20.11.2004 00:39, WIN, Komentárov: 0
Half-Life 2 - Prvá SR recenzia

Half-Life 2 - Prvá SR recenzia

Ako prví sme sa zmocnili Half-Life 2 a prinášame vám vďaka Valve prvú exkluzivnu recenziu tejto hry na Slovensku. Ak chcete vedieť ako, Half-Life 2 dopadol, tak čítajte túto podrobnú recenziu. Je sa na co tešiť. Half-life 2 je verejná hystéria ...

Je to približne 6 rokov, čo som do Hráča písal recenziu na prvý Half-Life. V podstate prišla hra od neznámej firmy, ktorá veľmi príjemne prekvapila a dejiny ukázali, že prevalcovala bez akejkoľvek podpory iné prehypované záležitosti. Spolu s pôvodne samostatnym addonom Counter-Strike si hra zarobila na svoju defacto nesmrteľnosť. Teraz je tu predo mnou však iná úloha. Half-Life 2 je tvrdo očakávaná pecka, ktorú ostro sledujú milióny ľudí a spraviť prvú recenziu na Slovensku je veľká zodpovednosť. Ale čo, kašlať na slávu a následné fanynky pred dverami, ideme na to.

Udalosti pred Releasom

Kde začať? No na začiatku. Bolo to na nejakom E3 dva roky dozadu, čo sa na verejnosť dostalo video s ukážkou Half-Life 2. Mnohí neverili tomu, čo sa nám Valve snažili predviesť. To ako má byť skutočne, to čo chystáte? Tá hra vyzerala neuveriteľne, v podstate som nič podobné dovtedy nevidel. A o prepracovanej fyzike ani nehovorím. Neskôr, keď už hra mala byť na spadnutie, tak sa podaril jednému hackerovi husársky kúsok a došlo k stiahnutiu alfa verzie HL2 priamo zo siete Valve. Načo došlo k ďalšiemu odloženiu hry, divokej nahaňačke cez FBI a dolapeniu páchateľa cez ponuku práce vo Valve. Samozrejme, nesmieme zabudnúť na niekoľko odkladov, naťahovačiek, nepravdivé správy a súdne spory. Dnes je to v podstate skoro dva roky, dokáže ešte Half Life 2 prekvapiť? Uvidíme ...

Net povinnosťou alebo bez Steamu ani na krok.
Prvotné správy sa potvrdili, je to tak, bez Steamu ani na krok. Možno sa to zdá zvláštne, ale Half-Life 2 je prvá offline hra, ktorá vyžaduje ako minimálny požiadavok pripojenie na internet. Jednoducho, hru si nenainštalujete, bez toho, aby ste sa prihlásili na ich systém Steam. Čo sa Steamu týka, tak HL2 bolo zároveň možné si zakúpiť online a stiahnuť priamo na svoje PC, bez naháňania sa do obchodu, a teda hrať už v ďeň releasu. Celý systém autentifikácie je napriek všeobecnému frflaniu kvoli netu v našich končinách, veľmi premysleným krokom. Totiž aj zakúpené originál CD/DVD vám boli nanič do dňa releasu, lebo ste museli čakať na autentifikáciu v Steame.Tá bola spustená 16.11.2004. Takto sa predišlo pirátčeniu a predčasnému úniku hry ako u Doom 3, keď ju už mnohí hrali a recenzovali skôr, než bol v obchodoch (pozdravujem rôzne slovenské weby). Zároveň si takto Valve robí reklamu na svoj Steam systém do budúcnosti, lebo keď už sa logicky musí registrovať každý, tak nabudúce možno využije možnosť si kúpiť cez net hru lacnejšie priamo od Valve. Keď si vezmeme stranu Valve, tak zarobiť 9 USD na klasickej verzii, keď sa musí o zisky deliť a 30USD na netovej verzii, máme jasnú voľbu.

