20.12.2006 01:07, WIN, Komentárov: 0

Killzone: Liberation

Pôvodný Killzone pre PS2 bola a je veľmi kvalitnou FPSkou s unikátnou atmosférou a gamedesignom, preto srdce každého fanúšika soňáckych mašin zaplesalo, keď bol oznámeny sequel pre náš obľubený handheld. Následovne však bolo toto nadšenie kruto schladené oznámením, že pôjde síce o akčnú hru, ale FPS v žiadnom prípade nie. Killzone Liberation je akčná strielačka z prostredia Killzone, ktorú vidíte pohľadom z hora ako staré dobré arkády.

Olala, E3 2005 a úžasný trailer na Killzone 2 pomaly ale isto zapadá prachom bez akéhokoľvek ďalšieho náznaku, informácie alebo obrázku z tejto chystanej hry. Na obzore sa však objavil Killzone: Liberation pre PSP, ktorý nadväzuje na pôvodný titul pre PS2, ale či práve toto by som nazval Killzone 2 je veåmi otázne. Táto malá polemika však žiadnym spôsobom nevplýva na nesporné kvality tejto hry.

Ako som už spomínal, príbeh nadväzuje na pôvodnú hru, kedy sa podarilo odvàatiť hrozbu Hellgastu na planéte Vekta. Problém je, že na planéte ostali ešte ostatné armády a generál Armin Metrac bol poverený dobytím nášho územia. No povedzme si to tak, kto má šancu, keď sa na scéne objaví legendárny kapitán Ian Templar?

Ak si odmyslím veľmi pekne spracované úvodné intro, tak vás hra hneď vrhne do výberu 4 kampaní, ktoré sa vám postupne odkrývajú. Postupne nás čaká odvrátenie útokov Hellgastu a ich postupné prenasledovanie. Aj keď hra na prvý pohľad môže pôsobiť arkádovito, tak prvých niekoľko levelov vás prebudí do krutej reality, pretože si budete musieť zvyknúť na opatrný zákopový spôsob boja. Nepriatelia mieria veľmi presne a skúšajú na vás rôzne taktické ťahy ako vás obísť z viacerých strán. Aj práve preto sa treba naučiť riadiť tímových kolegov a dávať im taktické pokyny, aby ste pomer síl udržali na porovnateľnej úrovni. Tým pádom si nejaký rýchly akčný postup ala Rambo môŸte ihneď vyhodiť z hlavy.

Veľmi potešujúcou správou je určite fakt, že rôznorodosť misií sa neobmedzuje len na tupé monotónne prestrieľanie sa cez dostupné levely, ale nájdu sa aj rôzne odchýlky od tohto zavedeného vzoru, ako jazdenie na tanku, vodnom vznášadle, oslobodenie a ochraňovanie rukojemníkov a v neposlednom rade pútavé boss fighty.

Na škodu však pôsobia niektoré nedorobky ako je občasne blbnúce zameriavanie, ktoré komplikuje niektoré situácie a mnohokrát má fatálny vplyv na stav misie. Výpadky AI u protivníkov pre zmenu nie su až také časté, ale naopak nájdu sa hlavne ku koncu hry úzke miesta, kde hráte jeden checkpoint vrámci misie aj 20 krát, čo považujem za chybu gamedesignu.

Ostatné stránky designu teda špeciálne úrovní sú vysokokvalitné predrenderované scény, vrátane perfektne naanimovaných postáv nepriateľa. Mnohí recenzenti tvrdia ,že grafika hry je úžasná a to aj svojím spôsobom je, ale niektoré výnimky nemôžem prehliadnuť. Minimálne odflaknúty model Templara a neustále sa opakujúce pochmúrne priestory v odtieňoch šedi. Veľmi mi chýba farebná rozmanitosť prostredí, ako tomu bolo v pôvodnom Killzone. Neutrpí tým síce hrateånosť, ale pôsobilo by to lepšim dojmom, keby sa dorobili ešte nejaké zimné alebo ďzunglové levely.

Našťastie jednotlivé nepriateľské jednotky sú rozmanité, čo do vzhľadu aj taktiky boja pre ktorý si musíte vybrať jednu z X palných a výbušných zbraní. Tí, čo hrali Killzone na PS2, tak určite budú poznať všetky zbrane, ktoré napriek zasadeniu do budúcnosti pôsobia stále konvenčne a neodchylujú sa od dnešných samopalov, pištolí, brokovníc a rakiet.

O závere hry sa veľmi rozpisovať nechcem a nebudem, pretože pekne navnadí na pokračovanie pre PS3. Pôsobí ako správny medzičåánok, ale hra je akosi na môj vkus krátky sústom. Hra obsahuje 16 misií po 4-5 podleveloch, ktoré prejdete do 10 hodín, čo je málo.

Na zdvyhnutie počtu hracích hodín slúžia rôzne bonusové úlohy, ako vrátenie sa do odohraných levelov a nájdenie všetkých kufrov s peniazmi, prípadne hranie upravených misií za cielom získať bonusové body, a tak upgradovať ďalej vaše zbrane a schopnosti. Pokiaľ patríte medzi typy, čo radi porazia hru do posledného pixlu prosím, ale bude to to isté dokola.

Okrem tohto singleplayeru by som sa rád venoval aj multiplayerovým funkciám hry, ktoré tentoraz skutočne stoja za povšimnutie. Na výber máte medzi cooperative hrou a hrou proti ostatným hráčom. Pričom špeciálne sami pozdáva cooperative mód, kde si to cez WIFI pomocou kolegu rozdávate s nepriateľskými vojskami v pripravených misiách, resp hráte spolu plnohodnotný singleplayer. Myslím , že je to ideálny mód, ba dokonca povinnosť pre tento štýl hry. Špeciálne ak dvaja spoluhráči sedia vedľa seba, stoja tie diskusie a výkriky za to.

Otázkou teraz je, ako nájsť dvoch hráčov s touto hrou, aby ste si spoločne mohli zahrať. Aj keď som to od tejto hry nečakal, má v sebe aj gamesharing, kde svojmu spoluhráčovi hru jednoducho pošlete a budete môcť otestovať túto príjemnú hru bez zbytočných dodatočných nákladov.

Druhou možnosťou sú hry pre až 6 hráčov, kde sa vám ponúka taktický boj tímov, pre ktorý je pohľad zhora a taktická mapa ako stvorená. Okrem týchto taktických zábav, kde sa využivajú strategické body, rôzne taktiky s granátmi a dymovnicami tu nájdeme aj veľmi zábavný deathmatch v špeciálne postavených multiplayerových arénach. Škoda však absencie hrania cez internet.

Na záver by som mal spomenúť excelentný dabing a ozvučenie, kde hudbu opäť predpripravil náš filharmonický orchester, škoda že hudbu nepočuť počas celej hry, ale asi by to kazilo napätie.

Teraz je tu otázka, kúpiť či nekúpiť. Killzone Liberation je dobrá hra a dá sa pri nej príjemne oddýchnuť, ale práve svojou krátkou dobou hrania a absenciou hrania cez internet ma doráža do rozpakov. Preto vám odporúčam odskúšať si najprv demo z hry alebo vyhľadať videa na internete, aby ste sa mohli rozhodnúť či vám toto spracovanie a ponúkaná hra spåňa všetky vaše požiadavky.

WIN

Vychádza na platformy: PSP