18.09.2003 00:31, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Will Rock

Will Rock

V posledných rokoch vznikajúce hry sú stále viac o príbehu, dejových zápletkách a niekedy aj o vzťahoch hlavného hrdinu. Ale pomaly sa objavujú aj tituly vracajúce sa k pôvodnej idei akčných hier - akcie, teda neustáleho strieľania. Zatiaľ ich vôbec nie je veľa, snáď len Serious Sam 1 a 2, v ktorom vôbec nešlo o story, ale len o bezduché likvidovanie nepriateľov.

V posledných rokoch vznikajúce hry sú stále viac o príbehu, dejových zápletkách a niekedy aj o vzťahoch hlavného hrdinu. Ale pomaly sa objavujú aj tituly vracajúce sa k pôvodnej idei akčných hier - akcie, teda neustáleho strieľania. Zatiaľ ich vôbec nie je veľa, snáď len Serious Sam 1 a 2, v ktorom vôbec nešlo o story, ale len o bezduché likvidovanie nepriateľov. Na počudovanie to celkom dobre fungovalo. Na dobrom a úspešnom predsa môžeme stavať, pomysleli si v Saber Interactive a „obdarili“ nás svojou strieľačkou v pravom slova zmysle, Will Rock.

Náš hlavný hrdina Will mal byť podľa prvotných informácií radový úradník znudený svojou prácou, manželkou a nízkym platom, ktorý sa rozhodne ísť hľadať poklad do starovekého antického chrámu v Aténach. Lenže čo sa nestalo, z Willa sa počas vývoja stal archeológ spolupracujúci so starším profesorom a hlavne, jeho sympatickou dcérou. Na jednej expedícií však profesora zabije istá tajná organizácia a jeho dcéru zajme. Do toho sa priplieta chrám plný gréckych bohov chránený Prométheom, v ktorom sa hrdina zrazu ocitne. Našťastie príbeh nie je dôležitý, takže mu ani nemôžeme vyčítať jeho istú popletenosť a jednoduchosť. Dôležité je oslobodiť Emmu (=sympatická dcéra)...

...a strieľať, kosiť, masakrovať. V tomto smere neponúka hra nič nového, snáď len neskutočnepočetnéaneskutočneunavujúce prísuny nepriateľov. Zo začiatku si nič zvláštne nevšimnete, len sem-tam sa nejaká socha premení na živú obludu alebo sa niečo vynorí zo zeme, ale neskôr sa už budete mať čo obracať. Monštier je tu totiž také STRAŠNÉ množstvo, že si ani nestihnete uvedomiť pozitíva hry, ku ktorým sa ešte dostanem. Spravme si na ukážku rozbor jedného levelu. Objavíte sa v malej miestnosti, z ktorej jediná cesta vedie do obrovskej arény (pod arénou rozumej chrám/krypty/otvorené priestranstvo) a okamžite je jasné, čo bude nasledovať. Z ničoho sa objaví tak od 50 do 100 monštier a vašou úlohou je samozrejme ich všetky vystrieľať. Keď všetky ležia, nasleduje prestávka (pár desiatok sekúnd) a ide sa znova. Tentoraz sú to iné príšery. Prestávka a znova. Tieto cykly sa opakujú dva až štyri krát, až po hlášku Door has been unlocked. Nie je ťažké si domyslieť čo čaká za tými ďalšími dverami, áno, znova niekoľko cyklov a znova nové otvorené dvere. Do tohto stereotypu sa občas pripletie ťahanie za rôzne páky potrebné pre postup alebo veľmi zaujímavé vystreľovanie z katapultov, či už seba alebo kameňov na dobytie hradieb.

