06.02.2001 00:02, WIN, Komentárov: 0
Polda 3

Polda 3

Od uvedenia ceskej adventúry Polda na trh ubehli už vyše tri roky. Ako vyzerá krásne jubileum alebo hattrick z pohladu hráca? No v prvom rade vidiet jasný postup vo vývoji „seriálu“ Polda. Zacínali ste na dedine ako miestny policajt. Hra nemala dvakrát úžasnú grafiku a na prvý pohlad ju každý najradšej zahodil do koša spolu s ostatnými adventúrami vyrobenými v Cechách a na Slovensku (nemusím ani menovat) ...

Zacat ako idiot na dedine a skocit ako idiot v CIA, prosím aj to je možné

Od uvedenia ceskej adventúry Polda na trh ubehli už vyše tri roky. Ako vyzerá krásne jubileum alebo hattrick z pohladu hráca? No v prvom rade vidiet jasný postup vo vývoji „seriálu“ Polda. Zacínali ste na dedine ako miestny policajt. Hra nemala dvakrát úžasnú grafiku a na prvý pohlad ju každý najradšej zahodil do koša spolu s ostatnými adventúrami vyrobenými v Cechách a na Slovensku (nemusím ani menovat). My v Hrácovi sme ju pre zmenu nedostali a zhánali ju všemožnými podivnými spôsobmi, nakoniec sa ale podarilo. Hovorí sa, že hru nespasí grafika, no tentoraz akoby natruc spasila hru stránka ozvucenia. Polda mal tak neuveritelne premakaný scenár, velmi vtipný a to umocnené v podaní dabingu známych hercov trhalo dych. Ked sa rok na to chystalo pokracovanie, a prišli nové screenshoty, v každom dostupnom magazíne boli porovnania postavy Pankráca z prvého a druhého dielu. Grafika to doznala takých zmien, že ked ste si priložili ich tváre , hodne to pripomínalo testy 3Dfx vs neakcelerátor. Zhodou okolností ja som sa na Invexe skontaktoval so Zima Software a tak bola dodávka nových hier zaobstaraná. Na GamesWEBe ste mohli cítat viacero expresných clánkov ako HyperCore, Bloodline alebo Hartross. Takže na druhé Vianoce vyšiel Polda 2 plný vtipných zápletok, ešte lepšieho dabingu. Asi najviac upútali postavy znázornujúce populárne osobnosti : Lara Croft, Hitler a podobne. Polda 3 sa ako inak nenesie v inom rytme. Aj tentoraz sme si so Zimákmi pokecali o pripravovanom Poldovia iných hrách. Týmto ich pozdravujem. Zase sú tu tretie Vianoce a tretí Polda.

Prišlo to tak pekne expresne poštou s manuálom na diskete a nejakými extra redakcnými pokecmi, jednoducho som bol dojatý supportom GamesWEBu. Na hru som sa vrhol bez meškania hned, škoda len, že od nového roku som mal viacej starostí s enginom a neprajníkmi a tak prejdená hra letela na mojom disku 3 týždne, týmto sa ospravedlnujem, nie Zimáci, nezabudol som na vás a na Poldu.

Ale pekne po poriadku. Od konca druhého Poldu sa vela zmenilo, urcite si ešte dnes pamätáte na rozuzlenie klonovacej ságy. Za tento Pankrácov, ako sa náš Polda volá, pocin však akosik neprišlo pochopenie. Dodnes sa nevie, co to boli škvrny na mesiaci, celosvetové spiknutie alebo sa šéf zle vyspal. Pankrác jednoducho dostal padáka. Ale pretože je bystrá hlavicka z našou pomocou, tak si otvoril nový kšeft a vydal sa na dráhu súkromného detektíva. Možno to znie otrepane, ale rozprávka o volovi, co sa dostane ku zrnu tu už bola vo filmoch nespocítane krát. Jedného dna príde za Pankrácom istá nie velmi štíhla pani a chce nájst jedného kuchára, ktorý je jej exmanželom ( ani sa nedivím). Prípad fakt s nulovou motiváciu, aspon, že dala prvú zálohu. A tak sa vydáme na akciu, ale postupne dostáva prípad spád až zistíme, že dotycný kuchár varí pre svetoznámeho hokejistu Jaromíra Jégra, ktorý mimochodom tiež zmizol. A tak nám jeho agent zaplatí letenku z Prahy do New Yorku a tak sa pátracia akcia po celom svete môže zacat

