31.01.2001 00:01, ZOLLINO, Komentárov: 0
Hitman

Hitman

Boh stvoril svet za sedem dní. A ako všetci vieme, ludské pokolenie zazrelo svetlo sveta až na konci týždna. Ani Boh nieje neúnavný a preto sa mu podarilo vytvorit na ludskej rase niekolko chýb. Nie sme dokonalí, páchame zlo každým dnom. Predávame drogy detom na ulici, vyvolávame konflikty, zahajujeme vojny. Na svete musí teda existovat pár ludí, ktorí sa starajú o váš bezpecný spánok. Ludia bez mena, rodiny, priatelov, cohokolvek. Ludia s mocou urobit svet krajším len za pomoci pár guliek vystrelených rýchlostou niekolko sto metrov za sekundu ...

Project I’m Going In (ďalej IGI) bol jedným z adeptov na otestovanie. Nakoniec vyhral privilégium byť otestovaný mojou maličkosťou a No One Lives Forever muselo chvíľu počkať. Už po prvých momentoch som sa však tešil z toho, aký mám výborne vyvinutý zmysel pre rozpoznávanie hier dobrých a tých ešte lepších. Jednoducho, NOLF je hra dobrá no hra IGI je ešte lepšia. Boh stvoril svet za sedem dní. A ako všetci vieme, ludské pokolenie zazrelo svetlo sveta až na konci týždna. Ani Boh nieje neúnavný a preto sa mu podarilo vytvorit na ludskej rase niekolko chýb. Nie sme dokonalí, páchame zlo každým dnom. Predávame drogy detom na ulici, vyvolávame konflikty, zahajujeme vojny. Na svete musí teda existovat pár ludí, ktorí sa starajú o váš bezpecný spánok. Ludia bez mena, rodiny, priatelov, cohokolvek. Ludia s mocou urobit svet krajším len za pomoci pár guliek vystrelených rýchlostou niekolko sto metrov za sekundu.

Hitman, ci skôr známejšie pomenovanie Assassin (Stallone, Banderas, výborný film), je pomenovanie cloveka, ktorý zabíja za peniaze. Ráno sa zobudíte v Hong Kongu, caká vás emailová správa od zadávatela úlohy, inštrukcie a hlavne slubovaná suma za perfektne odvedenú prácu. Ta musí byt však odvedená naozaj perfektne, preto sú väcšinou k mejlu pripojené inštrukcie súvisiace s objektom záujmu. Neostáva už nic iné, len sa poriadne vyzbrojit na misiu, co zahrna kufríkový sniper, berettu s tlmicom, škrtiaci ocelový drôt a núdzový nôž. Ide sa na vec.

Predovštkým však musím podakovat severskému týmu Io-Interactive, že pre Eidos zosnovala originalitu, akou Hitman: Codename47 urcite je. Postava, teda hrác, je videná z pohladu kamery zavesenej za hrácovou hlavou. Tak sa vám naskytne pohlad na Hitmanové ciaro-kódové tetovanie na týle a pohlad na okolie a-la Tomb Raider. Tento pohlad sa takmer vôbec nedá menit, co na zaciatku mierne otravuje, no slovák si zvykne na všetko. Zvyknete si aj vy. Budete mat totiž preco. Od pociatocného tutoriálu, kde sa preberiete z kómy v akomsi sanatóriu sa bude príbeh uberat líniou presne vystrihnutou z reálnych filmov (nemám teraz na mysli urcité americké úsmevnosti). Pred odstrelením, pardón, odchodom Lee Honga, miestného bossa, „do dôchodku”, si budete musiet pripravit pôdu pre jeho presvedcenie o ukoncenie jeho „kariéry“.

V prvom rade proti nemu poštvete konkurencný Modrý lotus, zastrelíte zkorumpovaného policajného šéfa tak, aby to vyzeralo na jedného z Hongových ludí. Až potom máte šancu preniknút do jeho rezidencie. Takto a podobne sa odvíja misia v Kolumbii a v dalších teritóriách, kam urcite zavítate. No musíte presne plnit kritériá misie, musia byt splnené všetky požiadavky zadávatela, za každého civilistu sa znižuje odmena o 5.000$, atd. Ak si myslíte, že to vždy pôjde na prvý krát, tak ste vedla (u susedov). Prvé tri pokusy budú väcšinou slúžit na zoznámením sa s prostredím, správaním sa postáv, nájdenie výhodnej pozície. Preto by som asi Hitmana zaradil niekam do rodiny Thiefa. Majú totiž spolocné crty. No nielen to, v tejto hre totiž nic nefunguje na zaužívaných pravidlách „Kto má väcší GUN, ten spraví BUM“.

