15.06.2009 12:00, DKF, Komentárov: 7
The Sims 3

The Sims 3

Poznáte seriál Dollhouse? Ak nie, nevadí, pretože táto hra s ním nemá vlastne nič spoločné. Je to len ďalší domček pre bábiky z tvorivej dielne Willa Wrighta, ktorý k nám prichádza už s poradovým číslom 3. Ak si kladiete otázky, čo nové priniesol a či je naozaj taký úžasný ako tvrdí reklama, táto recenzia sa pokúsi aspoň čiastočne na ne odpovedať.

Fenomén The Sims som už rozoberal pri predchádzajúcom dieli. Štatisticky má tuším každý hráč aspoň jedno CD s The Sims, takže ho určite máte doma aj vy a len sa teraz tvárite, že ste to v živote nehrali. Keď som to už hral ja, hral to naozaj každý.

Keďže som hral The Sims 2 a každý iný v redakcii sa tvári, že túto hru v živote nehral, celkom logicky som teda Sims 3 dostal do rúk ja. Teda nie priamo do rúk, dostal som len kód na ich stiahnutie z websohpu EA. Po stiahnutí a nainštalovaní som sa s nadšením pustil do hrania. Taaakže...

Vyrobenie simíka je malá hra sama o sebe. Trochu mi to pripomínalo Spore, pretože sa dalo nadefinovať strašne veľa vecí. Síce sa mi nepodarilo vyrobiť kópiu samého seba, pretože nevedno prečo som neprišiel na to, ako spraviť holú hlavu, takže som si vyrobil ženskú a poďme pekne do virtuálneho simsveta. Okrem simovho výzoru, oblečenia, výšky a šírky si vytvárame aj jeho osobnosť. Hra nám ponúka niekoľko desiatok možných vlastností, z ktorých si možno vybrať ten správny koktail pre našu osobnosť. Hra ponúka nie len pozitívne ale aj negatívne vlastnosti, takže sa dajú vyrobiť nie len hollywoodsko-filmové dokonale pozitívne osobnosti, ale kľudne sa dá spraviť úplný EMO sim, ktorý sa možno počas hry aj naozaj zabije (možno to ešte skúsim a spravím z neho obrázky, alebo videjko). Keď sa už dostatočne pokocháme samotnou výrobou simáka, vhodíme ho do mestečka, kúpime mu domček, buď už kompletne vybavený alebo prázdny, dovybavíme ho a hor sa hrať.

V mestečku si všimneme hneď prvú zmenu. Je živé. Už to nie je niekoľko rozličných lokácií pospájaných cez obrazovku LOADING, ale jedno mestečko, kde môžeme v reálnom čase chodiť na návštevy k susedom, na kávu, do obchodov a podobne. Hre to dáva väčší pocit živosti a realizmu, takže náš virtuálny život na obrazovke sa ešte viac podobá tomu životu mimo nej. Alebo teda podobá tomu životu, ktorý by sme chceli aby to bol mimo nej, alebo nechceli alebo čokoľvek. Simák teda má svoj domček a my sa staráme aby bol spokojný. Tu je druhá pozitívna zmena v hre. Je oveľa jednoduchšie udržať simáka spokojného. Kedysi to bola náročná operácia, kde bolo treba udržať všetky jeho životné potreby aspoň kúsoček v zelenom, pretože ak sa mu chcelo pišinkať alebo nebodaj bol k tomu ešte aj trochu hladný, už nám z monitoru držkoval, plakal, dupkal na mieste alebo ľubovoľným iným spôsobom dával najavo svoju nespokojnosť. Tu som pokusne simáka nechal takmer umrieť od hladu, alebo padnúť na zem od únavy, ale keďže zvyšné potreby boli uspokojené, simák bol nadšený, len spomenul že by sa teda rád aj najedol. Ďalšia implementovaná novinka sú nálady simáka. Simák sa môže napríklad dobre, alebo zle vyspať, mať svoj šťastný deň, byť nadšený z toho že jedol výborné jedlo, či že sa skvelo zabavil hraním na PC alebo s priateľmi, môže mu vadiť, že je hladný, alebo že vzhľadom na to, že sme ho už 2 dni nepustili k sprche smrdí ako prasa. Toto všetko rovnako ovplyvňuje jeho náladu a môže nám to dopomôcť ho prinútiť hopsať s inými simákmi do rytmu aj keď cigánska kapela v jeho bruchu prehlušuje aj to najsilnejšie stereo. Simáci sú aj dosť samostatní, takže je možné ich nechať tak a odísť od PC, či pozorovať čo budú robiť, ak vás to teda baví. Dokážu si svoje potreby zorganizovať aj sami, takže sa dá čiastočne hovoriť o simulácii reálneho života.

