empires.Z tohoto pohľadu ma Majesty jednoznačne navrch. A aj keby nemal je tu aj ďalší prvok a to Rpg, rýchlo zabudnite na akčné diablo, dobrý mix rpg a stratégie nie je na škodu.

Ten fakt, že najprv začínate na nule s jedným hradom , pár obydliami dáva možnosti rozličného vetvenia rozvoja vášho kráľovstva. V prvom rade treba čo najrýchlejšie zohnať financie. Tie sa získavajú hlavne formou daní, máte vyberačov daní, ktorý každý deň vyberú zodpovedajúcu sumu v každom dome, tým odpadá nezmyselné ťaženie surovín, tie akoby si poddaný získavali sami a tak vám uľahčujú prácu a dávajú hre ten rozmer, ktorý potrebuje. Každý občan sa voľne pohybuje po kráľovstve, má svoj výzor, meno a atribúty. Aj samotný vyberač daní je viditeľná osoba, ktorú keď zabijú,. Tak sa do služby prihlási niekto iný. Ale svojich verných je potrebné aj chrániť. V prvom rade musí kráľ vydať rozkazy aby sa postavili strážne veže, alebo hociaká budova. To ako rýchlo a kedy bude hotová, závisí len od rýchlosti a záujmu poddaných. V už postavenej strážnej veži sa budú postupne zamestnávať stráže, ktorých prvoradou povinnosťou bude brániť mesto. Potom je tu trieda, bojovníkov, mágov, duchovenstva, lovcov. Týchto prvoradou povinnosťou nie je brániť hradby, oni skôr chodia na výpravy zabíjať monštrá a objavovať poklady, ale ak sú v meste často uvedomele pomôžu. A keď už ich predsa len chcete ovládať, tak to formou vydania rozkazu, niekam ísť, niečo zničiť. Dostatočnou motiváciou býva vždy finančná odmena za splnenie úlohy.

Dôležitú úlohu hrá aj spomínaný rpg prvok, vaše NPC postavy počas bojov získavajú experience, teda skúsenosti a po určitom množstve nahromadených skúseností povýšia na vyšší level, tým sa im zvýšia hit pointy , sila, stamina, mana a podobne. Takéto jednotky si potom strážim najviac a ide mi srdce puknúť ak mi umrie už nejaká pracne vypestovaná postava na 10 úrovni ,ale to sa nestáva často. Hlavne preto, lebo postavy samotné majú svoj vlastný inventár, kde si nakupujú veci podľa vlastne potreby a vôle. Takže je dobré predávať liečiacie mastičky, protekčné prstene.

Podobné artefakty sa vyrábajú vo vašich budovách. Nie len tak odrazu, ale aj samotné budovy sa dajú upgradovať, a môžu postupovať na vyšší level. Na ktorom môžu vynájsť nové nástroje, artefakty, masti. Upgradnuté trhovisko prináša spôsob burzy, prinášajúci viac peňazí do kasy a pritom sa zvyšuje sortiment ponúkaného tovaru. Blacksmith, teda kováč ponúka postupne lepšie brnenie, meče, výbavičku, no nekúp to. Postaviť sa dá až 29 rôznych budov, ale tu na rozdiel od Age of Empires nepotrebujete vždy všetko na maximálnej sile a úrovni, variabilnosť misií a nepriateľov sú toho dôkazom.

Na začiatkoch sú ťažným kameňom rytieri a obrana mesta. No nakoniec si zvyknete na svojich mocných mágov ako to v každej poriadnej fantasy býva a Majesty je fantasy ako hrom (meče a mágia tu majú hlavné slovo. No dnes ma pobavila odpoveď generálneho riaditeĺa TV Nova na otázku aký je rozdiel medzi sci-fi a fantasy. Neviem odkedy je fantasy len svet po apocalypse a tak isto, nechýba tam náhodou tá mágia?).Mágovia si môžu stavať svoje magické veže, odkiaľ za určitý príplatok dokonca aj sám kráľ môže určiť cieľ určitého kúzla, táto vec sa zväčša využíva hlavne voči väčším bossom. Mágovia, rytieri, roľníci, podobných povolaní a teda dobrých NPC je tu 11, na opačnej strane stojí 32 anithero monštier, čo dáva širokú paletu možností vedenia útoku proti nim. Každá postava má totiž inú rezistenciu, silu a obranu, s tým súvisia spomínané atribúty postáv. Každá ich má špecificky rozvinuté a je možné sa pozrieť na stav hociktorej postavy aj nepriateľskej, toto by som osobne odstránil ,lebo nebol by na škodu moment prekvapenia, ak na tú ktorú príšeru platí len mágia alebo opačne. Dokonca inventár samotných postáv súvisí tak, že ak zabijete niekoho, tak automaticky dostanete jeho predmety a zlato. Inteligencia NPC je výborná a nepredvídateľná, ak napríklad rytier ide ničiť nejakú hrad a pritom do neho seká nejaký vampír, tak sa otočí a nenechá sa lynčovať, kvôli tomu, že má len tupo poslúchnuť rozkaz. No takpovediac chybu som postrehol pri lukostrelcoch, ktorý sú mrštní a rýchli, tak prečo, keď je pri nich nejaký troll, neutečú ďalej a nestrieľajú odtiaľ nie oni si tupo stoja na mieste. Našťastie rehabilitáciu utrpeli mágovia, ktorý sa radšej teleportujú preč, keď je zle.

Možnosti uplatnenia stratégie Majesty je v samostatných misiách. Raz z nič hento, záchrana toho, postav to, unes hento, v praxi je to vždy trochu zložitejšie. Na hrajkanie sa je tu 32levelov na overenie si správnosti mojich výrokov a pritom počas každej môžete dostať jeden z dvadsiatky neočakávaných questov.

Po nejakej dobe hrania ma najviac prekvapilo zjavenie veci ako graveyard ,kde je výpis všetkých padlých hrdinov, zaujímavý spôsob kochania sa v smrti. Pri normálnych by táto vec nebola možná, lebo tam sa režú postavy na stovky, tu je to trochu reálnejšie s tým počtami a k tomu prispieva aj unikátnosť postáv, keď každý hrdina má svoje vlastné meno, rád a povolanie.

Nádherné fantasy maľby a animácie nemôžu v hre ako majesty chýbať a k tomu vernú atmosféru zveľaďuje nádherná hudba pulzujúca vám do krvi (ak teda v lepšom prípade máte uši, reproduktory a zvukovú kartu) a tie unikátne hlášky nahovorených postáv veru to je ono.

Osobne som nečakal , že Hasbro prinesie nejakú hru, po tom , čo začalo skupovať počítačové firmy, ale oplatilo a kvalitnou minulosťou opradený CyberLore zase priniesol hru svojím poňatím originálnu, atmosferickú a dobre hrateľnú. Comand & Conquer :TS ma mierne sklamal a upevnil moju predstavu, že doba realtime stratégie sa zasekla niekde medzi masovou deštrukciou a akčnou hrou bez akejkoľvek taktiky a samotného slova "stratégia". Majesty je toho pravým opakov a vytrháva žáner RTS do iných rozmerov.

WIN