20.05.2004 00:37, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Lords of the Realm III

Lords of the Realm III

Je niekoľko rôznych osvedčených typov stratégií, ktoré u širokého publika vždy zaberú. Okrem nich je ešte množstvo hardcore hier, určených len pre zopár „neo“ fanúšikov. Séria Lords of the Realm doteraz zapadala skôr medzi tie hardcore. Možno aj preto sa autori rozhodli odkloniť od pôvodného zamerania a vznikla najnovšia časť, v ktorej je ťahový režim nahradený realtimom. Ak si dobre pamätám, podobne spravenú hru sme tu zatiaľ nemali, čím si Impression Games vlastne vytvorili vlastnú kategóriu. Či sa im to aj podarilo, sa dozviete v recenzii.

Je niekoľko rôznych osvedčených typov stratégií, ktoré u širokého publika vždy zaberú. Okrem nich je ešte množstvo hardcore hier, určených len pre zopár „neo“ fanúšikov. Séria Lords of the Realm doteraz zapadala skôr medzi tie hardcore. Možno aj preto sa autori rozhodli odkloniť od pôvodného zamerania a vznikla najnovšia časť, v ktorej je ťahový režim nahradený realtimom. Ak si dobre pamätám, podobne spravenú hru sme tu zatiaľ nemali, čím si Impression Games vlastne vytvorili vlastnú kategóriu. Či sa im to aj podarilo, sa dozviete v recenzii.

Časy dávne
Lords of the Realm III (LOR 3) sa odohráva v období stredoveku rokov 850 až 1350. K dispozícií sú samozrejme kampane za niekoľko rôznych národov, hneď zo začiatku si užijete boje medzi kmeňmi v rámci katolíckeho Írska. Ďalej nasleduje Británia, Nemecko a nakoniec Francúzsko. Jednotlivé krajiny sa nejako výrazne neodlišujú, v podstate je zmenený len tvar územia.

Princíp hry je postavený na vazaloch, ktorých dosadzujete do prázdnych regiónov. Od typu vazala závisí celé nasledovné smerovanie regiónu, keďže medzi rytierom a nevoľníkom je (prekvapivo ;) rozdiel. Okrem týchto je k dispozícií aj kňaz, ktorý pre váš kraj získava veriacich a zvyšuje morálku vojsk. Poslední (last but not least) sú mešťania zarábajúci nie až také potrebné peniažky. „Nie až také potrebné“, lebo bežne získané množstvo väčšinou postačí na normálny chod kráľovstva aj prípadný upgrade domovského hradu.

#pic1#

Ďalšou, ale tentoraz životne dôležitou surovinou je jedlo, ktoré zabezpečujú už spomínaní nevoľníci. Ak v honbe za čo najvyšším počtom vojakom zabudnete na farmy, vojaci sa rýchlo stanú neschopnými a, hoci s hanbou, vrátia sa späť do kasární.

Realtime namiesto ťahov
Na celé vaše kráľovstvo dozeráte akoby 3D pohľadom bez možnosti otáčania alebo približovania. V tomto „móde“ vidíte všetky svoje pozemky – podľa hradu, farmy, atď. hneď viete, čo má ten-ktorý pozemok za úlohu. Rovnako vidíte aj krajinu ostatných, či už nepriateľov alebo spojencov. Je dobré, keď sa po zemi pohybujú len vaše vojská reprezentované jedným rytierom nesúcim vlajku (ktorý je dokonca väčší ako hrad). Ak sa objavia v blízkosti aj nepriateľské, čo vôbec nie je výnimkou, tieto dve armády sa pustia do boja. A teraz je na vás, či sa do toho boja pustíte aj alebo to necháte na počítač (našťastie je tu možnosť kedykoľvek bojisko opustiť a starať sa o kráľovstvo). Tu si uvedomíte (relatívnu) nevýhodu reálneho času, keďže počas toho, ako sa so svojou skupinkou päťdesiatich vojakov staráte o dobytie nejakého mini hradu, súper môže bez problému napadnúť vaše hlavné sídlo a už nestihnete zareagovať. Čo na tom, že kdesi v diaľke máte v zásobe dvestočlennú jednotku...