Half-Life 2 v rôznych edíciach
Ešte pred tým, než sa pustíme na hru samotnú, nedá mi nespomenúť rôzne edície HL2. Je ich hneď niekoľko. Bronze, Silver a Gold. Bronze je Half-Life 2 + Counter Strike: Source. Silver je Bronze + Half-Life:Source a Gold je Silver + Day of Defeat:Source + Soundtrack + Tričko + plagát a iné sprostosti. V obchode si kúpite buď normál/bronze verziu alebo collectors/gold. Ostatné len cez Steam. A čo je to ten Source? No predsa engine HL2, do ktorého su prerobené zmienené staré hry. Zahrať si starý Half-Life nanovo, alebo nové CSko? Prosím.

Half-Life 2 alias silná atmosféra z neznáma.
Ale aby sme nechodili okolo horúcej kaše, Half-Life 2 začína niekde vo východnej európe. Kde vystúpite z vlaku a nechápete čo sa deje. Tomu tak bude asi tak 60% celej hry. Tým nechcem povedať, že hra nemá príbeh ala Doom 3, práve naopak, len je tak zložitý, že najprv nechápete. Tak, prečo nebyť vrhnutý priamo do neznáma, veď objavovať svet je nádherné aj pre každé batoľa. Čo okolo seba vidíte? Nepríjemné policajné jednotky, každý vás naháňa a pozerá ako na aliena. Niet nad sklúčujúci pocit, Ÿe vám ide o život. Po niekoľkých naháňačká, kde nezmôžete nič len utekať, sa dostanete k svojim známym a k páčidlu, ktoré vám podajú so slovami ,že ste si niečo v Black Mesa zabudli. Tak sa vlastne postupne začínate dostávať do deja a hľadáte svoje miesto v organizácii bojujúcej o slobodu proti totalitnému režimu tak torchu mimozemskej civilizácie. Ale viac vám skutočne nepoviem. Ale môžte si byť istí, že tvorcovia sa snažili hlavne spraviť dojem, že hráte skutočne v Áčkovom filme. Preto kládli dôraz na zápletky a interakciu s ostatnými NPC postavami, ktoré vám často robia spoločnosť.

Half Life 2 - zmení vašu realitu, navždy
Keď už som napísal, že HL2 zmení vašu realitu, tak som to myslel doslovne. HL2 je prvá hra, ktorá môže byť označená ako skoro fotorealistická 3D strielačka. Proste Doom3 aj Far Cry sa môžu isť schovať naspäť do krabice. V prvý deň hrania som si dal krátku pauzu v podobe nákupu potravín. Výjdem von z baráku a pozerám na paneláky, veď tie som asi pred 2 minútami videl v HL2! Na Druhý deň rovnaké dejavu, keď som pozeral cesty a premávku v Bratislave. Jeden z autorov pochádza práve z východnej európy, takže vidieť v hre ladu, škodovku, aviu, typické elektrické stožiare, paneláky, alebo žeriav nie je nič výnimočne. A pritom všetko vyzerá tak reálne. Keď si vezmete aj iné prostredia, ktorých je mimochodom neúrekom, vidíte púšť, kopce, trávu, vodu, budovy v meste, všetko je to tak reálne. Voda je neuveriteåná a ešte lepšie su bublinky pod vodou vytvorené guľkami vystrelenými zhora. Proste dovidenia, zážitok sám o sebe. Ale aby som len nebásnil o grafike, Source Engine, nie je len o grafických orgiách, ale aj o vynikajúcej fyzike. Každú predmet ma svoju hmotnosť, hustotu a konzistentnosť. Hodíte drevo do vody a vypláva, kovová tyč ani nie. Najväčšia sila bola zobrať žeriavom stavbársky železný kontajner a prásknuť ho o most, ktorý sa následne zrútil. A na toto všetko nepotrebujete ani taký výkon ako na už zmienené dve 3D akcie. A to tu máme vyslovene rozsiahle exteriéry s lepšimi detailami.

