11.12.2000 00:09, ZOLLINO, Komentárov: 1

C&C: Red Alert 2

Dvasiate roky našeho storočia boli rozhodne zaujímavé pre našich nemeckých „skorosusedov“. Spamätávanie sa z vojny, chudoba a nenávisť k ostatným národom, ktoré nemali tú smolu, že prehrali. V tomto čase však žil v nemecku aj jeden talentovaný chlapec, ktorý začínal povolaním maliar-natierač ...

Party ALARM! Röten ALARM!

C&C:
Red Alert 2

Výrobca Westwood
Distribútor EA
Procesor P- 233
Pamať 32 MB
HDD 300 MB
Systém WIN 9x
Akcelerátor Nie
Multi play Áno
Typ Hry RTS

Je s5, ale sklamal.

70%

ZOLLINO - 60%
EDO - 60%
ViperMan - 90%

Kupujte tu:

PC, PSX, DVD ...

Dvasiate roky našeho storočia boli rozhodne zaujímavé pre našich nemeckých „skorosusedov“. Spamätávanie sa z vojny, chudoba a nenávisť k ostatným národom, ktoré nemali tú smolu, že prehrali. V tomto čase však žil v nemecku aj jeden talentovaný chlapec, ktorý začínal povolaním maliar-natierač. Jeho idey však v jeho fašistickom rozume vyústili až do genocídy, ktorú poznáme pod názvom Druhá svetová vojna. Tento chlapec mal meno Adolf Hitler. Po skončení vojny bolo v USA koncentrovaných mnoho vedcov, medzi ktorých patril aj Albert Einstein. Týmto sa v päťdesiatych rokoch podarilo vytvoriť stroj času - Chronosphere. Týmto sa Einstein preniesol naspäť do dvadsiatych rokov a jediným svojím dotykom osoby z budúcnosti a z minulosti (istý časový paradox) vymazal našeho maliara, keď ešte len začínal pomýšlať na vstup do strany NSDAP. Tým sa vymazala celá druhá svetová vojna a aj utrpenie, ktoré počas nej zažil svet. Na druhej strane Európy sa však zrodila nová hrozba, ktorá sa následne aj premenila na hrozbu reálnu. Josiph Stalin so svojimi vojskami v štyridsiatych rokoch zaútočil na štáty východnej Európy. A v najhlbších amerických základniach sa rozoznel... červený poplach.

Rozhodne zaujímavá alternatívna a mierne sci-fi história ukazuje aké by to mohlo byť, keby neexistovala fašistická agresia v Nemecku. Príbeh je určite výborným navnadením do hry prvého dielu hry Command and Conquer: Red Alert. A my sme hru aj hrali s nadšením. Všetky tie boje medzi Ruskom a Spojencami (de facto USA) sa stali hitovými a RA sa vyniesol na dlhú dobu na popredné miesta v hitparádach. Jeho osvedčený a „aj-na-starých-šunkách“ fungujúci engine bol v tej dobe neprekonateľný.

Presne pred týždňom (26.10.2000) vyšiel RA2 a ja som ho už na druhý deň podrobil non-stop testovaniu. Priznám sa, bol som voči RA2 veľmi pesimistický a už pri prvých obrázkoch na internete som tvrdil, že hra nebude dostatočne dobrá. Ak pohľadom skåznete na hodnotenie, tak uvidíte, že som mal pravu a niečo tu smrdí. Buď sú to moje zvrátené chúťky, ktoré uštedrili také hodnotenie aké uštedrili, alebo je to jednoducho v nekvalite nového „poplachu“. Takže poďme sa hájiť...

V prvom rade príbeh je asi najhorší aký mohol Westwood vytvoriť: Novo nastolená vláda Ruska po porazení spojencami bola veľmi priateľská a spolupracovala so západnými štátmi. No v zásade nenávisť len driemala v prezidentovi Romanovi, ktorý už to nevydržal a zaútočil na New York. Bodka. Myslím, že menej sa s príbehom už ani nedalo potrápiť. V priebehu hry je to na rovnakej úrovni a na veliteľských postoch sa odohrávajú úkladné vraždy, ktoré už poznáme z dielov minulých.

