Game Access 2010 - príjemné stretnutie herných vývojárov
V dňoch 1. a 2. 10. 2010 sa v Brne konalo stretnutie herných vývojárov. Akcia s názvom Game Access síce na prvý pohľad vyzerá ako veľká neznáma, avšak organizátori podujatia nepatria medzi žiadnych zelenáčov. Pred rokom nám priniesli Game Developers Session 2009 a teraz opäť v Brne, ale v inom hoteli a pod iným názvom – Game Access. Pointa konferencie však ostala nezmenená a tak sa v hoteli International stretli vývojári hier, herní novinári, ale aj fanúšikovia.
Ťahákom minuloročného GDS bola jednoznačne prezentácia hrania Mafia 2. Pomyselným headlinerom Game Accessu sa stal Silent Hill 8 od brnenských Vatra Games. Nakoľko však o hre vieme stále málo, nejaká špeciálna prezentácia gameplayu, alebo čo i len odkrytie nových faktov patrili do kategórie zbožného priania. Každopádne, táto otázka mala byť zodpovedaná v piatok o 20,00, predtým bolo na pláne zopár iných prezentácii. Celú konferenciu začalo slovenské vývojárske štúdio Sketch Games, ktoré prezentovalo svoju minulosť a ohlásilo nový projekt. Hlavný producent štúdia Daniel Kaničar venoval veľkú časť prednášky predstavovaniu hry Animal Ark – Africa, ktorá sa ako prvá slovenská hra pre iPhone, iPad a iPhone 4 (podpora Retina displeju) objavila v rámci iTunes App Store po celom svete. Štúdio taktiež predstavilo a prezentovalo PC verziu Afriky, ktorá sa čoskoro objaví v PNS a herných obchodoch. Spomínaným novým projektom je hra ArkanoiPad, ktorá vyjde exkluzívne pre iPad a ide o variáciu arkanoidu, inšpirovanú steampunkom – natočili sme pre vás trailer, ktorý sa objavuje ako súčasť tohto článku, ale nájdete ho aj v našej galérii.
Program ďalej pokračoval predstavením titulu Miner Wars, ktorý vzniká v štúdiu Keen Software House. Riaditeľ štúdia Tomáš Pšenička a aj hlavný programátor Marek Rosa sa zamerali nielen na samotnú hru, ale aj na jej históriu (spomínalo sa všetko, od vývoja až po komunikáciu s vydavateľmi a problémy s tým súvisiace). Časť prednášky bola venovaná gameplay prezentácii – projekt vyzerá veľmi zaujímavo, s KSH sme sa skontaktovali a v najbližších mesiacoch vám prinesieme bližšie informácie v podobe samostatného článku. K slovu sa následne dostal Vladimír Geršl zo slovenského štúdia Cauldron, ktorý prezentoval ich tituly z kategórie loveckých hier (rozoberali sa aj otázky typu aký je rozdiel vo vývoji FPS a loveckej hry atď.). Mimochodom, vývoj hry Cabela´s Big Game Hunter 2010 trval iba 6 mesiacov a síce sa priemerné hodnotenie pohybuje okolo 5/10, predalo sa viac ako 2 milióny kusov! Pred príchodom Vatry sa pri rečníckom stole objavil ešte Petr Kuba, ktorý prezentoval nezávislý projekt Genetická Záhrada II. Treba uznať, že na pomery v akých hra vzniká (na titule pracujú 3 ľudia vo svojom voľnom čase) ide o veľmi kvalitne spracovanú záležitosť, ktorá v mnohých situáciách rozosmiala všetkých prítomných. V podstate ide o stealth akčnú hru z pohľadu „zhora“, ktorá zaujme grafikou, príbehom aj dabingom – niekde medzi videami by sa mal nachádzať aj gameplay footage.
