30.06.2009 15:00, DKF, Komentárov: 0
Fuel

Fuel


Niektoré hry sú ako ženy. Čakáte na ne celý rok a nakoniec, keď sa s nimi stretnete zoči voči, nemáte si čo povedať. Vtedy začínate uvažovať čo bolo tým spúšťacím mechanizmom, ktorý vás presvedčil, že ona je tá pravá. Vrátite sa v mysli a opäť prehodnocujete či to boli iba slabé nervové vzruchy neurčitého pôvodu, či skutočné pravé city vyvierajúce zo správneho miesta.

Nech sa rozhodnete pokračovať vo vzťahu akokoľvek, isté je, že už nikdy to nebude také ako predtým. Znie to síce dosť ako klišé, no raz mi dáte za pravdu. V mojom prípade sa niekoľkomesačné čakanie oplatilo a napriek úvodným nedorozumeniam som sa skutočne zamiloval (ty náš romantik :) pozn. redakcie).

Fuel predstavuje idol motoristicky zameraného hráča. Len rozlohou pokrýva územie väčšie ako celé Bahamy a tvarovaním povrchu snáď sústreďuje do tohto miesta všetky zákutia našej zemegule. A keď hovorím, že táto hra je veľká, tak to myslím naozaj vážne. Nedovolím si ani odhadnúť ako nízko siahajú všetky tie známe ulice zo série Need for Speed spolu s dobou prejdenia jedného okruhu tu a vo Fuel. Jeden závod v tomto gigantickom svete, kedy dookola obídete celú mapu, pod 10 hodín určíte nezájde. Pre porovnanie v NfS: Undercover postačí k tomu pätnásť minút. Teda vôbec nie nadarmo sa Fuel zapísal do súčasnej histórie Guinessovej knihy ako najväčšia konzolová hra všetkých dôb. Otázkou však zostáva či tvorcom popri modelovaní krajiny zostal čas aj na vyladenie iných dôležitých, pre hráčov podstatných stránok.

Najskôr by som sa pristavil pri samotnom spracovaní menu. Je trochu netradičné a využíva nielen vertikálny ale aj horizontálny pohyb. Informácie zobrazuje ihneď, tým pádom máme bez dlhých načítavacích prestávok dostupné kvantum materiálu o garáži, mape, nastaveniach, profile, multiplayeri či ďalších veciach. Napriek rozsiahlosti je hra v hlavnej ponuke vcelku stručná. Okrem kariéry a challenge módu tu iné druhy závodenia nenájdeme. Ako inšpiratívny detail, ktorý vždy ocením pri každej racingovke sú štatistiky. Tie, ktoré nachádzame tu mapujú asi všetky veci, na ktoré si kedy spomeniete vrátane najazdených kilometrov, obľúbeného auta alebo doby hrania.



Východiskovým bodom celej hry je mapa. Tá sa skladá z devätnástich puzzle skladačiek, ktorými sú kempy, inými slovami menšie mapky materskej mapy. Princíp odmien za úspešne zakončený závod je podobný ako u prváčikov na základnej škole. Hviezdičky. Čím vyššia dosiahnutá úroveň (sú tri) tým viac hviezdičiek. Každá minimapa má pri sebe zoznam, ktorý ukazuje koľko hviezd, súbojov, vyhliadkových miest alebo farieb na vozidlo vlastníte. Nové minimapy sa odomykajú až po nazbieraní určitého počtu hviezd, čo vás núti prechádzať i staré trate, s rozdielom vyššej obtiažnosti. Mapa je naozaj veľká ako kvadratická mocnina, dostať sa preto z jednej strany minimapy na druhú môže trvať aj trištvrte hodiny. Tvorcovia jednoznačne počítali s tým, že pohodlnejším užívateľom to bude liezť pekne na nervy, uchýlili sa teda za tým účelom k „heliportom“ čo sú teleporty vyskytujúce sa na niektorých miestach minimáp.

Prekvapilo ma, že challenge závody a závody v kariére sú na niekoľko výnimiek rovnaké. Kariéra obsahuje obvykle menej závodov, obvykle typu Checkpoint, Raid, Circuit; za každý odjazdený však pribúdajú ďalšie hviezdy. Challenge obsahuje desať takmer rozdielnych druhov závodov. Spomeniem snáď iba „Seek and destroy“, A2B, Endurance, Blitz, Speed. Na vlas rovnaké sú v každej minimape, s výnimkou prostredia. To znamená 19 * 10 totožných závodov. Pre potlačenie stereotypu všetky challenge štarty nie sú dostupné ihneď. Na mape je za potreby objaviť špeciálne vozidlo obsahujúce zvyšné závody a našiť mu to s vaším priamo do ciferníku. Vtedy si budete istí, že v menu už čakajú odomknuté ďalšie trate.

Fuel sa s poradím nehrá a ako víťaza uznáva iba prvého prichádzajúceho do cieľa. Zvyšné miesta sú jednoducho zemiakové, nijak neocenené. Ak sa postavíte na čelo závodu a úspešne pretnete pásku v challenge závodoch získavate nové typy oblečenia, doplnky k autám a základnú menu Fuel kontinentu – Fuel. Ňou platíte za nové vozidlá. Iné využitie nemá.

