12.11.2009 14:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 25
Game Developers Session 2009 – Krstný otec by mal radosť

Game Developers Session 2009 – Krstný otec by mal radosť

Minulý piatok a sobotu (6.-7.11.) sa v priestoroch hotela Bobycentrum v Brne uskutočnil 7. ročník akcie nazvanej Game Developers Session 2009. Redakcia Hrajmobilu pri tom nemohla chýbať a tak vám teraz prinášame sumár všetkého dôležitého vrátane početného množstva videí. 

O Game Developers Session sme informovali v novinkách či už pred akciou, alebo priamo počas nej, pokiaľ však tento názov počujete prvý krát – GDS by sa dalo charakterizovať ako „Stretnutie nezávislých herných vývojárov“. Samozrejme, že realita bola trochu iná, nakoľko hlavné husle tohto ročníka hrala spoločnosť 2K Czech s pripravovaným hitom Mafia 2, nič to však nemení na celkovej príťažlivosti pre bežných návštevníkov. Sľúbená prezentácia hrania Mafie 2 priamo na GDS urobilo celú akciu ešte atraktívnejšou.

piatok...

Piatkový program ponúkal síce iba 5 prednášok, ktoré svoju menšiu kvantitu nahrádzali kvalitou. Dočkali sme sa predstavenia prvej českej 3D MMORPG hry – Immortal World je koncipovaná ako free hra, ktorá sa bude snažiť uživiť predajom in-game predmetov cez Item Mall. Na podobnom princípe funguje 90% dostupných free MMO hier, pričom IW má pre hráčov pripravené mnohé vymoženosti ako sú mounti, peti, rodové línie atd., a 4 hrateľné rasy: orkovia, ľudia, elfovia a trpaslíci. Ďalej sa dostal k slovu Jakub Dvorský, ktorý sa pozrel na pozadie vývoja nezávislej hry Machinarium. V rámci prezentácie bol krásne zobrazený prechod náčrtov a artworkov do finálnej podoby, či už ide o postavy alebo samotné úrovne. Tvorba trvala približne 3 roky a pokiaľ by sa strávený čas prerátal na náklady, vývoj by stál približne 1 milión Kč. Predaje však tvorcom priali – za dva dni im zarobil Machinarium viac ako Samorost 2 za 4 roky. Mimochodom, dostať sa na STEAM nie je podľa Jakuba ťažké, treba mať len kvalitný produkt vo svojich rukách. Vtedy je možné, že sa digitálni distribútori ozvú aj sami a ich ponuka je všeobecne lepšia, než v prípade klasického distribútora, ktorý „zožerie“ aj 80% ziskov výmenou za pár reklám v herných časopisoch. Tvorcovia by však chceli hru vydať v ČR aj v krabici. Program pokračoval prezentáciou vyprávačskej hry Střepy snů, ktorá je určená pre každého, kto rád tvorí, prípadne sa chce naučiť tvoriť/rozprávať príbehy. Nie je potrebná žiadna konzola ani PC, jedinou požiadavkou je dať dokopy partu priateľov, naštudovať pravidlá a nájsť si voľný čas. Na Game Developers Session malo zastúpenie aj slovenské štúdio Cauldron s titulom Cabela´s Big Game Hunter 2010. Podobne, ako v prípade ostatných titulov z posledných pár rokov ide o hru robenú pre Activision. Charakterizovať ju možno dvoma atribútmi – kvalitou priemerná a dobou vývoja „narýchlo upečená“ (7 mesiacov je skutočne krátka doba). Pointa spočíva v lovení zvierat, pre lepšiu predstavu poslúži priložené video. Hrateľnosť je primitívna (netreba sa čudovať, ide o zákazku určenú US zákazníkom), hráč je prakticky neustále vedený za ručičku pomocou waypointov. Titul bol vyvíjaný pre Xbox360/PS3 a Wii, pričom rozdiely sú najmä v textúrach a kvalite modelov. Táto problematika bola bližšie rozobraná v sobotňajšej prezentácii. Wiičková verzia je však unikátna vďaka špeciálnemu ovládaču – ten sme dávnejšie predstavili v našej novinke ako prvý na svete. Počas prezentácie bol taktiež spomenutý problém s pomenovávaním zbraní – reálnymi menami bolo možné nazvať iba produkty od Cabely, ostatné dostali vymyslené názvy, z dôvodu absencii licencie. Negatívnou odpoveďou na otázku, či si Lukáš Labaj (prezentujúci) myslí, že by sa dal Big Hunter dokázal predávať aj mimo Spojených štátov prednáška skončila a prišiel čas na vrchol večera aj celej GDS 2009.

