25.09.2000 00:10, ZOLLINO, Komentárov: 0

Lemmings Revolution

Kde bolo, tam bolo, existoval raz jeden svet, ktorý existoval len kvôli sebe. Nikdy nevznikol a nikdy nezanikne, jednoducho len existuje. Svet skladajúci sa z jednej čarovnej škatule, jedného portálu do neznáma a nejakej krajinky. Jednoducho, nedotknuté miesto žijúce si svojím pokojom po stáročiach ...

Lemmings Revolution

Výrobca Psygnosis
Distribútor Psygnosis
Procesor P-266
Pamať 32 MB
HDD 450 MB
Systém WIN 9x
Akcelerátor Áno
Multi play Nie
Typ Hry Logic

Skutočne skvostný návrat klasiky

82%
Kde bolo, tam bolo, existoval raz jeden svet, ktorý existoval len kvôli sebe. Nikdy nevznikol a nikdy nezanikne, jednoducho len existuje. Svet skladajúci sa z jednej čarovnej škatule, jedného portálu do neznáma a nejakej krajinky. Jednoducho, nedotknuté miesto žijúce si svojím pokojom po stáročiach. Jedného dňa sa však stalo niečo, čo dramaticky poznačilo a pozmenilo svet počítačových hier. Čarovná škatuľa sa otvorila a začali z nej vypadávať malí, bezpohlavní Lemmingovia. A „Lemmings Oddyssey“ sa začala.

A myslím, že sa dá povedať, že sa začala aj naša odysea s ich existenčnými problémami. Od ich prvého uzretia svetla sveta už ubehlo mnoho rokov a kmitočty procesorov sa niekoľkokrát znásobili. Legenda Lemmingov však pretrváva, tak ako pretrváva firma Psygnosis, stojaca za všetkými dielmi Lemmings. Vyšli už mnohé diely, ktoré svojou úspešnosťou kolísali medzi priemerom a geniálnou hrou (prvý diel tejto ságy bol doslova herná revolúcia medzi logickými hrami). Svoju slávu si zožali ako na platforme PC tak aj na Amigách. Čas ukázal, že vyvolené je PC a my preto máme možnosť ešte stále hrať nové diely, ktoré sa už však objavujú zriedkavejšie ako v dobách minulých. O to viac som bol potešený, keď som si mohol zahrať nový diel – Revolution.

Priznám sa, nemám rád komerčné verzie starších hier. Keď napríklad vyjde hra Daytona a stane sa svetovým prepadákom, tak Daytona Gold rozhodne nemá vzniknúť. No aj napriek tomu sa dejú takéto finančne výhodné ťahy za účelom oživenia predaja nejakého prepadáku. Revolution v názve dnešnej hry by sme mohli úspešne podozrievať z rovnakého komercionalizmu, ale to by nesmelo ísť o Lemmingov. O starých dobrých Lemingov...

Spomínal som nejaké existenčné problémy. Lemmingovia totiž majú jeden veľký problém. Majú maximálne znížené IQ, približne na úroveň roztopenej čokolády. Určite všetci uznáte, že s touto inteligenciou sa nedá zájsť ďalej ako za najbližší roh. Tak je to aj v prípade týchto malých stvorení, ktoré neváhajú spadnúť do priepasti, nechať sa rozsekať, rozstrihnúť a podobne. Typov smrtí je tu požehnane a ako už ste asi sami vycítili, naši hrdinovia nemajú žiaden pud sebazáchovy. Tento tu supluje hráč ako jediná postava v hre, ktorá svojou inteligenciou má na to, aby doviedla samovrahov k úspešnému teleportu. Teleport značí koniec úrovne a začiatok úrovne novej.

Tak to bolo v minulých dieloch. Časy sa však menia a teleport nahradil obyčajný teplovzdušný balón, do ktorého musí nasadnúť určitý počet drobčekov, ak chcete postúpiť do ďalšej úrovne. Úloha je teda jasná: zachrániť Lemmingov pred ich samovražednými chúťkami a doviesť určitý počet z nich do cieľa.