Medzi drobné osvieženia patria tri titanské sily, ktoré za určité množstvo zlata získate od Prométhea. Je to možnosť zapnúť si nadľudskú silu, spomalenie času alebo nesmrteľnosť. Jedno veľké plus sú zbrane, s tými sa v Saber krásne zahrali. Spočiatku je k dispozícií pištoľ s nekonečným počtom nábojov a ďalšie klasiky ako shotgun, atď. Zbierka sa ale rozšíri aj o vynikajúci sniper crossbow s horiacimi šípmi alebo super minigun, vyladený presne na túto hru (100 nábojov na zásobnik, obrovská sila). Medzi veľmi zaujímavé zbrane patrí acid gun, ktorý do nepriateľov vyfrkne kyselinu a tí sa začnú nafukovať až úplne prasknú alebo medusa gun premieňajúci kreatúry v krehké sochy. Jednoznačne najsilnejšou zbraňou však nie je ani raketomet, či atomovka, ale úplne obyčajná lopatka. Ak budete Willa hrať s cheatmi (priznávam, nebavilo ma dávať pozor na stovky nepriateľov a ešte aj zdravie), naplno využijete jej možnosti. Zatiaľ čo dvojhlavý pes Kerberos spotrebuje niekoľko nábojov z minigunu, týmto doplnkom každého správneho archeológa mu stačí dať jednu po hlave a padne. To isté platí aj o ostatných.
Podobná snaha autorov, ako pri designe zbraní, sa odrazila aj v nepriateľoch, ktorých je nielen obdivuhodné množstvo (za celú hru to určite ide do tisícov), ale nájdete tu aj veľa rôznych typov. Od klasických antických príšer, minotaurov, kentaurov, kyklopov, narazíte aj na oživených Atlasov, ktorí spolu s Diskobolmi dokážu pripraviť nepríjemné prekvapenie v zmysle, kto by od sochy čakal - že sa pohne a ešte aj zaútočí? Ďalší, ako vybuchujúce krysy alebo tigre a levy tiež vedia byť veľmi dotieraví. Dôležití sú bossovia, medzi najzaujímavejších patrí Hefaistos alebo záverečný... no hádajte kto. Len dojímavý plač lietajúcich detí po zostrelení si v Saber mohli odpustiť.

Škoda, že engine neobišiel tak dobre. Nejde len o mdlú grafiku bez akýchkoľvek špeciálnych efektov, ale najmä o jeden veľmi závažný bug, a to zasekávanie sa o neviditeľné prekážky, hoci dvere sú už dávno otvorené. Ďalší je nenápaditý design levelov - spočiatku pekný, ale postupne sa opakujúci a teda nudný. Čo ale treba rátať medzi plusy, je efektné zakrvavenie zbrane pri každom zásahu, ktorý Will dostane, rovnako ako málokedy sa objavujúce zavesenie màtvoly nepriateľa vo vzduchu, ten vždy, ak stojí na kraji, padne do hlbín. Zvukovo žiadne prekvapenie (ani príjemné, ani nepríjemné), hudba je samozrejme rocková.

Je teda Will Rock bezduchou strieľačkou, alebo má predsa len niečo do seba? To vôbec nie je jednoznačné. Čo sa týka zbraní a nepriateľov, ich rozmanitosť príjemne prekvapí, ale s počtami nepriateľov to autori poriadne prehnali, pretože skutočne nie je zábava vyzabíjať okolo stovky zlých monštier s vedomím, že za chvíľu sa privalí ďalšia stovka a po nej ďalšia a ďalšia. Dve várky by úplne stačili, ale takto...

Hru na recenzovanie zapožičala spoločnosť JRC.

Will Rock

VÝROBCA: Saber Interactive
DISTRIBÚTOR: Ubi Soft (JRC)
MINIMÁLNA KOFIGURÁCIA: Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM, 750 MB HDD
ODPORÚČANÁ KOFIGURÁCIA: Pentium III 800 MHz, 256 MB RAM, 750 MB HDD
3D KARTA: Áno
MULTIPLAYER: Nie
TYP: 1st person strieľačka a zase strieľačka
VERDIKT: Zo začiatku zábavná akcia s nápaditým designom zbraní a nepriateľov, po niekoľkých leveloch a niekoľkých skupinách znovusaobjavujúcich príšer si však čoraz častejšie začnete hovoriť „už stačí“.
HODNOTENIE: 65%

Ľuboš Mistrík