24.01.2001 00:01, ZOLLINO, Komentárov: 0
Gunman Chronicles

Gunman Chronicles

Kde bolo, tam bolo, existoval istý rok XY, o ktorom vieme len to, že bol v dalekej budúcnosti. Ludstvo už malo tou dobou rozvinutú medziplanetárnu komunikáciu a osídlovali nové a nové planéty. Bohužial, ako to už býva, z nicoho nic sa prirútili akýsi Xenomy a zacali ludstvo terrorizovat. Bol prerušný kontakt s jednou z výskumných staníc na hranici ludstvom poznaného vesmíru ...

Kde bolo, tam bolo, existoval istý rok XY, o ktorom vieme len to, že bol v dalekej budúcnosti. Ludstvo už malo tou dobou rozvinutú medziplanetárnu komunikáciu a osídlovali nové a nové planéty. Bohužial, ako to už býva, z nicoho nic sa prirútili akýsi Xenomy a zacali ludstvo terrorizovat. Bol prerušný kontakt s jednou z výskumných staníc na hranici ludstvom poznaného vesmíru. Vo vyslanej jednotke marinákov ste aj vy, Gunman. Všetko prebieha pokojne, základna je ponorená do maximálneho ticha až na jeden detail.

S tými rastlinami nieco je... Peklo, ktoré zacalo potom samozrejme nebudem opisovat, pretože by to bolo nosením dreva do lesa - úplne zbytocné. Viem, že poznacení podobnými hernými zápletkami si to viete živo predstavit. Hrdinský generál sa snažil pomôct raketami zo svojej osobnej lode, no vydržal to len pár sekúnd, než skoncil v tlame jedného mamutieho cerva. Vojaci si mysleli, že zomrel. Pár preživším štastlivcom sa podarilo dostat do výsadkových lodí a vypadnút odtial. Bola to však chyba. Porušili jedno zo základných nariadení flotily, neutiect z boja, kým nie je isté, že vrchnost je mrtvá. A generál mrtvý nebol... A opät tu máme Half Life, len v diametrálne odlišnej podobe. O tomto 3D akcnom projekte ste už mnohí asi poculi, ale pre neznalých si zopakujme kusé informácie o Gunmanovi. Pôvodne ambiciózny addon (prídavok) pre originálnu hru Half Life sa v posledných mesiacoch zmenil na samostatnú hru, ktorá pre svoje spustenie nepotrebuje vlastníctvo orig.

Half Life CD disku. Za Gunmanom stojí celkom neznáma firmicka Rewolf, pod distribúciou Sierry. S pôvodným príbehom Gordona Freemana hra nemá nic spolocné, no ako vidíme je tu dost velká podobnost už len v samotnej zápletke. Stát proti vám totiž budú ludia s "klasickými" zbranami, ale aj votrelci - Xenomy s "klasickými" chápadlami. Príbeh sám o sebe nekypí originalitou, no na druhej strane sa tento fakt eliminuje postupom dejovej línie.

Tak sa stane, že pocítac, ktorý ovláda vražedné stroje, prejde z opozície na vašu stranu, havarujete na "pustej" planéte (Prvý zákon 3D akcných hier hovorí, že pustá planéta neexistuje, vždy tam nieco je a väcšinou si to nechce zahrat šachy.), ci ukradnete tank. Vrcholom bude porazenie finálneho bossa - generála, ktorého de-facto ani nezabijete vy. Už od úvodného intra sa hra vyvíja viac než pozitívne, kompletne v šlapajách HL. Na zaciatku sa opät veziete akousi vesmírnou kabínou a pocujete ženský hlas, ktorý vás uvádza do situácie. No už po prvých porozhliadnutiach sa po kabíne som sa cítil akýsi nesvoj. Príliž hrubé textúry vypadali ako z nejakej ruskej hry z pred troch rokov. Takéto sa v hre objavujú castejšie, no postupne sa grafika vylepšuje.

