25.02.2009 12:00, DKF, Komentárov: 0
Tomb Raider: Beneath the Ashes (DLC)

Tomb Raider: Beneath the Ashes (DLC)

Nastavené kulisy, namiešané svetlá, zvýraznená akustika či podstrčení herci. A aby som nezabudol: „niekoľko vskutku dobrých nápadov!“ Prehnané? Kto povedal, že to nebol kompliment?

Tomb Raider
a Lara Croft sú kapitoly sami osebe. Nemožno ich škatuľkovať ani porovnávať s niečím iným. Zatiaľ jednoducho vo svojej oblasti pôsobenia nemajú konkurenciu. Posledný diel Underworld ohromil, uchvátil a poniektorých závistlivcov dokonca sklamal. Recenzia odo mňa ako fanúšika síce dopadla na rovných 9.0 (narovinu, kto nefandí Lare?!), no o to viac som sa aj tešil na materiál, ktorý síce v hre mal byť, no vzhľadom k času vydania a k dômyselnému systému ožobračovania zákazníkov sa nedostavil.

Nie Hlava 22 ale „Beneath the Ashes“ má názov prvý doplnkový sťahovateľný obsah k Tomb Raider: Underworld. Pôvodne bol oznámený na 10. 2. 2009 čo by bolo necelých 90 dní po vydaní originálneho príbehu. Žiaľ byrokracia a početné technické problémy spôsobili odloženie o ďalších 14 dní. Pôvab, čaro a šarm tak Lara priniesla na oltár postriekaný krvou nedočkavých sŕdc svojich priaznivcov presne včera 24. 2. 2009. No čo, na kvalitu si vždy treba počkať.

Oznámené bolo nové prostredie, noví nepriatelia, oblečenie či nové, zamotané puzzle. Dojem, ktorý vývojári a dizajnéri chceli dosiahnuť sa im jednoznačne podaril. Pokračovanie sa odohráva v podzemí, v podobných podmienkach ako v kapitolke „Protected by the Dead“. Ak však chcete dostať správny obraz situácie, vynásobte to ešte číslom desať. Prostredie je zvlášť desivé a deprimujúce. Nebyť minimálneho vysielačkovo/telefonického spojenia so „základňou“ doma, určite by ste si tam pripadali celkom sami. Vysoké stropy striedajú tesné kanály potiahnuté pavučinou trblietajúcou sa v náhodne prenikajúcich lúčoch svetla zvonku či ohňa zvnútra. Toto prostredie je maximálne panenské, stáročia nedotknuté ľudskou rukou (na našej Zemi sa snáď také už ani nenachádza). O boji s časom svedčia nielen ľudské kostry v bizarných tvaroch a polohách, ale aj práchnivé drevo, ktoré má polčas rozpadu dávno za sebou.

Tak ma teraz napadlo, z čoho žijú všetky tie malé a aj obrie pavúky vrátane vylepšených kostlivcov? To je menšie filozofické okienko, ku ktorému sa ešte vrátime. Ako už správne chápete, spoločnosť okrem symfonického orchestru a jeho melancholického chóru sprevádzaného praskaním pochodní vám zabezpečia aj hrdelné pazvuky nepriateľov doliehajúce z veľkej vzdialenosti. Neholdujem takýmto trýznivým škrekom, preto ma k pokračovaniu v deji nútila iba neodolateľná zvedavosť a vernosť hlavnej aktérke.

Rozhodujúcu časť, prehovárajúcu ku kúpe obsahu, by však mali podľa väčšiny tvoriť hádanky a rébusy. Vidieť, že tvorcovia si dali skutočne záležať a tak objavíte niekoľko nových spôsobov riešenia, ktoré zatiaľ neboli využívané. Riešenie jedného problému dokonca odhaľuje samotný trailer. Na mňa najviac zapôsobil jeden „ležák“ pri konci s akoby Rubikovou kockou pri ktorom som tápal zhruba tridsať minút. Hrdo a na vlastnú zodpovednosť však môžem prehlásiť, že všetky hlavolamy som vyriešil so svojou vlastnou hlavou bez cudzej pomoci.

Čo sa týka výstroje zostala úplne tá istá, rovnaké zbrane, rovnaké technické doplnky. Teda až na oblečenie. Lara dostala do vienka niekoľko nových odvážnych strihov, ktorými predvádza svoje krivky viac ako treba. Bikiny alias spodné prádlo vizuálne určite zaujme, no v tejto hre je tak ako päsť na oko. Proste to sem nepatrí, hnevajte sa alebo nie. Nie, že by jej to neslušalo, ale proste to do prostredia nepasuje. Pri tejto príležitosti by som si dovolil otvoriť filozofické okienko po druhýkrát a prirovnať Laru Croft v jej úvodnej cut scéne k Maggie Q v NFS: Undercover. Každému, i tým, ktorí majú túto hru v Brailovom písme (tým ešte viac) bolo nad slnko jasnejšie, že Lara tu prezentuje svoj dekolt a nie mozgovú kôru. Stala sa až príliš komerčnou figúrkou.

Aby sme však až príliš neznižovali jej rolu musíme uznať, že s najnovším pokračovaním sa popasovala ženským spôsobom skutočne dokonale. Najskôr city potom chladná hlava. Diel „Beneath the Ashes“ tak urobil prvú bodku za pôvodným príbehom, pričom ho nezmazal, ale decentne doplnil. Artefakt ukrývajúci obrovskú silu sa tak opäť dostane do správnych rúk. Verím, že koniec vás po zhruba štyroch hodinách (preháňam) hrania zaujme a cena 800 Microsoft Points za ďalší diel nazvaný Lara´s Shadow, ktorý prinesie nový herný charakter, bude zanedbateľná. Toto DLC sa naozaj vydarilo.

Hodnotenie: 8,5

Crystal Dynamics

Distribútor: Eidos