Humor, ako už obvykle, patrí medzi charakteristickú zložku každého dielu. Konfrontácia so známymi osobnostami (Jégr, James Bond, Caesar, Mickey Mouse, Jackson) v kombinácii s ciernym humorom a polom absurdity. Absurdita neznamená, že v hre nájdete absurdné hádanky ako v hre 7 dní a 7 nocí, naopak, logickost dostala riadne zabrat. I ked je tu jeden prípad, použitia kraba ako batérie do seizmologického pristroja. Absurdita v Poldovi znamená takú perlicku ako niektoré bonbóniky zo sveta filmu. Jedným napríklad v Indiana Jonesovi, ked nejaký týpek s mecmi sa zacne ohánat nimi a všetci cakajú velký súboj. Indiana Jones zoberie pištol a odstrelí ho. A nic. Podobne v prepadáku Battle Filed Earth. Ludia tisíc rokov po katastrofe zliezli zo stromov a hned na to ich obsadili mimozemštania. Pri prvom pokuse o útek narazia v knižnici na Deklaráciu práv a slobôd, To sú jednoducho také pikošky, co vyrážajú dych a pobavia. Ved uvidíte s bobrom v poldovi.

Rozmer deja v Poldovi sa pocas neuveritelných 20 hodín hrania posunie niekam inam, ako v prechádzajúcich castiach, kde ste sa pohybovali v rozmedzí jedného mesta. Tu sa Pankrác dostane akoby zázrakom po preukázaní kvalít do služieb CIA a ako agent sa s agentkou Mucovou vydáva na akcie do rôznych odlahlých koncín sveta ako sú ostrovy v Karibiku, misia na blízky východ do Iraku, kde sa opät pohráte so Saddamom. Rovnako sa taktiež môžete vydat na Sibír do Ruského vedeckého centra, takáto celosvetová zápletka robí viac než dobrý dojem, vzhladom na asistenciu svetovo známych pojmov a osobností, sa Polda mení na hru svetového, nie lien domáceho formátu. Jedným z možných dôvodov, preco exportovat anglické verzie, možno sa z Poldu stane zahranicná stálica, predpoklady na to má.

Z hladiska dejovej línie je to fajn, druhá strana mince je technické spracovanie, ktoré spravilo opät posun oproti predchádzajúcej casti. Pozadia sú tradicne predrederované a opät ide o výnimocné artworky, horšie je to s animáciami. Pankrác chodí až privelmi pomaly a ani tie 3 filmy pocas hry + intro a outro sa nedajú považovat za dielo majstra. Zlaté pravidlo v jednoduchosti je krása platí tak na polovicný úväzok, naštastie sa aspon tá chôdza dá preskocit dvojklikom a Polda sa teleportne na požadované miesto. Co do množstva postáv a stvárnenia, tu nemám najmenšie pochybnosti o kvalite práce. Pankrác doznal dalších vylepšení v detailnosti. Ako grafik ani nezistujte, že oproti Poldovi 2 s 35 NPC postavami ich tu je takmer dvakrát viac, teda 70, to by vás pri predstave tolkej práce asi trafil šlak. Zároven je tu viac ako 1ž60 rôznych predmetov na použitie a 60 rôznych lokácií využívajúcich parallaxný scrolling, co je v podstate scrolling meniaci uhly a vytvárajúci 3D efekt. Kolegu Martina, momentálne sa starajúceho o PS One rubriku ,asi potešili tri rôzne nastavenia rozlíšenia od 800x600, 640x480 až po základné 320x240. Hlavne to posledné je dôležité pre majitelov odchádzajúcich 486 pripravených už len na varenie kávy.

V množstve je sila, u Podlu 3 to platí dvojnásobne. Predmetov je skutocne vela, naštastie všetky obavy ako to vmestia na 60 lokácii sa vám môžu s kludom Anglicana rozplynút, predmety sú velké a pixel hunting sa tentoraz nekoná. Autorský team to dáva aj jednoznacne najavo v centrále CIA, kde jeden agent položí zapalovac na stôl a do velkosti má ako jediný predmet v hre velmi málo pixelov a nie je takmer vidiet. Po nakliknutí Pankrác vyhlási “Jeee vy máte ale pekný zapalovac a kto ten obrovský zapalovac nevšimol je trúba ne mal by písat recenzie !“, táto narážka ma fakt nakrkla a pobavila. Velmi si cením tento krok, adventúry sú dobrá vec, ale jedna vec je trpezlivost a druhá je otrocké hladanie a skúšanie všetko na všetko. Takto sa hra spríjemnila je milá a user friendly, ostatne aj ten obligátny problém všetko skúšat na všetko je fuc, pri správnej kombinácii sa vám vypíše co môžete spravit. Hlavne z toho dôvodu je doba hrania 20 hodín, inak by bola aj dvakrát tak dlhá, a nerobilo by to dobrú krv.

