03.03.2004 00:33, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Paradise Cracked

Paradise Cracked

Boli tu prehlásenia autorov o jedinečnosti Paradise Cracked, o vynikajúcom spracovaní hry a „dychberúcej“ grafike. Skrátka všetko možné, aby sme z prípadného nepodarku mohli byť sklamaní čo možno najviac. A čo sa nestalo. Výsledok zďaleka nesplnil očakávania. Alebo je tu snáď RPG pre najzarytejších fanúšikov?

Akčno-postapokalypticko-scifi príbeh

Píše sa 17. október, 6. fáza, 323 novej éry a ľudstvo sa ocitlo v takom pretechnizovanom svete, že mu už samo nerozumie. A náš hlavný hrdina s originálnym meno Hacker sa jedného škaredého postapokalyptického dňa nabúral do systému istej spoločnosti. To mu však už na dvere klope policajná jednotka a jeho bezstarostný život sa končí, je nahradený útekom a neustálym pátraním. Pýtate sa, kto, kde, kedy, ako? Neviem, zo zmäteného intra a rovnako zmäteného podávania príbehu som to nedokázal rozlúštiť. Dalo by sa to chápať aj tak, že ľudia žijú v akejsi virtuálnej realite popri tej skutočnej plnej robotov a vojakov akéhosi tajného Spoločenstva. Trochu povedomé, nie?

Skala úrazu

To však už sme vrhnutí do hry, v ktorej prvých pár minút nič nechápete. Paradise je ťahové RPG a to nie hocijaké, ale KOMPLETNE ťahové. V praxi to znamená, že počas jedného ťahu môžete spraviť čokoľvek na čo vám body vystačia. V prvom rade je to presun, ktorý sa uskutočňuje po hexoch – šesťuholníkoch. A verte mi, body väčšinou vystačia len na krátky presun, potom musíme ukončiť kolo, čím sa začne „skrytý pohyb“ počítača (krátky loading) a môžeme ísť opäť my. Čo síce neznie tak nepriateľsky, ale v skutočnosti je práve ťahovosť tým najväčším kameňom úrazu. Predstavte si, že ste zabudli napríklad kľúč kdesi v druhej časti levelu. Takže sa tam snažíte dostať... klik, enter, klik, enter, klik, enter... a zrazu zistíte, že vonku vychádza slnko. Je to normálne? K tomu pripočítajte čas, ktorý zaberie spomínaný „skrytý pohyb“. A načo, preboha, potrebujem vedieť, kam sa pohol ten ktorý civilista, tamtá električka?! V niektorých momentoch som mal pocit, že nám to autori robia naschvál. Spočítaním spomenutého môže v extrémnych prípadoch zabrať presúvanie sa po leveli až hodinu.

Vlastne je to smiešne. Ak vám náhodou smer pohybu vyjde tak, že hexy budú vedľa seba a mierne natočené smerom dole, postava pôjde presne podľa nich, teda doprava, doľava, doprava... Ešte viac ma však rozosmial „boj“. Úplne bežne sa stáva, že Hacker alebo aj iná postava netrafí zo vzdialenosti troch, štyroch hexov. A nie je to komické, keď proti sebe stoja dve po zuby ozbrojené postavy a strely lietajú pol metra okolo nepriateľa? Keď sa do toho pritrafí ešte úplne bežný friendly fire...

Body, skúsenosti a iné RPGosti

Bodový systém je ale pomerne prepracovaný, na počet potrebných bodov vplýva aj zdravie postavy a hlavne, sme predsa v RPG, jej schopnosti a skúsenosti. Pekné je, že po zabití nepriateľa získa menší počet bodov celý tým, vďaka čomu nie je potrebné vždy riskovať život slabého Hackera, špinavú prácu zaňho spravia iní. Do tímu môžete samozrejme prijímať aj ďalších, hneď na začiatku „získate“ tvrďáka Joba, presný opak hlavného hrdinu.

Popri hlavnej línií príbehu dostávate aj rôzne subquesty, ktoré však majú ďaleko od originality, a tak sa najčastejšie stretnete s požiadavkami typu „dones“, „osloboď“, atď. S niektorými civilmi sa dá aj porozprávať, žiadny duchaplný rozhovor však nečakajte. Je tu dokonca možnosť nakupovania, ku ktorej asi netreba komentár, skrátka všetko tak, ako má byť, predajcov je po leveloch viacero a majú rôzne ceny.

Inventár je samozrejme prítomný a pomerne objemný, postavy môžu mať najrôznejšie vesty, kopec rôznych zbraní a prístroje, ktoré zvyšujú schopnosti. Tých je hneď niekoľko (sila, obratnosť, reakcie, presnosť, intelekt, šoférovanie, zrak a zdravie), je snáď úplne jasné, že vetchý Hacker bude mať nižšiu silu ako tvrďák Job, ktorý zase nevyniká tým najvyšším intelektom.

3D grafika

Grafika bola ďalšia vec, ktorú autori vychvaľovali, otázka teda znie: podarilo sa? A hoci Paradise je kompletne 3D, nie je to žiadna sláva. Niektoré svetelné efekty sú pekné, ale prostredia sú si veľmi podobné a keďže celá hra sa nesie v pochmúrnom duchu, na grafike sa to veľmi prejavilo. Všetko je tmavé, mdlé, šedé a neviem ešte aké, aj menu vyzerá hrozne a menu inventára? Ladené do ružova, no hrôza. Kto niekedy videl jednu z početných televíznych show na ruských kanáloch, hneď pochopí o čom je reč. Nespomínal som? Hru vytvorila ruská firma MistLand (vydavateľom je známejšia Buka), pričom zastaralá grafika sa dá odôvodniť aj tým, že hra už dávnejšie vyšla v Rusku.

Hudobne je Paradise celkom podarené, väčšinou sú v pozadí ambientné skladby, ktoré sa pri boji menia na niečo rýchlejšie a tvrdšie. Rovnako sa podaril aj preklad, všetky texty sú preložené do češtiny.

Nepodarok alebo som nepochopil?

Je teda Paradise skutočne nevydarená hra alebo je určená len skutočným RPG maniakom? Myslím, že z každého trošku, ak sa u Paradise Cracked niekto bude chcieť skutočne baviť, nutne sa musí obrniť riadnou dávkou trpezlivosti. Pokiaľ sa prenesie cez ťahový systém, myslím, že získavanie bodov, skúseností a snáď aj cyber-punkový príbeh sa mu budú páčiť. Ostatní skončia práve na ťahovosti, ktorej totálna nedoriešenosť a najmä prehnanosť (hoci je celá hra založená práve na nej) z hry robí miestami až nehrateľnú záležitosť, z ktorej po pár minútach „bežný“ človek jednoducho odíde.

Verdikt: Nebyť nezmyselného ťahového systému, grafiky, zmäteného rozprávania príbehu a ťažkopádnych bojov, bolo by z Paradise Cracked celkom podarené RPG.

Ľuboš Mistrík