08.11.2000 00:10, ZOLLINO, Komentárov: 0

Star Trek: New Worlds

Kto by nepoznal fenomén Star Trek (ďalej ST), ktorý sa, rovnako ako v Českej republike, aj u nás teší veľkej obľube. Fanúšika neustále zásobujú viaceré satelitné televízie novými dielmi populárnej série. Či už je to vesmírna loď Enterprise, Deep Space Nine alebo Voyager. Všetky sú rovnako populárne, rovnako ako kinohity (spomeňme aspoň ...

Star Trek: New Worlds

Výrobca Interplay
Distribútor Activision
Procesor P-233
Pamať 32 MB
HDD 450 MB
Systém WIN 9x
Akcelerátor Áno
Multi play Áno
Typ Hry Stratégia

S odstupom času vidím, že tvorcovia ešte majú čo dobiehať

60%

Kto by nepoznal fenomén Star Trek (ďalej ST), ktorý sa, rovnako ako v Českej republike, aj u nás teší veľkej obľube. Fanúšika neustále zásobujú viaceré satelitné televízie novými dielmi populárnej série. Či už je to vesmírna loď Enterprise, Deep Space Nine alebo Voyager. Všetky sú rovnako populárne, rovnako ako kinohity (spomeňme aspoň First Contact). Nečudo, že aj herní tvorcovia sa rozhodli vložiť svoje peniaze do tohto vesmírneho „cirkusu“. Výsledkom ich snaženia môže byť čokoľvek, čo má niečo spoločné s pojmom počítačová zábava. Od interaktívneho filmu (Star Trek: Borg), až po výbornú 3D akciu (Star Trek Voyager: Elite Force), ktorá náhodou vyšla len prednedávnom (čoskoro určite prinesieme recenziu).

Tak sa stalo, že bola stvorená čistokrvná real-time stratégia práve na motívy spomínaného kolosu, ktorým ST určite je. Nemusíte sa však obávať toho, že ak nie ste hardcorový fanúšik ST, či nespíte s tricorderom pod vankúšom, tak budete mať problémy čokoľvek pochopiť. Samozrejme, je lepšie, ak aspoň zbežne poznáte vzťahy sveta ST, nie je to však nevyhnutnosťou a bez problémov si zahrá aj nováčik v odbore.

O čo vlastne ide? Kde bolo, tam bolo, existovala rasa Romulanov, Klingonov a federácia (prekvapenie, však?). Zákerní Romulania vyvinuli novú výbušninu menom shiva (ničiteľ) a rozhodli sa otestovať ju v neutrálnej zóne. Ako to však býva, zaplietli sa do toho Klingoni a federácia, z čoho vzniklo pekné „melee“ a Romulania nechtiac trafili shivu. Tým nastala explózia, ktorá spôsobila poruchu v časopriestore a presunutie nových planetárnych systémov z paralelného vesmíru práve do neutrálnej zóny. Planéty boli „zoskenované“ a boli na nich objavené veľké nerastné bohatstvá. Tieto nové surovinové zásoby boli pomenované ako „Tabula Rasa“ (čistá, nepopísaná tabuľa). A ako to už býva, vy sa prevteľujete do koloniálneho generála jednej z troch zúčastnených strán (federácia, Klingoni, Romulania), za účelom získania nových svetov.

Áno, je to tak. Je možné otestovať si vedenie vojny z pohľadu všetkých troch rás. Samozrejme, vedenie boja sa pre každú z nich líši, čo asi nikomu zainteresovanému nemusím zdôrazňovať. Federácia má chrániť a minimalizovať akékoľvek straty na životoch, Klingoni bojujú za česť, impérium a sú pre túto vec ochotní okamžite zomrieť a známi Romulania sú typickí vesmírni teroristi neštítiaci sa ničoho. Presne takto bude vyzerať aj vaša hra. Za každú stranu je pripravených 14 misií, z čoho je väčšina identických pre všetky strany, no z iného uhlu pohľadu. Ak ste napríklad za federáciu mali konvoj ochrániť, tak za Romulanov budete musieť konvoj zničiť. Je to nápad, ktorý sa už objavil vo viacerých hrách, no tvorcovia akosi nedbali na to, že sa väčšinou stretol s rozčarovaním herného publika. A tak je to aj tu. Jednoducho, hráte skoro stále to isté, len za inú stranu. Navyše misie sú značne nevyvážené vzhľadom na ich ciele.

