27.11.2002 00:28, WIN, Komentárov: 0
Archangel

Archangel

Niekedy skutočne zisťujem, že svet reklamy je strašný a Archangel je toho skvelým príkladom. Sú hry, o ktorých sa z médii veľa nedozviete. My sme mali k danej hre na webe samzrejme demo a trailer, ale v tlačených médiach nebolo nič. Sú hry, ktoré sú predurčené ako AAA už od začiatku, hlavnep okračovania dobrých hier. Potom sú horšie, ale majú zaplatenú inzerciu, a nakonieco stávajú tie, ktoré spoliehajú na šťastie, keď redaktor má voľné miesto v rubrike a náhodou sa objavia.

Úplne úprimne o hre Archangel som kvoli tomuto skvelému systému mimo niekoľkých screenshotov netušil nič. A keď nám došla do redakcie, zaujal ma asi najviac názov, a tak som sa rozhodol ju vďaka mojej úchylke vypestovanej študovaním RPG hier typu Vampire: The Masquerade zobrať.

Čo povedať o hre, ktorej recenzovaním sa nechcem dostať na čiernu listinu veriacich? Hra sa skutočne týka putovania archanjel, navyše hru spískali Metropolis Interactive z Poľska a odtiaľ je tiež pápež. Asi majú na vieru copyright kto vie. Ale reálne, hra začína krátkym introm, z ktorého pochopíte, že sa stala dopravná nehoda medzi kamiónom a osobným autom. Zrazu začne hre niekde v hlbokom stredoveku, kde sa náš hrdina preberie a rád mníchov ho oboznámi zo zlou situáciou, ktorá ich sužuje a že on im môže pomôcť. Mimo to, že sa náš hrdina volá Michael, neviete vy ani váš hrdina nič a ste z toho obaja paf. Dostanete nejaký zvláštny meč, ktorý podľa legendy viete ovládať len vy a dostanete tiež rýchlokurz likvidovania démonov. Potom už stači len vytešiť sa z prítomnosti ostatných anjelov a mať audienciu piamo s najvýšším a pre začatie poriadnej hry už viac potrebovať nebudete.

Archangel je zvláštna hra, vôbec nie je tým, čím sa na prvý pohľad zdá. Prvý dojem vždy robí svoje, a preto na neho radšej treba rýchlo zabudnúť. Tým prvým neduhom je grafika, ktorá mi pripadala najprv jednoduchá a zastaralá. Druhou vecou je zobrazenie z pohľadu tretej osoby, kde ten Michael s mečom v ruke skutočne môže navodiť situáciu, že ide len o ďalšiu bezduchú hru typu Tomb Raider alebo Drakan. Našťastie ani jedno z toho nie je pravda. Archangel je šikovne zamaskované RPG v kabáte z (od) Lary Croft. V roli Michaela sa pustíte do sveta plného démonov vybiť zlo, cestou toho stretnete požehnane a za každého jedného získate určitý počet bodov skúsenosti, rovnako aj za každý splneený quest a side-quest. Takto nazbierané body sa vám postupne premietnu nie len do veåkosti vašej energie, ale zároveň ich môžete investovať do svojich špeciálnych anjelskych schopností, ktorých je v hre 20 a každá ma svoje 3 levely, na ktoré sa dá spraviť upgrade pomocou zmienených bodov. Sú to rôzne regenerácie, štíny, kúzla, alebo zmenenie sa na formu silného nezraniteľného bojovníka, alebo opačne fyzicky slabého ale magicky neprekonateľného mága. Podľa toho, ktorou cestou a kombináciou skúsenosti sa vyberiete bude potom závisieť aj váš nastávajúci spôsob hry.

Hlavným plusom hry je jej temná atmosféra a jej transformácia medzi rôznymi svetmi. Na začiatku síce začínate v stredoveku plnom príšer, netopierľudí, sucubov, ale po zničení veľkého démo na splnení hlavného questu v tomto svete putujete ďalej. Takto vystriedate dokopy 3 svety. Bude nasledovať rok 2049, kde by ste sa mali objaviť v hypercyper budúcnosti, meče a luky, mimo toho anjelskeho, vystriedajú strelné zbrane od pištolí, a pušiek až po silnejšie kalibre typu guľomet alebo raketomet. Nie je nič krajšie ako si to rozdať z pouličnými gangami aleboo démonmi ovládnutými vojakmi. Dynamika v budúcnosti začne silne pripomínať filmy Matrix alebo Blade Runner. Nakoniec sa pustíte do sveta démonov a stretnete iba čisté zlo, až napokon by ste sa chceli stretnúť s opakom najvyššieho (žeby najnišší?). Rozmanité prostredia NPCpostavy a úlohy robia hre len dobre.

Keď sa tak zamyslíte, prečo som na začiatku spomínal grafiku, ono je to skutočnem ojím prvým dojmom, keď už samotné intro nevyzeralo príliš vábne. V hre je to však iná káva. Na prvý pohľad jednoduchá grafika, niekedy až nezaoblená tam nebola le pre srandu králikov. Cieľom autorov v prvom dejstve bolo navodiť temnú atmosféru, a to sa im skutočne podarilo. Všade okolo vás vnímate len temnotu, no so striedaním prostredí v na začiatku druhého dejstva uvidíte, čo Metropolis skutočne z grafiky dokázali vytlačiť. Nablýskané efekty, váš akcelerátor sa len zapotí. Čo viac chcieť od Matrixového prostredia. A to matrixového nie len po vizuálnej stránke, ale aj tej zvukovej. Temné simfónie striedajú technopecky v budúcnosti. Jednoducho s každým prostredím cíťiť atmosféru podfarbenou správnym hudobným motívom. To, že je hra celá nadabovaná v angličtine sa netreba ani zmieňovať. Hra je v tomto smere skutočne interaktívna a prispieva do mlyna kvalitným zážitkom.

Archangel je zaujímavá so silným singleplayerom, a verte tomu, že ten multiplayer vám napriek jeho absencii možno ani tak ľuto nebude. V každom prípade, i keď hra nebola veľmi proklamovaná je to kvalitná záležitosť.

Prekvapila dosť, má dlhú dobu hrania a úchvatnú hrateľnosť kombinovanú so silnou atmosférou. AK má ísť o prekvapenie roku, tak Archangel je súcim kandidátom. Je to dobrá hra. Odporúčam.

Archangel

VÝROBCA: Metropolis Int