31.07.2001 00:14, ZOLLINO, Komentárov: 0
Max Payne

Max Payne

Ak by ste niekto odo mňa niečo potrebovali, nie som tu. Keby niečo, tak nič. A kebyže predsa len niečo, tak už vôbec nič. Dajme tomu, že som veľmi veľmi ďaleko a nemám pri sebe mobil. Hrám totiž Maxa Payna. Štyri roky vyvíjanú hru s absolútnou grafikou, strhujúcou atmosférou a geniálnym akčným spracovaním.

Zháňanie Maxa bolo tak trochu dobrodružstvom pričom ďakujem Viktorovi za jeho Octáviu a redakčnú review verziu. Každopádne vybavovať ho v 35 stupňových horúčavách sa vyplatí. Pri prvom spustení som pri hre skysol na štyri hodiny.

Hra nadupaná grafikou a detailnosťou, ktorá nemá obdoby vás udrie do zmyslov silou býka naprataného tonami býčieho testosterónu, aby ste si uvedomily, že na obrazovke lietajú guľky, ktorým sa reálne môžete uhýbať. Vo vzduchu môžete predvádzať akcie typu Bruce Willis a zároveň sledovať ako vaši nepriatelia v stàpnutých pózach vítajú smrť, ktorá si pre nich ide rýchlosťou vystrelenej guľky (resp. celého zásobníku). Jednoducho, celá hra sa hlavnou mierou točí okolo násilia, brutality a akčných scén, v ktorom majú hlavné slovo zbraňe. Nebudeme si nahovárať, všetci to máme radi a preto je to asi ten najlepší mix, čo nás momentálne mohol postretnúť.

Príbeh začínate paradoxne návratom z roboty, svojej pobočky NYPD. Klasika, zložíte si kabát, položíte tašku (resp. naopak), snažíte sa zacítiť vôňu nejakého jedla, ktoré pre vás vaša polovička prichystala a zrazu začujete nervy drásajúci výkrik vašej ženy. Prichádzate pozde, krv lemuje steny a màtvola vášho dieťaťa len dotvára nádych smrti, šíriaci sa okolo tela vašej milovanej. Rodinu vám zavraždili rovno pred nosom. Maxovi sa všetko zrútilo a jediné, čo mu zostalo bola jeho práca, ktorej sa venoval celou svojou existenciou. Nikto však nevedel, že popri hlavnom vyšetrovaní vedie aj svoje. Po troch rokoch od smrti svojich blízkych prišiel na stopu, ktorá ho nasmerovala k vrahom svojej rodiny. V tejto chvíli sa Maxa samozrejme ujímate vy a môžete sa ponoriť do samotnej hry. Pred tým však doporučujem krátky tutorial, ktorý neublíži a naučí základné charakteristiky hry. Ako obyčajný policajt, ktorý sa v prestrojení gangstera vydáva do predrogovaných uličiek narkomafie, máte kontakt so svetom len cez svojich dvoch kolegov, policajtov, ktorí vedia že ste jedným z nich a s gangom nemáte nič spoločné.

Pomsta v prestrojení však nieje taká sladká a tak si ju treba trocha okoreniť. Fínsky tým Remedy a americký 3DRealms ju korenil čisté štyri roky a treba povedať, že hranie tejto pomsty (hry) je niečo, čo sa dá prirovnať k jedeniu šľahačkovej torty s jahodami a lahodným studeným krémom v týchto maximálnych horúčavách. Samotnú hru prestriháva príbeh tvorený engine animáciami, ktoré väčšinou sami hrajete, a zároveň sa stretnete s komiksovým spracovaním príbehu, čo tak trochu pripomína MDK2. Hra pozostáva z troch častí a v každej z nich sa nachádza priemerne osem úrovní. Medzi úrovniami máte možnosť sledovať komiks, a medzi časťami sa väčšinou ponárate do psychadelických snov z noci, kedy ste našli zavraždenú svoju manželku a dieťa. Viníte sami seba za to, čo sa stalo a tak sa stane, že budete strielať aj sami po sebe.

Hra je šokujúca a každú chvílu s otvorenými ústami budete sledovať, čo sa to dopekla deje?! Rukoväte vo vašich rukách sa budú meniť so železnou pravidelnoťou. Okúsite tak kalibru legendy Desert Eagle, či osvedčenej Beretty. Tieto môžete držať aj v oboch rukách, čím sa vaše ukazováky premenia na synonymá smrti, zatratenia a olova na správnom mieste (väčšinou v bruchu vašich oponentov). K slovu sa dostane aj Pump Action brokovnica, či klasická upílená so skrátenou hlavňou, ktorú kôli zníženej kadencii nebudete takmer vôbec používať. Pomalé nástroje vymeníte za rýchlopalné Ingramy (Uzi), ktoré budete samozrejme opäť používať do páru. Ich šľahajúci oheň sa pre vás stane sladkým šepotom slova „Odplata“. Dielo dokončíte s hračkami ako je Commando Colt Gun, čo je defacto M16 a s M72 grenade launcherom. Tieto vysoko ničivé zbrane už len dochutíte praktickým, kabelkovým vydaním Sniper pušky, pre väčšie vzdialenosti. Mimo to zo svojich vrecák budete vyťahovať skôr zábavné tromfy ako je baseballová pálka, alebo molotov cocktaily a ďalšie…