Niektoré máte hotové za chvíľu jednoduchým oskenovaním starodávneho artefaktu a pri niektorých musíte nájsť aj toho posledného nepriateľa, zašitého hlboko v periférnych oblastiach mapy. Keď už sme pri tej mape, tak sa musím zmieniť o tom, že bojové pole je naozaj rozľahlé a málokedy využijete viac ako polovicu ponúkaného miesta. Táto gigantickosť však dáva pocit reality a nie pocit stupídnej malej úrovňovej mapy na jedno použitie. Bojovať sa bude na tráve, snehu, horúcom piesku, či na rozpadávajúcej sa planéte. Prostredí je teda viac než dosť a nudiť vás rozhodne neprestanú, nudiť vás začne niečo iné. Jednotky. Tie sú samozrejme vytvorené s dizajnom v duchu rasy, ktorej prináležia. Stretnete sa tak s typickými zelenými tvarmi Klingonov, neviditeľnými Romulanmi, či dôstojnými federálnymi jednotkami. Nuda na vás však príde, keď sa rozhodnete hrať do konca za jednu rasu. Neustále bojujete tými istými prostriedkami a nové pribúdajú neskutočne pomaly. Toto by som priradil rozhodne k negatívnym záležitostiam hry.

Čo sa rozhodne nezaprie, je grafika, ktorá vás určite uchváti rovnako ako mňa. Prekrásne rozľahlé scenérie plné detailov, ktoré môžete skúmať doslova „z povrchu zemského“. K dispozícii je 3D kamera s troma pohľadmi. Prvý je blízky nadhľad na detailné presúvanie jednotiek, druhým je vzdialený nadhľad pre väčšiu prehľadnosť a tretím je prízemný pohľad. Samozrejme, s každým môžete otáčať o 360 stupňov, približovať, vzďaľovať a podobne. Keď sa prvýkrát prepnete do spomínaného tretieho pohľadu a uvidíte vašu kolóniu pracovať, tak určite budete udivení nad tou krásou a detailnosťou. Výborné grafické hodnotenie tiež dotvárajú efektné výbuchy a priebeh boja. Aj tu však možno nájsť neduhy, ktoré hru sprevádzajú. Ovládanie pohľadu je možné len cez numerickú klávesnicu a takmer vôbec sa nepoužíva myš, čo spomaľuje orientáciu v teréne. Nádherným použitím myši pre pohľad kamery je napríklad Ground Control, kde ste za tri sekundy zvládli vydať príkaz na útok, zoradiť smer formácie a zabehnúť si na WC. Tu to tak nie je a mnohokrát prídete o jednotku bez toho, aby ste sa k nej stihli dostať. Nefunguje totiž presun po mape jednoduchým kliknutím na požadovanú destináciu. Musíte na požadované miesto stupídne doskrolovať.

Samou chválou však žiari zvuková stránka hry, ktorá je jednoducho výborná. Nádherné vojnové tóny bez problémov konkurujú Williamsovým Star Wars. Rozdielna hudba sprevádza každú rasu a mení sa pri rôznych situáciách v hre. Pôvodne som chcel napísať, že sa mení dynamicky, no nie je to tak. Pri rýchlom spáde situácií sa totiž ostro mení štýl hudby. Nie plynule, ale ostro. Našťastie to nie je také kruté a dá sa to odpustiť. Zvuky sú rovnako na vysokej úrovni, práve také, aké poznáte zo seriálov.

Aká je to vlastne hra? Je to bomba, alebo je to prepadák? Pôvodne som bol za tú prvú možnosť, pretože ma ST: NW úplne pohltil. No s odstupom času vidím, že tvorcovia ešte majú čo dobiehať. Nedokonalé misie, jednotky a pokračovanie vynikajúcej zápletky rozhodne nesvedčia hre s titulom „bomba“. Hra to však nie je zlá a mnoho Star Trek fanúšikov bude asi v siedmom nebi pri jej hraní (dobre, dobre, nie tak úplne, ale aspoň šieste to bude). Takže sa rozhodnite vy, real-time stratégií je na trhu viac než dosť. .

ZOLLINO