24.04.2006 00:50, WIN, Komentárov: 0

Ape Escape

Už ste sa zobudili po ťažkej noci s opicou? Na hranie niektorých hier sa treba však zobudiť bez opice, najviac ale naštve keď ju k hraniu potrebujete a ona si ujde. Tak neostáva nič iné, len si ju ísť chytiť.

Ape Escape patri vo svete PlayStation k otrelým mazákom už dôb Psone, a momentálne na PS2 vychádza už tretí diel tejto populárnej hopsačkoidnej série. Ako už býva zvykom, tradičné kvalitné značky z domácich konzol sa postupne presúvajú aj na PSP, a to je len dobre. Preto môžme privítať originálny nový diel Ape Escape aj na PSP, ktorý vo zvyšku sveta vyšiel s podtitulom On the Loose.

Zmysel hry je veåmi jednoduchý a okolo neho sa pochopiteåne točí aj príslušný príbeh. Zo ZOO ušli opice a hlavný hrdina Spike ich má pochytať. V prípade tohto Ape Escape sa na začiatku hry vlúpali spolu so svojim vodcom do laboratória, kde zviazali profesora, jeho asistentku a ušli strojom času. Našou úlohou bude putovať levelmi roztrúsenými v čase a pochytať tieto cicavce. Nič komplikované, podobne ako zimnica.

AE je klasická plošinovka s nádhernými levelmi, ktoré sa odohrávajú naprieč časom a rôznymi prostrediami. Či už sú to trávnate krajinky, vrchy, pláže, alebo zamrznuté levely s ľadom a snehom. Pričom každé prostredie má svoje špecifiká na fyziku, ktorá pohyb po týchto úrovniach riadne ovplyvňuje. Ľad sa skutočne šmýka, protivietor kladie odpor a vo vode môžte povedzme plávať, potápať sa a dávať pozor na vzduch. Celkovo nájdete až 21 rôznych levelov.

Medzi štandard kvalitných plošinoviek zapadajú aj ďalšie herné elementy ako sú rôzne gadgets, resp nástroje, ktoré hlavný hrdina môže používať na prekonávanie prekážok. Tie má v ruksaku vo forme zbraní a rôznych užitočných nástrojov. Najlepšie tento systém gadgetov dokumentuje kráľ v tomto obore, teda hra Ratchet & Clank. Hraj e plan platforminngu a neraz sa veľmi tieto nastroje zídu aj pri riešení logických problémov.

Zásadným špecifikom z hladiska gameplayu je zameranie hry na opice. Áno v hre nájdete rôznych nepriateľov, ale tí hrajú len úlohu komparzu, hlavné gro tvorí chytanie pojašených opíc s majákom na hlave. Teda zmyslom levelu, nie je dostať sa na jeho koniec, ale prejsť celou arénou a nájsť opice. Jednoduché to však vždy nebude a v mnohých prípadoch bude treba použiť vlastný rozum a šikovnosť. Povedzme si teda najprv niečo o týchto opiciach.

Opice majú na hlave svietiace majáky, ktoré indikujú ich stav. Ak je opica v kľude, tak bliká modré svetlo. Vtedy je dôležite aby vás nespozorovala a pokúsite sa ju chytiť nenápadne odzadu. Potom je podozrenie v podobe žltého svetla a posledné štádium sje svetlo červené, keď vás opica zbadá, začne utekať a brániť sa. Vtip je v tom, že tieto opice nie su rovnaké a pokiaľ na ne hodíte scan s príslušným zariadením, uvidíte ich vlastnosti. Opice sú rôzne rýchle , ostražité, ale aj silné. Sila značí, či vás bude biť rukami, vytiahnu samopal alebo rakety. Nečudujte sa, ja som ostal tiež veåmi prekvapený. Najväčšiu zlobu však robia, keď začnú utekať po leveli a ešte k tomu využívať rôzne pasce, potvory jedny. Ich lovenie je preto protešením a frustráciou zároveň.

Okrem tejto anomálie s opicami, ktorá hru značne odlišuje od konkurencie všetko ostatné ostáva na správnom poriadku. Technické spracovanie hry na jednotku, grafika krásna, ozvučenie detto. Hra je prešperkovaná rôznymi animačkami a je aj nadabovaná. Kvalitatívne je niekde za horami oproti prvogeneračným hrám ako bol Medievil.

Ako čerešničky na torte navyše pôsobia 4 minihry, ktoré si môžte postupne odomknúť a zahrať ako single ale aj multiplayer proti viacerým hráčom naraz cez AD HOC wifi. Ide o minihry, ale práve tie su na cestách tým, čo potrebujete. Na nejaké deatchmatche ako v doome proste nie je aj tka prostredie a čas.

Celkovo som s Ape Escape na PSP spokojný, po dlhej dobe konečne ponúka riadne zastúpenie vo svojom žánri pre hráčov PSP a je určený nie len pre hardcore hráčov, ale aj bežnú verejnosť bez rozdielu veku. Aj keď koncept pripadá jednotvárny, jednoduchý a pre starých hráčov obohraný, tak rozumná voľba prostredí a levelov robia z jednotvárnosti zábavu. Do doby, než príde Daxter nie je nad čím rozmýšlať, dospelejším hráčom však odporúčam počkať.

WIN

Vychádza na platformy: PSP