15.09.2008 00:26, DKF, Komentárov: 0
Spore

Spore

Aspoň pol roka sa v médiách zobrazujú správy o tom, že príde Spore a bude to úžasné a skvelé a dokonalé. Will Wright zase raz stvára niečo viac ako geniálne a všetci hráči budú spokojní a nadšení. Spore je tu, tak sa poďme pozrieť, nakoľko originálne je a ako sa Will dokázal odtrhnúť od konceptu The Sims.
Spore je vlastne v skutočnosti jednoduchou vesmírnou stratégiou, no kým si ju budete môcť zahrať, musíte prejsť cez 4 minihry. Pôvodne vyhlásenie o jednej hre, ktorá nás povedie od jednej bunky až do vesmíru je svojim spôsobom naplnené, ale nie je to plynulý chod. Minihry sú od seba rozdelené animáciami, v každej z nich je odlišný štýl hry a odlišný model ovládania. Jednému to môže vadiť, druhý to môže brať ako plus, že nerobí dokola stále to isté.

Fáza jedna: bunková

Začínate ako jednobunkový organizmus, ktorý si skladáte v nejakom DNA mixéri. Teraz si nepredstavujte nejaké komplikované miešanie génov a pozorovanie čo z toho bude, jednoducho máte telíčko, naň si dáte nejaké ústa, čím vlastne vyberiete či budete bylinožravec alebo mäsožravec. No a potom sa pohybujete v pramori a požierate či už rastlinky alebo neopatrné, prípadne už mŕtve živočíchy.



Okrem toho sa vyhýbate väčším nepriateľom, ktorí pre zmenu usilujú o vaše zaradenie do svojho jedálneho lístka. Postupným požieraním získavate nové možnosti vývoja, takže raz za čas si nájdete iného jedinca svojho druhu, kliknete na srdiečkovú ikonku, nastane páriaci rituál a ste znova v DNA mixéri. Toto sa zopakuje pár krát, kým sa nevypracujete na vrchol potravinového reťazca, kde vám hra ponúkne vyliezť na súš. Originálnosť tohoto konceptu je jednoznačná, pokiaľ máte len PC, tak ste asi nič podobné do nedávna nevideli. Ak však máte aj nejakú konzolu ako PS3 alebo PSP, tak ste pravdepodobne hrali, alebo aspoň čítali o hre Flow, ktorú si však teraz môžete u nás stiahnuť aj na PC. No a toto je Flow s pridaním možnosti upravovať si svoj výtvor, v infantilnejšej grafike a bez tej skvelej indiferentnej relaxačnej hudby. Poďme na súš.

Fáza dva: genetika na súši

Na súši už máme svoje hniezdo. Je to miesto kam sa chodíme páriť – DNA mixér. Okrem nás tu majú hniezda aj iné živočíchy, ktoré vyliezli z vody. Beháme po ostrove, zbierame “genetický materiál” v podobe rozličných úst, rúk, nôh, ktoré majú svoje atribúty a postupne mixujeme živočícha ktorý bude najideálnejší na prežitie. S ostatnými druhmi sa môžeme buďto skamarátiť, alebo z nich spraviť vymretý druh. To druhé sa robí jednoduchšie, treba zabiť 5 členov jedného druhu a živočích prestane existovať. Skamarátenie sa je minihra v tejto minihre, kde nám príšerka predvedie jednu zo štyroch schopností, ako je napríklad spev alebo tanec, a ak to dokážeme zopakovať aspoň na rovnakom leveli ako ona, nič nebráni tomu, aby sme sa s ich druhom skamarátili.

Áno, postrehli ste slovíčko level, nejde však o praktizovanie tancovania, kým nedosiahnete nejaký ten level, ale o to, nájsť nohy, ktoré ten level už obsahujú. Rovnako nájsť ústa, ktoré obsahujú potrebný level so spevom a podobne. Postupným skamaráďovaním sa s ostatnými sa vo vašom druhu vyvíja sivá kôra mozgová, až dorastie do takej fázy, že vás napadne urobiť si kmeň. Čo sa týka originality konceptu, neviem si spomenúť na názov hry, ale niekoľko rokov dozadu bola jedna hra, kde ste ovládali 4 mutantov, ktorí vedeli zobrať DNA zo zabitého nepriateľa a použiť ju v sebe. Táto minihra sa mi zdá opäť zjednodušením toho pôvodného konceptu.



