26.05.2007 01:16, WIN, Komentárov: 0

Nintendo DS Lite

Spoločnosť Nintedo, produkujúca už vyše 25 rokov krabičky na sny, sa rozhodla obohatiť tento svet ďalším vreckovým prenosným prístrojom. Skúsenosti s trhom herných handheldov má už nemálé, pričom najznámejšou je práve jeho produktová rada Gameboy. Najnovším prírastkom v rodine Gameboyov bolo práve Nintendo DS, uvedené ako odpoveď na prichádzajúci PlayStation Portable od Sony. Rok a pol po uvedení na trh prichádza vylepšená verzia Lite, ktorá má za úlohu prilákať ako starých, tak aj nových majiteľov NDS.

Spoločnosť Nintedo, produkujúca už vyše 25 rokov krabičky na sny, sa rozhodla obohatiť tento svet ďalším vreckovým prenosným prístrojom. Skúsenosti s trhom herných handheldov má už nemálé, pričom najznámejšou je práve jeho produktová rada Gameboy.
Najnovším prírastkom v rodine Gameboyov bolo práve Nintendo DS, uvedené ako odpoveď na prichádzajúci PlayStation Portable od Sony. Rok a pol po uvedení na trh prichádza vylepšená verzia Lite, ktorá má za úlohu prilákať ako starých, tak aj nových majiteľov NDS.

Inovatívna hračka

Pri vývoji nebolo hlavným zámerom Nintenda uviesť len silnejší stroj, ktorý rozšíri grafické detaily hier, ale dať hráčom nový pocit z hry. Pocit, že sú tam a môžu sa nie len pozerať, ale aj dotýkať. Dôležité bolo preto dať NDS do vienka 3 piliere novej formy ovládania. Medzi hlavné silné stránky NDS preto patrí prítomnosť dvoch obrazoviek (od toho odvodený názov DS ako Dual Screen), ktoré dávajú možnosť väčšieho prehľadu o diani v hre samotnej. Taktiež dolná obrazovka nie je len zdrojom pasívnej zábavy, ale má vstavaný dotykový senzor, ktorý otvára nové dimenzie prenosnej zábavy. Predstavte si, že dotykovo môžte kresliť, presúvať predmety a ovládať hrdinu. Nie len, že tu táto možnosť v minulosti nebola, ale je dokonca veľmi intuitívna a jednoduchá na pochopenie.
Tretím hlavným pilierom inovatívnej zábavy je zvukový senzor, ktorým sa niektoré hry tiež dajú ovládať presnými povelmi alebo si napríklad predstavte plachetnicu, ktorú dokážete pomocou fúkania posúvať.

Aké hry nájdeme na NDS?

NDS natívne podporuje 2 typy hier, nové NDS cartridge v tvare SD kariet a o niečo väčšie cartridge z Gameboy Advance. S obhliadnutím na slávnu históriu, popularitu a bohatú knižnicu hier prístrojov Gameboy, je pomerne logickým krokom zabudovanie spätnej kompatibility s GBA, ktorého sa predalo vyše 75 miliónov. Staršie verzie hier si však už bohužial nezahráte.
Čo sa týka povahy hier samotných, tak Nntendo je na rozdiel od ostatných firiem notoricky známe svojou orientáciou na nenásilné hry, ktoré konzumuje hlavne mladšie publikum. Ako príklad si môžeme uviesť neustále sa objavujúce hry s Máriom, Zeldou, Pokémonmi a Nintendogs. To však neznamená, že starší hráč si tu nenájde nejakú akčnejšiu hru alebo zložitú stratégiu.
Cieľom Nintenda bola už raz spomínaná inovácia ovládania a to malo priamy vplyv aj na hry, ktoré sú teraz viac intuitívnejšie a prístupné širšiemu publiku. Napríklad v Japonsku má NDS veľký úspech u nehráčov hier vo veku 50-60 rokov, ktorí hry v živote nehrali, ale lúštia na ňom krížovky a sudoku.
NDS sa teda snaží okrem detí a casual hráčov osloviť aj neherné publikum formou prístupnejších a jednoduchších hier.

Sila internetu

Podobne ako PSP, aj NDS nezaspalo dobu a obsahuje možnosť prepojenia s inými zariadeniami pomocou WIFI. Týmto spôsobom môžete hrať hry a chatovať cez mikrofón na internete, alebo sa pripojiť s najbližšími NDS a NDS Lite na dialku 100 metrov. Mnohé hry podporujú možnosť zdielania hier, takže na hranie postačí len 1 nosič s hrou. Táto služba je obvykle veľmi rýchla a neboli s ňou počas testovania žiadne problémy.

NDS vs NDS Lite

Kedže samotné NDS je na trhu už nejaký ten piatok, tak oprávnene si každý kladie otázku, čo je teda nové. Technické parametre ostávajú zachované, takže na nich spustíte rovnaké hry. Vylepšenia sú najme kozmetického a funkčného rázu.
NDS Lite je oproti NDS výrazne menšie čo do šírky, výšky, hrúbky a hmotnosti, pričom veľkosti a kvalita obrazoviek a ovládacích faktorov ostali nezmenené. Prístroj navyše dostal veľmi kvalitný nový design, ktorý pripomína Ipod a oproti pôvodnému designu pripomínajúcemu budíky zo 70tych rokov je riadnym skokom vpred. Tým sa navyše NDS Lite stáva veľmi vkusným módnym doplnkom, za ktorý sa nemusí hanbiť nejeden manažér.
Okrem kozmetických úpráv sú však aj 2 technické, a to je pridanie 4 intenzít podsvietenia displaya, pričom už prvá úroveň je svetlejšia než na pôvodnom NDS. Druhou zmenou je silnejšia baterka a nové komponenty, ktorých súhra dáva NDS Lite takmer dvojnásobnú výdrž vstavaného akumulátoru.

NDS vs. PSP

Na prvý pohľad sa môže zdať, že v priamom porovnaní technických parametrov PSP a NDS je o víťazovi rozhodnuté. PSP je o generáciu pred NDS v grafike a komplexnosti hier, má väčší LCD display, prehráva mp3, video, obrázky a internet, kým NDS sa sústreďuje čisto na hry. Výhodou NDS je však práve jeho zameranie na hranie prenosných hier, ktoré sa svojou povahou odlišujú od hier pre PC alebo domáce konzoly. Na cestách hru zapnete, zahráte si 5 minút a hru vypnete, nepotrebujete pri tom siahlodlhý a prepracovaný príbeh a ani vysoké detaily. NDS sa presne triafa a sústreďuje na tento cieľ, kým PSP je v podstate domácou konzolu do vrecka uspokojujúca náročné herné publikum, tak NDS ponúka široké portfólio jednoduchých intuitívnych hier na cesty. Rozhodne obe konzoly sú určené pre 2 rozdielne skupiny konzumentov a záleží len na vás, do ktorej patríte.

NDS je šikovne navrhnutý prístroj, ktorého úspech je zaručený širokou podporou hier, spätnou kompatibilitou a chystanou prepojitelnosťou s domácou konzolou Nintendo Wii. Navyše pre hovorí aj nízka predajná cena na úrovni 5000 Sk. Jednoznačne odporúčam si NDS ochytať a odskúšať ten pocit z hrania pomocou dotykov.

WIN