16.03.2004 00:34, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
The Entente: World War I Battlefields

The Entente: World War I Battlefields

Byť v dnešnej dobe originálny, to je veľmi ťažké. A hoci našej vláde sa to darí častejšie ako by bolo zdravé, nebude reč o nej, ale o Entente, sľubne vyzerajúcej RTS z prostredia 1. svetovej vojny. Do čias druhej táto zostala najväčším vojnovým konfliktom, aké ľudstvo zažilo – prvýkrát sa začalo útočiť na nevinných civilistov, prvýkrát bol použitý bojový plyn, objavili sa prvé chladničky schopné zlikvidovať desiatky nepriateľov (rozumej tanky).

Byť v dnešnej dobe originálny, to je veľmi ťažké. A hoci našej vláde sa to darí častejšie ako by bolo zdravé, nebude reč o nej, ale o Entente, sľubne vyzerajúcej RTS z prostredia 1. svetovej vojny. Do čias druhej táto zostala najväčším vojnovým konfliktom, aké ľudstvo zažilo – prvýkrát sa začalo útočiť na nevinných civilistov, prvýkrát bol použitý bojový plyn, objavili sa prvé chladničky schopné zlikvidovať desiatky nepriateľov (rozumej tanky). Ľudstvo bolo zhrozené, politici sa hádali a bez básnikov predbiehajúcich sa v reakciách na Vojnu by sa dnes študenti nemali čo učiť. Atraktívny námet, nie?

#pic1#

Povedali si v Rusku, vo vývojovom štúdiu Lesta. A čo takto na jeho základe vytvoriť hru? Nechajme stranou úvahy o názve (Entente znamená Dohoda, kde je potom Trojspolok?) a vrhnime sa na prvé dojmy – Entente akoby z oka vypadol konkurenčnej stratégií Cossacks. Znamená to monštruózne bitky s desiatkami až stovkami vojakov - čo je však zaujímavé – takéto obrovské množstvo sa pri bitke dokáže narvať na priestor doslova zopár metrov štvorcových (rozumej šesť, sedem), takže o nejakom ovplyvňovaní jednotiek a nedajbože rozdávaní príkazov počas boja nemôže byť ani reč. A to je charakteristický znak celej hry – kvantita víťazí nad kvalitou. Zabudnite na to, že by nejakých päťdesiat vojačikov dokázalo použitím správnej taktiky rozdrtiť väčší počet nepriateľov. Chvíľku síce budú po sebe strieľať, potom sa ale zlejú do jednej maličkej machuľky a ubijú sa na smrť bajonetmi. Vyšší počet pochopiteľne víťazí. Proti pracnému vymýšľaniu taktiky je aj interface, ktorý nedovoľuje nič viac ako povoliť/zakázať vojakom strieľať. Akékoľvek formácie, či príkazy typu stand ground sa v tejto hre nenosia.

Monštruózne bitky ale spolu s vydarenými zvukovými efektmi a hudbou pridávajú na sile jednotlivých útokov. Napríklad poriadny letecký útok dokáže byť nielen zničujúci, ale aj úchvatne spracovaný. Pohľad na desať, pätnásť vašich lietadiel ako postupne rúcajú jednu budovu za druhou priamo v srdci nepriateľa, sprevádzané neustálou paľbou z protileteckých diel súpera a pomätene pobehujúcich villagerov opravujúcich jednu vežičku za druhov stojí rozhodne zato. S troškou šikovnosti a cviku môžete používať dokonca aj kamikadze taktiku obľúbenú až o niekoľko desiatok rokov neskôr. O tom, aký masaker dokáže spôsobiť ťažký bombardér u vojakov snáď netreba písať.

#pic2#

Keď som spomenul hudbu – je mimoriadne podarená, ani veľmi nevadí, že skladby sú pomerne krátke. Samozrejmosťou je jej dynamická zmena podľa udalostí na obrazovke. Zvukové efekty sú prepracované, každý národ hovorí pekne čisto vo svojom jazyku. Len je pre mňa záhadou prečo národ Rakúsko (nie Rakúsko-Uhorsko) hovorí čistou maďarčinou. Na druhej strane ma veľmi potešilo grafické spracovanie Entente, ktoré nepodľahlo 3D trendom a pevne sa drží tradičnej, prehľadnej a detailnej 2D grafiky. Aj keď vplyv najrôznejších kopcov a údolí sa do hry samozrejme premieta. Ale menu je jedným z najväčších „skvostov“ v poslednom čase, originálnejšie sa asi ani spraviť nedalo. Obrázky, veľkosti písiem a ich tvar, to všetko tvorí veľmi dôkladný mix. Autori týmto zrejme chceli zmätenosť a nezmyselnosť vojny všeobecne premietnuť aj inde ako do samotnej hry.