Myslím, že je to priamo úmerné zámerom autorov, ktorí si najprv robili pre seba nieco zo srandy, neskôr reálny a vážny addon a na koniec rovno celú hru. Tak sa stane, že ku koncu hry sa prechádzate po najkrajších prostrediach, stretávate najzaujímavejšie stvorenia a tak podobne. Ako som už spomínal, osedláte si aj tank, ktorý sa stane vašim spolocníkom na ceste po púštnej planéte. Ten si otestujete tak trikrát, pricom raz to bude vo výborne prevedenom tutoriale a-la HL. Zbrane sú kategóriuo samou o sebe. Urcite si pamätáte na množstvo zbraní, ktoré ste mali v HL k dispozícii. Bolo to pät rôznych kategórií. Tu je zbraní len devät, no každá má niekolko typov strelby. Napríklad základnú plazmovú pušku si môžete nastavit na pulzné strely, kumulované velké výboje, rýchle pálenie, ci ostrelovacie strely. Štyri módy v jednej zbrani.

To je celkom slušné, bohužial s módmi sa budete hrat len z pociatku hry a neskôr už budete mat nastavený len jeden - oblúbený spôsob pálenia. Len obcas, ak si to bude hra vyžadovat si mód prepnete do inej polohy. Zbrane sú jednoducho akcné, futuristické a mixnuté s dnešnými klasickými. Okrem plazmy tam teda nájdete brokovnicu, rýchlopalný gulomet, raketomet a nejaké experimenty. Podme na tie horšie veci, ktoré sa týkajú Gunmena. V prvom rade je to spomínaná velmi hrubá grafika, pricom sa situácia postupne zlepšuje ako prechádzate hrou. Druhým mínusom je akýsi psychologický "faktor neosobnosti" vyskytujúci sa v hre.

Predstavte si, že ste Gordon Freeman a vo vašej práci došlo k nehode, na ktorej ste sa aktívne podielali. Super, však? No a teraz si predstavte svet, v ktorom sa na vás neustále hrnú akési anonymné blbosti. Všade plno mutantov a vy ich vraždíte ako na bežiacom páse. Mne osobne pripadá prvá varianta Gordona ovela viac "in". Ved taká nehoda pod povrchom Nového Mexica je jednoznacne viac sexy ako toto. Ved si to len zoberme, co má pre vás väcšiu autoritu? M1A2 Abrams alebo nejaká bublina s chápadlami? Samozrejme, že hlaven Abramsu pred nosom pôsobí ovela viac intenzívnejšie ako nejaké chápadlá v nose. No, ale dost bolo psychológie. Po ruke mám další mínusový fakt, ktorý mi nevyvráti nikto.

Gunman je krátky. Velmi krátky. Zretelne tu vidno, že celé to bolo od zaciatku konštruované ako addon a až ku koncu (možno pod vplyvom penazí) sa Gunman stal samostatnou hrou. Možno, že keby bolo viac casu, tak by bol Gunman dlhší. No, ale predsa nechceme zmeškat Vianocný trh, že? V tom prípade, sa ale muselo pocítat s nižším hodnotením. Ak to chcete vediet presne, tak mi Gunman pripadá ako dvojnásobná dlžka Opposing Force.

Taká slabá tretinka z originálneho Half Life. A dávat tisíc a pol za nieco, co prejdete od jedenáctej ráno do šiestej vecer je trochu vela. Vela pre slovenského hráca, samozrejme. Gunman nie je zlý. Hra má spád, polovicu diania sa s vami obraz trasie a rúcajú sa steny. Sem tam, sa na vás vyvalí naozaj velký dinosaurus/votrelec/cokolvek, s ktorým sa pohráte. V zásade je to však cesta za nosom, ktorá je príjemným obcerstvením a spomienkou za HL. Nedá sa však upriet fakt, že HL, ci Gunman sú hry s najlepšou single playerovou castou. Multiplayer je na tom rovnako ako HL, takže sa o nom nebudem zbytocne rozpisovat. Preco si teda Gunmana nekúpit? Asi by som vám nevedel povedat rozumný dôvod, pretože je v súcasnosti najlepšou klasickou 3D akciou pre jedného hráca. Je ale otázka, ci ste ochotní obetovat tomu sumu prevyšujúcu 1500sk.

Gunman Chronicles

Výrobca: Rewolf
Distribútor: Sierra