Po zhliadnutí impresívneho intra (intro a outro sú ok) si hneď môžete vybrať stranu, za ktorú budete bojovať. Pre nováčikov je k dispozícii Boot Camp - tréningové misie. Samozrejme, ja som si už klasicky zvolil rudú mocnosť, ktorá mi akosi sedí viac ako tuctoví američania. Hráč sa stáva, či už na jednej alebo na druhej strane, vrchným generálom vojsk a má za úlohu plniť rozkazy osôb, čo sú práve na poste prezidenta (ono sa tam totiž vystrieda viacero postáv - viď. úkladné vraždy). Hra je rozdelená na 2 CD, čo je zvykom u Westwoodu už od dôb historicky najlepšieho, prvého Command and Conquer. Na jednom CD je hra za USA a na druhom je CCCP. Po vybraní strany si hra CD vypýta a nasleduje prvé intro do misie, ktoré je výhradne reprezentované krátkym briefingom od veliacich postáv. Tým pádom sa nekonajú žiadne akčné ukážky vojsk, žiadne efektné výbuchy Pentagonu. Tie zažijete bohužiaľ len a len v engine samotnej hry.

A ako vlastne vyzerá samotná hra a jednotlivé misie? Pred každou misiou dostanete úlohu, ktoré sa niekedy na seba podobajú ako vajce vajcu (založ základňu a nakop všetkých amíkov do zadku), no niekedy je to aj zaujímavé. Misie sa teda rozdeľujú do kategórie už spomínanej a do kategórie špeciálnej, v ktorej máte napríklad s dvoma vojakmi bez zbraní dobyť základňu USA plnú jednotiek SEALs a medzitým samozrejme zajať prezidenta ukrývajúceho sa v danej základni. Z počiatku hra ide fajn, celkom sa bavíte v prvých dvoch, troch misiách. Zrazu však zistíte, že tu je niečo, čo sa od RA1 dramaticky zmenilo. Zmenila sa celá hra. Najprv k tým pozitívam. Každú budovu možno obsadiť vojakmi a tak zvýšiť ich útočné a obranné šance. Možno používať civilné nemocnice, opravovne a rafinérie vo svoj prospech. Misie sa odohrávajú ako v lesoch, tak aj na vidieku, či priamo v mestách. Mestá sú celkom podarené až na strategické budovy. Napríklad Pentagon je totiž tak veľký ako tri rodinné domy. A teraz k tým záporom hry, ktorých bude oveľa viac. Prvým sú jednotky.

Človek by si myslel, že aspoň niečo prežije z klasiky RA1. Bohužiaľ, aj taká jednoduchosť ako vojaci sa tu už rozdeľuje na štyri druhy. Vôbec už neexistujú bazooka vojaci, ale len nejakí na zostrelovanie letiacich objektov, zmutovaní vojaci a elektrickí vojaci. Tým to však len začína. Prvé tanky vyzerajú ako nejaké prisprostaté vozítka s rýchlosťou okolo 200km/h. Divnosťami celých jednotiek sa to len hemží. Rusi napríklad používajú nejakú obrovskú chobotnicu a na jej obranu používa USA delfíny. K tomu sa dá dodať len: „Ó môj bože.“ Jednotky už proste nie sú to, čím bývali. V predchádzajúcich dieloch ste mali radosť z napalmového náletu, z náletu MiGov, ktoré urobili riadnu neplechu v týle nepriateľa. Tu si spravte letku harrierov (tie sú už určite tiež zmutované) a pri troche šťastia sa vráti jeden. Vôbec nemáte pocit, že tie jednotky bojujú a majú nejakú silu. Keď ste v RA1 vyrobili dvojhlavňový tank, tak ste aj mali pocit, že to je jednoducho „delo”. Tu? Spravte si tri a pošlite ich do bitvy. Za tri sekundy bude po nich. Jednoducho, spotreba jednotiek je tu veľmi veľká a vôbec sa vám nestane, že by ste si nejakú obľúbili. Jednoducho to nestihnete, pretože vybuchne/utopí sa/atď. Autori tento problem ešte viac zvýraznili automatickým povyšovaním jednotiek za ich úspechy. Myslíte si, že keď zoberiete povýšené jednotky (čo sa vám skoro vôbec nepodarí, pretože ich zničí hneď ďalší nepriateľ, ktorý ma viacej energie), tak to bude mať väčší efekt? Padnú rovnako ako tie pred nimi. Tým pádom sa na oči ešte viac tlačí primitívnosť a odfláknutosť jednotiek. Ich zlý design (delfíny, tanky ako vozítka, harriery ako muchy) spolu so zlou grafikou...