Tu musíte uvažovat ako poriadny Hitman, úlohy sa dajú vykonat mnohými cestami. Napríklad zavraždenie Honga môže byt bezprostredne v jeho pagode, ci záškodnícky - naliatím jedu do jedla v jeho oblúbenej prilahlej reštaurácii. Práve na objavenie výhodných kombinácií budete potrebovat viac, než jeden pokus. V klasickom obleku s kravatou sa totiž daleko nedostane, je nutné zabit ochrankára a prezliect sa za neho. Než sa nájde mrtvé telo, máte prístup takmer všade. Taktizovat je nutné aj s naprostými detailami. Ak ste napríklad pár sekúnd po úspešnej vražde sniper puškou na streche nejakej budovy, poobzerajte sa okolo, urcite tam niekde lieta vrtulník s gulometom a okolo vežiaku sa schádza ochranka. Ako vyriešit danú situáciu? Zastrelit maníka na vrtulníku s jeho tažkým gulometom M60 práve nad strechou vašej budovy a následne si M60 privlastnit za úcelom cistky v nižších partiách budovy.

Grafika nieje nicím prevratná a myslím si, že na engine by sa zišlo ešte dopracovat pár chýb aj za cenu opravných patchov. Nie je to zlé, no kompexnejšie misie sa pri štvrtom nahrávaní (a to nieje vôbec výnimka) nechcú nahrat v rozumnom case. A to ani na 128Mb Ram. Ako hovorím, dá sa to zniest, no nic extra to nie je. Grafické spracovanie prostredia je velmi pekné a dá sa povedat, že až na hranatú lebku hlavného protagonistu tu niesú viditelné chyby. Pre hru sa udáva minimum P300 a 64mb Ram s akcelerátorom, doporucené je však nieco o triedu lepšie.

Ozvucenie je výborné. Ci už je to hudba v duchu prostredia, v ktorom sa budete pohybovat, ci sú to zvuky jednotlivých zbraní, ktorými budete disponovat. Tak sa vám stane, že podla zvuku na prvýkrát rozoznáte Desert Eagle od Beretty a nápodobne. Výkriky potenciálnych takmer-mrtvol tiež niesú na zahodenie. Hru z casu na cas preruší animácia súvisiaca s dejom, ci nejakou špeciálnou akciou.

Aj napriek mnohým plusom, hru nemôžem doporucit naprosto všetkým. Rozhodne si ju neužijú mladšie vekové skupiny a ludia, ktorí požadujú „pure entertain“, teda cistú zábavu. Jednoducho, pred hraním sa je nutné vybavit dostatocnou vrstvou myelínu, aby vám nervy náhodou nepraskli od návalov zlosti. To z dôvodu toho, že v misiách sa nedá ukladat pozícia a ak máte štastie, môžete sa iba raz, dva-krát respawnovat na urcitých miestach (klasický continue kredit). Ak si hru hodláte kúpit pre seba, ci známeho, najprv dobre porozmýšlajte, ci nájde svoje uplatnenie. No a my otrlí, pre ktorých je tažká misia výzvou a nie koncom hry, hor sa ocistit svet od špiny.

Viem, že jednu recenziu na hru Hitman : Codename 47 ste už na stránkach GamesWEBu mali možnosť čítať, ale druhý pohľad nikomu neuškodí. V tejto recenzie sa mienim zamerať hlavne na to, čo Zollino nespomenul.

Celkom sa mi pozdával príbeh. Vy, ako Hitman sa prebúdzate v akomsi sanatóriu a hlas z reproduktorov vás naviguje a hovorí vám, čo máte robiť. Jednak je to úvod do deja ale zároveň aj niečo ako tutorial. Budú vám tu vysvetlené základy ako pohybu, tak aj zabíjania pomocou rôznych zbraní. Príbeh sa vám počas hry odhaľuje veľmi pomaly a až na úplnom konci to začnete chápať, zistíte čo ste zač a stretnete sa s.....povedzme že je veľmi zaujímavý a nechcem vás oň pripraviť.

Hitman je vlastne kombinácia Thiefa a akčnej hry. Z Thiefa si berie pomalé plíženie a taktizovanie a z akčných hier hlavne akčné časti a strielanie. V hre vidíte Hitmana zozadu (ako v Tomb Raiderovi), čo občas dosť otravuje, lebo sa takto horšie mieri, ale zvyknete si. Mierenie samozrejme nie je ako v TR automatické, ale máte na obrazovke zameriavač, ktorý samozrejme ovládate myšou. Veľkou výhodou je, že v takomto spôsobe pohľadu môžete používať bug, ktorý ma asi každá hra s pohľadom tretej osoby - totiž to, že sa môžete bez nebezpečenstva pozrieť za akýkoľvek roh.

