11.07.2003 00:31, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Airline Tycoon Evolution

Airline Tycoon Evolution

Monte Cristo je zaujímavá spoločnosť. To, že chrlí jeden tycoon za druhým sa ešte dá pochopiť (každý má nejakú úchylku), ale skúste porozmýšľať nad tým, čo chce takýmto prístupom dosiahnuť. Schválne, dočká sa uznania alebo jej ide o pokus o zápis do Guinessovej knihy rekordov? Alebo sa spamätá a vydá nejaký skutočne dobrý, ja neviem, Vice City Tycoon?

Monte Cristo je zaujímavá spoločnosť. To, že chrlí jeden tycoon za druhým sa ešte dá pochopiť (každý má nejakú úchylku), ale skúste porozmýšľať nad tým, čo chce takýmto prístupom dosiahnuť. Schválne, dočká sa uznania alebo jej ide o pokus o zápis do Guinessovej knihy rekordov? Alebo sa spamätá a vydá nejaký skutočne dobrý, ja neviem, Vice City Tycoon? Tak, či onak, svoju snahu zvykne zaklincovať slovom tycoon na konci, ktoré pomaly, no isto začína vyvolávať isté predsudky. Ale aspoň sa dá na základe Airline Tycoon-u vytvoriť recept na výrobu trochu podpriemernej hry s tycoon na konci.

Hlavné prísady
Na tvorbu mierne podpriemernej hry (vyslovene podpriemernej rozhodne nie) určite nepotrebujeme príbeh, stačí len vytvoriť niekoľko snázvomhrypodobneznejúcich kampaní, a do nich ľubovoľne nastrkať všetky misie (samozrejme nenadväzujú na seba), čo sme doposiaľ vytvorili. Nepovinné, ale ajtakdojemzhoršujúce sú dialógy, rozumej tak do 30 neustále sa opakujúcich viet. Po koncovke tycoon najdôležitejšie, je technické (ne)spracovanie. Potrebné je teda fixné rozlíšenie, najlepšie 800x600, prípadne nižšie, ďalej sú to krátke (max. 2-3), samozrejme čo najmenej kvalitné. Zvuky - úplne stačí v čonajmenejzaberajúcej kvalite a ako hudbu treba vytvoriť čo najviac skororovnakých skladieb. Otázka teraz znie - čo z tohto spåňa Airline Tycoon?

Príbeh?
Žiadny, ak nepočítate ten počas jednej misie. Konkrétne - v hre sú tri „rôzne“ kampane a voľná hra. Kampaň by však mohla byť jedna, misie spolu vôbec nesúvisia. Ich náplň je zaujímavá - zarobte x miliónov. Spôsob? Zavádzaním nových liniek a charterových letov. Vyhrabte sa z dlhu. Ako? Prijímaním a vysielaním nových letov. Prepravte x osôb, a tak ďalej, až kým vás ten neustály stereotyp neomrzí. Nepočítam totiž s tým, že by ste sa dostali až na koniec. A, hoci misie sú zo začiatku celkom zábavné (ešte stále objavujete nové možnosti), Monte Cristo priam ukážkovo predviedlo umelé predåženie hrateľnosti (asi ako ja, keď týmto zbytočným textom umelo predlžujem recenziu :-), a tak, hoci v rámci zábavy by misia mohla skončiť už po splatení tretiny dlhu, ona pokračuje a vynúti si ešte dvojnásobok času. V takomto štádiu už nie je zábavou ani behanie po letisku, ktoré v sebe skrýva jedinú originalitu - pomerne veľkú interaktivitu. Pretože nie ste len kurzor myši ako v iných stratégiach, ale zastupuje vás panáčik, prípadne „panáčka“, a ten/tá získava nové zákazky, chodí do predajne lietadiel, navštevuje dámske/pánske záchody (nepovinné), dokonca komunikuje s konkurentmi, barmanom v Rick`s Café, od ktorého dostane vždy tú istú radu, môže aj pozorovať pasažierov pri nástupe do lietadla. Zábavnejšie je však pridávať rožky do jedálneho lístka v lietadle, ktoré sa môžu zmeniť v kompletný chod s kuriatkom, prípadne skrášľovať prostredie kobercami, ale aj vylepšovať podvozok. A keď má veľa času, zájde do HiTech Design-u, kde si sám zostrojí lietadlo, hoci peniaze naň aj tak nemá. Aby toho nebolo dosť, môže dokonca brať niektoré predmety, vďaka čomu sa občas cíti aj ako v klasickej adventúre.

Technická nedokonalosť
V tejto kategórií spåňa Airline Tycoon všetko, čo som na začiatku napísal a pridáva aj nejaké vlastné nápady. Začnime úvodným introm (možno mám zvrátený vkus, ale prelety lietadiel s detsky naivnými vlastnosťami sa mi celkom páčia), pokračujme cez kreslenú (=milú) grafiku. Hra sa našťastie vôbec netvári seriózne, takže toto jej môžeme prepáčiť. Potom ale nastupuje nekvalitná midi hudba a ešte menej kvalitný dabing, ktoré imidž Airline Tycoon-u ako nedôležitej hry len podporujú. Je tu však ešte jedna záležitosť, v ktorej máme svoj primát, a to drobnými chybami prešpikovaný slovenský preklad. A to môžeme byť len radi, že nikomu nenapadlo hru predabovať, vystačíme si s chybami ako: „Streda, the 16.12.“ alebo „Mise končí“. Na smiech je však drobnosť - všetky ceny, odmeny, príplatky a pokuty sú v eurách, zatiaľ čo stav vášho konta v dolároch.

Poučenie
To si, dúfam vytvoríte sami, ja len pripomeniem, že už od začiatku hovorím o mierne podpriemernej hre, to znamená že Airline Tycoon Evolution je zábavný, žiaľ len prvých pár hodín, viac ako dva, tri dni uňho väčšina bežných smrteľníkov asi nevydrží.

Airline Tycoon Evolution

VÝROBCA: Monte Cristo
DISTRIBÚTOR: Monte Cristo
MINIMÁLNA KOFIGURÁCIA: Pentium 350 MHz, 32 MB RAM, 470 MB HDD
ODPORÚČANÁ KOFIGURÁCIA: Pentium 400 MHz, 64 MB RAM, 470+ MB HDD
3D KARTA: Načo?
MULTIPLAYER: Nie
TYP: stratégia
VERDIKT:

Medzi tycoonmi už stihla vzniknúť istá stredná, neprekvapujúca a večneokolopriemerusapohybujúca vrstva, do ktorej, napriek Editoru lietadiel a niekoľkým dobrým nápadom, ako celok patrí aj Airline Tycoon.

HODNOTENIE: 55%

Ľuboš Mistrík