09.05.2010 00:00, Milan "yankee" Hučko, Komentárov: 2
Alan Wake

Alan Wake


Milé súdružky a súdruhovia, žili ste posledných niekoľko desaťročí v presvedčení, že socialistické heslo „pod lampou je najväčšia tma“ je stále aktuálne? Hold, časy sa menia a odteraz už iba s Alanom Wakeom na večné časy. Akokoľvek to môže znieť netematicky, je dôležité, aby ste vedeli s kým budete mať dočinenia skôr ako lúče jeho baterky začnú zaživa párať prvých temnotou posadnutých démonov nočných môr.

 

O tom, že značka Alan Wake má niekoľkoročnú „yeti“ a „armagedon“ tradíciu niet pochýb. Prvý kontakt s titulným názvom sme zažili pred povestnými piatimi rokmi, kedy džentlmeni z Remedy oznámili začiatok vývoja. Od počiatočných náznakov malo ísť o niečo veľké, niečo ako Microsoft „first party“ hyper mega killer blockbuster. Už v tom čase sériaMax Payne prinášala niekoľko rokov nášmu kontrakt-držiacemu vývojárovi slávu a úspech. Tak prečo nedebutovať podobnou reprízou dvojslabičného mena hlavného hrdinu? Ak by Microsoft vedel čítať budúcnosť (tak ako nevie), ušetril by si finančne vyčerpávajúci projekt a svet by zbavil jednej z prichádzajúcich legiend, pre ktoré sa oplatí milovať videoherný priemysel. Teda ako sa dokázalo päť nekonečných rokov podpísať na jednej „akčnej adventúre“, o ktorej všetci hovorili, ale nikto ju nikdy nevidel a nevedel povedať kedy príde?

Dej psychologického thrilleru, do ktorého sa pretransformoval pôvodný žáner sa točí okolo fiktívneho vidieckeho mestečka na severozápade USA, akoby stvoreného na oddych. Do Bright Falls zavíta populárny hororový spisovateľ inšpirovaný Stephanom Kingom, Alan Wake spolu s manželkou Alice. Nie je to novomanželská idylka. Alice toto miesto vybrala, aby sa Alan odpútal od vypätia, ktoré mu spôsobuje spisovateľský útlm. Odkedy sa oženil nenapísal žiadnu knihu, napriek tomu jeho polovička pôsobí ako múza a každý večer po jej boku prežíva tie najstrašidelnejšie nočné mory. Klišé? Ak milujete seriál Lost, videli ste film „1408“ prípadne „Shutter Island“ či „Ink“ a páčili sa vám, čriepky z nich nájdete práve tu. Zápletka nastáva vo chvíli, kedy sa Alice stratí a protagonista si usporiadava v hlave čo sa vlastne stalo. Áno v hlave. Ak by sa to tak dalo nazvať a priveľa nespoilovať, Alan si vzal voľno vo svojej hlave a presunul sa do ľavej hemisféry mozgu. Jednoducho povedané, fikcia sa snúbi s realitou takým spôsobom, že rozdiel medzi nimi je zanedbateľný.

Hra (respektíve prvá séria, ktorú predstavuje) sa napočudovanie delí prehľadne na šesť kapitol. Každá z nich začína videom, ktorým navedie na situáciu a končí songom. Nasledujúca zase zhŕňa predchádzajúcu. Klasická namotávka na pokračovanie. Seriál to nie je iba v obraznom alebo technickom vyjadrení. Tento termín napĺňa Alan Wake aj svojim filmovým spracovaním. Ťažko však povedať či je to seriál alebo hra. Dokonalé v absolútnom zmysle sú prechody medzi gameplayom a video scénkami. Plynulosť s akou sa prelínajú vyráža dych, až si kladiete otázku, či sledujete film alebo hráte. Dej nie je lineárny čo znamená, že zvratov a takmer prekvapivých koncov sa vynára niekoľko. Skutočným vyvrcholením je až šiesty diel puzzle skladačky. Nelineárnosť úraduje aj v segmente prostredia a postáv. Je snáď jasné, že drevo a lesy budú bežným javom v hornatom kraji severoamerického štátu Oregon, v ktorom Phillip Van natáčal epizódky Bright Falls. Jeho spracovanie do domov, zrubov, kôlní, šôp a štôlní je nanajvýš rozmanité. Problém „Tu som už bol?!“ vážne nehrozí. Na ceste k cieľu sa okrem toho objavia štýlovo zariadené kulisy s lanovými mostami, práchnivými kaštieľmi, dostanete sa do väzenia či do elektrárne. Extra špeciálne pôsobí aj veľká záhrada s bludiskovými chodbami zo živého plotu.



Postavy, s ktorými Alan prichádza do styku sú exemplárne prípady. Počnúc jeho pokojnou Alice niekoľkokrát oblečenou do... alebo takmer vyzlečenou, sa do zorného poľa dostaví šerifka s pochopením, nesmelé dievča z fast foodu, dve opité rockové takmer-hviezdy, najlepší priateľ s vypasenou tváričkou a ostrovtipom po vreckách, nervózny agent FBI, riaditeľ blázinca a iní. Treba dodať, že Alan sa s mierumilovnými občanmi malého mestečka nestretáva často. Svoju roľu v tom zohráva aj striedanie denného a nočného cyklu. Čas kedy objavuje krásy vysokohorského prostredia je ako šafranu a tak je nosná časť zabalená v šere, pološere až tme. Aj s týmto sa vývojári pohrali na vysokej úrovni. Tma zvádza k skresľovaniu a zahmlievaniu detailov, čo sme mysleli, že má Remedy za lubom keďže väčšina „nočných“ titulov sa s touto situáciou nevysporiada. Mýliť sa je ľudské a potešenie z toho plynúce sa relatívne nedá zaplatiť.

