21.05.2001 00:11, ZOLLINO, Komentárov: 0
Black & White

Black & White

Je to takmer neuveriteľné, že niečo ako Black & White sa konečne dostalo na svetlo sveta. Už od prvého oznámenia, že hra je GOLD udalosti naberali rýchly spád. A o dva týždne som už aj ja v ruke držal svoju kópiu. Peter Molyneaux a vlastne aj celý Lionhead Ltd. to teda zvládli, vydali výbornú hru po rokoch čakania a nedostali sa do fronty na polievku ako John Romero a jeho Daikatana.

Ako to už pri hernom veteránovi Molyneauxovi býva, väčšinou sa neuspokojí s hrami obyčajného kalibru. Na mušku si väčšinou berie postavy bohov, ktoré reprezentuje samotný hráč. Či už to bol Populous I., II., nedávny Populous III., či nestarnúci Power Monger. Všetky tieto hry sa točili okolo malých zlatých a hlavne jednoduchých stvorení, ktorím sa hovorí ľudia. Samozrejme, hráč ako boh im mal pomôcť dostať sa cez všetky útrapy do ďalšieho levelu za použitia kúziel a prírodných zázrakov. Prečo o tom hovorím? Pretože, Black & White je o niečom podobnom.

Hra začína značne filmovo. Dvaja domorodí zaľúbenci na jednom ostrove sa bozkávajú na pláži a ich chlapček sa evidentne nudí. Tak sa rozbehne do vody, trochu sa pokúpať. Žraloky sú však postrachom nádherného kúpania všade na svete a tak je tomu aj na tomto ostrove. Dva smerujú priamo k chlapcovi a jeho rodičia môžu len bezmocne kričať, aby im boh pomohol. Nádherná animácia tohto výkriku, ako preniká cez mraky až ku hviezdam je zmesou animácie postavenej na engine hry a na renderovanej animácii, pričom prechod ani nespoznáte. Budete len s otvorenými ústami hľadieť na to, ako božská ruka, onedlho už vaša, dáva chlapca von z vody a ten je celý šťastný, že sa ešte možno dožije narodenia svojej sestričky.

Black & White je však v niečom iný. Vždy a jednoducho vždy sa môžete chovať tak ako uznáte za vhodné vy. Vždy sa totiž môžete rozhodnúť, či budete biely a dobrý k svojim služobníkom, alebo jednoducho sa rozhodnete, že toto popoludnie spáchate masové vraždy vypálením celej dediny. Už pri samotnej kúpe hry si môžete vybrať čiernu alebo bielu verziu. Biela je o 100,-Sk drahšia, no prispievate touto sumou na dobročinné účely. Neviem, či u hráčov bude mať biela verzia úspech, pretože v nej nenájdete žiadne potvrdenie o vašej dobrote. Jednoducho vás len musí tešiť vedomie, že pomáhate ľuďom. Prakticky už od prvých záberov hry sa formuje váš profil dobráka, alebo masového vraha. Prostredníctvom svojej ruky prebieha interaktivita medzi svetom a vami. Svet predstavuje ostrov, na ktorom nájdete rozľahlé pláže, zátoky, horské štíty, či romantické lesíky. Po ostrove sa pohybujete ako svetlo so svojím symbolom, ktorý ste si zvolili na začiatku.

Ostatní bohovia sú neskôr reprezentovaní podobne. Pri podrobnejšom preskúmaní ostrova zistíte, že sa na ňom nachádza niekoľko dediniek. Tie väčšinou žijú svojím životom a akosi neveria v nič iné ako v plný tanier polievky na večernom stole. Vy však vytrhnete strom zo zeme a hodíte ho ponad dedinu. Dedinčania si uvedomia, že tu niečo nehraje a že určite existujú nejaké nadprirodzené sily. Zároveň sa objaví váš symbol nad centrom dediny. Keď tento symbol dosiahne najnižšej úrovne, presvedčíte dedinu o svojej existencii a budú vo vás veriť. Toto presvedčenie sa zakladá na vykonávaní rôznych vytrhávaní stromov, zachraňovaní stratených detí, či deštruktívnom demolovaní chatrčí, podpaľovaním sýpky a podobne. Podľa vášho správania sa k vám patrične budú správať dedinčania. Časom sa objavia zlaté a strieborné zvitky. Strieborné sú jednoduché questy ako ich poznáme z rôznych RPG hier. Po ich vyriešení nás čaká bonus vo forme nového kúzla, či hračky. Zlaté zvitky naopak posúvajú hráča ďalej po dejovej línii. Pričom si len a len hráč vyberá, kedy si klikne na ďalší zlatý zvitok. Môže sa však stať, že sa mu zapáči hneď v prvom leveli a zostane tam týždeň.

