16.07.2001 00:14, ZOLLINO, Komentárov: 0
Operation Flashpoint

Operation Flashpoint

Dlho očakávaný počin z českých „luhú a háju“ je konečne tu a aj moja neskoršia recenzia je dôkazom toho, že som sa od hrania tejto bomby nemohol jednoducho odtrhnúť. Studená vojna, SpetzNatz, M16, M21, to je len slabý výčet pojmov, ktoré budem v rezencii skloňovať v rôznych pádoch.

Je ťažko písať o hre, o ktorej vie polovica hernej komunity takmer všetko. O to ťažšie je kritizovať výtvor, ktorý má byť World Class Number: One a pochádza z československých ručičiek. Napriek tomu sa však o to pokúsim. Pozrieme sa teda na klady, ale aj zápory Flashpointu.

Nejde ani tak o to, čo v hre je, ako o to, čo od hry očakávate. Množstvo preview, obrázkov a ďalších materiálov bolo k dispozícii už dva roky pred vydaním hry. Neustále odsúvanie a zverejňovanie nových a nových možností hry minimálne moju maličkosť privádzalo do neuveriteľného očakávania. V deň ohlásenia GOLD verzie a počas následného lisovania v Rakúsku som už bol takmer v extáze, z ktorej ma vyvádzalo len nikdy nekončiace skúškové obdobie (zdravím spolutrpiacich na EU-BA FHI). Až prišiel ten deň, kedy sa FP usídlil na mojom disku.

Nebudem vás naťahovať a poviem to rovno. Hra je geniálna a aj po dňoch hrania a teda opadnutia počiatočnej eufórie mám rovnaký názor. Prečo? V hlavnom menu je okrem možnosti nastavenia, editoru a ďalších, možnosť vybrať si kampaň, či jednotlivé misie. Ako pravý militantný typ teda začnete kampaň, na začiatku ktorej si musíte vytvoriť určitý profil. Tento sa skladá z vašej prezývky, výzoru tváre, ktorá bude reálne fungovať aj v hre (!), a ďaších drobností. Po tomto zaregistrovaní sa už je možné vkročiť rovno do kampane. Je nutné povedať, že v hre nieje ani jedna renderovaná animácia a všetky sú vytvorené „inengine“ spôsobom. Prvú animáciu máte možnosť zhliadnúť hneď na začiatku, kde je natienený príbeh roku 1985. Súostrovie štyroch ostrovov na hranici Varšavskej zmluvy a NATO je pod hrozbou ruskej infiltrácie. NATO má na súostroví len jedinú základňu, na ktorej samozrejme praktikujete vy. Už po cvičnom tréningu ste informovaní, že rusi zaútočili na dedinu, ktorá je neďaleko od vás. A už strieda jedná udalosť druhú. Žiadna zo strán Železnej opony sa neodvážila použiť atómové zbrane, preto sa ohnisko tretej svetovej vojny rozpútalo priamo pri vašom zadku. Záleží len na vás, či hrozbu atómového ohňostroju odvrátite, alebo jej podľahnete. Faktom je to, že začína boj impéria proti impériu a vy ste priamo UPROSTRED.

Ako radový americký vojak máte cenu vyšúchaných nohavíc rómskeho veksláka. Jednoducho, vaša smrť nič neznamená. Ak však zostanete živí, mate šancu zmeniť budúcnosť. Hra začína príjemným tutorialom (a-lá Half-Life: Opposing Force), kde sa naučíte používať vlastné telo a perfektnú M16 (ano to je ta čierna, veľká, americká, často s vrhačom granátov). Odteraz podliehate veleniu vášho nadriadeného a jednoducho musíte plniť jeho rozkazy. V prvom rade je to odvrátenie hrozby v spomínanej neďalekej dedine. Keď už som pri tých misiách, tak si niečo povedzme aj o nich. Sú jednoducho ohromujúce. Určite každý z vás počul, že Flashpoint disponuje obrovských prostredím, ktoré presahuje číslo stovky kilometrov štvorcových. To dáva možnsti, vytvárať misie, ktoré doteraz nikdo nikde a v ničom nevytvoril. Obrovské presuny, prehľadávanie lesa, to všetko tu uvidíte. Budete utekať pred nepriateľom, budete ho pozorovať cez ďalekohľad na vzdialenosť niekoľko kilometrov a následne posielať duo vrtulníkov AH Cobra, budete sa potichu plížiť pri BVP transportéri a budete sa modliť, aby ste prežili. Od počiatočných misií, kde rozkazy prijímate, prejdete k misiám, kde rozkazy vydávate. Pod vašu správu pribudne niekoľko vojakov a s vaším komandom dostanete jasné úlohy a bude len na vás ako ich splníte.

