22.08.2001 00:15, ZOLLINO, Komentárov: 0
Startopia

Startopia

Chceli ste byť niekedy správcom vesmírneho hotelu pre rôzne mimozemské formy života? Určite nie, pretože nikoho normálneho by asi takáto myšlienka nikdy nenapadla. Teda skoro nikoho, pretože Mucky Foot Software nám prináša túto myšlienku v podobe mixu Dungeon Keepera, Theme Hospitalu a SimCity.

Mucky Foot je takmer neznámy pojdem v hernom priestore a aj napriek tomu sa na neho v poslednej dobe značne sústreďovala pozornosť. A to rovno z dvoch dôvodov. Prvým je fakt, že Mucky Foot sú bývalí zamestnanci Bullforgu, ktorý má už za sebou pekných pár kvalitných titulov. Druhým faktom je ich najnovší projekt, ktorý nesie meno Startopia. Priznám sa, o tejto hre som nepočul takmer nič a až po zahraní dema som vedel o čo naozaj ide.

Dungeon Keeper a taký Theme Hospital boli určite hry, ktoré nenechali hernú komunitu chladnou. Teraz si predstavte hru, ktorá balancuje medzi žánrami týchto dvoch titulov a je zasadená do vzdialenej budúcnosti, resp. do ďalekého vesmíru. Stavím sa, že máte veľmi nejasnú predstavu, preto sa Startopiu trochu pokúsim osvetliť. Hráč sa stáva novým správcom vesmírnej stanice v tvare Americkej Policajnej Koblihyä. Tato stanica pozostáva z troch palúb, pričom v tej najspodnejšej sa prevádzkuje industriálna , energetická a prebývacia funkcia. Stredné poschodie patrí zábave, pobaveniu, potešeniu a ďalším ekvivalentom tohto slova. Vrchná, presklenná, paluba je venovaná pestovaniu plodín, vytváraniu umelých životných podmienok za neustáleho využitia slnečného žiarenia.

Po psycho intru, ktoré s hrou nemá takmer nič spoločné, no pekne sa na neho pozerá, sa dostávate na samotný post ďalšej vašej existencie. Ujíma sa vás palubný počítač, ktorý vám bude nepostradateľným pomocníkom v priebehu celej hry. V prvých piatich tutorial misiách sa naučíte využívať základné funkcie hry. V prvom rade však vyfasujete svoj prvý úsek, v ktorom sa po celú hru budete pohybovať. Tento úsek pozostáva, rovnako ako celá loď, z troch poschodí, ktoré sú vytvorené pre svoj účel. Z počiatku svoju snahu budete meniť v praktické realizácie len na najspodnejšom, industriálnom poschodí. Neskôr sa vám povolí aj vytváranie zábavných poschodí a ako perličku na záver vyfasujete biodeck, kde budete farmáriť a vytvárať relaxačné podmienky. No a ako posledný oriešok dostanete spolupodnikateľa, ktorý sa rovnako ako vy, usiluje o rôzne sektory a chce mať tiež veľa návštevníkov.

Hranie vypadá ako mix SimCity a Dungeon Keepera. Ihneď ako vystaviate niekoľko životupotrebných budov, začnú sa vám do vašeho hotela hrnúť mimozemšťania rôzneho typu. Od najjednoduchších „Greys“ (šedáci), ktorích poznáme napríklad zo seriálu X-Files, až po sofistikovanejšie a nechutnejšie typy. Samozrejme, každý tento typ musí mať postarané o potravu, nocľah, zábavu a prípadne nejakú prácu. Preto budete musieť kmitať, aby ste všetko zvládli naraz. Zamiešajte si do tohto zhonu ešte obchodovanie a samostatný primárny cieľ úrovne a zistíte, že sa príliž nudiť nebudete.

Sem-tam vám na loď vlezie agent, ktorý po odhalení začne vraždiť vašich návštevníkov, sem-tam vám niekto pripraví priamo do obytnej zóny bombu a sem-tam sa jednoducho niečo pokazí (ako napríklad recyklovací úsek a vaši návštevníci budú plávať v odpadkoch, čo sa odzrkadlí na rôznych chorobách, ktoré budú na ich tele svetieľkovať). Samozrejme, na každú akciu existuje aj reakcia a preto, keď vystaviate ošetrovňu, tak sa zníži počet ochorení, vystaviate recyklátor a zníži sa počet odpadkov. Postavíte Disco a návštevníci sa budú zabávať. Táto staviteľská stratégia však nieje len o stavaní nových budov a zariadení. Väčšinou pre každú z nich budete potrebovať aj personál. Napríklad Greys obsluhujú ošetrovňu, zatiaľ čo dvojhlaví „Brains” sa cítia dobre v laboratóriu. K tomuto kroku však musíte najať potrebný personál. To sa robí pravým kliknutím na príslušnú potvoru, pričom sa vám zobrazí príslušný profil a skúsenosť, s akou je votrelec schopný vykonávať svoje povolanie. Účinnosť daného úseku (údržba, liečenie, výroba, ...) potom hlavne závisí od skúsenosti najatého pracovníka.

Každá úroveň je špecializovaná na niečo iné, pričom je nutné postupovať krok za krokom v prospech úlohy. V jednej misii je napríklad nutné vypestovať určitý počet rastlín istého druhu, v druhej misii je naopak nutné dostať do väzenia a následne „napraviť“ päťdesiat zločincov. Misie sú originálne, ale každú jednu prejdete maximálne na druhý pokus. Pri počte desiatich misií to teda nieje vôbec veľa, ak sa misia hrá napr. 45 minút. V hlavnom menu sa nachádza aj akýsi SandBox, ktorý je kontinuálnym hraním s náhodnými úlohami a nepriateľmi. Je však otázkou, ako dlho vás bude baviť, keď budete vedieť, že SandBox nikdy neskončí. Teoreticky sa však dá povedať, že hra sa aspoň umelo nijak nepredlžuje a nenadobudnete tak pocitu, kedy je hra síce dobrá, ale opakuje sa stále to isté.

Ozvučenie je fajn a to hlavne po hudobnej stránke. Niektoré melódie (v menu alebo ponad Disco miestnosťou) sú naozaj chytľavé a výborne zapadnú do hry. Zvuky sú klasické a nie je im čo vytknúť. Grafika je tiež veľmi príjemná a nenáročná na hardvér z dôvodu malého množstva pohybujúcich sa objektov po obrazovke. To je veľmi dobrá kombinácia a myslím, že hra by v pohode fungovala aj v softvérovom akcelerovaní (osobne však predsa len odporúčam grafický akcelerátor). Ako procesor doporučujem aspoň to Pentium 450Mhz a 64Mb Ram.

Celkovo je Startopia veľmi vydarenou hrou hlavne kôli miernej originálnosti a badateľnej dávke humoru, ktorý sa v hre nachádza. Aj keď je trochu krátka, príjemne sa hrá a to je hlavné. S konečným zhrnutím grafiky, hudby a hrateľnosti musím povedať, že hru rozhodne doporučujem ...

Startopia

Výrobca: Mucky Foot
Distribútor: Eidos Interactive