To by bola však chyba, pretože až koncom prvého sveta sa vám dostáva dvoch dôležitých vymožeností. Sú to kúzla a vaša príšera. Tak najprv o tej príšere. Ako boh si zo vyberáte s mláďat troch zvierat. Kravy, orangutána, či tigra. Tieto mláďata majú hneď pri výbere veľkosť ako jedna stredne urastlá palma. O to však práve ide, majú totiž reprezentovať vašu vôľu na tomto svete. Už pri výbere zvieraťa si je však dobré dávať pozor na svoje úmysly, ktorými sa budete uberať. Ak budú deštruktívne, doporučujem tigra. Ak by ste radi vytvorili na ostrove misiu červeného kríža, tak sa určite uplatní hravý orangután. Takto to prebieha vo všetkom, pričom postupne dostanete na výber aj z ďalších zvierat. Tieto postupne rastú, až dosiahnú veľkosť horského masívu. Dovtedy ich však musíte naučiť, ako sa správať, čo je povolené a čo nie. Môžete im venovať bonusové hračky. Tiež sa musíte starať, aby boli najedení. Najlepšie je však naučiť ich zohnať si potravu samostatne.

A opäť rozhodnutie, naučíme zvieratko žrať zrno alebo dedinčanov? Je to na vás. Pripomína vám to tamagotchi? Aj mne. Nielen vy máte svoju príšeru, tu vlastní každý boh. Vrátane bohov nepriateľsky zladených s vašimi úmyslami. Keď sa také dve príšery stretnú, dojde k boju v uzavretom kruhu. Vtedy hra vyzerá ako bojovka, pričom vy máte možnosť ovplyvňovať boj iba nepriamo. Svojej príšerke určíte kedy a kam má nepriateľa udrieť, či kopnúť, kedy sa má brániť a podobne. S príšerami je vo všeobecnosti kopec srandy, keďže ich môžete naučiť takmer všetko, za čo ich pohladíte, a môžete ich odnaučiť všetko, za čo ich vyfackáte. Ak máte kus fantázie, tak sa môže stať, že prikážete svojmu zvieraťu vyprázdňovať sa uprostred dediny a pred dedinčanmi recyklovať výlučky vlastným tráviacim traktom. Trochu neobyčajný príklad, ale pri hre je nutné vyskúšať, čo všetko dokáže.

Dokáže tiež robiť impozantné kúzla. Akonáhle sa pod vašu kontrolu dostane nejaká dedina, objavia sa pri vašom paláci znaky troch kúziel. Tieto kúzla ako energiu potrebujú manu, ktoré získavate len tým, že vysuniete ståp v centre dediny so svojím symbolom a dedinčania príslušnej dediny pribehnú ku svojmu oltáru pri vašom paláci. Tam sa modlia, tancujú a vyrábajú pre vás manu. Po chvíli sú však unavení a hladní, niektorí to tiež neprežijú. Za boha sa však treba obetovať a keď to bude nutné, bude sa obetovať aj prvorodený syn, taký je zákon. Ak máte dostatok many, kúzla vyvolávate jednoduchými pohybmi kurzora (božskej ruky) po obrazovke. Ak chcete kúzliť kúzlo, jednoducho kurzorom vytvoríte špirálu. Následne pohybom ruky naznačíte ďalší tvar, aktivujúci požadované kúzlo. Kúzla a ich tvary sú uvedené na obrazovke, takže sa nemusíte báť, že by to spôsobovalo nejaké problémy. Tak Black & White bravúrne vyriešilo problém so zavadzajúcimi ikonkami. Kúzla sú rôzneho charakteru. Ako nápomocné, dodávajúce drevo, zrno, vodu, tak aj ničiace ako firebally, blesky, či búrka. Graficky sú spracované celkom dobre, hlavne taký skákajúci fireball zapalujúci polovicu dediny poteší podpaľačsky orientovaných hráčov. No určite kúzla niesú spracované až tak dobre, ako tomu bolo napríklad v Sacrifice. Ak kúzlo viackrát zakúzlite pred vašou príšerou, stane sa, že sa kúzlo naučí. A nabudúce keď bude napríklad nejakou náhodou horieť, vyčaruje si nad svojou hlavou obláčik s dažďom.

