06.08.2004 00:38, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Rise of Nations: Thrones & Patriots

Rise of Nations: Thrones & Patriots

Len pred rokom vyšla zaujímavá RTS menom Rise of Nations, ktorá sľubovala neokukané nápady vyplývajúce najmä z neohraného konceptu prechádzania rôznymi storočiami. O tom, ako sa to autorom vtedy celkom nevydarilo, si môžete prečítať v našej recenzii, sústreďme sa teraz na nedávno vydaný datadisk s podtitulom Thrones and Patriots. Podarilo sa mu modifikovať a predåžiť hrateľnosť pôvodnej hry?

Prvou výraznou zmenou je skåbenie ťahovej časti s RTS, čím vznikla príjemná kampaň. Prechod medzi vekmi sa uskutočňuje raz za niekoľko ťahov, oproti pôvodnej stabilnej zmene po troch ťahoch. Táto časť je stále zaujímavá, hoci často pomerne nudná a zdåhavá, keď je potrebné ovládnuť celý svet tvorený obrovským množstvom štátov a štátikov.

Realtime nastupuje až po presunutí panáčika na nepriateľský národ na mape alebo po napadnutí inými vojskami. A tu, hoci sa autori snažili ako mohli, stereotypu sa vyhnúť nedokázali. A tak nastupuje klasická výstavba základne spojená s výcvikom vojska, výskumom a opevňovaním vežičkami. Síce tu nájdeme rôzne misie s rôznymi úlohami, stále však ide o dva typy – znič nepriateľa / obráň sa, ktoré sa dajú zvládnuť len typickým menovaným postupom, teda budovaním základne, atď.

Na oživenie bolo ako do správneho datadisku pridaných šesť národov, konkrétne Američania, Indovia, Irokézi, Lakoti, Peržania a Holanďania. Originálne národy, každý pribral zopár špeciálnych jednotiek a vylepšení. Teda nie, žeby to bolo nejako vidieť, úplne si vystačíte so základnými jednotkami.

Američania majú rôznych mariňákov a sniperov, ďalšie výhody sú v oblasti politiky a zmeny režimu (vysvetlím neskôr) – tá totiž nestojí ani cent. U Indov síce neprekvapia, no na bojisku vyplašia ich bojové slony, schopné rozdupať nepriateľa. Irokézi sú pochopiteľne Indiáni a tak sa ich špeciálne jednotky nesú v znamení duchovna – bojovníci sa sami liečia a prieskumníci dokážu prechádzať lesom. Lakoti majú výhody v podobe silnejšej kavalérie a možnosti stavať budovy takmer kdekoľvek. Indom podobní sú Peržania, ktorí získali bonusy v podobe karavanov a jednotiek podobných indickým kolegom. Nakoniec pribudli Holanďania s množstvom výhod v ekonomike, vylepšenými karavanmi.

Najzaujímavejšia mi pripadala kampaň za Američanov nazvaná Cold War, ako druhá strana sa tu pochopiteľne dajú zvoliť Sovieti. Ide o roky, počas ktorých sa odohralo množstvo udalostí minulého storočia, všetko si to budete môcť sami odohrať a prežiť na vlastnej koži. Ďalej je tu Alexander Veľký a jeho jednotvárna kampaň. Nasleduje Napoleon so svojim neslávnym koncom a ďalšou zaujímavou možnosťou je The New World hovoriaca o osídľovaní dovtedy neznámeho kontinentu.

Asi najvýraznejšou novinkou je Senát – veľká budova, pomocou ktorej môžete ovplyvňovať politické smerovanie krajiny. Zo začiatku sa dá voliť medzi republikou a despotizmom, neskôr aj medzi kapitalizmom a socializmom. Môžete tak ľahko vytvoriť Ameriku so socialistickou vládou, prípadne kapitalistický Sovietsky zväz.. Voľba režimu ovplyvňuje ceny jednotiek a rôznych upgradov, despotizmus pochopiteľne podporuje vojenské jednotky a republika ekonomiku.

Po stránke technického spracovania sa nezmenilo vôbec nič, samozrejme pribudli nové typy vojačikov, budov a prostredí, všetko však ostalo v starých známych koľajach. Žiadne zázraky sa neudiali ani vo zvukovom spracovaní / hudbe, tá je stále veľmi pekná, hoci datadisk by si určite zaslúžil viac nových skladieb.

Moje celkové dojmy sa dajú zhrnúť do vety: „toto som už niekde videl“. Samozrejme, že od datadisku nemôžem čakať nejaké veľké inovácie, no napriek tomu som videl už aj inovatívnejšie datadisky, ktoré dokázali zabaviť na dlhšie než pár hodín denne. A to je hlavný problém RON: Thrones & Patriots – už po dvoch, troch hodinkách nastúpi stereotyp a nebudete mať záujem sa k hre vrátiť. Skalní fanúšikovia RON možno áno, no tých môže odradiť cena ako za pôvodný titul. A hoci Thrones & Patriots nie sú vyslovene zlí, nájdeme tu len veľmi málo zásadných zmien a doplnkov, ktoré by výraznejšie ovplyvňovali hrateľnosť.

Verdikt: Datadisk pridávajúci všetko, čo je potrebné. Nijak zásadnejšie však nemení hru, ktorá by to len potrebovala.

Ľuboš Mistrík