05.01.2004 00:32, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Heaven & Hell

Heaven & Hell

Heaven & Hell je svojim spôsobom obyčajná hra. Samozrejme nehovorím o nemeckej, a teda mimoriadne detailnej 2D grafike, dokonca ani o zvláštnej (ne)inteligencii obyvateľstva, hovorím o samotnom princípe hry. A tým je získavať obyvateľov, pidi ľudí s navlečenými kapucňami, na ktorých vidno každý jeden záhyb. Získať buď na stranu dobra alebo zla. Aha áno, ešte môžu byť neutrálnymi pohanmi.

Heaven & Hell je svojim spôsobom obyčajná hra. Samozrejme nehovorím o nemeckej, a teda mimoriadne detailnej 2D grafike, dokonca ani o zvláštnej (ne)inteligencii obyvateľstva, hovorím o samotnom princípe hry. A tým je získavať obyvateľov, pidi ľudí s navlečenými kapucňami, na ktorých vidno každý jeden záhyb. Získať buď na stranu dobra alebo zla. Aha áno, ešte môžu byť neutrálnymi pohanmi. To je síce pekné, len keby Baptisbon mal poruke viac zázrakov. Baptisbon, to je váš hlavný prorok – okúzli dedinčanov svojou dúhou, vyčaruje im anjela a...... to je všetko. Tam, kde sa dalo na tejto hre pohrať najviac, teda na rôznych grafickysuperpríťažlivých kúzlach, tá, práve tá časť je zanedbaná asi ako Brad Pitt predtým, ako prišiel do Lhasy v známom filme. Pýtate sa ako prebieha presviedčanie ľudu? Baptisbon v dedine (neutrálnej alebo diabolskej) vyčaruje dúhu, potom ešte jednu a na poistenie aj anjela. Keď potom usúdi (=keď mu to ukazovateľ nad hlavami ukáže), že stačí, začne kázať. Kázať o mieri, okuliaroch, hrozne, teda aspoň podľa rôznych bublín pri jeho ústach počas reči. Zvyšných nevercov presvedčíte už vy svojou božskou rukou božským pohladením. Až keď prorok skončí, ľudkovia sa rozbehnú ku svojim domčekom a zmenia ich na vašu podobu.

Postupom času si z nich môžete vychovať aj extrémistov, ktorí cudzieho proroka privítajú kameňmi, ten sa po ukameňovaní z tohto sveta nevyparí, ale zmení sa na pustovníka v sude, ktorého keď chňapnete a odnesiete do neba/pekla, získate tučný obnos many, základnej a jedinej suroviny v hre. Len treba mať na pamäti, že vaši stúpenci sú ľudia, ktorí za vás ruku do ohňa nedajú, preto pre nepriateľského proroka nie je problém prísť do dedinky a obrátiť ju celú na svoju vieru. Ďalším postupom času však príde nuda a jednotvárnosť. Hra je rozdelená na 14 levelov, presne v polovici sa otočí, čím začne hra za zlého diabla. Čo sa však zmení, je iba tvar budov. Pri hre za „zlých“ vlastne hráte PRESNE to isté ako predtým, len inverzne otočené. Namiesto hladenia fackanie, anjela nahradil diabol a božský chór elektrická gitara. Inak sa nezmení vôbec nič, stále budete hodiny a hodiny DVOMA zázrakmi presviedčať obyvateľov dedín, aby sa pridali na vašu stranu. Všadeprítomnú nudu od zhruba polovice hry neprekazí ani častejšie využívanie proroka-bojovníka (predsa len sa pri hre za dobro nehodí získavať stúpencov bitkou :), ani fakt, že teraz je noc tou najkrajšou časťou dňa. Dokonca si v pokročilých fázach hry užijete aj toho najhoršieho – často LEN tupo čakáte na manu. Obrana dostatočná, proroci v bezpečí, ostáva len čakať. Lenže ten čas sa dá využiť aj inak – večerou, písaním školských úloh, už neaktuálnym balením darčekov...
Popri sústredení sa na humor autori asi zabudli na samotnú zábavu. A hoci je celá hra - nehovorím to jednoznačne - vtipná, vyskytnú sa aj trápne momenty, napríklad mi vôbec nepripadalo vtipné, keď som dostal chybnú požiadavku hovoriacu o ceste do severozápadného mesta, hoci správne bolo severovýchodné. Na čo som samozrejme prišiel až po dobrej hodine. Len dúfam, že to NEmal byť vtip. No taký špión Clandibon ma rozosmial skutočne nadlho. Ten sa popri tichom šepote a pomalej opatrnej chôdzi maskuje kríkom a ako takýto chodiaci ker môže nepozorovane preniknúť až do tyla nepriateľa. Na druhej strane diskutabilnou vecou sú animácie, ktorých súvis s príbehom je takmer nulový, väčšinou však pobavia. Na začiatku som spomínal aj umelú inteligenciu s doplnkom „ne“. Ten platí najmä pre prorokov, ktorí napriek tomu, že ich koniec zvykne znamenať aj koniec váš, neutečú pred ukameňovaním cudzími extrémistami ani pred ubitím cudzím prorokom. A rovnako som vravel o nemeckej grafike zodpovedajúcej tamojším štandardom, teda svojou kreslenou formou, detailnosťou, a istou gýčovitosťou.
Teraz neviem povedať jednoznačný verdikt. Ak Heaven & Hell dohráte, buď ste zaťažení na alebo ste recenzent. Ale spočiatku hra bude baviť, a to som ešte neskúšal multiplayer, ktorý (snáď) ponúka ďalšie hodiny zábavy na viac. Je však škoda, že autori poriadne nevyužili potenciál hry, kde proti sebe bojuje dobro a zlo a zamerali sa len na získavanie nových priaznivcov a trochu druhotriedny humor. Keď porovnávam s konkurenciou, rozdiel je ešte výraznejší – najmä vynikajúce a skutočne božské Black & White je síce o pár rokov staršie a predsa je ďalej. OK, investícia doň sa oplatí zrejme viac.

Heaven & Hell

VÝROBCA: Madcat
DISTRIBÚTOR: CDV, Cenega