Graficky je hra na výbornej úrovni. Plne podporuje Transform and Lighting technológiu, takže majitelia novších chipsetov od nVidie budú určite potešení. Hra totiž umožňuje minimálny zoom na ostrov, kedy sa naň pozeráte skrz oblaky a podporuje maximálny zoom, pri ktorom sa pozeráte zo vzdialenosti niekoľkých centimetrov na poprsie mladej dedinčanky. K tomu si môžeme prirátať množstvo objektov, ktoré sú nám a našej príšerke k dispozícii. Nádherné more, odlesky, západ a východ slnka. No jednoducho báseň sama o sebe. Pri dlho vyvíjaných hrách je vysoké nebezpečenstvo, že herný engine jednoducho zostarne. Našťastie sa tak nestalo pri Black & White.

Hudobne a zvukovo sa nieje načo sťažovať. Výkriky ľútosti, žiadosti, bolesti, vášne vás budú sprevádzať na každom kroku. Zvuky zvierat, ľudí, kuziel a vtákov dáva dohromady nádhernú kakofóniu podfarbenú sladkou hudbou, ktorá pravdepodobne hrá na Olympe. Black & White je hra, o ktorej by sa dala napísať krátka knížka. A ja nepochybujem, že tomu tak aj bude. Množstvo detailov a vecí, ktoré sa do hry pridali za posledných pár rokov je ohromujúce. No napriek tomu hra nemá plné hodnotenie. Prečo? Už pri treťom leveli som bol akosi nabažený systémom tamagotchi. Už ma nebavilo starať sa o dedinčanov, z pôvodného počtu osemnásť som ich rozmnožil na dvesto pri plnom komforte života. Ďalej mi už na práci zostávalo len presviedčať ďalšie a ďalšie dediny. To nieje bohvieaká motivácia, no pravdepodobne nie som ten rodičovský typ. Nenechajte sa však nakaziť recenzentskou rýpavosťou. Hra je dobrá, je priam výborná, kľudne sa k nej človek o pár mesiacov vráti. A to za tie peniaze stojí, nie?

ZOLLINO

Čierna a biela, dobro a zlo, boh a satan - je veľa protikladov, ktorými je možné nazvať túto perfektnú so všetkým všade (konečne) stratégiu od Petera Molynouxa. Autora, ktorý má na svedomí také pecky ako Populous alebo PowerMonger, no a ako už býva zvykom, vždy prinesú niečo extra. Black & White ale úplne navršuje nad všetky predošlé diela (nemám na mysli grafiku ...) - toto je PRVÁ stratégia, kde môžete robiť, čo sa Vám zachce (postaviť porno stánok samozrejme nepočítam), buďte dobrý, buďte zlý, buďte boh...

Áno táto hra Vám umožňuje skúsiť si úlohu najvyššieho a najdokonalejšieho stvorenia vo vesmíre. Samozrejme, čo by to bolo za správneho boha ,ak by nemal svojich poddaných, o ktorých sa musí veľmi starostlivo starať, aby zvýšil vieru a tým pokoril ostatných bohov. Toto by sa dalo definovať ako taká velmi malinkatá, nič nehovoriaca stručná správa o svete Black & White, ale to Vám asi nestačí, čo ? Tak poďme strmhlavo do toho.