Okrem tohto má náš simák aj svoje sny a túžby, ktoré sa nám ukazujú v okienkach. Vždy keď mu niečo z toho splníme, získame body. Za veľa bodov sa dajú „kúpiť“ vylepšenia. Napríklad sa náš simák naučí rýchlejšie upratovať, alebo nenápadnejšie ulievať v práci a pod. Bodíky pribúdajú aj za čas kedy je postavička spokojná, takže sa dajú nazbierať relatívne v pohode. Nie je to ani príliš rýchle, ani nekonečne pomalé.

Sociálna interakcia so susedmi a ostanými obyvateľmi mesta z môjho pohľadu nedoznala príliš veľa zmien. Postrehol som, že hra teraz vypisuje názor na môjho simáka, ale napríklad moja Sophia začala flirtovať so susedou, v ktorej profile bolo, že neznáša flirtovanie, dokonca aj názor susedy bol, že Sophia je flirty, ale nič to nebránilo tomu, aby sa o 2 minúty neolizovali. Moja reálna polovička bola prekvapená a takmer šokovaná, že v Sims je možný aj lesbický vzťah (týmto som motivoval množstvo mužských hráčov, ktorí by o The Sims ani nezakopli). Preto nie celkom chápem, či je tento mechanizmus zatiaľ nedotiahnutý do detailov a nejaký patch to opraví, alebo som vyrobil natoľko neodolateľnú simáčku, že ju zbožňujú všetci aj keď im práve napľuje do očí.

Graficky sa hra dosť podobá na Sims 2. Z môjho pohľadu tam nie je príliš vidno rozdiel. Možno ma nejakí zarytí fanúšikovia opravia, ale ja ako občasný Sims hráč rozdiel nevidím. V stavaní a zariaďovaní domčeka je možnosť si ofarbiť nábytok podľa svojich predstáv, takže si možno vyrobiť naozaj domček pre bábiky s bábikami a zariadením presne podľa predstáv. A postrehol som ešte jednu zmenu. V Sims 2 vychádzali CD s nábytkom, oblečením a podobne. V obchode stáli asi 10 Euro a dostali sme kopec nábytku, ktorý sme nikdy nepoužili a kde-tu vec ktorá sa nám do domčeka hodila. Tomu sa dá teraz zabrániť. Existuje online shop, kde sa za Sim body kupuje nábytok na jednotlivé kusy, či farebne zladené sety. Napríklad stolík stojí cca 150 sim bodov. Kde je rozdiel? 1000 sim bodov sa dá kúpiť za smiešnych 10 $. Cvak cvak, zapadli jednotlivé kúsky puzzle do seba a je nám jasné, že v pôvodnej nekonečnej zlatej bani sa objavila nová oveľa hrubšia zlatá žila. Will Wright je jednoducho génius a objavil ďalší spôsob ako od ľudí vytiahnuť peniaze. Predmety ktoré vytvoríme si môžeme s inými hráčmi aj vymieňať, ale nenašiel som zatiaľ spôsob ako vyrobiť úplne novú vec, iba ako nakombinovať farby. Možno sa to dá, len ešte neviem ako.

Tak, to by asi bol výpočet zmien ktoré som postrehol od Sims 2. Teraz prichádzame k otázke, či je to dobré alebo zlé. Z môjho osobného pohľadu tie zmeny čo som popísal nie sú príliš signifikantné a mohli byť kľudne nasadené nejakým patchom alebo updatom Sims 2. Samozrejme, že by to prinieslo oveľa menej peňazí ako vydanie nového dielu, ktorý si samozrejme fanúšikovia kúpia. Inak sa to nehrá zle, i keď ja naozaj nie som členom cieľovej skupiny pre túto hru. Preto fanúšikovia nech si k môjmu hodnoteniu prirátajú tak 3 body. Pre ostatných je to priemerná hra, na ktorú sa dá pozrieť, zahrať a keďže to vlastne nemá dej ani koniec a vieme žiť svoj vlastný reálny život a nemusíme si ho simulovať bábikami, pomerne rýchlo to zmažeme z disku.

Hodnotenie: 6

Maxis

Distribútor: Electronic Arts

Hru si môžete zakúpiť tu: PC

PS: Ako je vidno na priložených obrázkoch a videách, Emo simáka som naozaj urobil. Trvalo cca 15 minút kým zbalil ženskú, zasnúbil sa, zosobášil sa a mal s ňou sex. Inak povedané, všetko je tu veľmi jednoduché...

Karta hry: The Sims 3