08.03.2010 18:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 9
God of War 3

God of War 3

Vystúpil som na Olymp, popritom som stihol nakopať množstvo božích zadkov a z celého výletu mám niekoľko trofejí v podobe utrhnutých hláv a vyškriabaných očí. Nehovoriac o sprznení Afrodity, bolo to príjemné oživenie od neustáleho masakrovania všetkého okolo. Som šialený? Áno, som Kratos, Boh vojny.

Hlavnú otázku celej série God of War možno položiť v Shakespearovskom duchu – Kratos, prečo si len Kratos? Celá zápletka je postavená práve na tom, ako Kratos „tiká“. Niečo sa rozobralo v prvých dvoch dieloch, v trojke hráčov čaká vyvrcholenie celej trilógie, ktoré určite nemohlo byť prezentované epickejšie. Pomsta. Jednoduchý motív a dlhá cesta na Olymp. Predtým, než Zeus padne, je potrebné ešte vyrovnať si účty s ostatnými Bohmi a ďalšími chudákmi, ktorí sa pripletú do cesty. Ich smola.

Od prvých sekúnd hrania sú jasné dve veci – God of War 3 vyzerá skvelo. Toľko reklamované odrazy svetla na sietnici Kratosových očí (argument, prečo nemôže byť GoW 3 na Xbox 360) som si síce nevšimol, ale to čo som videl, ma presvedčilo o tom, že PlayStation 3 v sebe skrýva potenciál, ktorý dokáže využiť iba niekoľko hier – a rýchlokvasky z iných platforiem to nie sú. Druhá vec je epickosť. Úvodná hodina je jednoducho jedna veľká jazda, ktorej značne sekunduje práve technické spracovanie. Výstup na Olymp za pomoci titánov je nielenže efektívny, ale aj efektný. Boje na titánovi sa striedajú s dynamickým hopsaním a in-game animáciami, pričom rozdiel medzi naskriptovanou sekvenciou a samotným hraním je rovnako nespoznateľný ako v prípade Uncharted 2. Úvodná hodina sa netočí iba okolo titánov (hoci sú skutočne výborne spracovaní), ale aj okolo rôznych menších detailov, ktoré sú na prvý pohľad, najmä v porovnaní s megalomanskými stvoreniami, veľmi ľahko prehliadnuteľné. Číra akcia a adrenalín poháňaný rozburácaným motorom. Pokiaľ pán Golonka v súvislosti so slovenskými hokejistami spomínal, že „slovenský motor sa zahrieva pomaly“, tak v prípade God of War 3 je to čistá smršť hneď od začiatku.

Po úvodnej hodine nastane mierne vytriezvenie z úvodného ošiaľu a celkové spomalenie tempa. Kratos sa opäť ocitne v podzemí z čoho vyplýva jeden dôležitý fakt – cesta späť na Olympus chvíľu potrvá. Treba však dodať, že cesta to bude zábavná a vydláždená krvou vašich nepriateľov (priestor pre šialený smiech, ha ha). Ono, prakticky každý, kto má so značkou God of War akúkoľvek skúsenosť vie, čo čakať. Na prvý pohľad jednoduchý koncept sekania, búchania, skákania a kombinovania rôznych útokov sa vo výsledku pretaví do veľmi chytľavej hrateľnosti. Spomínané kombá nie sú prehnane ťažké, prakticky stačí postláčať dve tlačítka a agonické tango v rytme udávanom Kratosom môže začať. Ako sa hráč presekáva hlavnou kampaňou, sprístupňujú sa mu nové zbrane a iné užitočné artefakty (spomienky na bohov, najmä lampa je veľmi efektná! ;) a zároveň si môže vylepšovať už získané vybavenie, čím si sprístupňuje nové útoky a kombá. Hovorím, základná premisa je skutočne jednoduchá a keď sa pozerám na výsledné hodnotenie, čudujem sa, odkiaľ sa nabralo.

Treba však uznať, že nový God of War je poriadne maso. Nie mäso, to je príliš civilizované vyjadrenie, ale maso v pravej surovej podobe. Opäť sa budem odvolávať na dynamiku celej hry, ktorá je ešte viac efektívna v bojových pasážach. V kombinácii s animáciami, výbornou grafikou a surovosťou ide o dokonalé kombo, ktoré posadí každého hráča na zadok a vyvolá nekonečný zástup otázok zo strany rodičov (GoW skutočne nepatrí do rúk deťom) a odporcov hier. Zatiaľ čo klasické sekanie a odtínanie hláv pôsobí v bojovej vrave tuctovo (už ani cákanie krvi ničím neohúri), špeciálne kombo-dokončovacie údery potešia každých sadistov a možno vyvolajú menšiu nevoľnosť u ľudí so slabšími povahami. Grafické spracovanie je skutočne veľmi realistické a síce určite nikto nevidel živého kyklopa, tento fakt iba ťažko zníži nechutnosť a uveriteľnosť spracovania animácie pri vytrhávaní oka. A ešte ten zoom k tomu, aby bolo všetko pekne vidieť.... Podobne labužnícke dokončovanie je pripravené prakticky pre každého aspoň trošku zaujímavého protivníka, plebs ostane na sucho.