Mafia 2. Prvé verejné hranie „naostro“ – žiadne predpripravené video, ale prezentácia s rizikom skončenia fiaskom, keby sa niečo pokazilo. Samozrejme, teraz trochu preháňam. Autori predvádzali verziu hry, ktorá bola prezentovaná novinárom za zatvorenými dverami počas tohtoročnej Games Convention, ale ako sa hovorí – náhoda je sviňa. Trochu nás prekvapilo, že v rámci novinárov sme mali len my pripravenú kameru, čo si všimli aj organizátori a poprosili nás o zaslanie videa „na schválenie“ pred jeho uverejnením. Ako sme však na druhý deň spoločne s organizátormi zistili, v miestnosti sa nachádzala aj ďalšia kamera, ktorú si nikto nevšimol. Späť k prezentácii. Nebudem ju tu nejako bližšie rozpisovať, nakoľko si ju môžete pozrieť sami v (schválených) priložených videách, kde sa nachádza aj časť zo sekcie otázok a odpovedí (viď. Mafia 2 part 3 a part 4), ktorú si podobne ako komentár k videu zobral na starosť Jarek Kolář.

Nakoľko však kamera nevydržala úplne do konca, zhrniem (resp. zrekapitulujem) v krátkosti zvyšnú časť – rozdiel medzi jednotlivými verziami prakticky nebude, PC verzia sa bude líšiť len tým, že sa bude dať nastaviť vyššie rozlíšenie a tým pádom sa dosiahne lepšia kvalita, samozrejme za predpokladu vlastnenia odpovedajúceho hardvéru. Jarek taktiež spomenul, že sa stále pracuje na fyzike áut a momentálne je úplne iná, než aká bola v prezentovanej verzii. Taktiež spomenul, že niekedy sa správanie áut zdá divné, ale keď ho bude hráč sám ovládať, zistí, že pocit je úplne iný, oveľa lepší. Nemohla chýbať otázka „Kedy to už vyjde“ a obligátna odpoveď Q1 2010, pričom posledné mesiace sú pre vývojárov psychicky náročné. Jarek sa tiež posťažoval, že najviac času im zaberá tvorba rôznych dem, pretože novinári chcú vidieť stále niečo nové. Je to s nami hrozné :). Otázka padla aj na tému ponuky ďalších režimov a dĺžky hernej doby. Prvá časť ostala „bez komentára“, druhá bola špecifikovaná na 15-20 hodín bez preskúmavania mesta resp. v závislosti od štýlu hrania. Na záver sa k slovu dostali aj nedávne odchody z 2K Czech (Petr Vochozka a Dan Vávra – s ním však ešte spolupracujú) a prezentáciu ukončila poznámka týkajúca sa Jarekovho trička (viď. videá), jeho výber bol, vraj že, náhodný: „prvé tričko čo som vytiahol“. Piatok bol tak úspešne za nami...

sobota...

Sobota ponúkala bohatý program – v 3 sálach súbežne prebiehali prednášky a niekedy bol problém vybrať si tú správnu. Ráno sme začali v nVidia club hall, kde Tomáš Babinec prezentoval rôzne projekty spoločnosti Smartnet. Spomenul napríklad projekt 3D.sk, ktorý predplatiteľom ponúka pravidelné updaty setov fotiek ľudí. Tie je možné využiť pri tvorbe postáv a animácii, nakoľko 250 – 300 kusové sety obsahujú rôzne polohy detailne odzrkadľujúce správanie svalov atd. Výhody predplatného sú samozrejme väčšie a je možné ich bližšie preskúmať na stránkach projektu. Mimochodom, viaceré hry od Ubisoftu (Rainbow Six Vegas, Prince of Persia, Shaun White Snowboarding a Assassin´s Creed) využívali materiály získané z týchto projektov. Podobný projekt je zameraný aj na zvieratá.

