03.02.2000 00:10, WIN, Komentárov: 0

Crusaders of MIght & Magic

Bol tu Heretic II, Ultima IX a chystá sa C&C Renegade. V podstate každá dobrá hra trpí fóbiu odkloniť sa do štýlu silikónovej Tomb Raiderky Lary. A nikdy to nedopadlo sebalepšie. A podobne to dopadlo aj s pokusom Might & Magic. Tento dungeon ma na svete tisíce svojich fanúšikov, medzi ktorými aj ja čakám na Might & Magic 8, ale titul Crusaders ma skôr zaskočil ako potešil ...

Crusaders of Might & Magic

Výrobca New World Computing
Distribútor #DO
Procesor P-166
Pamať 32 MB
HDD 290MB
Systém WIN 9x
Akcelerátor Áno
Multi play Nie
Typ Hry Action
Nedotiahnutá, nezáživná dlhá behačka svetom, ktorý nie je M&M
60%

Bol tu Heretic II, Ultima IX a chystá sa C&C Renegade. V podstate každá dobrá hra trpí fóbiu odkloniť sa do štýlu silikónovej Tomb Raiderky Lary. A nikdy to nedopadlo sebalepšie. A podobne to dopadlo aj s pokusom Might & Magic. Tento dungeon ma na svete tisíce svojich fanúšikov, medzi ktorými aj ja čakám na Might & Magic 8, ale titul Crusaders ma skôr zaskočil ako potešil.

Vždy sa všetko točí okolo hlavného hrdinu, tentokrát to je Drake, teda muž, čo už samo o sebe je na typ tejto hry plus. Neplechu rozpútal istý Necros, teda nekromancer, ktorý sa rozhodol plniť svoje povolanie a spod nánosov hliny vytiahol na svet armády kostlivcov, ktorých teraz pustil dobývať mestá. Drake sa do toho zaplietol takzvane nechtiac, keď mal desať rokov, títo kostlivci vyvraždili jeho dedinu a pomstiteľa máme hneď na svete. Pravdaže Drake teraz nemá 10 rokov, už je z neho silný mladý muž. A to o čo v hre ide si už snáď domyslíte samy.

Toľko k príbehu, síce nie je to žiaden strhujúci román ale stále lepší ako všetky diely Tomb Raidera dohromady. Tí čo majú radi Might & Magic môžu na M&M rýchlo zabudnúť. Na iných hrách môže byť napísane "Sid Mayer's ..." a pritom s tým nemusí mať dotyčný nič spoločné, teda Crusaders sa nekoná na žiadnom M&M alebo HoM&M známom svete a nestretnete ani žiadne známe osobnosti a príšery.

Čo teda vlastne CoM&M je. Čisto krvná akcia, a vôbec sa nedajte zmýliť nejakými PRG prvkami. Je tu síce niečo ako navyovanie levelov ale to sa prejaví akurát zvýšením many a životov a trochu sily. Neexistuje žiadne určovanie vývoja svojho hrdinu. Mágia je väčšinou na figu, existuje dokopy á kúziel, ktoré získavate nájdeným danej knihy kúzla a podobne ako v Diable, ak nájdete ďalšiu knihu toho kúzla sa jeho účinok zvýši. Mana sa časom rýchlo dočerpáva sama, ale mágia nemá na priamy útok. Hra sa takto zužuje akurát na akčnú obsekávačku kostí. Aspoň, že je na výber plno zbraní, ale aj tak som nepochopil na čo je možnosť prepínania si medzi č zbraňami, keď váš inventár je taký malý , že ak chcete vystačiť tak do neho napcháte jednu zbraň a hojivé mastičky. Zo zabitých kostlivcov síce vypadávajú zbrane, ale čo s nimi keď ich nemáte kam dať, potom ani nemáte čo v obchode predať a teda nemôžete nič kúpiť, no hojivé masti určite predávať nebudem. No keby bola aspoň do čoho si seknúť ,ale nepriateľov je len 10 druhov, je pravda, že každý môže nosiť iné zbrane a kúzla a výzorovo to nič nemení. Tak sa nedivte, že nič známe z Might& Magic sa sem nevmestilo. Najlepší bonbónik bol ten, že celý boj je o tom, kto prvý udrie, lebo seknutá osoba sa na chvíľu tak trochu zamotá a môžete sekať znova kým neexne. Potom je samotný boj o tom, koľko nepriateľov ide na vás. Vtedy sa mení hra na systém dementného saveovania po zabití každého nepriateľa. JE tu síce nejaký náznak práce na zaujímavom systéme boja a hrdiná sám vie niekoľko rôznych pohybov, celé sa to najskôr podobá na Die By The Sword a efektmi okolo zbrane na Soul Blade a čo z toho, keď v boji sa to uplatniť nedá.

Ďalším zaujímavý elementom je priestor hry. Z pohľadu grafiky je strešne pekný a aj vo väčších rozlíšeniach ide v pohode, neni to síce taká paráda ako Ultima IX ale tá zase narozdiel od CoM&M ani v menších rozlíšeniach nejde v pohode. Horšie je to s hrou samotnou. Putovanie svetom Crusadera sa časom zvrhne na behanie cez vyľudnené obrovské architektonicky nezáživné jednoduché priestory. Raz za čas zabijete nejakého kostlivca, potom niečo splníte a idete takou istou dlho trasou naspäť. To je vec, ktorá robí z tejto hry nudnú behačku , keby tam bola aspoň väčšia interaktivita s prostredím, ale to by som chcel moc.

Konečne je tu síce rozpracovaný Quest Book, kde sú vypísané splnené a nesplnené questy, ale povedzte mi načo je toto keď nie je ani dotiahnutý popis zbraní a predmetov a o samotnom RPG prvku nehovorím. Neexistuje žiaden popis zbraní ich účinok sa dá jedine zistiť používaním na sebe. Dajú sa na seba navliecť rôzne brnenia, štíty, magické zbrane a prstene, ale tých je tu tak málo, že dobrodruhovo srdce kričí kluastrofóbiou. Jediné čoho je tu viac a je trochu viac premakané sú zbrane. Tie majú dokonca aj rôzne druhy útokov a rôzne účinky. Môžu metať blesky, spôsobiť zranenie vampírizmom, temnotou, bleskom alebo mať rezistenciu. Ale väčšinou vždy ide o tom mať u seba tú najsilnejšiu zbraň a tie slabšie sú vhodné akurát do kontajnera.

A treťou veľkou chybou je lineárnosť. Dostanete nejakú úlohu a tak zase pol hodinu bežíte niekam, splníte to a prídete naspäť, kde je nejaké vetvenie, strhujúci spád. Dokelu keby trochu zmenšili svet a prešpikovali akciu napínavým dejom tak by to bola výborná hra. A tiež neviem načo je tu akási mapka, ktorá vám povie mäkké F. Teda nič, akurát v ktorej oblasti ste, namiesto kreslenia poondiateho obrázku mapy mohli doladiť niečo iné

CoM&M je nedorobený projekt z ktorého tento zápach tiahne zo všetkých strán a už vám ani nepríde na um rozčuľovať sa na debilným ovládaním prepojeným na myš s ktorou sa otáča aj kamera, v tej spleti akcií a nudy mi to nepripadá ako najväčší problém.

Škoda pre škoda, údajne bude aj pokračovania, ale keby sa namiesto vyvíjania komerčných zajacov venovali serióznym dungeonom bol by som radšej. Lebo CoM&M by som aj hral ,ale len raz.

WIN