Ono sa to ľahko povie, ale ťažšie vykoná, čo určite pocítite v druhej polovici hry. Princíp, vďaka ktorému sa hráčovi zverenci môžu dožiť konca, je veľmi jednoduchý. Na pravej strane hracej obrazovky je k dispozícii určitý počet činností pre Lemmingov:

Climber – normálne sa Lemmingovia od kolmej steny odrazia a kráčajú v opačnom smere, tento však v pohode zdolá všetky kolmé steny. Zastaviť ho môže až strop, od ktorého sa pekne odporúča k zemi.

Builder – dôležitý stavebník, ktorý je schopný vybudovať schodíky až do neba. Tieto tiež môžu zmenšiť vzdialenosť medzi miestom pádu a miestom dopadu (nie je teda potrebné vlastníctvo dáždnikov pre bezpečný pád).

Floater – ak Lemminga obdarujete činnosťou floater, tak pri páde si s ľadovým pokojom vytiahne dáždnik, ktorý zabezpečí jeho mäkký dopad na zem.

Bomber – sem-tam sa stane, že je nutné obetovať Lemminga pre „vyšší princíp“. A myslím, že Lemming obdarený funkciou bomber bude fungovať približne päť sekúnd, po ktorých jednoducho vybuchne.

Blocker – hneď na začiatku levelu je nevyhnutné stabilizovať stav Lemmingov, aby sa napríklad nedostali k neďalekej priepasti. To môže jednoducho vyriešiť blocker, ktorý ďalších Lemmingov nepustí ďalej a oni sa pri ňom jednoducho obrátia a kráčajú opačným smerom.

Basher – funkcia, ktorá je určite známa viacerým ľuďom z našej spoločnosti. Tunelovanie vo vodorovnom smere. Ak je funkcia udelená nejakému Lemmingovi blízko steny, tak okamžite začne rukami hrabať v pôvodnom smere. Minner – tento „baník“ zase buduje štôlne. Jednoducho si vytiahne krompáč a v šikmom smere nadol začne kopať.

Digger – niečo podobné je „kopáč“, ktorý kope zvislé chodby do zeme. Tieto im môžete zadávať a postupne sa tak prepracovávať k balónu. Počet činností je však prísne obmedzený, rovnako ako počet Lemmingov, ktorí môžu „padnúť za vlasť”. Navyše na trati škatuľa - balón je prekážok ako maku v podobe rôznych priepastí, vodných plôch, lávy, páčok, krabov a podobných elementov. Spočiatku jednoduchá úroveň sa tak môže ľahko stať nočnou morou, pri ktorej dvadsiaty pokus bude len začiatkom a „oťukávaním si“ úrovne. Úroveň sa totiž môže dramaticky skomplikovať aj objavením materiálu, do ktorého sa nedá urobiť chodba, ako ste pôvodne zamýšľali (už ste skúšali kombináciu krompáč + železobetón?). Mnohokrát sú v jednej úrovni dve škatule, ktorých obsah musíte paralelne doviesť do dvoch rôznych balónov. Samozrejme, takéto peklo vás nečaká hneď od začiatku, ktorý je vlastne takým pomalým rozjazdom pre nováčikov, testovaním jednotlivých funkcií a ich kombinácií.

S každou skompletizovanou úrovňou sa sprístupnia ďalšie dve, ktoré tiež čakajú len na to, aby ste ich pokorili. Tak sa vlastne utvára strom úrovní, kde prehľadne vidíte, ktoré už máte (zelená farba) či nemáte (žltá farba) za sebou. Vďaka rozvetvovaniu sa však môžete dopracovať k úspešnému koncu aj napriek tomu, že nezvládnete všetky úrovne. To by som však neodporúčal a už len z princípu odporúčam dohrať všetky úrovne, pretože si to naozaj zaslúžia. Prvotriedne zostavenie doslova „na milimeter“ bude vyžadovať aj vašu presnosť, ktorú budete musieť mnohokrát nacvičovať počas niekoľkých pokusov predtým, ako úroveň konečne pokoríte. Určitým problémom je tu totiž aj časový limit, ktorý nestresuje, no na druhej strane človeku nedáva hodiny na rozmyslenie. Akou-takou náplasťou je záchrana v podobe tlačidla pause, pri ktorej však nemôžete rotovať valcom. Určite si každý nájde svoj systém postupu, ale pre nováčikov pár rád:

V prvom rade odporúčam stabilizovať skupinku, aby nepopadala do prvej priepasti. Ak máte viacero škatúľ, z ktorých sa hrnú Lemmingovia, tak skúste najprv frekvenciu ich pôrodov zo škatule do úrovne (tlačidlá myši v kombinácii so škatuľou). Následne sa venujte jednej lavíne nezbedníkov a potom druhej. Jedna totiž niekedy dokáže urobiť ideálne podmienky pre druhú.

Šetrite si Lemmingov, ako môžete. Pred úrovňou si teda pozorne pozrite, aká je tolerancia úmrtnosti, aby vám potom nechýbal jeden „prcek“ do skončenia levelu. Posledné pravidlo: každá úroveň sa dá spraviť.

Čo človeka ako prvé zaujme na hre, je grafické spracovanie, ktoré sa opäť predviedlo v slušnej miere. Engine hry je v 3D, no v skutočnosti hráte klasickú 2D hru. Ako je to možné? Celá úroveň sa totiž odohráva po stranách (rozmýšľam, že valec má len jednu „stranu“, keď nepočítame podstavy) valca, ktorým možno rotovať v ľubovoľnom smere. Je možné aj detailné priblíženie pre presnosť udeľovania funkcií. Lemmingovia sú síce len 2D sprity, ale veľmi vydarené a vôbec to človeka nebude mrzieť. Len ma trocha trápilo, že grafika levelov sa nijako dramaticky nezmenila, rovnako neočakávajte žiadne dych vyrážajúce „spectacular effects“. To na druhej strane nevyžaduje žiadne delo pod stolom. Pokojne bude stačiť nejaké pentium 233 a 32 Mb Ram. Samozrejme, ako vždy, aj teraz 3D akcelerátor hru len urýchli a skrášli. Zvlášť našich malých „pucinkov“.

Grafika je teda priemerná. Za čo však ručím, je váš úsmev pri prvom radostnom skríknutí Lemminga, ktorý skočí do koša balóna. To musíte jednoducho počuť. Zvuky sú teda skoro klasické, na aké sme pri takýchto hrách zvyknutí. Hudba je však ešte lepšia a je presne stvorená k smiešnemu pohupovaniu sa týchto pajácov. Nikomu to nehovorte, ale občas som sa pristihol s jednou z týchto veselých melódií na perách. A to mám na disku Nine Inch Nails a podobné veci ;-).

Čo teda dodať na záver? Lemmings Revolution sa na nás vyrojila znenazdajky a je nutné povedať, že je to len dobre. Človek sa nevie odtrhnúť od hry, kým nedokončí tú prekliatu úroveň. A keď ju dokončí, tak chce vidieť, čo je v tej ďalšej. Jednoducho sa táto hra môže pre niektorých ľudí stať novou drogou. Mne však na hre vadí mierny stereotyp v neskorších úrovniach, rovnako ako malý počet činností, ktoré sú Lemmingovia schopní vykonávať. Na druhej strane sa týmto vraciame k prvým a originálnym Lemmingom, ktorí mali tiež len tieto funkcie. V každom prípade, aj napriek označeniu „logická hra“ ju odporúčam každému, kto si chce naozaj kvalitne zarelaxovať a potrápiť svoj mozog aj s diametrálne odlišnými problémami, než s akými sa stretávame v každodennom živote. A o to pri hrách predsa ide, nie?

Poznámka autora: Hra je ako stvorená pre nežné pohlavie. Žiadna krv, násilie a ešte aj smrť je tu podaná v zábavnej forme. Ak teda nemáte s hrami žiadne skúsenosti, tak práve týmto môžete začať. #aut#

ZOLLINO