Fáza tri: prvé kmene

Hniezdo sa nám zmenilo na osadu, prvý krát máme možnosť ovládať viac jednotiek. Môžeme aj stavať budovy, v ktorých sa jednotky vedia vybaviť výstrojou. Zo zbraní to sú oštepy, sekery a fakle, z nástrojov rybárske háčiky alebo palice na zber ovocia. Špeciálny domček urobí z niektorých jednotiek medicinmanov no a ešte máme domčeky na 3 hudobné nástroje. Počet domčekov ktorý môžeme postaviť je obmedzený, takže si budeme musieť zvoliť smerovanie nášho kmeňa. Ak sa chceme s okolitými kmeňmi spriateliť, potrebujeme nástroje, pretože ide o podobnú minihru ako skamarádenie sa s inými živočíchmi, akurát teraz robíme koncert pre susedný kmeň, s tým, že musíme poskytnúť vystúpenie na tej kombinácii nástrojov, ktorú oni požadujú.

Po úspešnom woodstocku ste kamaráti a dokonca budete dostávať aj darčeky v podobe balíčkov jedla. Ak podobne ako ja nemáte hipíkov v obľube, zoberiete sekery a okolitým kmeňom to vysvetlíte ručne a stručne. Dobijete jednotky, zničíte hlavnú chatrč šamana a je to vybavené. V podstate sa jedná o taký veľmi zjednodušený Age of Empires. Akonáhle ste porazili, alebo sa skamarátili so všetkými kmeňmi, nastáva predposledná fáza.



Fáza štyri: civilizácia

V tejto fáze ste už dominantným druhom na planéte a nebudete stretávať iné živočíchy. Len inak oblečené skupinky vášho druhu. O čo ide tu? Už nemáme osadu, ale mesto, okrem nás sú tu iné mestá a musíme ovládnuť svet. V meste môžeme stavať domček, kde ľudia bývajú, továreň kde pracujú a produkujú peniaze a “zábavisko” kde sa zabávajú a produkujú šťastné tváričky. Predtým ako ich postavíme, musíme ich ešte navrhnúť v niečom podobnom ako bol DNA mixér, nazvime to creator. Stačí trochu zauvažovať a máme prosperujúce šťastné mesto. Za vyprodukované peniaze si nakúpime jednotky. Jednotky predstavujú auto, loď a lietadlo, ktoré si opäť navrhneme v creatore. Jednotkami obsadíme gejzíry produkujúce “spice”.

Keď už máme áut alebo lodí dostatočný počet, môžeme sa obrátiť na ostatné mestá a vysvetliť im, že sa dajú na našu stranu. To urobíme buďto vojensky, alebo propagandou. AI protivníka je dosť úbohá, takže ovládnuť celú planétu nie je problém a môžeme sa vyrojiť do vesmíru. Tentokrát sme hrali veľmi zjednodušenú ľubovoľnú RTS, kvôli “spice” spomeňme napríklad Dune. Tu by som však chcel podotknúť, že pri hraní na obtiažnosti normal som štyrmi fázami hry strávil cca 3-4 hodiny hrania.

Fáza päť: Dobytie vesmíru

V poslednej fáze si vyrobíme vesmírnu loď v creatore a poďho cestovať po hviezdach a planétach, stretávať cudzie civilizácie, plniť ich questy, zarábať peniaze, budovať kolónie, zachraňovať planéty pred útokmi... V podstate, predstavte si opäť zjednodušený a zinfantilnený Master of Orion. Faktom však je, že pri tejto poslednej fáze som strávil už viac ako 5 hodín a zatiaľ sa celkom dobre bavím.

Otravné je len to, že ja musím loďou ísť ku planéte aby som pozbieral naťažený spice, ja musím brániť každú planétu pred útokom, jednoducho všetko si musím urobiť sám. Aj zarobiť peniaze, aj rozvíjať kolónie a chvíľami je to únavné. Každopádne je to ale najlepšia časť hry. Neviem si však predstaviť, že by som mal hru hrať ešte raz. Tie causal minihry ma naozaj ničím nelákajú.



Hudba v hre je jednoduchá, podobne ako grafika. Týmto sa mi hra zdá zameraná skôr na mladšie generácie, pre ktoré ešte nie sú určené plnohodnotné stratégie alebo FPS. Ak to naozaj je cieľové publikum hry, tak to mohlo byť niekde spomenuté, hra by bola hodnotená celkom inak.

Keď to zhrniem, nič prevratné, nič čo by tu ešte nebolo sa nekoná. Jediné čo je originálne je možnosť editovať čokoľvek čo sa týka vašej civilizácie. Ak máte radi editory a tvoríte až neuveriteľné veci, prirátajte si k výslednému hodnoteniu ďalšie 2 body.

Hodnotenie: 6,5

Výrobca:
Maxis
Distribútor: Electronic Arts
Platforma:
PC
Multiplayer:
Áno


DKF
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 10 / 10
(Hodnotení: 1)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012