15.01.2003 00:29, Ľuboš Mistrík, Komentárov: 0
Another War

Another War

Stojíš v obchode pred veľkým, časom mierne zaprášeným, pultom s celou kopou počítačových hier. Z chrčiacich reproduktorov na poličkách doslova cítiť príjemnú hudbu. Na vľavo položenom monitore beží intro jednej z mnohých hier v tomto, dá sa povedať, trochu pochybnom obchodíku.

Stojíš v obchode pred veľkým, časom mierne zaprášeným, pultom s celou kopou počítačových hier. Z chrčiacich reproduktorov na poličkách doslova cítiť príjemnú hudbu. Na vľavo položenom monitore beží intro jednej z mnohých hier v tomto, dá sa povedať, trochu pochybnom obchodíku. Z tmy za pultom sa zrazu vynoril mladý predavač s typickým výrazom odborníka na všetko. Prvé, čo si si na ňom všimol, bola, na jeho vek, neprimerane dlhá brada a umastené vlasy, ktoré si popri neustálom pobyte za počítačom zrejme ani nevšimol. Akékoľvek ďalšie úvahy však náhle prerušil jeho zachrípnutý hlas: "Prajete si?".

Príbeh nového RPG Another War, postavenom na klasických fólauťackých základoch, sa odohráva v dusivej atmosfére 2. svetovej vojny. Ocitli ste sa na námestí malej, Nemcami okupovanej dedinky niekde vo Francúzsku. Keď zistíte, kde je váš starý priateľ Pierre, na želanie ktorého ste sem ostatne prišli, okamžite sa vyberiete za ním. Nemecká polícia vás však zatkne a začína sa vaša púť po Európe, počas ktorej okrem dedinky Annency navštívite aj Juhosláviu, Nemecko a Petrohrad.

Keď si sa už, potlačujúc smiech z jeho veľmi zmiešaného prízvuku, spamätal, naraz si zo seba vyhàkol: "Rád by som si pozrel hru Another War". Predavač sa, nezaostávajúc za tvojou rýchlosťou, okamžite otočil a požadovanú krabicu nacvičeným pohybom položil pred teba.

Ak by sa z obdobia mohlo zdať, že hra bude vážna a seriózna, nie je to pravda. Autori sa snažili o vtip na každom mieste a treba povedať, že sa im to aj z veľkej časti podarilo. Každý dialóg, prípadne popis predmetu je, niekedy menej, inokedy viac, vtipne ladený. Rozhodne nejde o jemný humor, miestami sú texty dosť kruté, ale, žiaľ, občas aj trápne. Ako inak nazvať takúto vetu, opisujúcu schopnosť používať ťažké zbrane, napísanú v manuáli: "Dobre si rozmyslite, než ich budete skúšať v interiéri. Nestrieľajte s nimi ani po lastovičkách (aj tak by ste ich minuli), ani medzi nohy (aj tak by ste si nemali čo odstreliť, hm)!" Posúdenie, či sa práve takýto text hodí do počítačovej hry (v podstate kamkoľvek), nechám na vás. Na druhej strane najlepšie asi vtip v hre charakterizuje poznámka: "Svieti. Stojí na sude. Je to lampa! Niet pochýb."

Po pozornom prečítaní zadnej strany krabice si sa rozhodol vyskúšať, čo všetko predavač znesie. Po chvíľke akože uvažovania, ktoré sa navonok prejavovalo tvojim meniacim sa výrazom v tvári počas čítania a následnom hmkaní si, si sa naňho otočil s priamou otázkou: "Môžem si to rozbaliť a prečítať manuál?"

Veľkou výhodou hry je jej kompletná lokalizácia do češtiny, pričom dabing je ponechaný pôvodný anglický. Čo je, myslím si, len dobre. Texty sú preložené väčšinou výborne, len občas niečo zahapruje. Napríklad v knižnici hlavný hrdina hovorí: "Interesting... This is a map of Iceland." Titulky: "Zaujímavé... Toto je mapa Írska." Áno, správne tušíte. Iceland je predsa Island!