Rodinka (otec, matka a syn) sa vyberú pri západe slnka na prechádzku, otecka chytí lelka a začne mamičku bozkávať, ich zaujatie však využije malý a šprintom sa rozbehne k vode, kde si chce zaplávať. Ako to rodičia zbadajú, hneď vystrašení utekajú za ním, nie v obavách, že by sa synček utopil, ale preto, že vo vode sú žraloky, a tí si práve idú pochutnať na ľudskom stvorení. Rodičia kričia Help ,someone, Help us, Please, Heeelp (čo v našom znamená asi niečo ako dopekla ,už sem niekto prídite a vytiahnite mi môjho syna z čelustí toho sviniara), tieto prosby sa dostávajú mimo Zem, dorazia k Vám a Vy sa nekompromisne vrhnete na cestu za úbožiakom. Po ceste vesmírom sa dostávate k danej trojčlennej rodine, kde vytiahnete krpca z vody a vrátite rodičom. Família je kompletná, je celá happy a volá Vás ,aby ste prišli do ich dediny a stali sa ich vyvoleným bohom.

Black and White sa skladá z piatich svetov. Každým svetom sa budete zaoberať dosť dlhú dobu a dá sa povedať, že prechádzanie do následujúceho sveta je tak trochu smutné, lebo súčasný poznáte a máte sa v ňom ako doma. Nevyhnutnou súčasťou hociktorého sveta, sú národy, ktoré žijú v dedinkách, mestách so svojou vlastnou mentalitou a vierou, delia sa na neutrálne (nemajú žiadneho boha a len čakajú, či si získate ich náklonnosť dobrom, alebo zlom), patriace Vám a patriace inému bohu, samozrejme nebude to zadarmo, každá dedina Vám v mestkom centre ukáže počet potrebných veriacich (vo Vás) abyste ju získali, počet spôsobov – oblbovákov je nespočetne veľa, vždy je dobré najskôr obzrieť ekonomickú situáciu miesta, lebo ak vlajka (napr. signalizujúca nedostatok dreva) nad skladom je vstýčená ,je jasné, že ich boh nemá toto kúzlo, alebo jednoducho im ho dať nechce, v takomto prípade, ak napríklad povytrhávate pár stromov z lesa a nahádžete ich do miestneho skladu, hneď sa číslo veriacich v centre zmenší. K najlepším oblbovákom patria : kúzla spirituálneho a fyzického štítu, ktoré obyvateľstvo chránia pred nešetrným zaobchádzaním nepriateľskeho boha, ďalej to je prinášanie artefaktov (ktoré vytvoríte položením ľubovolného predmetu do dediny, kde pri západe slnka okolo neho Vaši poddaní tancujú, po niekoľkých takýchto tancoch sa s predmetu stane artefakt), ktoré v neveriacich prebúdzajú to pravé, rozmiestnenie vierozvestcov (zoberiete ľubovolného človeka a položíte ho k domu, budove nepatriacej Vám) alebo „obchodníkov” (nosia zásoby zadara, do „nepriateľskej” dediny), potom zložitejšie ako hodenie fire ballu z diaľky (aby nebolo cítiť, že ste to boli Vy, ale iný boh) a potom rychle dobehnúť s „miracle shower” (zázračný dážď) a uhasiť to, prosté stvorenia tomu uveria, že Vy ste ich zachránil, no zo všetkých najlepšie je poslanie svojho božieho dieťaťa na danú oblasť, nech si poradí samo.

Black & White svet, ale v ŽIADNOM prípade, NIE JE iba hra, kde obyvateľov trestáte alebo chválite. Ľudia sú jediný element, ktorWORD MSE;ý Vás drží pri živote, a preto treba robiť plno vecí okolo, aby boli spokojní, lebo ak sa na nich vykašlete,spočiatku im to vadiť nebude, no potom menej a menej ľudí bude vo Vás veriť, čo predstavuje hotovú apokalypsu, ktorú s radosťou využijú Vaši oponujúci Bohovia a odkrágľujú Vás. Prosby občanov sú rôzne – viac jedla, dreva, viacej detí, domy, zľutovanie ..., no ich plnenie nemusíte niesť na svojich bedrách, ale vyriešite tento problém inakšou cestou - človeku nadelíte, čím má byť a to tak, že danú „obeť” chytíte do svojej božskej ruky a položíte ju k pobrežiu, kde sa voda hemží rybami - rybár, k polu - farmár ,až po položenie k osobe opačného pohlavia, kde začne dvojica veľmi dôležitú činnosť plodenia. Samozrejme Peter Molyneux myslel aj nato, že asi nie každému hráčovi bodne nechať ekonomiku z veľkej časti na obyvateľoch, a preto ste tu Vy a Váš objemný inventár, ktorý pri dokončení môže čítať aj cez 40-50 kúziel.

