08.01.2001 00:00, ZOLLINO, Komentárov: 0
Colin McRae Rally 2.0

Colin McRae Rally 2.0

Kde bolo, tam bolo, existovala jedna výborná adrenalínová súťaž - rally. Jazdci všetkých krajín sveta jazdili po všetkých krajinách sveta, až im horelo za výfukmi. A kde bolo, tam bolo, existovala jedna výborná softvérová firmička Codemasters, ktorej tituly sa často dostanú na popredné priečky výfukmi. A kde bolo, tam bolo ...

Kde bolo, tam bolo, existovala jedna výborná adrenalínová súťaž - rally. Jazdci všetkých krajín sveta jazdili po všetkých krajinách sveta, až im horelo za výfukmi. A kde bolo, tam bolo, existovala jedna výborná softvérová firmička Codemasters, ktorej tituly sa často dostanú na popredné priečky predávanosti počítačových hier. Ak skĺbime pojem Rally a pojem Codemasters, primiešame fenomén McRae, tak nám nemôže vyjsť nič iné len počítačový titul Colin McRae Rally (CMR).

Nie nadarmo má Codemasters slogan - "Genius At Play". Mohli sme sa o tom presvedčiť už pri prvej časti CMR, ktorá určila vrchol tohto žánru na PSX a PC. Ešte stále mám v mysli tie nádherné zábery modrého Subaru nežne "slajdujúceho" zatáčky. Bezkonkurenčná grafika a engine, výborná hrateľnosť, množstvo pohľadov. To všetko vynieslo jednotku na vrchol. O to viac som sa tešil na CMR2. Ako to už býva, kto sa priveľmi teší, ten sa aj priveľmi sklame. Našťastie sa tak nestalo pri CMR2. Už od prvej animácie zachytávajúcej Colinovho Focusa je jasne tušiť, že tu pôjde o maximálne tempo. Štýlové menu vám učaruje rovnako ako výborne prevedený manuál, v ktorom sa nachádza aj reklamné CD pre ďalšie tituly od Codemasters (ja viem, reklama, ale poteší ;-).

V prvom rade asi zablúdite do nastavení, kde je dobré nastaviť si ovládanie pre jedného až štyroch hráčov, ktorí sa môžu zapojiť do hry na jedinom počítači. Nastavenie detailov a s tým súviasiace nároky na počítač sú vo veľmi priaznovom pomere. Ako je pri Codemasters známe už dlhšiu dobu, mávajú v hrách výborný engine. Tak je to už po odjakživa a naposledy sme sa o tom mohli presvedčiť napríklad pri titule TOCA, či iných. Ako minimum sa udáva P233 MMX, 32mb Ram a je dosť dobrý dôvod veriť týmto informáciám. Ako optimum už prichádza Pentium III 500mhz a nejaký ten najnovší akcelerátor. V prípade, že disponujete podobnou zostavou, budete môcť zažiť naozajstný grafický zážitok. Prvotriedne prevedené modely áut hravo konkurujú Grand Turismu a vlastne aj čomukoľvek, čo bolo dodnes stvorené. Príroda je tiež veľmi realistická, aj keď občas je viditeľná "stromová stena" popri tratiach. Väčšinou je však výborne maskovaná jednotlivými stromami. Ostatné okolie vašich počinov je vykreslené na jednotku a ak sa napríklad dostanete na nejakú lúku, je kľudne možné sa na nej dostatočne vyblázniť. Pohľady na auto sú umocnené v noci, keď horúce/horiace výfukové plyny osvetľujú zábleskami okolie.

K dispozícii je množstvo režimov jazdy. Ako prvé vám padne pod ruku Arcade, čo sú vlastne kratšie okruhy jednotlivých krajín vo voľnej prírode. Napríklad vo Švédsku si zajazdíte v zasnežených lesoch, či v Grécku po prašných horách. Je to jednoducho taký "chuťovkový" mód, ktorý sa napríklad zíde na kratšie pobavenie pred ranným odchodom do školy. Ako ďalšie sa ponúka jednoduché pretekanie dvoch áut vo vopred pripravenej aréne. Skúsiť si tiež môžete rally jedného štátu, či určitú časť danej rally. Samozrejmosťou je šampionát, počas ktorého je možné ukladať si pozíciu, pretože ide o celosezónne preteky na všetkých rally tratiach sveta.