Kým vtip je tou pozitívnou stránkou hry, horšie je to pri bojoch s vojakmi, ktorých je v príbehu až príliš veľa. Sú síce lokality, v ktorých ani nemôžete vytiahnuť zbraň, zato v okolitých lesoch sa skrýva Nemcov až až. Väčšinou tak čelíte niekoľkonásobnej presile, nie však len čo sa týka počtu, nepriatelia sú väčšinou aj silnejší, prípadne odolnejší. Príklad - vojak s nožíkom (!) a zhruba osemdesiatimi hit - pointami zabije môjho kamaráta Johanna so štyridsiatimi troma hp, ktorému však neustále nejaké tie bodíky naviac pridávam, teda dokopy možno aj viac ako osemdesiat. Johann vojaka udiera puškou, ja po ňom z rovnakej pušky strieľam. Johann je však, akonáhle skončia lekárničky, màtvy, a keby hra neskončila už vtedy, určite by som bol aj ja. Ktovie, môže to byť aj mojou (ne)skúsenosťou s RPG hrami a skúsený profík by to bez problémov zvládol. Každopádne, súboje sú jedným z dôvodov, prečo som od hry neodchádzal s práve najlepším dojmom. Na druhej strane, neustále opakovanie týchto častí mimoriadne, hoci umelo, predlžuje hrateľnosť.

Nedá sa povedať, že by si niekedy počul toľko nadávok a všemožných dôvodov ako po vyslovení tejto zdanlivo nevinnej otázky. Predavačova tvár vystriedala snáď všetky odtiene červenej - začínala na slabočervenej, tá postupne tmavla a skončila až na krásnej fialovej. Predavačov monológ trval takmer večne, rozumel si len útržkovité slová ako "čo ťa to", "potom kúpi?", "prečo vlastne?", "nemysliteľné". Až zrazu... bolo ticho. Slová zrejme došli a tebe bolo trápne (bál si sa aj o svoju bezpečnosť) sa ozvať a vyklopiť pravdu o skúške.

Grafika hry pomerne zaostáva, ale stále je celkom príjemná a zodpovedajúca prostrediu, ktoré tak dobre podfarbuje. Zvuky a hudba sú na tom rovnako, dabing (nie preklad) je potom takmer vynikajúci. Ale ohľadom celkového technického spracovania - 4 CD a 2 GB na disku veľmi nepotešia, najmä ak v hre ani nie sú nejaké rozsiahle exteriéry, či interiéry. Čo je však v tejto oblasti najhoršie, sú početné a pomerne dlhé loadingy, ktoré vôbec neovplyvňuje, či ste už v tejto lokalite boli, prípadne, či vás práve tu zabili. Toto sa tak (ne)vhodne dopåňa s bojmi, až celkové hodnotenie rýchlo zoskočí o niekoľko desať percent dole.

Preto si radšej začal premýšľať, ako sa rozhodneš. Zoberieš, či necháš tak? Toto ťažké rozhodnutie zostáva na tebe.

1> Aby si predavača a zároveň seba potešil, v podstate si ešte nevidel RPG odohrávajúce sa počas 2. svetovej vojny, povieš: "Hru si teda kúpim".

2> Tvoj bezcitný vzťah ku predavačovi sa naplno prejavil, keď si mu po tom, čo si všetko vytrpel, otvorene povedal, že hru nechceš.

Ak máte vojnu a RPG radi, radi sa zasmejete a nejako prekusnete početné boje + niekoľko malých chybičiek, Another War je vynikajúca hra. Ak však radšej svoju snahu vkladáte do pomalého a zodpovedného rozdeľovania schopností, čo najpremyslenejších a taktických súbojov, kedy na vás nemá ani obrovská presila, neviem, či je práve Another War tou najlepšou voľbou. Mňa svojím humorom a jednoduchosťou (v ovládaní, nie v hrateľnosti) pritiahla a hoci by som ju rád dohral, práve dookola opakované súboje mi to nedovolili.

Another War

VÝROBCA: Mirage Interactive
DISTRIBÚTOR: Cenega