Vy ako boh máte určitú sféru svojho vplyvu (tento okruh tvorí hranicu Vašej moci), ktorá sa zvyšuje dvoma spôsobmi a to obrátením občanov dediny na tú správnu vieru (Vašu), alebo čím väčšou vierou vašich ľudí vo Vás. Spôsobov je abnormálne veľa a je len na Vás, ktorý z nich si vyberiete. Priberaním dedín, nielenže získate väčší okruh vášho vplyvu, ale aj kúzla - tento národ postaví okolo Vašeho chrámu obradisko, kde určitý počet (podľa toho, ako vysoko zvýšite totem na Vašom mestskom centre) ľudí tancuje pre „prayer power” (modliacu silu), ktorá je potrebná na uskutočnenie kúziel, každá dedina, mesto tancuje pre niečo iné. Zdá sa to byť jednoduché, čo ? Problém je v tom, že kňazom musíte neustále dávať žrádlo a povzbudzovať ich liečiacim kúzlom (ak si vytrénujete svojho titána, bude zaskakovať za Vás, ale o titánoch neskôr), čo okrem času, zožiera aj nervy, keď Vám po 1945 krát Vaše svedomie hovorí, že kňazi nemajú čo pod zub, už to dokáže naštvať. Vaše svedomie v Black & White je zobrazené v 2 podobách : dobré- deduško lietajúci na oblaku so svetožiarou na gebuli a zlé- malý vypasený barokový čertíček. Títo dvaja Vás v hre vždy upozornia na niečo dôležité, no každý to povie spôsobom priliahajúcim k jeho profesii.

Príklad – v prvom meste Vám jedna žena z osady ponúkne nevyhnutný kameň, ale dá Vám ho ,až keď zachránite jej brata, ktorý sa priotrávil hubami, dobré svedomie povie, „O.K. ideme na to ,šéf, nie ?” a zlé, „čo sa s ňou bavíš, pán môj, zober strom, rozbi dom a zober si kameň bez opýtania”. A je len na Vás, či pristúpite na jednu alebo druhú stranu. Nemyslite si zasa, že keď budete konať zlo, daľej sa nedostanete, to je BLBOS, táto hra má slogan „find out who you really are” (najdi svoju osobnosť), Vaše konanie sa prejaví maximálne na zmene farby, architektúry Vášho chrámu a vizuálnej stránke božskej ruky. Druhým spôsobom ako získať kúzla, je plnenie strieborných zvitkov odmien (zlaté zvitky príbehu otvárajú ďaľšiu kapitolu rozprávania, ktorým sa inak hovorí Quests, príbeh nebude pokračovať pokiaľ na zvitok nekliknete ,to prakticky znamená, že ste časovo netlačení, je to dobré z relaxačného hľadiska, ale nie pokiaľ chcete ísť nabudúci deň do práce ,alebo školy :-) ), tieto strieborné zvitky sa týkajú stvorení z mäsa a kostí, vždy majú pre Vás nejakú úlohu ako navrátenie stratenej ovečky ,alebo prinesenie vyspelého dedinčana mužského pohlavia k ježitete, ktorí za chvílu splodia nestárnuceho a podobne. Po splnení zväčša dostanete predmety, kúzla alebo informácie, ktoré Vám pomôžu buď teraz ,alebo neskôr v hre.

Ako som už spomenul, všetky kúzla, pre ktoré sa tancuje sú na obradisku, ktoré je súčasťou Vášho chrámu, božského sídla, kde máte všetko, čo potrebujete. Oproti iným budovám sa do chrámu dá aj vstúpiť a spoznať jeho komnaty. Po vstupe do hlavnej „svetovej” miestnosti máte možnosť vstúpiť do miestností ako knižnica, izba budúcnosti, miestnosť úloh ...), veľkosť tejto stavby odráža veľkosť viery vo Vás, pred vchodom do Chrámu má svoj „chlievik” Váš titán. Konečne sa dostávame aj k nemu, toto spestrenie ma asi z celej hry najviac zaujalo, no nič nebudem točiť dopredu, ale zoberiem to pekne od podlahy.

