17.10.2004 00:39, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Ground Control II

Ground Control II

Zatiaľ čo množstvo iných žánrov upadá, stratégií je stále viac a viac. Nanešťastie tu platí nepriama úmera - so stúpajúcim množstvom klesá kvalita a skutočne kvalitné kúsky sa objavujú len veľmi sporadicky. Asi tušíte, kam týmto úvodom smerujem - áno, Ground Control II medzi tieto "kvalitky" rozhodne patrí.

Pred rokmi
Začali to tvorcovia zo Sierry pred niekoľkými rokmi, keď medzi nás z ničoho nič vrhli hru s názvom Ground Control. Objavovali sme krásy aj úskalia tretieho rozmeru a možnosti taktickej akcie, kde sa nedalo spoľahnúť na masy vojakov, ale pomalý prísun jednotiek. Nemuseli sme sa potupne starať o zásoby jedla, či posielať ľudí do lesa po drevo, všetky sily sme mohli koncentrovať na samotný boj. Dnes sa však objavuje druhý diel, ktorý opäť prináša, síce nie revolúciu, ale veľmi výraznú evolúciu do sveta stratégií.

Súčasnosť
Dnes sa píše rok 2741 a zlí pozemšťania (!) sa pod velením cisárovnej Vlaany snažia získať späť svoje bývalé kolónie. Zabrániť sa im v tom snaží kapitán Jacob Angelus pomocou organizácie NSA. Tá viac-menej úspešne proti pozemšťanom bojuje, v rozhodujúcej chvíli sa potom objavuje civilizácia Virónov z iného sektoru nekonečného vesmíru, za ktorých si zahráme ďalšiu kôpku misií.

Ako sa to vlastne hrá?
Musím hneď povedať, že veľmi dobre. Tým, že sa nemusíme zdržiavať stavbou základne a môžeme sa hneď vrhnúť do bojov, hra získava na dynamickosti. Pred začiatkom každej misie sa dozvieme niečo z denníka nášho hrdinu a zistíme, že aj on má popri záchrane sveta rovnako banálne problémy ako my, bežní ľudia. Rovnako sa vystatuje pred manželkou v prípade náročnej misie, má taký istý strach z vojny, dokonca je mu ľúto každého zabitého vojaka.

Čo sa týka samotnej misie - obrovský skok vpred spravili tvorcovia v grafike. Tú si nedovolím nazvať inak ako niečo mimoriadne, výnimočné. Hoci ešte stále vidno, že 3D nie je pre stratégie to pravé. Fantastická krajina, ktorú stačí správne natočiť a budete si pripadať ako v Halo, obloha plná hviezd, tmavých "oblakov" a najrôznejších komét či planét, to všetko je len začiatok. Potom prichádzajú na rad do detailov spracované postavičky vojakov a bojových vozidiel. Nie je nič krajšie ako poslať kameru až tesne k zemi, odmyslieť si škaredú textúru povrchu planéty a zahľadieť sa na tanky a pešiakov prechádzajúcich okolo. K prostrediu smeruje aj jedna z mála výčitiek - vzhľadom na rok 2741 mi všetko pripadá až príliš súčasne. Netrúfam si síce odhadnúť svet o 700 rokov, no keď si súčasnosť porovnám s obdobím okolo roku 1300, keď boli vynájdené okuliare a ľudia po prvýkrát začali používať sklo do okien svojich príbytkov, obdobie kedy Karol Róbert za pomoci stoviek "obrnených" vojakov bojoval s Matúšom Čákom, príde mi, že v GC2 hrá pechota príliš výraznú rolu. Rovnako ako konvenčné zbrane s nábojmi a niektoré stavby veľmi podobné súčasným.

Ako sa to teda hrá?
Výnimočne narazíte na patálie s 3D kamerou, tou ale vďaka premyslenému označeniu jednotiek nemusíte takmer vôbec hýbať. Taktikou hlavou proti múru v tejto hre nič nedosiahnete, všetky kroky si treba premyslieť a veľmi dôležité je napádať súpera z viacerých strán. Ak to aj tak nevyjde, nie je problém zavolať na pomoc posily, ktoré budú vysadené na jednej z obsadených pristávacích plôch. Potom sú k dispozícii podporné zbrane a možnosť obsadzovať delá a budovy po nepriateľoch, kde vojaci okrem presnosti získavajú aj obrannostné bonusy. Rovnako získavajú v priebehu bojov rôzne úrovne, na čo sme si však z posledných stratégií už zvykli.

Okrem hlavných úloh je v misiách aj množstvo vedľajších a veľa nových pribúda počas hry. Napríklad - do nepriateľskej základne sa oplatí ísť až vtedy, keď vyradíte z prevádzky elektráreň zásobujúcu blízke delá. Významným prvkom je aj prepínanie režimu streľby jednotiek - z guľometčíka je zrazu raketometčík a z prieskumnej buginy kopa neviditeľného železa. Spolu s ukrývaním v budovách a obmedzeným prísunom jednotiek jednoducho budete musieť uvažovať takticky. Niekedy dokonca aj na najnižšej obtiažnosti.

Sú však drobnosti, ktoré nedokážem pochopiť - napríklad prečo početná skupina vojakov po napadnutí nepriateľským pešiačikom panicky kričí: "sme pod ťažkou paľbou". Postupne si totiž na hlášku zvyknete a že vás napadol omnoho početnejší nepriateľ si ani nevšimnete.

Technické spracovanie okolo roku 2741
Zvuky vôbec nezaostávajú za nádhernou grafikou a spolu s jemnými ambientnými skladbami podčiarkujú scifi dojem z prostredia. Z kvalitného nadabovania postáv cítiť ich charakter, celkový dojem ešte zlepšuje výnimočne podarený preklad do češtiny. V Cenege si konečne nekládli vreckovku pred ústa a titulky hovoria presne to, čo máme možnosť počuť z reprákov v anglickom origináli. Jedna vec, ktorej však nikdy nebudem rozumieť, je neuvedenie času a dátumu pri save. Nechápem prečo s tým autori niečo neurobia, v poslednom čase sa s tým stretávam stále častejšie. Treba preto odhadovať, ktorý je ten posledný, našťastie to vďaka relatívne krátkym loadingom až tak neničí nervy.

Oplatí sa?
Samozrejme! Ak túžite po atmosférickej a kvalitnej stratégií s nádherným a našťastie aj hrateľným 3D prostredím doplneným nemenej kvalitným príbehom, nemáte veľa možností. Jednou z nich je Ground Control II, ku ktorej navyše dostanete aj vydarený preklad a žiaľ, aj niekoľko drobných chybičiek krásy. Tie však celkový príjemný dojem ovplyvňujú len veľmi, veľmi málo.

Ľuboš Mistrík