Audiovizuálna partia všetkých Poldov dostáva pravidelne zabrat, škoda, že aj teraz. Od zvukov toho necakajte vela a hudba vám po ustavicnom opakovaní zacne liezt na nervy, nehodnotím kvalitu ale množstvo hudby v hre. Kde sa dvaja hádajú tretí vytaží, tak nejak by sa dalo ponat porekadlo hladajúce záchranný cln pre posádku audio. Na pomoc priplávala opät bojová lod najväcšieho kalibru, a to už tretí krát. Poldu nespravilo nic tak predávaným ako kvalitný herecký dabing, Už zabehnuté trio Ludek Sobota, Jirí Lábus, Petr Nárožný doplnili celebrity ako Oldrich Kaiser, Vlastimil Bedrna, Pavel Pípal, Bohdan Tuma, Petra Hanžlíková, Valerie Zawadská alebo Sabina Laurinová. Polda tri je pomaly CD dabingového koncertu ako horu, no veru nechcel by som vidiet ten úcet za dabing.

V dnešnej dobe sa chceme podobat svetovému trendu, prispôsobujeme tomu svoje správanie, design a kopu iných vecí, dabing bola jednou z nesporne potrebných vecí. Dakedy záleží aj na drobnostiach, teda skoro vždy. Ono sa to objavilo už skôr ale ten pravý šmrnc dostanú malé bonusíky až v kvalitnom prevedení. Polda 3 si napríklad zobral za vzor minihry z hry Sam & Max: Hit of the Road, ktorá vyšla niekedy v roku 1993 pod hlavickou najznámejšej adventúrackej firmy Lucas Arts. Bolo nacase už aj u série Polda a tak tu nájdete 5 rôznych medzi hier.

Prvá Americké oci je nejaká obdoba našej steny, jednoducho hádzanie mincí co najbližšie k danému objektu. Potom je tu akási strelnica v stredisku CIA, pekný nápad, strielat napodobeniny známych zlocincov a sem tam sa mihne alien. Najviac sa strelnica podobá na Alibsoftácky South Park: Kick the Baby, ale obtiažnost trochu prestrelili, prešiel som to až na 7 pokus. Posledné je akési trápne puzzle, no najviac vás ocaria posledné dve

Strip prší / faraón - klasický faraón ale proti vás sedí v kasíne žena a kto prehrá sa vyzlieka, velmi podarený nápad. Ponorky - Táto medzi hrám I pripomína jednu pripravovanú ceskú arkádu asi spred dvoch rokov, Škoda, že nevyšla, grafika a systém sú na nespoznanie. Tu mate namiesto lietadla ponorku a oproti vám plávajú rôzne lode a ponorky a vy chystáte bonusy a strielate. Nieco ako Xenon 2, Raiden, Swiw alebo Tyrian.

Táto móda s medzihrami sami zapácila, ale nemuseli by tie medzihry povinne pre pokracovanie v hre. Napríklad v takom RPG Dungeone Might & Magic ste zbierali takú kartovú hru podobnú Magic The Gathering, ale nebola povinná. No co už, nebudem tu plakat nad somarinou. Potom prejdené medzihry sa vám sprístupnia v hlavnom menu a tak získate vpodstate dalších 5 hier nezávislé od Poldu 3. medzihry.

Zo štatistického hladiska pojem pokracovanie nejakého diela alebo hry vyvoláva kontroverzné reakcie. Na jednej strane môže íst o komercnú blbost alebo úspešne vyvíjaný produkt ako bol Quake 3. Polda 3 sa radí smerom stred vpravo, teda k tým dobrý kúskom. Diskusie o zábavnej stránke nemajú žiadne opodstatnenie, škoda len chybiciek a problému so stabilitou. Neviem, ci je to problém mojich Milénií ale hra mala tendenciu sa v nich zasekávat, podobne ako Heavy Metal Fakk 2 alebo Requiem, takže to nemusí byt globálny problém. Inak je Polda 3 pokracovaním ako sa patrí., priniesol viacero originálnych prvkov, vychytávok a otvorené možnosti pre pokracovanie, na ktoré sa urcite teším.

Polda 3

Výrobca: Zima Software
Distribútor: JRC