16.04.2003 00:30, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Rails Across America

Rails Across America

Na Rails Across America som spočiatku pozeral trochu nedôverčivo. Bolo to oprávnené, veď pred niekoľkými mesiacmi som hral demo, ktoré po sotva desiatich minútach dostalo vyhadzov z môjho počítača. To, čo skrývalo, sa mi totiž nezdalo vôbec zábavné a naviac zabalené do ohyzdného kabátu. Ale nič netreba súdiť na prvý dojem a, ako som neskôr zistil, hra nie je zlá a dokonca zábavná.

Posadí vás do koženého kresla riaditeľa americkej železničnej spoločnosti. Cieľom je pomocou nej získať výsadné postavenie v USA, na kúsku Kanady a Mexika. Na začiatku máte pridelené mesto (vo voľnej hre si samozrejme sami vyberiete) a z neho postupne pomaličky budujete trate do okolitých. Aby Rails vôbec nepôsobila ako budovateľská stratégia, trate sú už vopred dané a vy si tak maximálne môžete vybrať rýchly alebo lacný typ, v podstate sú ale obidva rovnaké - lacný stojí menej a rýchlejšie sa stavia, rýchly je drahší, dlhšie sa stavia, a pritom vedie úplne rovnako, len na niektorých miestach sa vytvoria tunely. Na tej istej trati, divné. Ďalej si vyberiete signalizáciu, prípadne počet koľajníc na zníženie zaťaženia. Nasleduje výber vlakov, možné prijatie poriadne drahého manažéra, ktorý sa však sám postará o počet vlakov na tej-ktorej trati. Stavať môžete iba z mesta, do ktorého už máte spojenie, ale vo väčšine scenárov sa pohybujú aj malé lokálne trate, ktorých kúpením sa dá expandovať aj z druhého konca pobrežia. Tie chcú samozrejme čo najviac zarobiť, takže požadujú mimoriadne nadhodenú cenu. Ak na získanie nepomôže ani vyhrážanie sa, prípadne úplatok súdnej rade, je tu ešte možnosť dokopať spoločnosť k vynútenej aukcii a získať ju aj za polovičnú cenu.

To sa už dostávam k nelegálnej stránke veci, ktorou je kartový systém. Na začiatku hry dostanete niekoľko kariet, ktorých počet môžete zvyšovať aj počas hry úplatkami. Určitým typom kariet sa dá vyvolať štrajk, ďalším finančná razia, vynútený škandál a finančná panika. Karty sú mimoriadne účinné, raz sa mi dokonca raziou podarilo získať presne 100% majetku konkurencie. Ak k tomu pridám nasledovnú finančnú paniku, teda zablokovanie pôžičiek, akákoľvek rozbiehajúca sa firma je bez problémov na kolenách. Jediná možnosť je v takomto prípade vyhlásenie bankrotu. Veritelia síce zaplatia všetky dlhy, ale zároveň rozpredajú niektoré trate. Bankrot však stále nemusí znamenať koniec hry, ak o niekoľko mesiacov bankrot dobrovoľne ukončíte, zisky sa väčšinou začnú pohybovať v čiernych číslach. O čo však prídete, je prestíž.

A v tejto hre je hlavná práve prestíž. Takže jedna z mála hier, v ktorej nejde len o peniaze a na celkovú výhru nie sú potrebné len peniaze. Čo je však veľmi dobre, pretože v Rails je prestíž vynikajúco začlenená, a aj keď celú hru hráte na dlh a zisky sú stále červené (mínusové, pochopiteľne), ak vhodne využívate karty, firmou neotriasajú žiadne škandály a meškajúce/prepchaté vlaky sú cestujúcim neznáme (Dopravný Podnik Bratislava samozrejme nie je adept na víťazstvo), nie je problém vyhrať. Pretože Američania sú národ citlivý na škandály, aj niekoľkonásobná sabotáž konkurenčnej trate či podozrivé finančné razie stoja prestíž. Naopak, spojenie Ottawy a Vancouvera naprieč celou Kanadou niečo pridá, rovnako ako špeciálne požiadavky v scenároch.
Drobnosť, čo ma potešila, sú reálne sumy vlakov a tratí, teda zisky (často straty) sa pohybujú aj v miliónoch dolárov oproti sotva pár tisícom v iných hrách. Nájdete tu encyklopédiu rušňov, ktorá je však pomerne skromná na fotky a v podstate aj informácie. Ako veľmi netradičné riešenie sa javí vynechanie tutorialu. Ak síce zostanete chvíľku myšou na akomkoľvek tlačítku, objaví sa krátky text popisujúci funkciu, ale typické „Pohni myšou do pravého horného rohu obrazovky a obraz sa pohne“ tu chýba, čo je určite na škodu, pretože všetky funkcie sa naučíte až po niekoľkých dňoch. Na mierne nadpriemernej úrovni je AI súperov, ktorí radi a ochotne využijú vaše oslabenie útokom na inú konkurenciu vo svoj prospech. Ak si takúto hyenistickú hru predstavím v multiplayeri...

Ale technická stránka veci je to, na čom autorom zrejme nezáležalo. Hra beží v nemeniteľnom rozlíšení 800x600 a, hoci sa nedá povedať, že by to bolo vyslovene odporné, je to veľmi zlé. Na screenshotoch dobre vidieť grafiku tak na úrovni Pentii stoviek. Rovnako zaujímavé ako absentujúci tutorial je menu „ovládanie“, kde úplne chýba možnosť „load“. Treba pekne skončiť hru a potom z hlavného menu sa k nej vrátiť. Našťastie hra vďaka svojim grafickým prednostiam beží veľmi rýchlo, takže to nie je až taká tragédia. Čo však tragédia rozhodne je, je hudba v pozadí, ktorá zrejme slúži, spolu s grafikou, na odpudenie hráča. Celú hru vás totiž sprevádza country hudba. Ale stále tá istá country hudba! Ak sú to dve, nebodaj tri skladby, tak pardon, pretože znejú úplne rovnako. Dobre, staré country trochu dodáva k atmosfére Ameriky druhej polovice 19. storočia, ale hra sa odohráva až do roku 2020 a tam už takáto hudba nemá čo hľadať. K tomu sa pridáva stále rovnaký zvuk rušňov a mestá zložené zo zopár domčekov. Našťastie sa hra netvári ako najlepší grafický, či zvukový objav, takže sa jej to nedá až tak vytýkať a sčasti Rails jej zaostalosť prepáčim, pretože sa predáva kompletne v češtine.
Platí, čo som napísal na začiatok, hra na prvý pohľad ľahko odpudí, ale akonáhle sa do nej trošku zahåbite a spoznáte princíp fungovania úplatkov a všetkých tabuliek či tlačítok (hlavne druhých menovaných je tu nadmerné množstvo), Rails Across America vás na nejaký čas dostane. Samozrejme iba ak máte radi obchodné stratégie typu Railroad Tycoon a nebude vám chýbať vlastný tvar trate či neskutočne úžasne, do posledného nitu vypiplané vláčiky.

Rails Across America

VÝROBCA: Flying Lab Software
DISTRIBÚTOR: Strategy First