Po 20tej hodine sa na scéne objavili Vatra Games, ktorí zožali úspech ešte pred prvým slovom. Každopádne, hneď na začiatok sme sa dozvedeli, že o Silent Hill 8 nemôžu povedať nič nové, nakoľko sú limitovaní povolením zo strany Konami a tak sa dozvieme v podstate iba to, čo už vieme z tlačových správ. Väčšina prednášky teda bola venovaná minulosti (ako Vatra Games vznikli) a tomu, aké technológie používajú a čo je na nich dobré resp. zlé. Čo sa Silent Hill časti týka, zaujímavé bolo počúvať, akým štýlom sa Vatra k projektu dostala. Začiatky boli späté najmä s outsourcingom a prakticky demo, ktoré by mohli prezentovať nejakému vydavateľovi robili vo voľnom čase. Čo sa týka konkurzu na Silent Hill, skončili na druhom mieste, avšak Konami sa nezhodlo na celkovej idei hry s víťazom a tak prácu posunuli práve Vatre, ktorá v tom čase ešte nemala vlastné meno. Niečo nové sme sa predsa len dozvedeli – Silent Hill 8 bude mať „side questy“, vetvenie príbehu a viacero koncov. Taktiež sa môžeme tešiť na prepracovaný bojový systém, kde sa často budú využívať zbrane na blízko a riešiť dilemu, či bojovať, alebo utekať.
Sobota bola programovo oveľa bohatšia a počas niektorých časov prebiehali až tri súbežné prednášky. Vyskúšali sme si ďalšiu hru z produkcie Vatra Games – titul Rush´N´Attack je momentálne vo fáze schvaľovania zo strany Sony a Microsoftu a už čoskoro sa objaví na Xbox Live Arcade resp. PSN. Vypočuli sme si Martina Zavřela, ktorý management herného vývoja prirovnal k „oku hurikánu“. Prednáška bola venovaná problematike manažovania jednotlivých podsekcií počas vývoja hier, kde musíte rátať s množstvom zmien a úprav a taktiež boli spomenuté kľúčové vlastnosti, ktoré by mal mať každý správny manažér. Martina sme si po prednáške odchytili a spravili s ním rozhovor, pričom padali aj otázky typu „ako je to s Top Spin 4?“, „čo Mafia a DLC?“, „čo koniec Mafie“ atď. Martin bol výrečný a mnohé odpovede boli celkom prekvapujúce. Viac sa samozrejme dozviete v samostatnom článku.
Následne sa na scéne objavil Brian Gomez z Vatra Games a všetkým názorne ukázal, aký je rozdiel medzi CZ/SK vývojármi a tými z „emeriky“, aspoň v otázke prezentácii. Zatiaľ čo podaktoré prezentácie trpeli syndrómom „zaklínania hadov“, Brianove prednášky v sebe miesili prímes odbornosti s chuťou pre širokú verejnosť podloženú živým, takmer až spevavým prednesom, ktorý jednoducho dokázal udržať pozornosť počas celého trvania prednášky (hoci, jeden kolega vedľa mňa by asi nesúhlasil :). Každopádne, či už to bola prednáška na tému „Writing & Designing Game for the Horror Genre“ alebo „Improvising Story & Dialogue in Games“ išlo o zaujímavé a poučné rozprávanie, z ktorého sme sa dozvedeli aj to, že Clive Barker má 3 veľké domy, pričom jeden iba čisto na jeho obrazy :) Briana však rozhodne možno považovať za jedného z najlepších na Game Access.
Čo bolo ďalej? Dozvedeli sme sa, ako to bolo s vývojom českej adventúry AlternativA a síce autori brali prezentáciu s humorom („no mysleli sme si, že to bude fungovať a ono to nefungovalo. Potom sme vyskúšali niečo iné a.. tiež to nefungovalo“ :), krásne prezentovali krutú realitu a problémy súvisiace s tvorbou hry a snahou vydať ju. Jednoducho, nie vždy stačí nadšene zakričať „poďme robiť hry“, celé to je oveľa komplexnejšia veda. Po 6 rokoch sa však autorom podarilo titul dokončiť, k čomu im samozrejme gratulujeme. Následne sa Marián Ferko rozpovedal o začiatkoch slovenského Cauldronu, pričom sa spomínalo najmä na Spellcross. Na záver sa k slovu opäť dostali chlapci zo Sketch Games, tentokrát v odbornejšej prednáške, zameranej na vývoj hier pre mobilné platformy a celú konferenciu uzavrela diskusia so zástupcami českých herných médií.
Suma sumárum – Game Access 2010 ponúkol výborný východiskový bod pre všetkých herných vývojárov, či už profesionálov alebo nadšencov. Bezchybná organizácia si zaslúži obrovský potlesk, rovnako aj príjemné priestory hotela International, kde sa celá konferencia odohrala vo výbornej atmosfére. Ďakujeme a o rok opäť dovidenia, už teraz sa tešíme, čo si pre nás organizátori pripravia.
Roman "JC" Kadlec
viac článkov autora
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|