Našťastie, inteligencia počítača je pomerne na úrovni a nemusíte sa báť, že by bitku proti menšiemu počtu jednotiek prehral. U vyrovnanejších bojov je to už väčší problém, tam by som odporúčal zapájať sa. Alebo nechajte aj toto na AI, aspoň sa budete môcť na niečo vyhovoriť ;)

#pic2#

Diplomacia
Ak je protivník omnoho silnejší, je tu možnosť uzavrieť s ním spojenectvo a poradiť si s ním neskôr. Okrem klasického mieru je k dispozícií aj ponuka rôznych darov, ktoré niekedy zaberú trochu viac. Často sa stáva, že ponuka príde z druhej strany, po akceptovaní treba stiahnuť svoje vojská z územia budúceho spojenca.

Nálady vojska
Vojaci počas bojov neustále získavajú nové skúsenosti, ktoré môžu využiť neskôr a najmä, čím viac úspešných bojov máte za sebou, tým viac sa do vašej skupiny hlásia noví a skúsenejší vazali, ktorými môžete obsadzovať svoje pozemky. Tí zároveň pomáhajú udržiavať morálku, čím skôr rytier v boji padne, tým skôr sa jeho jednotka rozuteká. O fatálnych následkov ústupu pre armádu asi nemusím hovoriť... Morálka chce byť v hre dôležitým faktorom, no veľmi na nej nezáleží. Stane sa síce, že ikonka vojska sa sfarbí do krvavo červena a vy sa začínate báť o svoje „ovečky“, ale väčšinou sa to skončí iba krátkym útekom niekoľkých vojakov, ktorých môžete po chvíli vrátiť späť. Zrejme si ešte pamätáte na „dolovanie“ jednotiek z rohov mapy v Medievali...

Okrem kampaní
...nájdete v hre aj jednotlivé bitky, v ktorých sa s patričným vysvetlením ocitnete na bojisku, kde je úloha jasná – vyhrať. Taktické boje sa žiaľ väčšinou zvrhnú na jednu veľkú machuľu, kedy môžete zabudnúť na akékoľvek rozdávanie príkazov, ostáva len dúfať, že vašich vojakov je viac. Hmm, nepísal som to isté aj v recenzii ku stratégií z 1. svetovej vojny Entente pred nejakým časom? Tvorcovia by sa mohli niekedy učiť aj z cudzích chýb...

Nakoniec je v hre prítomný aj Editor hradov, vynikajúci to nápad, ako si oddýchnuť od večných bojov vyžadujúcich taktické premýšľanie. No aj tu je možnosť do svojho hradu dosadiť počítač a pokúsiť sa ho dobyť, prípadne naopak. Táto možnosť ma potešila, hoci hrad nemožno vypiplať do takých detailov ako tomu bolo vo vynikajúcom Strongholde.

Technika
Intro je skôr povinnou jazdou a hoci nie je zlé, autori sa ničím výnimočným nevytiahli. S hudbou je to podobné, s typickými bojovnými skladbami, aké vídame vo väčšine stratégii, sa stretneme aj v LOR 3. Zvuky rovnako neprekvapujú, skôr patria medzi priemer až podriemer.

Strategická mapa pôsobí ako 3D rovnako ako jednotlivé bojiská, hoci strategickú mapu nemožno natáčať, ani približovať. Osobne by sa mi na strategickú časť viac hodila klasická 2D mapka, ktovie, prečo sa autori takto rozhodli. Asi aj oni podľahli modernému 3D trendu... Bojiská sú už kompletne 3D so zoomom, rovnako aj otáčaním, no mapa by sa mohla dať oddialiť aj viac. Na druhej strane, pri detailnom zoome objavíte niekoľko nedostatkov v modeloch postáv.

#pic3#

Stále ma neprestáva prekvapovať, prečo sa v niektorých hrách spolu so savnutím pozície neukladá ani čas ani dátum a ani screenshot. Pri strategických hrách takáto drobnosť chýba dvojnásobne a žiaľ presne to je aj prípad LOR 3.

Záverečné zhrnutie
Z recenzie je asi jasné, že z hry mám viac-menej nevýrazný dojem, Lords of the Realm III ma totiž ničím neohúrili ani neprekvapili, chýba im akýkoľvek náboj, ktorý by pri hre udržal dlhšie. A hoci na pár dní sa zabavíte, rýchlo sa objaví dojem „toto som už niekde videl“ a do ďalšej misie sa vám už ani nebude chcieť. Škoda, dúfam, že autori hru v budúcnosti vrátia späť medzi ťahové stratégie, kde by jej bolo určite lepšie.

#tab#


Zdroj: gamesweb

Ľuboš Mistrík
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012