Half-Life 2 – Alias rozmanitosť
Väčšina 3D akcii je o tom zabiť všetko, čo sa hýbe a týmto spôsobom isť z levelu do levelu. Tu na to zabudnite. Half-Life 2 je o niečom inom, o prežití. Neustále máte strach o svoj život a nejde o to hrať sa na Ramba. Hra je mimochodom rozdelená na 15 kapitol, pričom by sa jedna dala prirovnať k megalevelu s možno 10 sublevelmi, ktoré sa tvária ako jedna celistvá oblasť. A ako som spomínal, jednotlivé kapitoly sú o rozmanitosti. Nemáte ani jeden level, kde by bola náplň rovnaká, nemali ste dynamickú zmenu a nie je to ani docielené nejakou veľkou obmenou nepriateľov. Stači zmeniť štýl, ciel a prostredie misie. Bola tu neuveriteľná hororová časť, kde skoro bez všetkého marujete zombiekov, potom jedna pripomínajúca priam boje v zákopoch počas druhej svetovej, alebo naháňanie sa na vozítkach a lezenie po konštrukcii mostu. To čo si valve dovolili bola vážne sila.
Keď už mám spomenúť rozmanitosť, tak si povedzme aj niečo o nepriateľoch a tom, čo na nich platí, teda o arzenále. Nečakajte nejaké obrovitánske čisla, nejde o kvantitu ale kvalitu. AJ tak si myslím, žei ch je dosť. Nájdete tu klasiky z HL1 ako niekoľko druhov zombiekov ľudí a zvierat, head crabov s AI rovnej zabiť všetko v dosahu. Kapitolou samou o sebe sú však opäť mariňaci, ktorí vás oblučujú, hadžu granáty, ak sa skryjete za prekážku, snažia sa navzájom kryť a uhýbať vaším strelám. Pričom nosia rôzne druhy zbraní.
Novinkou, ktorá ma usadila do stoličky, boli obrovské chrobáky, ako vystrihnuté zo Starship Troopers. Tie neskôr budete môcť ovládať po zabití ich kráľovny. Vtedy len nastáva tá správa smršť.
Ďalej vás budú otravovať rôzne vrtuľníky, vznášadlá, turrety a obrovský pavúk/tank strider. Boj s týmto obrom odporúčam. To bude taká vojna, že sa z toho tak skoro nespamätáte. Podotýkam, že som hru hral na obtiažnosti Medium, pričom sa dá meniť počas hry. Teda vyššia obtiažnosť neznamená viac nepriateåov, ale vyššie AI. – odskúšané.
Čo sa týka vášho arzenálu, aj tu to nie je divoké. Klasické páčidlo, pištolka, magnum, samopaly, brokovnica, sniperka. V podstate sa arzenál drží skôr reálneho konceptu zbraní, mimo dvoch perličiek. Jednou je ovládanie chrobákov a druhou je veľmi populárna Gravity Gun. Prave s touto hračkou budete môcť manipulovať s ťazkými predmetmi na dialku. Nič nepoteši viac ako zobrať veľkú kovovu krabicu, nadvyhnuť a vystreliť do prekvapených vojakov. Alebo, žeby ste chceli vyskúšať vrhnúť koleso z cirkulárky po prekvapenom zombiekovi, z ktorého ostanú dve polovice? Väčší sadizmus bolo už len rozplacnúť hromadu zombiekov zhora škodovkou. Ako hovorím, srandy kopec.

Half-Life 2 – niečo navyše
Ak sa vám už vyššie vymenované nezdalo dostatok na klasickú 3D akciu, tak si pridajme aj niekoľko netradičných prvkov. Prvou vecou je asi logické myslenie. Mnohým sa môŸe zdať akékoľvek riešenie problémov v 3D akcií ako mýtus, ale je to tu. A rozhodne je to dobre. A teraz nemám na mysli záležisosti typu, choď tam a stlač tamten gombík. Váčsina problémov je o rozmiestnení predmetov, o hraní sa s fyzikálnymi zákonmi, prevažovania , atď aby ste sa dostali ďalej.
Ďalšou veľmi podarenou vecou su vozítka. Jedno je vodné vznášadlo a druhé autíčko-bugina. Tu vás čakajú neuveriteľné chytľavé naháňačky, skákanie a iné finty sem tam preruœené vystúpením a rieœením nejakého problému. Vozítka sú jedno veľké plus.
Treťou vecou je spolupráca s NPCčkami. Hlavne ak v dvoch misiách spolupracujete ako odbojové komando pozostávajúce z 5 členov. Ani vaší spolubojovníci, nie su na tom s AI práve najhoršie.

