22.07.2004 00:38, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Desert Rats vs. Afrika Korps

Desert Rats vs. Afrika Korps

Ach, tie predsudky. Prenasledovali ma pri pohľade na nápis „Monte Cristo“ na obale. Po skúsenostiach s hrami tohto vydavateľstva som hru v mysli zaškatuľkoval medzi priemer... A „Afrika“ v názve mi tento dojem len potvrdzovala. Veď čo môže byť na tisíc dvesto osemdesiatej piatej stratégií z druhej svetovej vojny, ktorá sa navyše odohráva len v púšti, zaujímavé? Ako hlboko som sa mýlil....

Hneď spočiatku prekvapí na pomery žánru dlhá a zaujímavá animácia, kde sa v skratke dozvedáme osudy hlavných hrdinov. Na strane spojencov Sinclair, zástupcom nemeckých vojsk je Hartmann. Obidvoch spája obdiv k Francúzke Lys, okolo ktorej sa dejú veľmi zvláštne veci... Je prekvapujúce, ako dokázali autori do klasickej stratégie včleniť veľmi osobný príbeh a vynikajúco tak celú hru oživiť. K nemu ešte patria niekoľkostránkové denníky oboch hrdinov, z ktorých sa dozvieme vždy niečo bližšie. Príbeh je zároveň doplnený nevyhnutnými a presnými historickými reáliami.

Jednotvárne prostredie Afriky si dokonca ani neuvedomíte, a to vďaka rôznorodým misiám. Keďže DR vs. AK nie je stavacia stratégia, na začiatku dostanete armádu, ktorou treba raz obsadiť dôležité stanovištia, raz zničiť nepriateľa, sprevádzať konvoj cez nepriateľské územie, ochraňovať priesmyk, a tak ďalej. Užijete si dokonca hon na púštneho zlodejíčka menom El Ifrit, ktorý už dlhé mesiace úspešne uniká vašim jednotkám. Úlohy sa počas misie menia a pribúdajú, čo hru naďalej oživuje. Začínate so "zničte nepriateľa", cez "prepadnite konvoj so zbraňami" až po "preskúmajte oblasť", čím získate nové, toľko potrebné zásoby. Vynikajúcim osviežením je aj možnosť poslať svojich pešiakov do akéhokoľvek opusteného vozidla a získať tak pár tankov naviac. Často to býva dokonca nutnosť, keďže s armádou bez takejto posily by sa level jednoducho nedal prejsť. Každým vojakom získava tank zvláštnu schopnosť, s prieskumníkom je to viditeľnosť, pri plnom obsadení tank strieľa rýchlejšie. Ďalšou novinkou sú deformačné zóny – dá sa zamerať na vežičku tanku alebo pásy, a rýchlo ho tak vyradiť.

Vojačikov je možné poslať do budov, odmenia sa oveľa lepším výhľadom a dostrelom. Pre tanky však nie je nič jednoduchšie ako takúto budovu pár ranami zrovnať so zemou, takže pozor na to... Rovnako preň nie je problém spraviť si cestu cez ostnatý drôt a premiérou medzi stratégiami je, že ani stromy nerobia ťažkosti. Teda nie, že by ich na púšti bolo veľa, ale aj tých zopár paliem tanky zlámu. Po ranách z diel zostávajú krátery a vraky vozidiel z bojiska nemiznú, čím ďalej zvýrazňujú pochmúrnosť bojov.

Audiovizuálne spracovanie je ďalším prekvapením, je jedným slovom úchvatné. Najrôznejšie výbuchy a zvuky diel, podčiarknuté vynikajúcou hudbou, ktorá svojou dramatickosťou a tajomnosťou vyzdvihuje dôležitý príbeh. To, že je hra kompletne v 3D, si všimnete len na detailnej grafike a efektoch, ovládateľnosť ostáva veľmi slušná. Prostredie našťastie netvorí samý piesok, väčšina misií sa odohráva v dedinkách, rôznych priesmykoch, údoliach, jednotvárnosťou hra teda rozhodne netrpí. Jedna misia je obzvlášť pekne spracovaná – tá v púštnej búrke – všadeprítomná hmla a povievajúci piesok spolu s hudbou hodnou áčkového thrilleru vytvárajú tú správnu atmosféru bezútechy. Autori však chceli byť miestami originálni až príliš, a do hry tak zakomponovali matrix efekt, pri ktorom sa čas zastaví a kamera obletí práve vybuchujúci tank. Bolo to vôbec potrebné? Teda nie, žeby to nejako prekážalo, ale pripadá mi to značne samoúčelné.

Hoci zatiaľ to tak nevyzerá, DR vs AK majú aj zopár negatív. Medzi najvážnejšie patrí slabá schopnosť pešiakov držať formáciu, zvyknú sa roztrúsiť po mape a zabudnúť sa kdesi v dedinkách. Ku koncu už pomaly začína nastupovať stereotyp a veľmi otravný je (taktiež ku koncu) dlhočizný loading misií.

No napriek poslednému (nezvyčajne krátkemu) odstavcu musím povedať, že Desert Rats vs Afrika Korps má veľmi príjemne prekvapila. Bol to o to väčší šok, o čo viac som sa obával kvalít hry vzhľadom na jej vydavateľa... Ale nechajme už Monte Cristo tak, pevne dúfam, že v tomto trende bude pokračovať podobne kvalitnými projektmi ako je DR vs. AK, ktorý sa u nás vďaka Cenege predáva s počeštenými textami.

Verdikt: Desert Rats vs. Afrika Korps doslova prekypuje novými nápadmi, ktoré sa výnimočne podarilo aj dotiahnuť do konca.

Ľuboš Mistrík