Priblížite sa od južného lesa a frontálne zaútočíte, alebo vyleziete na skalu na severozápade a vydáte ostrelovačom príkaz zabiť všetko, čo prejavuje znaky pohybu? Je to len na vás. Okrem toho je tu k dispozícii ohromujúci vozový park z roku 1985. Tak ako ho poznáte z vojenských prehliadok za starých rudých čias, tak sa s ním stretnete aj tu. Mi-24, UAZ, BVP, V3S, T72 a ďalšie skratky vám určite niečo hovoria a niektoré z týchto vozidiel nieje problém aj dnes stretnúť na našich cestách (ok, stretnúť T72 asi menší problém bude). Teraz si predstavte, že všetky dôverne známe vehikly sa ocitnú na vašej obrazovke a budete ich môcť voľne používať k vašim militaristickým počinom. Vrcholom je asi zaradenie civilných vozidiel ako je klasický červený traktor Zetor, či staré Škody 120. Riadenie týchto chuťoviek je samozrejmosťou. O tom, že precíznosť autorov išla naozaj značne ďaleko, svedčia aj detailne prevedené palubné dosky zodpovedajúce skutočnosti (môžem potvrdiť pre Zetor, BVP, UAZ, Škodu a ďalšie). Pre americkú stranu platí to isté. M1A2 Abrams, Jeep, BlackHawk, Cobra, A10, APC a ďalšie je možné tiež používať. Zbrane sú lahodnosť sama a ich výber sa určuje pred misiou, od klasickej americkej M16 môžete prejsť k východnému AK47 (zastúpený tiež verziou z českej zbrojovky), či preorientovať sa na Light-Antitank-Weapon, ostrelovačku M21, či jej východnú verziu – Dragunov. Zbrane sú rovnako graficky aj zvukovo spracované výborne a ich používanie vás bude napåňať blahom. Pri strielaní z ostrelovačky sa okrem vzdialenosti simuluje dokonca aj gravitácia a vietor, ktoré pôsobia na guľku. Ako spravný vojak je nutné narábať s nejakou tou „bižutériou”, ktorá opäť siaha od dymovníc, cez granáty rôzneho typu, až k nočnému videniu a ďalekohľadu.

Postava hráča nezostáva celú hru rovnaká. Tieto sa obmieňajú a často hráme za postavu, ktorú sme opustili pred piatimi misiami. Zahráte si teda nielen za veliteľa čaty, ale aj veliteľa tanku, príslušníka BlackOps (čierna kukla a tlmený Hekler&Koch sú samozrejmosťou) a ďalších. Ich štýl hry sa samozrejme líši a nebude teda možné používať rovnaké taktiky vo všetkých prípadoch.

Terén je lahoda sama, už som sa tu rozplýval nad určitými vychytávkami, no je to naozaj niečo úžasné. Obrovské presuny konvojov na päťdesiat kilometrov sú tým pádom obrovské presuny konvojov na päťdesiat kilometrov. Pri terénoch sa však vyskytuje prvý výraznejší nedostatok, ktorý je akási daň za tento terén. Je ním neefektné pôsobenie tanku a ďalšej ťažkej techniky na budovy. Efekt Abramsu teda na budove vyzerá asi tak, že táto akosi mierne „spľasne“ a nedá sa do nej vojsť. Reálny efekt je samozrejme úplne iný a ako prvé toto udrie do očí. No ak sa nachádzate v poriadnej tankovej vriave, ani vás nenapadne otáčať sa a sledovať, či práve vybuchnutý projektil rozbil okno alebo kurník. V súvislosti s obrovským terénom je tu ďalší problém, ktorý neberiem v úvahu pri hodnotení hry. Zvýšené hardvérové požiadavky. Ono zobraziť dvesto stromov a do toho množstvo pohybujúcich sa objektov už trochu dá zabrať. Fakt je asi taký, že čím viac RAM pamäte máte, tým ste na tom lepšie. Osobne som si kôli Flashpointu dokúpil 256MB navyše k existujúcim 128MB. Tým pádom mi to ide plynule na P3 566@850, GeForce2 MX. Mnohí však vravia, že hra je na pomalejších počítačoch nehrateľná. Osobne to považujem za blbosť. Množstvo úrovní detailov, rozlíšení dávajú veľké možnosti. Nehovoriac o tom, že engine sa od vydania dema zrýchlil najmenej o 50%.

Autentické zvuky v hre zabezpečujú plnohodnotný zážitok napríklad pri rozpumpovaní ruského ťažkého guľometu PK na plné obrátky. Pokrikovanie vojakov, ich ruské výkriky a podobne... No krása. V našich končinách sa predáva hra v českej verzii, v ktorej sú dôležité dialógy nahovorené v češtine, pričom v boji figurujú jednoduché prvky angličtiny. Osobne túto verziu považujem za horšiu. Uprednostňujem verziu anglickú z dôvodu toho, že sa dravá angličtina narozdiel od ležérne nahovorenej češtiny, počúva vo FP o poznanie lepšie. Hudba v hre nieje príliž počuteľná, každopádne ihňeď ako začne, uvedomíte si ju pre svoje vojenské melódie. Od jednoduchých bubnov až po live gytary... Niet, čo vytýkať.

Samostatnou kapitolou je asi editor úrovní, v ktorých si môžete vytvárať misie a pridávať ich do adresára pre multiplayer alebo singleplayer misie. V tomto čase sa už na internete pohybujú stovky nových a originálnych misií, z ktorých sa vám mnoho určite zapáči. Veľkú databázu misií a informácií o FP je možné nájsť na nekomerčnej http://www.axleonline.com, ktorá je updatovaná niekoľkokrát denne a je dlhodobým zdrojom chútiek do FP. Ak však zatúžite vytvoriť aj vy nejakú vojenskú epizódu, nieje problém. Na internete je množstvo materiálu aj k tejto problematike.

Dúfam, že už vidíte, že Flashpoint je revolúcia. Jednoducho niečo úplne nové. Na základe použitého enginu, je možné vytvárať technicky nepredstaviteľné a nikdy nenaprogramované misie. Blížia sa ďalšie veci, podobné Flashpointu (Battlefield 1942), no Flashpoint jednoducho bude prvý. Flashpoint: Cold War Crisis totiž založil úplne nový žáner!

P.S.: A tento šperk na hernom nebi sa predáva za neuveriteľných 999sk!

Operation Flashpoint

Výrobca: Bohemia Interactive Studio