Nasledovala prednáška na tému Microsoft XNA Game Studio, kde Tomáš Herceg popisoval základné informácie, týkajúce sa programovania v XNA – ukázal ako dostať jednoduchú hru do Xbox 360 a veci s tým spojené. Od 11:15 prebiehala súbežne prezentácia technológii od nVidie – PhysX 3D Vision a porovnanie Konzole vs. PC, ktoré si zobral na mušku Martin Zavřel z 2K Czech. Druhá menovaná prednáška sa niesla v duchu propagácie konzol, keďže v tomto smere je aj Česká republika aj Slovensko značne pozadu oproti „vyspelému svetu“. Jedným z dôvodov je jednoduchosť pirátenia PC hier, najmä v porovnaní s konzolami. V prospech konzol hrá tzv. „Americký gaučový fenomén“ – pointou nie je hranie z pohodlia gauča, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, ale rôzne offline party, kedy sa zíde partia priateľov, sedia vedľa seba na gauči a spoločne hrajú. Faktor zábavnosti je v týchto prípadoch väčší aj v porovnaní s online hraním, nakoľko vzájomné hecovanie a súperenie dostáva úplne iný rozmer. Na prednáške bol použitý aj ďalší argument – jednoduchosť konzol a porovnanie PC a konzol z hľadiska celkového pohodlia, príslušenstva atd, čo je možné zhrnúť v dvoch vetách – PC je na prácu, konzola na hranie. Klávesnica je na písanie, gamepad na zábavu.

Prednáška od Igora Staněka z nVidie patrila medzi najzaujímavejšie v rámci celého GDS. PC trh pre výrobcov hardvéru je stále zaujímavý, aj napriek vysokej miere pirátstva – ako som však spomenul aj v recenzii na Aion, MMORPG má silné slovo. Budúcnosť PC hrania podľa Igora patrí digitálnej distribúcii a mikrotransakciam. Pre zaujímavosť, STEAM mal v roku 2008 príjem cca 600 miliónov dolárov a pre aktuálny rok je odhad okolo 1 miliardy. Prezentácia sa ďalej niesla v znamení PhysX, po ktorom sa dostala k slovu 3D Vision. Pravdepodobne práve 3D technológie budú hudbou budúcnosti (čoskoro sa objavia aj notebooky s 3D obrazom), pričom základný 3D obraz je možné vyprodukovať aj pomocou klasických anaglyphických okuliarov a bez ohľadu na monitor. Treba mať grafickú kartu od nVidie, ktorá podporuje 3D Vision a túto funkciu zapnúť. Výsledkom bude síce len čiernobiely obraz, ale 3D efekt by mal byť kvalitný, vzhľadom na prakticky nulové náklady. Kto si chce vychutnať kvalitnejší 3D obraz, musí si zaobstarať špeciálne okuliare a jeden zo 120Hz monitorov, aby bolo možné poskytnúť každému oku 60Hz. Tieto monitory sú zatiaľ prakticky len od Samsungu a predražené, avšak v blízkej dobe by sa mali objaviť nové modely, od iných výrobcov, čoho výsledkom bude pokles cien. Otázkou ostáva, ako bude znášať hranie pomocou 3D okuliarov a 120Hz monitorov hráč – niekoho z toho začne bolieť hlava po 5 minútach, iný vydrží hrať aj niekoľko hodín. V súvislosti s 3D spomenul Igor aj najdrahší projektor na tvorbu 3D obrazu za ľudových 620 000 €. Posledná časť prezentácie bola venovaná novej GPU technológii od nVidie – tzv. Fermi. Nejaké fotky resp. video z tejto časti by malo byť priložené k článku. Fermi čip je súčasťou nových superpočítačov a vďaka svojmu výkonu sa hodí aj na vedecké účely. Pre nVidiu je prioritou stále herný biznis a grafický výkon čipu má byť nevídaný, pričom pôjde o klasickú 40nm kartu, čomu by mala odpovedať aj spotreba. Bližšie informácie by sme sa mali dozvedieť v priebehu najbližších mesiacov. Perlička na záver, podľa skromného Igorovho odhadu by grafické karty za 5 rokov mali mať 1 000 jadier a budúcnosť by mala patriť 3D obrazu a fyzike.