Titán, príšera, zvieratko, dieťatko, ale predovšetkým Vaša obrovská pýcha. Titáni žijú na povrchu raja a oficiálne patria bohom. V prvom svete po splnení zlatého questu sa Vám otvorí brána k trom titánom a to :

1. Mierumilovná kravička 2. Inteligentná opica 3. „Agresívny” tiger

Každý titán má špecifiké vlastnosti, vlastné (meniteľné) presvedčenie a toto celé vynásobené ešte tou najlepšou umelou inteligenciou, akú som kedy na monitoroch zbadal. Vaše dieťatko je už odmalička tak inteligentné, že ani tamagochi krát 25 sa mu nevyrovná. Najväčšou prednosťou tohto stvorenia je schopnosť učiť sa. Titán sa môže učiť od Vás, občanov alebo od iných bohov. Vaša bytosť má volný okruh pôsobnosti a robí si ,čo sa jej zapáči, ak chcete nad ním získať kontrolu, musíte použiť tzv. vodítka, ktoré môžete nájsť v titánovom „chlieviku.“ Vodítka sú troch rôznych druhov, každé má inakšie účinky na bytosť. Vodítko číslo jedna alebo vodítko súcitu sa používa ak má Váš titán urobiť dojem na usadlosti mimo Vašej sféry vplyvu, prípadne vypomáhať ľudom vo Vašich osadách. Po pripútaní dieťatka k nejakemu objektu bude príšera konať všetko dobré všetkému. Protikladom je vodítko agresivity, ak postavíte svoju bytosť k hocičomu a nasadíte jej ostňami skrášlený obojok agresivity, môžete si byť istý, že to dlho ten predmet, budova, človek, nevydrží. Najlepším vodítkom je vodítko vzdelania, po pripútaní bytosti k Vašej ruke sa titán bude snažiť kopírovať Vaše skutky, s oveľa väčším zaujatím ako bez obojku. Učenie Vašeho titána je neuveriteľné, ak sa snažíte naučiť titána nejakému kúzlo, po Vašom predvedení sa nad titánovou hlavou objaví žiarovka s počtom percent ako už dané kúzlo ovláda. Ja som si vybral Tigra, pre kombináciu vrodených vlastností :boja, agresivity + skutky, ktoré som ho naučil ja - zalievať ľuďom úrodu a potom im ju pomáhať zbierať, vytrhávať stromy aj s koreňmi pre väčšie zásoby dreva, dávať žrádlo mojim kňazom, ak som bol mimo chrámu ..., samozrejme Titán sa neučí iba fyzickej sile, ale aj psychickej (kúzla) a plno plno ďaľších vecí, ktorých vymenovanie by trvalo poriadne dlho.

Je len na Vás ako si svojho miláčika vycvičíte, priemerný výcvik trvá okolo 40 hodín a profesiálny niekedy aj viac ako 60. Najväčšie využívanie titána je pri zaberaní nových osadlísk. Nie je nič krajšie ,ako poslať Tigra do nepriateľskej dediny, pripútať ho k centru agresívnym vodítkom a pozerať sa ,ako rýchlo sa počty veriacich zvyšujú vo Váš prospech. Tyger zo začiatku rozkope pár domov, spapká pár ľudí a potom ich nakoniec priučí, že oheň sa veľmi prudko šíri :-) Nepriateľskému bohovi sa to asi páčiť nebude a preto vynaloží všetku silu na to aby titána „zničil” (po skonaní Vašej bytosti sa màtve telo vyparí a objaví sa v chráme plné sily). Božské vysporiadanie s bytosťou sa delí na dva možné spôsoby, buď titána pripáli, zelektrizuje, pohádže mu do hlavy balvany ..., alebo zvolí tú druhú o 100% krajšiu možnosť a to zavolaním si vlastného stvorenia ,aby sa postavilo zoči voči oxidujúcemu intrúderovi. V takomto prípade sa objaví na Zemi aréna (iba ak sú príšery približnej veľkosti, ak je jedna príliš veľká- malá súboj nezačne), kde si Božie deti zmerajú svoje sily. Vy ako „majitel” môžete ovládať svoju bytosť (krity, údery, úkroky) alebo jej budete pomáhať z mimoarénového priestoru odkiaľ môžete zosielať zázraky. Po zápase získa Vaše dieťatko určité skúsenosti a ak bude skúsené už na sto percent kľudne ho nechajte bojovať samé.