Half-Life 2 – kúpte si domáce kino
Ak nie kvoli filmovosti a fotorealizmu, tak minimálne kvoli ozvučeniu si zožeňte kvalitnú zvukovú súpravu -.5+1 a vyššie odporúčam. Jednak sa podľa smeru zvuku dozviete lokáciu nebezpečenstva, ale hlavne sa budete cítiť ako v reále. Zvukové efekty každej maličkosti sú proste vynikajúce. Dabing jednotlivých postáv je samozrejmosťou a to ste ešte nepočuli ten hudobný podmaz. A dokonca ani neruší, ak ide o frenetickú bojovú akciu, máte odpovedajúcu hudbu, ak máte hororovú temnú scénu, tak zase (ne)príjemné ticho. Ani v tomto smere nie je autorom čo vytknúť.

Half-Life 2 single-only
Tak a teraz všetkých sklamem, ale už asi viete, že Half-Life 2 neobsahuje multiplayer. I keď Gabe tvrdil už dávno ,že je to výborná vec a vo Valve ho stále vo voľnom æase hrajú. Nebudem špekulovať nad tým, či ho nestihli vyladiť, v každom prípade je k hre balený ako MP hra CS: Source, ktorá ma tento nedostatok nahradiť. Nepochybujem však, Ÿe po vydaní SDK kitu nebude čoskoro nejaký MP add-on.

Half-Life 2 vs. DOOM3
Tento paragraf si nemôže odpustiť, nakoľko som na rôznych fórach bol svedkom veľmi nudného flamewaru o tom, ktorá hra vytre tej druhej zrak. V prvom rade, sa mi zdá dosť choré obe hry porovnávať. Doom 3 je klasický doom, jasne definovaná výborná akcia, kde viete čo čakať. Ak niekto od toho čakal hru typu DeusEx alebo Half-Life a nebodaj ešte dej, tak asi predchádzajúcich Doomov nehral.A nemá ani potuchy, čo robí tú hru skvelou. Half-Life 2 môžme tak maximálne porovnávať s Far Cry, ktorého niekoľko násobne predčí nie len v hrateľnosti a zábavnosti (dokázal by snáď každý), ale aj vo všetkom inom. D3 a HL2 su pre dve špičky vo svojom obore, HL2 má však momentálne trochu navrch, lebo je prvá hra čo mi preniesla Bratislavu do hry.

Half-Life 2 zo života
Musím sa podeliť o jednú príhodu. Dnes som nastúpil na autobus, a vyšep olovica cestujúcich sa bavila o Valve a HL2. Vystúpim a na zastávke to isté. Prípadnep ocuť kričat STRIDER! Ak už nejaká hra je fenomén, tak asi táto.

Nekrológ
Na záver by som mimo metódy chovania veveričiek a pestovania ihličnatých drevín rád poďakoval Dougovi Lombardimu za HL2, vám za pozornosť a fanynkám za listy. Ale teraz vážne.k téme. K HL2 som pristupoval skôr s nedôverou, že pôjde o ďalší komerčný prehypovaný brak. A táto hra mala čo robiť, aby presvedčila. To sa jej s vyše 30 hodinami kvalitnej hernej zábavy aj podarilo. Jednoznačne stojí za všetky drobné aj so vœetkými bonusmi, a remakmi, ktoré su k nej pribalené. Ak by som mal hlasovať za hru roku na PC, i keď sa rôzne žánre nedajú veľmi porovnávať, tak Half-Life 2 by mal môj hlas.

Fan stránky: Halflife2.gamesweb.sk

WIN

Aktuálne hodnotenie článkov: 9.3 / 10