Tieto preteky môžete absolvovať na obtiažnostiach Beginner a Intermediate, čo znamená v preklade začiatočník a pokročilý. Až po úspešnom absolvovaní celého šampionátu si môžete zahrať na najťažšiu obťažnosť - Expert. Musím vám však povedať, že v ovládaní auta je stelesnený realizmus, akékoľvek stlačenie klávesy s autom ihneď urobí svoje a veľmi vrelo doporučujem volant. Hra vás rozhodne neľutuje a ak sa dostanete do nejakej krkolomnej situácie medzi stromami, tak sa z nej musíte dostať sami. Výnimku tvorí prevrátenie se sa s autom na strechu, v tom prípade ste automaticky vrátení na trať. Samozrejme, pri tom však prídete o cenné sekundy. Hra veľmi dobre simuluje aj zničenie vozidla. Podľa toho ako citlivo zachádzate so svojím tátošom vzniká jeho poškodenie. Uletí vám zadný spoiler, rozbije sa sklo čo eliminuje aerodynamiku, zruší sa elektronický systém, zničí sa prevodovka, atď. Jednoducho, pri každom ťuknutí budete zatínať zuby, akoby išlo o vaše vlastné auto. Poškodenie sa na riadení naozaj prejavuje, čo si uvedomíte keď vám odíde prevodovka a nebudete schopní normálne radiť. Nemusím hovoriť, že jazda s takýmto autom je potom nemysliteľná. Po skončení dvojice etáp jednotlivých rally je možné zájsť do opravného centra, kde máte k dispozícii časový limit šesťdesiat sekúnd. Tieto sekundy neplynú real time, ale jednotlivo ich môžete investovať do opravy poškodených častí, či investovať do prenastavenia tlmičov, bŕzd, pneumatík a ďalších atribútov.

Samotné auto je spracované na výbornú. K dispozícii sú všetky autá, ktoré je v súčasnej rally možné zazrieť. Okrem toho Codemasters ponúka, rôzne civilné verzie pretekárskych tátošov, či raritky ako je Mini Cooper a podobne. Na hru môžete nazerať z množstva klasických pohľadov. Mojím obľúbeným bol v CMR1 pohľad z kabíny. Bohužiaľ v CMR2 už je tento pohľad mierne neprehľadný a doslova cez neho vidíte h... nič. Preto je asi najlepšia možnosť sledovať hru z predného nárazníka auta. Miernou chybkou je aj fakt, že po totálnom rozbití všetkých priezorov a skiel, je aj napriek tomu pohľad z kabíny auta bez diery v skle. Je to mierna nedotiahnutosť, ktorej sa dosť čudujem, keďže v TOCA sérii bol tento efekt "vysypania predného skla" spracovaný veľmi zábavne.

Ozvučenie hry je na výbornej úrovni. Ak si vypenete kreslené ukazovatele prichádzajúcich zatáčok, tak môžete celkom jasno pochopiť z kopilotovho navigovania, čo sa na vás chystá za najbližším rohom. Rovnako aj zvuky nárazov sú veľmi autentické. Ak už vidíte, že sa kontaktu s okolím nevyhnete, čakáte už len na zvuk malého ťuknutia, či o niečo väčšieho sypania skla :-). Samozrejme, ten druhý typ nárazu má o mnoho drtivejšie účinky na vozidlo.

Colin McRae Rally 2.0 je jednoznačne jednotka, to musí uznať aj nováčik v obore. Prepracovaná grafika s ozvučením a výborným ovládaním dávajú dohromady hrateľnosť, ktorá tu chýbala. Žiadne arkádové Sega Rally, ale poriadne HardCore preteky, kde jedna chybička znamená stratu kritických päť sekúnd. Snáď len absencia licencie zamrzí, no napriek tomu sa jedná o produkt, do ktorého sa oplatí zainvestovať.

Colin McRae Rally

Výrobca: Codemasters
Minimálna konfigurácia: Pentium 150 MHz, 32 MB RAM, 3D karta