Mafia 2 sa prezentovala na GDS aj v sobotu, hoci v trochu inej forme. Vývojári si pripravili prednášky na rôzne témy, či už to bola téma „Napojenie grafiky na hrateľnosť a technológiu“, rozobratie problematiky pri tvorbe hlavnej postavy, alebo odborná prednáška o „Oživovaní mesta“. Rozprávanie to bolo zaujímavé a poskytlo na tvorbu nielen Mafie, ale hier obecne iný pohľad - hra nie je definovaná len grafikou a počet polygónov o úspechu nerozhoduje, je dôležité urobiť grafiku pre hru a nie hru pre grafiku, netreba sa pevne držať realizmu a pri tvorbe hry je dôležitá komunikácia a spätná väzba medzi všetkými oddeleniami. Posledná z menovaných prednášok sa na tvorbu pozrela z odbornejšieho hľadiska, nakoľko sa rozoberali rôzne taktiky, aké sa používajú pri tvorbe „žijúceho“ mesta. Túto prezentáciu sme nahrali prakticky celú a záujemcovia ju nájdu (už čoskoro) medzi priloženými videami. Na GDS sa objavili aj vývojárske štúdia iPhone hier. Medzi najčastejšie spomínanými témami boli začiatky a problémy pri tvorbe iPhone aplikácii – ako postupovať, čo treba vedieť, zabezpečenie správneho marketingu (ten je vzhľadom k veľkému množstvu aplikácii veľmi dôležitý pri snahe presadiť sa) atď. Zaujímavo pôsobí porovnanie US a CZ (resp. SK, kde je situácia podobná) iTunes obchodov – aby sa aplikácia dostala do TOP100, v US potrebuje predať cca 1000 kópii denne, v CZ sú to 3! kusy za deň. GDS2009 ukončila prezentácia firmy 2K Czech, ktorí momentálne prijímajú game dizajnérov, programátorov, grafikov a herných testerov na plný úväzok – v prípade záujmu stačí napísať na jobs@2kczech.com. 7. stretnutie nezávislých herných novinárov prebehlo prakticky bez problémov, ďakujeme organizátorom za vydarenú akciu a neostáva nám nič iné, len povedať: „Dovidenia Brno, uvidíme sa za rok na GDS2010.“


Roman "JC" Kadlec
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Diskusia
amy 12. 11. 2009 20:13
blizzardr RE: 12. 11. 2009 20:17
GDS 12. 11. 2009 20:21
ZASPALI 13. 11. 2009 18:22
JC RE: ZASPALI 13. 11. 2009 18:50
videa 14. 11. 2009 10:05
JC RE: videa 14. 11. 2009 10:10
Toho debila nepocuvajte 14. 11. 2009 16:58
RE: Toho debila nepocuvajte 14. 11. 2009 18:17
ke schvaleni??? 14. 11. 2009 21:24
RE: ke schvaleni??? 14. 11. 2009 21:59
JC RE: RE: ke schvaleni??? 14. 11. 2009 22:12
RE: RE: RE: ke schvaleni??? 14. 11. 2009 22:20
yankee RE: RE: RE: RE: ke schvaleni??? 14. 11. 2009 23:02
JC RE: RE: RE: RE: ke schvaleni??? 14. 11. 2009 23:12
RE: RE: RE: RE: RE: ke schvaleni??? 14. 11. 2009 23:16
RE: RE: RE: RE: RE: ke schvaleni??? 14. 11. 2009 23:17
14. 11. 2009 23:18
JC RE: 14. 11. 2009 23:36
RE: RE: 14. 11. 2009 23:45
JC RE: RE: RE: 15. 11. 2009 00:35
RE: RE: RE: RE: 15. 11. 2009 15:52
15. 11. 2009 17:26
evill RE: 15. 11. 2009 17:42
JC 2 nove videa boli pridane do clanku 17. 11. 2009 16:29
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012