Počas hrania dostáva ako správny živý tvor hlad, potrebu spánku a Vy ako starostlivý ocinko by ste sa o to mali postarať. Môj Tiger nemal moc v obľube pšenicu (to som zistil jednoducho, po požití ju vyvrátil :-) ) a tak som mu zhánaľ žrádlo v živočíšnej podobe (prasce, ovečky, kone, kravičky) a ak som chcel ,aby si zvykol na konkrétne typy potravy vždy po požití toho „správneho” druhu som ho pohladkal. Áno Peter Molyneux myslel naozaj na všetko, po hocijakom čine, ktorý potvorka (zo začiatku meria tak 2-3 metre ale neskôr tak 20-30) spraví môžete jej skutok odsúhlasiť alebo nie. V prípade, že Vaša bytosť spravila niečo, čo ste chceli, je priam nutné ju zato pochváliť poškrabkaním, pohladením, ktoré Váš miláčik obľubuje, no ak urobí niečo, čo sa Vám prieči, je dobré ukázať to názorne pár fackami, poprípade takými šupami, že sa až podlomí v kolenách.

Okrem všade prítomnej skvelej atmosféry deja, titána a všetkého čo s tým súvisí je ďaľším obrovským kladom ovládanie. Hneď na začiatku Vám do očí udrie neprítomnosť akéhokoľvek rozhrania na komunikáciu s hrou, okrem kurzoru myšky – božskej ruky, nie je na obrazovke ani jedna ikona, ani jedna lišta pomocou, ktorej by ste museli hru ovládať, ak potrebujete vykúzliť nejaké kúzlo ,hra Vám to umožní po načrtnutí schémy daného kúzla vo svete. Program pozorne sleduje vaše pohyby, ktoré ak sa trocha podobajú danej schéme, kúzlo sa uskutoční, toto je prevedené takým super spôsobom, že schémy nie sú ťažké na zakreslenie a pritom takými ťahmi sa v hre nepohybujete (čiže ich náhodou nevyvoláte), ak by sa predsa len stalo (nestane), žeby sa vykúzlilo kúzlo, stačí len potriasť rukou zo strany na stranu a kúzlo zmizne. Na ostrov, v ktorom práve hráte sa dá pozerať z „ľubovolnej” výšky, pričom revolučný Black & White engine zamedzuje nejakému loadovaniu medzi prechádzaním do oblakov alebo pozeraním sa z ďiaľky jedného metra na ľudí, ako ste si už všimli celý Black & White svet je 3D, kde sa kamera dá používať do všetkých smerov a uhlov.

Ďalším super doplnkom ku grafike a ovládaniu sú zvuky. Hudby sa síce moc nedožijete, ale kvalita a kvantita zvukov to nahrádza na 110 % percent. Ak ste v božských výšinách ,pochopiteľne nepočujete skoro nič, no ako sa priblížite v každej oblasti, čo sa deje vizuálne ,deje sa aj zvukovo, pri mori je počuť šumenie, v jasliach škrekot detí, na obradisku spevy kňazov – toto všetko sa zdá byť rutinné, ale nikde inde to tak synchrónne nepracovalo, ako ľudia rozprávajú otvárajú sa im ústa presne podľa počtu slov, alebo tlieskanie je počuť tak isto úmerne ako je vidieť, no proste eňo ňuňo.

O tejto hre by sa toho dalo napísať tak veľa, že si to neviem ani predstaviť, však len popis všetkých mojich starostí a radostí s titánom by zaberalo asi dvojnásobok celého tohto článku. Jednoducho povedané – po rokoch stratégií na jedno kopyto, komerčných blbostí a čoho všetkého, sa KONEČNE objavila úplne odlišná a skvelá hra, ktorú by si mal zahrať nie len stratég, ale každý gejmer na svete. Modlime sa len, aby zase nevyšli identické hry typu - Black & White 14 (objavenie novej potravy pre titana), Command Conquer 5 : Jin a Yang (nový svet kde sa stretnete s piatimi bohmi) – snáď ste ma pochopili.

Vampire Slayer

Black & White

Výrobca: Lionhead Studios