Už zmienené šero ovládajú prisluhovači „Temnej prítomnosti“ vyhotovení v niekoľkých mužských prevedeniach (hej, hej, so ženami sa neradno zahrávať). Light verzie majú kapucňu cez hlavu a v ruke držia kosák. Potom nasledujú sekerky, zahnuté šable a tí najviac hardcore si vezmú na vás motorové píly. Alanov arzenál ani zďaleka nevyzerá tak brutálne, zato škody, ktoré spôsobuje by nevyliečil ani Dr. House. Paradoxne na zastavenie „Taken“ ako sú označovaní temní zvrhlíci stačí obyčajný lúč svetla, ktorý ich paralyzuje a guľka z krátkeho revolveru ukončí ich pozemský beh. Svetlo pre protagonistu v tejto hre znamená viac ako balíček úsporných opatrení pre grécku ekonomiku. Vďaka nemu zostáva na žive. Baterka však nie je jediným artiklom v jeho nepreplnenej virtuálnej taške. Našlo sa tam miesto pre oslepovacie granáty, signálne svetlice a svetlicové prskavky spolu s revolverom a brokovnicou. I keď je skriniek prvej pomoci s baterkami a nábojmi ako spotrebnej elektroniky v Electroworlde, niekedy sa stáva, že určitú časť jednoducho bez šetrenia neprejdete. Spoliehať sa na prostredie a využívať jeho danosti je pre prežitie pravidlom číslo jeden. Propánové fľaše, reflektory alebo vymakaný spomaľovač času (česť pamiatke Maxa Payna) síce prízraky nezabijú tak ako pohľad Chucka Norrisa, ale aspoň pomôžu dostať sa do safe heaven alias „bezpečného neba“ svetelnej energie kam si obludy po vás rozhodne neprídu. S príbehom súvisí aj jeden artefakt, respektíve skupina artefaktov, ktorými sú rukopisy. Sú porozhadzované po celom území Bright Falls a predstavujú sumár toho čo sa udialo, deje sa alebo sa ešte len udeje. Pomáhajú chápať vzťahy postáv, prepojenia a celkovú líniu príbehu. Sú veľmi dôležitým materiálom rozširujúcim obzor. V ich stopách nasledujú televízne a rozhlasové prijímače zverejňujúce niektoré podrobnosti.

To čo hráčov zaručene strhne so sebou je atmosféra. Temná, tajomná, gradujúca. Vcucne si vás ako fekálny voz. Stelesníte sa s hlavným hrdinom a stanete sa jednou dušou. Tešíte sa práci pod jeho prstami a trasiete sa pred jeho nočnými záchvatmi. Pri hraní so zhasnutým svetlom a kvalitnom ozvučení sa bojíte vystrčiť nos zo skrýše a otáčate sa na každý šuchot lístia pod nohami. Rovnako spracovanie zvukov je na vysokej úrovni. Nikde nič nepohoršuje, ale pôsobí reálnym dojmom zo života. Dokonca aj čierny humor zombie potvoriek. („Volal si už 911?“)

Je vlastne niečo čo možno Alanovi vytknúť? Okrem neprimerane vážnej povahy moje negatívne skúsenosti narážali na skákacie schopnosti hrdinu rovnajúce sa trojročnému dieťaťu s Downovým syndrómom. Taktiež šprint, ktorý nahodí je limitovaný a po chvíli ho už pichá v boku. Proste spisovateľ...Najväčší a najzápornejší element však spočíva v lokalizácii. To je jeho najväčšia slabosť. V predpredaji najpredávanejšia hra na SVK a v CZ jednoducho nemá českú alebo slovenskú lokalizáciu. A to je pri diele, v ktorom sa snažíme pochopiť umelecké výkony spisovateľa pre niektorých hráčov dosť závažný problém. Ako je to možné? Fable 2 a Gears of War 2 vďaka lokalizácii ovládli niekoľko stoviek hráčov aj u nás, tak prečo nedostal lokalizáciu aj Alan Wake? Bolo by to iba ďalšie predĺženie čakacej doby?

Zhodnotiť, či pokračovať vo výpočte mechanizmov obsiahnutých v titule Alan Wake? Pri pokračovaní by sme vydržali ešte dlho, dlho a to by škodilo zdravej túžbe prežiť príbeh na vlastnej koži. Je to geniálna hra, ktorá zabaví na viac ako 10 hodín. Atmosféra, spracovanie, príbeh udávajú takt jednej víkendovej seanse so spustenými žalúziami a hordou jedla s nízkou výživovou hodnotou. Spolu s voucherom na doplnkový obsah v novom balení je ideálnym miestom na kúpu obchod kde neprídete o nové diely do série, ktoré sa plánujú koncom roku. Chcete byť pri vypustení videoherného Krakena? Alan Wake ním je. Zvyšok závisí už iba na vás... 

Milan "yankee" Hučko
viac článkov autora

Výrobca: Remedy Entertainment
Distribútor: Microsoft
Testovaná platforma: Xbox 360
Multiplayer: nie
Lokalizácia: Anglický
Žáner: Akčné adventúry
Vychádza na platformy: Xbox 360
Oficiálna stránka:
Karta hry: Alan Wake
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 10 / 10
(Hodnotení: 2)

Diskusia
12. 05. 2010 18:14
Duri 08. 06. 2010 13:09
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012