Akokoľvek sa to môže zdať z doterajšieho popisu neuveriteľné, God of War 3 je označovaný ako akčná adventúra. A nie bezdôvodne. Myslím, že časť „akcia“ bola dostatočne zdôvodnená v predchádzajúcich odstavcoch. V GoW 3 sa čiastočne k slovu dostanú aj pasáže, vyžadujúce aktívne zapojenie mozgových buniek – bez toho sa jednoducho hráč nepohne ďalej. Síce nejde o nič špeciálne zložité, ale počítajte aj s väčšími „zásekmi“ ako iba prepínač a dvere vedľa neho. Na celú adventúrnu vložku sa možno dívať dvoma spôsobmi – prvý prezentuje nesporný názor a Kratosa pasuje do úlohy vraždiacej mašiny (čo aj je), ktorá nemá čas sa zdržiavať s nejakým posúvaním kameňov resp. riešením iných problémov. Zbytočne to zdržuje od ďalšej zabíjačky a zástancovia tohto názoru majú už určite pripravenú štatistickú informáciu o počte hláv, ktoré mohli lietať vzduchom v časovom rozmedzí, zabitom s používaním mozgu. Druhý názor samozrejme argumentuje oživením hrateľnosti a pozitívnym dopadom na hru ako celok, nakoľko nemôže byť pasovaná do kategórie tupá mlátička. Nech už sa radíte k hociktorej skupine, treba uznať, že akcia v God of War je bezchybná a akékoľvek prerušovanie je v prvom momente považované za rúhanie. Na margo logických častí – ich implementácia dáva zmysel a v celkovom kontexte nepôsobia „nasilu“.

Technické spracovanie je jedným slovom bezchybné. Grafika dosahuje úrovne Uncharted 2 a veru, asi ju aj prekonáva. Animácie a spracovanie bojov som už chválil, pochválim však opäť – jednoducho treba, takéto niečo tu ešte nebolo. Bayonetta je nepochybne fajn, God of War však ide ešte ďalej. Nepochybne má na tom podiel aj vynikajúci soundtrack, ktorý v sebe strieda pokojné a akčné momenty a obecne sa svojou epickosťou vyrovná zvyšným zložkám. Celková chvála je značne postavená na vyrovnanosti a výbornom skĺbení jednotlivých častí. Mnoho hier má ingrediencie, ktoré značne vynikajú, avšak zvyšné kvalitatívne nestíhajú a trpí tým celý titul. God of War 3 je vybalansovaný zo všetkých strán a práve táto súhra zosilňuje celkový zážitok. Podľa nedávnych informácii zaberá GoW 3 40GB na Blu-Ray disku – hra nevyžaduje inštaláciu a beží úplne bez problémov, hoci loadingu sa nevyhneme. Mimochodom, na disku s hrou sa nachádza aj množstvo výborne spracovaných Making Of videí, čo je obsah, ktorý obvykle býva exkluzívne iba v špeciálnych a zberateľských edíciách. V prípade GoW 3 je však dostupný pre každého.

Nostalgik by povedal, že hry už nie sú to, čo bývali. Že zlatý vek videohier je už dávno za nami. S oboma tvrdeniami sa dá súhlasiť. Keď sa však pozriem na rok 2010 – ešte nie sme ani v polovici marca a už sa nám v mechanikách točili jedinečné tituly ako Mass Effect 2, Heavy Rain a God of War 3. Pri pohľade na hry, ktoré nás ešte tento rok čakajú je jasné, že herný priemysel stále zažíva zlaté obdobie. Možno z iného hľadiska, ale výsledný zážitok je perfektný a o tom to je. Sú hry viac mainstreamové? Sú. Je to zlé? Na to nech si odpovie každý z vás.

God of War 3 predstavuje po všetkých smeroch vyváženú a epickú jazdu. V podstate jednoduchá hrateľnosť je podporovaná chytľavosťou a výbornou audiovizuálnou prezentáciou. Kedy som mal naposledy radosť z neúspechu a následného opakovania danej pasáže? To už bolo veľmi dávno, každopádne v GoW 3 sa táto „diagnóza“ opäť objavila (až na pár výnimiek), rovnako aj chuť k opätovnému zahraniu hneď po dohratí. God of War 3 je jedinečný titul, ktorý definuje pojem moderná akcia a všetkým svojim konkurentom odkazuje „Takto sa to robí!“. Pripravte sa na surový a krvavý masaker – výlet do starovekého Grécka bude stáť za to!

Výrobca: Sony Santa Monica
Distribútor: SCEE
Karta hry: God of War 3