Stavba misií je veľmi dobrá. Každá misia je rozdelená do niekoľkých podmisií. V Hongkongu napríklad najprv odstrelíte miestneho bossa, potom vystrielate druhý gang pred reštauráciou a potom vystrielate ešte vnútro reštaurácie. To sú tri osobitné podmisie. Často sa tak stáva, že sa ocitnete v lokácii, v ktorej ste už niekedy boli. Spôsob plnenia misií záleží len na vás. Na sejvovanie rovno zabudnite. Celú misiu môžete splniť viacerými spôsobmi ale aj jednotlivé jej časti je možné dokončiť rôzne. Záleží len na vás, či sa rozhodnete všetkých vykosiť priamo, alebo pôjdete pomaly, len zo strunou alebo nožom. Prostredia sú reálne, žiadne vesmírne stanice a pod. Veľmi sa mi napríklad páčila misia v hoteli, do ktorého ste si nemohli zobrať strelnú zbraň, pretože pri vchode boli detektory kovov a strážcovia na každom rohu. Strunu si však detektor nevšimol, takže nebol problém odstrániť jedného zo strážcov a z jeho berretou pokračovať. Samozrejmé je, že do súkromnej časti domu sa nedostanete vo svojom peknom obleku ale si musíte zohnať nejaký priliehajúci. Obvykle sa to robí tak, že nepozornému strážcovi hodíme strunu okolo krku a o pár sekúnd sme oblečený. Potrebné je však telo odpratať (najlepšie do kanála), pretože ak ho civilisti nájdu, idú hneď upozorniť gang, ktorý si to skontroluje a ak ho uvidí bez šatov, hneď vedia koho treba hladať. Môžete samozrejme postrielať všetkých, ale za zabitie civilistu sa vám odčítajú peniaze. Na druhú stranu - peniaze sú kritické len v prvých misiách, v neskorších je to jedno, peňazí je dosť a aj tak máte často obmedzený výber zbraní.

Zbrane su kapitola sama o sebe. Medzi základné zbrane správneho Hitmana patrí samozrejme struna alebo nôž na tiché zabíjanie na blízko. Pokiaľ príde na boj zdiaľky je skvelým pomocníkom tlmená berreta (prípadne netlmená alebo desert eagle) alebo sniperská puška na nenápadnú likvidáciu. Keď ste už nútení bojovať s presilou tak samozrejme niečo z väčším zásobníkom - brokovnice, UZI, MP5, M16 alebo môj extra obľúbený Kalašnikov AK-47. Pre fajnšmekrov a rambov je tu M60 zo zásobníkom na 50 nábojov (samopaly majú do 32, pištole do 15). Pre tých, čo považujú ramba za starého deda je tu ešte jedna sranda - minigun, rotačný guľomet zo zásobníkom na 1000 nábojov. Chvíľu sa síce štartuje ale potom je to ozajstná sranda :)). Nevýhodou je, že čokoľvek väčšie ako pištoľ sa nedá schovať a chodiť si tak z M60 po ulici, kam má prísť dáky boss je veľmi nenápadné. Na sniperskú pušku je tu naštastie možnosť použiť kufrík, ale zbraň potom musíte skladať. Okrem zbraní máte aj nejaké tie veci pre väčšie pohodlie - ďalekohlad, kompas (v kolumbii odporúčam!!!) alebo nepriestrelnú vestu.

Hra používa pomerne slušný engine, ktorý podporuje akceleráciu v Direct3D a OpenGL, takže by mal vyhovovať skutočne každému. Podporuje aj anti-aliasing, ktorý som ale neskúšal a aj anisotropné filtrovanie textúr. Engine je rýchly ale čo ma hnevalo bolo, že občas sa kazili textúry na vzdialenejších budovách, ďalej ma hnevala hmla, teda fogging na zakrytie príliš veľkej hĺbky scény, ktorú som už videl spracovanú aj lepšie. Čo sa mi naopak veľmi páčilo, bola animácia hitmanovho obleku a kravaty. Sako sa krásne vlní a reaguje na každý pohyb a kravata takisto. Hra sa odohráva v exteriéroch aj v interiéroch. Veľmi pekný exteriér má misia v kolumbii, kde nahánate miestneho drogového bossa. Pekný interiér je napr. v čínskej reštaurácii. Všimnite si vlnenie vlajok alebo skúste rozstreliť akvárium....paráda, však ?

Zvuk ma naopak veľmi potešil. Nemožem síce objektívne posúdiť vernosť zvukov, pretože som takéto zbrane v reáli nepočul ale znejú celkom realistický, rozhodne to nie je nejaký hlúpy pukot. Hitman má aj skvelo spravený priestorový zvuk. Aj keď v nastaveniach som nenašiel možnosť zapnúť 4 repráky a bol som kvôli tomu sklamaný, v hra sa automaticky pustili a musím povedať, že je to jeden z najlepších zážitkov z priestorového zvuku aké som kedy mal. Presne viete kde kto je. Kedže Hitman nie je len hra o strielaní ale aj o občasnej komunikácii budete často rozprávať z rôznymi grázlami. Hlasy sú nadabované dobre a zo správnym prízvukom.

Hodnotenie: 92%

GUCO

Hitman: Codename 47