Grafika. „Ó môj bože.“ po druhý krát. Grafický engine sa od dôb prvého C&C nezmenil a preto aj tu máte možnosť vidieť stále to isté. Hrubá grafika, ktorá dominuje väčšine scenérií vôbec nezvýrazňuje ruskú pýchu atómovej bomby pripravenej v sile. Napadlo ma uskutočniť jeden experiment. Stavial som si základňu s maximálnym šetrením miesta. Doslova budova na budove. Čo som zbadal? Nevedel som rozoznať, kde začína budova jedna a končí budova druhá. Proste na zaplakanie v dobách ST: New Worlds, či Earth2150. To však nie je všetko. Hra samozrejme nie je akcelerovaná, ale na druhej strane si zahrajú aj majitelia Pentia133 (na krabici napísané P266, 64 Ram). Ak vám išiel Tiberian Sun, tak pôjde aj toto. Ďalším klincom do tejto rudej rakve sú farby. Všetko je nehorázne farebné, podobne ako v Tiberian Sun. V minulom RA sme sa aspoň vyžívali v snehom zaviatych plániach. Tu prídete do mesta a cítite sa ako v Las Vegas. Ja nechápem Westwood ako si v dobe 3D môžu dovoliť používať takýto engine. A ešte na ospravedlnenie vydajú video na nové Dune pokračovanie (vyjde najskôr o rok), kde už je všetko 3D. To, aby sme sa nebáli, že sa dočkáme? To naozaj naštve. Najhoršie, že väčšina ľudí na tomto svete im to spapá.

Na druhej strane je tu jedno veľké pozitívum, ktorým je hudba a zvuky. Už v samotnom menu na vás zapôsobia stalinistické výkriky a do toho gytarová hudba a-lá Rammstein. Počas hry je to podobné a ak si všetky zvukové efekty a hudbu dáte na maximum, tak sa budete cítiť ako uprostred bojiska s walkmanom na ušiach. Hudba je teda výborne hecujúca a doplňujú ju klasicky dobre spravené výkriky vojakov ako „Acknowledge“, „I’m on my way“, či ženský hlas centrálneho počítača (mimochodom veľmi sexy): „Unit Ready!“, „Battle control terminated.“. Proste v tomto musím dať Westwoodu jednotku a hra je u mňa horúcim ašpirantom na zohnatie si soundtracku.

Miesto nás však tlačí, takže to skončíme. To najdôležitejšie viete a môžem vám povedať, že ostré názory v tejto recenzii nenesiem len ja, ale prakticky každý koho som oslovil až na jedného bývaleho „ninja-leadera“ časopisu Riki. Hra však napriek tomu nieje horšia ako priemer, pretože predsa len poskytuje návrat ku klasike a na plno ťaží z úspechu svojho predchodcu, čo sa mnohým páčiť bude. Myslím si však, že Red Alert2 je bodkou za všetkými 2D RTS. Čokoľvek po RA2 už bude neúspešné.

ZOLLINO

V dnešnom svete 3D sa väčšinou vývojári zameriavajú na grafickú stránku hry a hrateľnosť sa tak odsúva až na druhé miesto. Našťastie je tu ešte dostatok veľmi dobrých programátorskych tímov, ktoré pekne skombinujú peknú grafiku s výborným príbehom a hrateľnosťou. Medzi takéto firmy patrí okrem iných aj Westwood .

