25.01.2008 01:30, WIN, Komentárov: 0

Mass Effect

Počas roka býva niekoľko možností, prečo začať oslavovať.Sú nimi napríklad Vianoce, vyjdenie dobrej hry, úžas z neopakovateľného zážitku alebo nova hra od tvorcov Baldur’s Gate. Čo sa však stane, ak sa všetky tieto menované dôvody stanú naraz? Vložíte do Xboxu Mass Effect a prestanete vnímať svet okolo.

Počas roka býva niekoľko možností, prečo začať oslavovať. Sú nimi napríklad Vianoce, vydanie dobrej hry, úžas z neopakovateľného zážitku alebo nová hra od tvorcov Baldur’s Gate. Čo sa však stane, ak sa všetky tieto menované dôvody stanú naraz? Vložíte do Xboxu Mass Effect a prestanete vnímať svet okolo.

Mass Effect prišiel a bolo to nečakané, pretože na túto hru v našej redakcii skutočne nikto nečakal. Dôvodov bolo niekoľko, ako nezaujímavý názov, málo informácií a hlavne nesprávna prezentácia Mass Effectu ako nejakej ďalšej exkluzívnej FPS na Xbox, a tých je na tomto systéme skutočne požehnane. Navyše mal byť Mass Effect na trhu približne v rovnakom období ako tvrdo očakávané Halo 3. Našťastie Mass Effect rozhodne nie je ďalšou nudnou FPS, ale výborným RPG od BioWare. Vlastne do kampane úplne stačilo dať iba ĎALŠIA HRA OD BIOWARE a všetko by bolo inak.

Po plači na nesprávnom hrobe si poďme vysvetliť, prečo sí kúpiť Xbox. Je na ňom exkluzívne Mass Effect.

Začiatok trilógie:
Príbeh tejto úžasnej vesmírnej ságy sa odohráva v 22. storočí, kedy ľudstvo objavilo na Marse pozostatky technológie starej civilizácie Prometheancov a namiesto cestovania pomalou rýchlosťou svetla začali cestovať vesrmírnymi bránami využitím tzv. Mass Effectu. Očividne však neboli jediní, keďže ich kolónie napadla iná rasa vtedy ešte neznámej vesrmínej federácie. Ľudia útok opetovali a ukázali, že majú približne podobnú silu. Potom sa našťastie do toho vložila celá federácia a ľudí pozvali medzi seba ako člena. A to je vlastne priestor pre hlavného hrdinu Johna Sheparda, ktorý ako člen tajných jednotiek federácie lieta vesmírom a rieši, čo treba, a možno aj zachráni svet.

Príbeh možno znie ako jedna z ďalších variácií na vesmírne seriály a filmy Babylon 5, Star Trek a Star Wars, dôležité sú však detaily a život, ktorý vládne tomuto svetu a dodáva tejto hre neobyčajné čaro. Každá z X rás má svoju históriu, kultúru, reč, chovanie, charakteristiky a ďalšie detaily, ktoré môžte, ale nemusíte študovať celé hodiny. Každé vaše rozhodnutie, spôsob komunikácie a kroky budú mať vplyv na zvyšok sveta, ktorý je konzistentný, a konečne som sa po dlhej dobe cítil, že žijem reálny virtuálny život.

Voľnosť pohybu
Kam sa vyberiete je na vás, pretože vesmír sa skladá z tisícov planét, stoviek hviezdnych systémov a galaxií, a skoro všetky môžte navštíviť a preskúmať. Hlavná dejová línia síce vyžaduje len niekoľko z nich, ale tej sa nemusíte vôbec držať... Ono , hra vám dokonca dovolí pristáť na záverečnej planéte hneď na začiatku a samozrejme skapať veľmi rýchlo. Každému však odporúčam prísť sa pozrieť domov do nášho planetárneho systému Sol a poskákať si po mesiaci.