Hra obsahuje niekoľko kampaní za každý národ, ktorý do 1. svetovej vojny nejako výraznejšie zasiahol (čiže Rakúsko – autori mali na mysli asi aj Uhorsko, Nemecko, Rusko, Francúzsko, Veľká Británia), žiadne prehnané nádeje si však nerobte, hra za Rusko je veľmi (tak na 99,9%) podobná tej za Francúzsko, a tak podobne. Žiadne špeciálne jednotky, špeciálne upgrady, len všetko vyzerá a rozpráva inak. Na atraktivite ale pridávajú reálne bitky – pri Verdune, rieke Marne, atď., ktorých rozdiel si však oproti „bežným“ misiám ani nevšimnete. Tie sú miestami poriadne ťažké, možno aj preto, že neexistuje nastavenie obtiažnosti. O to viac zarazí možnosť zapnutia ekonomického, prípadne vojenského poradcu – akýsi autopilot, ktorý za vás vyrobí villagerov, vojakov, delá, tanky, postaví budovy, vytvorí armádu, aj obranu – stačí len kliknúť a pozerať sa ako počítač maká, samozrejme sebe vlastným spôsobom, keď sa naraz zjaví päť stavenísk a vydá príkaz na výrobu dvesto vojakov, päť diel, atď. Žeby sa Buka snažila s hrou preraziť aj na americkom trhu...?

#pic3#

Veľkým mínusom je ale ND (neskutočná demencia) vojenských jednotiek, ktoré sa správajú ako typickí fraghunteri – utekajú zabiť všetko živé a „vďaka“ neprítomnosti možností ako stand ground, defensive stance, atď. ich ani nemáte ako zastaviť, treba len neustále kontrolovať. Môžem prezradiť jednu zákernú taktiku – preleťte s akýmkoľvek lietadlom ponad hlavy nastúpenej a precízne vyrovnanej čaty nepriateľa. Po chvíli sú z nej iba zvyšky, pretože ostatní po celej mape naháňajú (a nikdy nedobehnú) spomínané lietadlo. Len podotýkam, že TO je reálna skúsenosť. Ešte lepšie je, keď má celá jedna rota defaultne zakázané strieľanie (netuším prečo), a tak padajú a padajú, až kým si ich nevšimnete a nezmeníte to. To sa však ľahko môže stať, že zo zadných radov zastrelia tých predných a ste znova tam, kde ste boli. Raz mi takto jedno delo (moje vlastné, pochopiteľne) skoro rozbilo mestské centrum. Rovnako sa stáva, že sa vojaci zabudnú na polceste a niekedy nedokážu ani udržať zoskupenie a je z nich znova len jedna veľká machuľa. Našťastie villageri sú oveľa schopnejší, sami sa po chvíli chopia práce, zájdu do bane.

Ale toto všetko je vyvážené veľmi intuitívnym ovládaním a dôkladnými reáliami, ktoré však majú na hru minimálny vplyv. Vydarený je aj český preklad, technické spracovanie a hrateľnosť sú takisto pomerne vysoké, hoci práve tá nedosahuje závratných výšok. Naopak len malý rozdiel medzi národmi, AI a minimum možností zrážajú hru o niekoľko desiatok bodov nižšie. Treba si hlavne uvedomiť, či je pre vás dôležitejšia taktika a kvalita útokov pred kvantitou alebo naopak. Ak to druhé, kúpou Entente nič nepokazíte, pričom nesmiem zabudnúť na neoukakaný námet.

Verdikt: Mám množstvo nápadov, ako sa Entente dalo spraviť lepšie. Ale až na AI a malé rozdiely medzi národmi je to stále podarená stratégia s originálnym námetom, v ktorej víťazí kvantita nad kvalitou.

#pic4#

#tab#


Zdroj: gamesweb

Ľuboš Mistrík
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012