Možno niektorý namietajú že s tou ich grafickou stránkou hier to nie až také dobré ako u iných, no oni všetko kompenzujú vynikajúcou hrateľnosťou a množstvom zábavy, ktorá plynie z ich hier. Keď pred piatimi rokmi vyšiel prvý C&C tak sa stal okamžite hitom i keď s trošku zlou VGA grafikou ktorá kazila konečný dojem z hry. Stal sa hitom aj preto, lebo tento typ hier v tej dobe chýbal, a okrem warcrafta či dune II nebolo poriadnej akčnej real-time stratégie. Kedže sa prvý C&C vo svete veľmi dobre predával, všetkým bolo jasné že onedlho musí prísť pokračovanie. Red Alert už nebol takým zázrakom ako pôvodný C&C - hlavne vďaka SVGA grafike, ktorá ešte išla spustiť len pod Win 95 a jednotky a budovy boli strašne malilinkaté. Ale aj tak sa ho predalo ešte viac kusov ako prvého dielu. Potom prišli už iba komerčné datadisky, ďalšie pokračovanie Tiberian Sun, zase komerčné datadisky a z tejto hry sa stal obrovský biznis. Keď som sa dopočul o novom Red Alerte 2, som si povedal že to bude to isté ako Tiberian Sun, a že zase si chcú Westwood zarobiť, no keďže som veľkým fanúšikom tohto typu hier tak som Red Alert vyskúšal. A môžem povedať že som spravil dobre lebo ma táto hra omnoho viac zaujala ako Tiberian Sun. Pri prvom spustení hry, vás asi opäť zaujme dynamické intro, ktoré je veľmi pekne spracované a aj hlavne kvalita obrazu je veľmi dobrá. O čom je teda príbeh? Ako asi mnohí viete, v jednotke bojovali proti sebe rusi, ktorý využili smrť Hitlera proti spojencom ktorý vznikli zo zjednotenej európy. Dej akože skončil v tom dobrom, takže vyhrali spojenci (američania :-). Tí si dosadili po Stalinovej smrti na čelo ruského štátu svojho človeka, aby dohliadal nad správou štátu. Volá sa premiér Romanov. Ten sa ale dostal do vplyvu Yuriho, človeka s veľkou mocou. Romanov ako pravý vlastenec si zrazu uvedomil, že zradil Rusko keď sa takto podal američanom a dal si za úlohu oplatiť američanom potupnú prehru sovietskeho zväzu vo vojne. Potichu teda začal zbrojiť a v jeden slnečný deň zaútočil na nič netušiacu Ameriku. Rusi sú vojensky veľmi silná veľmoc a majú veľmi dobré jednotky ako napríklad vzducholoďe, ktorými zaútočili na ameriku. No a teraz prichádzate na rad vy aby ste sa rozhodli na koho stranu sa prikloníte, a za koho budete hru ovládať. Či dokončíte americkú skazu, alebo sa pokúsite Ameriku ubrániť. To by bol stručný príbeh.

V menu hry si môže ponastavovať klasické veci ako rozlíšenie, hlasitosť zvuku, spôsob ovládania. Grafická stránka hry je na slušnej úrovni a pre plynulosť i v tých najväčších "kosičkách" treba mať jednoznačne silný procesor, pretože hra nepodporuje 3d karty. Mne osobne 3d stratégie typu Homeworld moc neprirástli k srdcu, takže mi vôbec nevadí že hra není v 3d, ako je dnešný štandard. Myslim si že stratégie by mali ostať v tomto klasickom pohľade pretože sa tak najlepšie ovládajú. I keď musím uznať ze Earth 2150 bola dobrá stratégia a mala niekoľko veľmi originálnych a dobrých nápadov. Graficky je prostredie zo všetkých C&C najkrajšie, pretože už tu nie je len okolitý terén ako kopce a tak, ale tým že bojujete v Amerike, tak sa tu nájdu aj stavby, budovy, dokonca v niektorých misiách bojujete priamo v mestách. Terén vypåňajú stromčeky, mosty, rieky atď... Celkovo by som zhodnotil že je najviac táto hra pestrá na grafiku. No má to aj svoje muchy. Tým že je tam veľa takýchto objektov sa hra stáva dosť hardwarovo náročná, no a niekedy strácate aj prehľad kde čo vlastne máte. Treba si zapnúť v menu funkciu zobrazenia jednotky aj za budovov. Toľko k grafike. Obraz o nej si urobte aj z okolitých obrázkov, ktoré by tu niekde mali byť :-). Zvukovo je hra na dosť dobrej úrovni, boli pridané nejaké nové hlášky vojakov a jednotiek. Vaše boje sprevádza typicko elektronicko-gitarová hudba od hudobníka Westwoodu Franka Klepackeho. Dokonca sa tu nachádza aj skladba s názvom Hell March II :-). Jediné čo by som vyčítal, že autori do hry nezaradili tzv. automatické generovanie hudby podľa situácie v ktorej sa nachádzate. Pri bojoch by vás mala sprevádzať rýchla dynamická hudba no a pri nečinnosti taká pomalšia. NO neva. Hra sa ovláda ako inak klasicky myšou. Váš panel na ktorom máte mapu, počet creditov,výrobu jednotiek a budov nabral trochu menšie zmeny. Namiestov dvoch ståpcov - stavby,jednotky tu máte ešte jeden navyše v ktorom sú zastúpené obranné stavby typu - delo, protivzdušná obrana, atómová bomba a tak...