RPG a Gears of War.
Ako som už vyššie spomínal, toto je plnohodnotné RPG, kde svoju postavu hráte telom aj dušou. Nájdete tu dlhočizné vykecávacie možnosti a voľnosť rozhodnutí. Druhou stranou mince sú mechaniky hry, teda povolania, špecializácie a vývoj postavy. V hre totiž ovládate hlavného hrdinu a jeho výzor, správanie ale aj schopnosti máte len vo svojich rukách. Niečo, ako ste mohli zažiť v RPG Oblivion. Výber povolania, schopností a zbrane hrá kľúčovú úlohu v štýle hry, ktorú budete viesť počas bojov, sociálnej interakcie a využívaní technológií. Napríklad, úplne inak sa hrá ofenzívny vojak, ostreľovač, podporný mág, podporný technik alebo rôzna kombinácia menovaných. Taktiež to, aký typ zbrane mate natrénovaný, ma svoje možnosti uplatnenia sa v boji. A aby nám nebolo smutno, tak vás budú na misiách doprevádzať 2 z 6 kolegov. Tí majú síce povolania predvolené, ale body do schopností a kupovanie nových robíte za nich. A prečo 6? Pretože každá postava je inej rasy, povolania, zmýšľania a motivácie. Takto slúžia nielen na vyrovnanie vašich nedostatkov v boji vzájomným využívaním svojich schopností, ale zároveň podľa ich kombinácie vo vašej trojici medzi sebou komunikujete, rovnako sa inak správajú v rozhovoroch k ostatným NPC. Mnohé udalosti môžte zažiť z rôznych pohľadov.

A teraz by asi bolo na čase vysvetliť Gears of War. Totiž táto hra využíva bojový systém, ktorý sa na ten v Gears of War veľmi podobá. Je svižný, osviežujúci a zábavný. Toto je veľmi zaujímvý a originálny nápad, pretože je veľkým prínosom oproti zaužívanému systému klikania s myšou v RPG.

Dokonalé spracovanie
S Gearsami nemá však táto hra spoločné len boje, na jednotku je spravená celá grafika a detaily, navyše narozdiel od GoW, toto nie je uzavretý tuneloid, ale kopa rozasiahlych levelov a planín s ďalekým dohľadom a voľnosťou pohybu. Bay sekania! Tiež vyzdvyhujem detailnosť modelov a bohatosť fantázie tvorcov, pretože som uveril, že tento svet je reálny. Navyše ta krásna súhra estetiky farieb a svetla, čo predvádzajú, je neuveriteľná.

Hudbička je tiež fajn, no zo zvukového hľadiska veľmi chválim plné nahovorenie všetkých rozhovorov, čo je pri hrách s rozsiahlými textami ako mával Baldur’s Gate obdivuhodný počin. Navyše, ak na skoro každú postavu použili iný, nemám viac slov.

Máme tu aj chybičky
Nik nie je dokonalý a Mass Effect má tiež dve, našťastie nepodstatné, chyby. Jednou z nich je vozidlo MAKO, ktorým sa prevážate po planétach. Miestami reaguje divne a chcelo by sprehľadniť jeho jazdný stav. Postavy neskáču, resp. vedia liezť po rebríkoch a škatuliach, kde to hra vyslovene dovolí, škoda, že však chýba jumpbutton, je to vcelku obmedzujúca nedokonalosť.

Hodnotenie
Mass Effect je takmer dokonalá hra, ktorá vo všetkých menovaných faktoroch prináša kombináciu najvyšších kvalít a radí sa ďaleko na väčšinu hier, ktoré kedy vyšli. A toto nie je len o parádnej grafike, skvelom engine, doslova živom a atraktívnom svete alebo výbornom ovládaní, ktorý završuje pôžitok z hrateľnosti. Toto je aj o opätovnom dokázaní, že v dnešnej dobe mainstreamových klonov existujúcich hier dokážeme mať originálnu hru, ktorá sa nehrá 7 hodín za cenu 2500 sk ale 60 hodín. Navyše, má vysokú schopnosť byť hraná znovu a znovu, niekoľkokrát a úplne inak, a to je asi ten najväčší zázrak.

Túto hru vrelo odporúčam každému, pretože je ďaleko nad vysoko hodnotenými blokbastermi tejto sezóny ako bolo Halo 3 a Bioshock, čo znamená, že je ultra vysoko.

WIN

Karta hry: Mass Effect