Ak nemáte šajnu ako hra vyzerá a máte po ruke sharewareový program 3Dmark2001, tak si pozrite Lobby demo. V tejto real-time renderovanej animácii je jeden z vašich protivníkov, ktorý hrá Nea zo scény, odohrávajúcej sa v lobby prísne stráženej budovy, kde bol zajatý Morpheus vo filme The Matrix. Ak toto uvidíte v plynulom pohybe a pri maximálnych detailoch, garantujem vám, že si minimálne poviete „Ó môj bože, to nieje možné!“. Perfektne prevedená grafika stvárnená inHOUSE enginom Mad-FX je jednoducho dokonalosť sama. Maxa sledujete z pohľadu „cez rameno“ a-la Tomb Raider, to však vôbec nevadí, pretože nad okolitou krásou vám bude rozum stáť. Šľahajúce výstrely s kadenciou niekoľko sto rán za minútu striedajú efektné výbuchy s najrealistickejším stvárnením ohňa, aký bol kedy v počítačovej hre vytvorený. Dokonalé prevedenie textúr, ktoré už hraničí s fotorealismom doplňuje najväčšmi očakávanú vychytávku hry – spomalovanie času. Počas zabíjania protivníkov sa vám dopåňajú presýpacie hodiny, čo symbolizuje dopåňanie doby, počas ktorej možno spomalovať čas. To sa deje tak, že stlačíte pravé tlačítko a šípku do boku, pričom Max efektne uskočí a vy v spomalenom zábere môžete presne umiestňovať guľky do nepriateľovho tela.

Druhá možnosť je, že v kľude opäť stlačíte pravé tlačítko myši a čas sa spomalí, pričom môžete robiť rôzne manévre. Napríklad uskočiť dozadu a efektne postrielať troch oponentov. Ak som hovoril o uhýbaniu sa guľkám, myslím to vážne. Pričom guľky niesú nijak nadopované, pohybujú sa svojou obvyklou rýchlosťou. Ak však vidíte nepriateľa ako sa v tomto momente chystá vystreliť, resp. v tomto momente vidíte jeho záblesk zbrane, musíte reagovať. Normálnym uhnutím, by ste minimálne dostali časť zásahu, ak nie celý. Spomalenou metódou sa však môžete vrhnúť dopredu/dozadu a guľky tak podletieť. Dá sa to, skúšal som to, treba mať len dobrý postreh. V tomto spomalenom móde vidíte presné trajektórie nábojníc vystrelených na vašu, či inú osobu. Spomalenie času sa odohráva aj samostatne, napríklad pri nejakom významnejšom zabití nejakého mafiánskeho pohlavára. Kamera tak obletí zasiahnutú osobu a vy môžete vydieť seba s letiacej polohe a s vyšklebeným a ožiareným ksichtom za vystreľovania ďalšieho zásobníku. To, čo engine predvádza je naozaj neuveriteľné a ak máte dobrý stroj, budete tiež ako v extáze. Treba však povedať, že na to, aby ste mohli fungovať v 1024*768*32 budete potrebovať niečo okolo 900Mhz a výkonejšiu GeForce2. Mne hra išla maximálne plynule v 1024*768*16 na PIII 850Mhz, 384Mb Ram a GF2MX. Každopádne detailnosť je do veľkej miery nastaviteľná a doporučujem prečítať si readme.

Chybičky sa však nájdu všade a nieje tomu inak ani pri Maxovi. Asi prvou a najbolestnejšou je fakt, že hru som prešiel za cca 13hodín. To som, ale vymetal všetky kúty a tie najlepšie okamžiky a scénky som opakoval znova a znova. Takže je to dosť málo, chlapci robili hru 4 roky a ja ju prejdem tak rýchlo. Našťastie je hra spravená s podporou pre rozličné módy, takže dúfam že sa Max ešte rozšíri. Druhou chybičkou sú trochu statické tváre všetkých zúčastnených. Ich tvár sa mení naozaj len príležitostne a navyše vôbec nie plynule, paradoxne ich tváre nebudete očumovať a preto vám to ani také neprijde… A asi poslednou chybičkou, ktorú sa mi podarilo odhaliť je fakt, že komiks nekorešponduje s hrou. Abz som zostal pochopený, treba uviesť, že Max Payne je tmavá a brutálna noir detektívka, ktorá sa na nič nehraje. O to horšie vyznievajú (pravdepodobne) fínsky herci a ich priblblé grimasy v spomínanom komikse. Ozvučenie ich hlasov je parádne, depresívne, o to viac rušivo potom pôsobí idiotský výraz niektorého z predstaviteľov určitej úlohy.

Keď to tak zhrniem, máme čo robiť s jednou vysoko kvalitnou hrou, ktorá dlhšiu dobu nebude mať konkurenciu. Parádna grafika s asistenciou výborných zvukov, atmosféry a špeciálnych efektov. Toto všetko plné akcie a brutálnosti, ktorú máme chtiac-nechtiac radi, zabalené do noir prostredia zasneženého New Yorku. Spomínané fakty a množstvo detailov okolo hráča doslova priklincujú ku kreslu a nenechajú ho vydýchnuť, kým narkomafia nebude šňupať vlastnou krvou zmáčaný sneh.

Max Payne

Výrobca: Remedy Entertainment
Distribútor: GOD