Obtiažnosť hry stúpla o dosť nahor takže i na normal budete mať dosť veľké problémy aby ste hru dohrali. Ešte si ani nepostavíte základňu a už na vás nepriateľ pošle hàbu vojakov a tankov. Najlepšie je keď sa snažíte ubrániť nejakému pozemnému útoku a ešte na vás rusi vystrelia atómovú bombu :-). Jednotlivé misie sú perfektne prepracované a vôbec sa pri nich nebudete nudiť. Pred každou z nich vás čaká briefing vo forme kvalitného filmečku, ktorý som už spomínal pri intre. Westwood opät zaplatil na tieto filmy profesionálnov hercov. Sú to väčšinou herci z rôznych seriálov a B-filmov. Prezidenta spojených štátov napr. hraje Ray Wise, známy zo seriálu Savannah. Jediné čo mi pri týchto filmov chýba je trocha tej akcie, akú sme videli napr. v prvom red alerte. Aj za každou úspešne splnenou misiou by som dal nejaký ten film, ktorý by sa týkal témy samotnej misie. Naopak veľmi dobrý nápad je zaradiť do hry tzv. real-time briefing. Raz za čas sa vám počas hry ozve váš veliteľ a povie vám nejaké tie pokyny čo máte robiť a aké nástrahy na vás nepriateľ chystá. Táto animácia sa objaví na mieste mapy.

Jednotky sú opät aj staré ale aj kopec nových. Od klasických tankov, raketomerov, ľahkej pechoty, bazukárov, inžinierov až po tesla trooperov, prison tanky, appocalypse tank (yes), dokonca V3 rakety .-) atď... Jednotky nie sú také futuristické ako v Tiberian Sun, keďže sa hra odohráva v oveľa skoršom čase. Peniaze získavate opäť tažením rudy či diamantov. Novinkou je, že ruský harvester môže aj strielať no a spojenecký sa zase premiestňuje z rudného poľa priamo na základňu pomocu chrono technológie. Tá vam je už určite známa z prvého Red Alertu. Ďalšou novinkou je, že s vojakom môžete obsadiť hociktorú stavbu a odtiaľ potom páliť na nepriateľov. To sa niekedy veľmi oplatí. Samozrejme vojakov tam môtete dať i viacherích. I keď hru chválim za jej obtiažnosť, ktorá je fakt super vyvážena a konečne protivník nie je až taký hlúpy ako pri minulých dieloch, musím ju aj trochu zkarhať za oniečo kratšiu ako predchádzajúce C&C. Za rusov vás čaká iba 10 misií. Za američanov je hra trochu dlhšia. Hra podporuje samozrejme hru po internete, sieti. Proste dá sa hrať všetkými možnými spôsobmi. Páči sa mi, že autori v hre autori nechali skirmish, čo je vlastne multiplayer, ale proti počítaču. No aby som hru zase len nechválil nájdu sa aj tie nejaké muchy. Z objektívneho hľadiska musím autorov trochu zkarhať, že hre nedali podpopru D3D aspoň akceleráciou, aby sa nemusel toľko namáhať procesor. No a potom je tu klasicý problém dnešných stratégií - málokomu sa hru podarí zkonštruovať tak aby sa z toho nestala brutálna kosička typu vyrobiť čo najväčšiu armádu a zničiť tým nepriateľa. A stratégia nikde. Tu je to čiastočne lepšie väčšou obtiažnosťou a hlavne dobrými misiami bez hlavnej základňe, kde musíte s určitou skupinou vojakov zničiť plne vyzbrojenú základňu.

Čo dodať na záver? Samozrejme hra splnila to čo sme od nej očakávali. Má peknú grafiku, dobre sa ovláda, má príjemné menu, vynikajúcu hudbu a zvuky. Briefingy sú robené vo forme kvalitných filmov obsadených profesionálnymi hercami, pútavý a prepracovaný príbeh. Prekvapila ma aj obtiažnosť hry. Pribudli nové jednotky. Keďže konkurencia je veľká a nespí neodhodlám sa dať hre primát najlepšej stratégie tohto roku. Tú asi nakoniec dostane Earth 2150 pre revolučné prvky a myšlienky a dobré ovládanie v 3D. Séria Command & Conquer ale vždy patrila, patrí a bude patriť medzi špičku stratégií, pretože si v minulosti spravili veľmi dobré meno. Keď niekto hovorí, že táto hra je len na to, aby zase zarobila veľké peniaze a nepriniesla prakticky nič nové, v podstate má pravdu. Lenže povedzte mi ktorá firma nevydáva pokračovania svojich už úspešných produktov. (Séria Nhl, Tomb Radier, Quake). Myslím si že táto hra je minimálne aspoň o tých 5 percent lepšia než Tiberian Sun. Po trochu jednotvárnom Tiberian Sun, Westwood opäť potvrdili svoje vysoké postavenie v oblasti real-time stratégií.

ZOLLINO

(Hodnotení: 5)