Grafické zobrazenie prostredia Fuelu ma zaujalo natoľko, že som z neho nemohol odtrhnúť oči. Síce sa nerovná špičke súčasných racingoviek, no vyhuplo sa dosť vysoko. Posúdenie je napriek tomu dosť relatívne. Znázorniť sa to dá na takej veci ako je kuchynský nôž. Má to svoj štýl a ostrosť, napriek tomu keď sa na čepeľ pozriete pod mikroskopom vidíte zubatú hranu. Na prvý pohľad Fuel ohromí, no makro režim uberie svoju časť z hodnotenia. V každom prípade takúto pestrosť prevedenia táto konzola ešte nepamätá. Apokalyptický svet ohrozovaný globálnym otepľovaním bez debaty ponúkne tiahnuce sa pieskové duny, horiace strnisko lesného porastu bez výnimky extrémne namrznutých kopcov pod pokrievkou sypkého prašanu. Výhoda rozsiahlosti je zároveň najväčšou výzvou, ktorú vývojárske štúdio celkom neodhadlo. Krajina zíva ľudskou prázdnotou, okrem umelej závodnej posádky, tu na ľudí alebo vozidlá narazíte zriedka. Dokonca i mesto, ktorým sa bude vaša cesta uberať neobývajú ani Gogoľove mŕtve duše. Zato plnohodnotný denný/nočný cyklus dokáže na realistickosti pridať. Podobne zaujímavá je smršť, popri ktorej padajú stĺpy vedenia, lietajú kravy Milky, odnáša súperov a okrem toho nevidíte na jednu otáčku kolesa. Veľakrát som sa s ňou však nestretol, čo ma dosť mrzelo.

AI protihráčov sa pohybuje dosť variabilne, platí tu i naďalej zákon schválnosti, teda keď si myslíte, že ste za vodou skrýva sa v tom nečakané prekvapenie. Ak je trať známa, riziko neplatí, no pri rovníkovej džungli sa bez pusteného GPS stratíte za prvou zákrutou. Polohový systém je vynikajúci, užitočný doplnok málokedy navádzajúci zavádzajúcim smerom.

Negatívom, ktorý ešte znásobuje rozľahlosť hry je nízka rýchlosť poskytovaná vozidlami. Pre začiatok počítajte s takou realistickou hodnotou 70 km/h. Dúfal som, že čas vydá namydlené blesky, no nestalo sa. Človek by neraz povedal, že projekt financovala Európska Únia v spolupráci s nejakými zástancami päťdesiatky v obci. Tento nechutný, napriek tomu realizovaný nápad dotvára zatiaľ najdlhší loadingový čas aký som kedy zažil pri hrách závodného typu. Pri nabúraní do niektorej z početných prekážok vás nielen obehnú všetci súperi, no za ten čas vykonáte manikúru všetkých nechtov na rukách. Tomu hovorím využitý čas. Jednou z príčin vybočenia z trate môže byť aj skutočnosť, že žiaden okamžitý pohľad vzad neexistuje.

Zo závodnej stajne vyberáte z ponuky 74 vozidiel; popri niektorých závodoch máte použiteľné iba jedno, zväčša najhoršie možné vozidlo. On-road a off-road dopravné prostriedky sú zaradené do šiestich kategórií: muscle cars, motorky, bugyny, ATV, SUV, či trucky. To všetko jazdí, plachtí a dotýka sa povrchu zemského. Každé má iné vlastnosti, no možno povedať, že v závislosti na šikovnosti je možné ovládať každé z nich na vysokej úrovni. Možnosti tunningu motorov a nášho jazdca sú do značnej miery obmedzené. Okrem zmeny farby vozidla a výmeny šatstva kaskadéra nemáme k ničomu inému prístup.



Zvuková stránka na rozdiel od niektorých nepripomína staručký Gameboy, ale slušne zapadajúce tóny. Soundtrack v pozadí dodáva na adrenalíne a neraz som ho celý deň nemohol dostať z hlavy. Multiplayer má vyriešený iba prostredníctvom online rozhrania, umožňuje zapojiť sa do hry až 16 hráčov, čo je výkon nepochybne excelentný.

Z funkcií, ktoré tu ešte neboli spomenuté je vytváranie tratí. Tak vtlačíte do krajiny svoju pečať a poveziete sa smerom, ktorým vám bude lepšie duť vietor do plachiet.

Fuel nepochybne nezaprie početný rad konkurencieschopných titulov ako Motorstorm, Baja alebo Pure. Je tak určitým spôsobom jedinečný hybrid ako každý titul snažiaci sa o priazeň hráčov. Na jednej strane poskytne dlhý, neskutočne dlhý hrací čas vrátane očarujúceho prostredia a vozidiel prispôsobených jazde ním, no naproti tomu mu chýba jednoduchšia orientácia na mape, tunning či hrateľnosť zohľadnená desiatkami tisíc kilometrov ciest.

Hodnotenie: 7,5

Výrobca:
Asobo Studio

Distribútor: Codemasters
Testovaná platforma:
Xbox 360
Multiplayer:
Áno




Hru si môžete zakúpiť:
Xbox 360, PS3, PC


DKF
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: Xbox 360
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012