08.11.2009 13:00, DKF, Komentárov: 14
Aion: The Tower of Eternity
Trh s MMORPG predstavuje prakticky jedinú poslednú pevnosť, ktorej dominuje PC platforma. Samozrejme, stále je tu mnoho casual hier a tie svojou početnosťou valcujú konzoly, avšak momentálne sa pozeráme na kategóriu „veľkých hier“. Po minuloročnom sklamaní menom Age of Conan prichádza nový bojovník – kórejské korene a špecifický vzhľad hrajú v jeho prospech, otázkou ostáva, ako ho prijmú európski hráči. Volá sa Aion.
Hneď na začiatok treba podotknúť jednu vec. Aion vychádza pod hlavičkou NCsoftu, čo niektorých jedincov zmiatlo natoľko, že prezentovali túto novinku medzi MMO ako nový titul od tvorcov Guild Wars. To samozrejme z časti pravda je, keďže NCsoft má viacero štúdii, reálne však na Aione nikto z ArenaNetu t.j. z vývojárov GW nepracoval. Už od prvých krokov je jasné, že The Tower of Eternity má skôr bližšie k Lineage sérii, než k čomukoľvek inému. Samozrejme, určité zmeny a úpravy tu sú. Poďme však pekne postupne...
MMORPG hry majú jednu veľkú nevýhodu. Teda, minimálne pre herných novinárov. Napísať recenziu skutočne pokrývajúcu všetky aspekty titulu je prakticky nemožné. Nie, pokiaľ je snaha dodržať určitý časový limit a informovať o hre širokú verejnosť v dobe, kedy je to ešte aktuálne. Jediná cesta je hranie na plný pracovný pomer, to je však trochu drastické riešenie, nehovoriac o ignorácii ostatných hier. Z toho dôvodu som tento článok pojal ako rozprávanie o prvom mesiaci v Aione a na high-end obsah, PvP a ďalšie aspekty sa pozrieme za pár mesiacov v druhej časti. Reálne, približne 100 odohratých hodín (open beta + „ostré hranie“) ponúkne dostatok skúsenosti na menšie zosumarizovanie, resp. vyjadrenie názoru čo je dobré a čo zlé. Nehovoriac o tom, že MMORPG hry sú prakticky v neustálom vývoji a za polroka môže množstvo updatov totálne zmeniť situáciu.
Herný svet Atreia je rozdelený medzi dve frakcie. Elyos a Asmodian. Biely a čierny. Hoci farebné rozdelenie špecifikuje farbu krídel príslušnej rasy, nemožno ich posudzovať ako dobrých a zlých. Obe frakcie sú svojim spôsobom totožné a síce medzi sebou zvádzajú nekonečné súboje, nejde o zničenie alebo ochránenie planéty – ide jednoducho o dominanciu sveta, zmietanom v konflikte medzi znepriatelenými klanmi. Vonkajší zjav neodzrkadľuje vnútornú čistotu/korupciu a v prípade Asmodianov je ich výzor poznačený vývinom v temných oblastiach bez slnka. Výber rasy nemá na celkový zážitok extra veľký vplyv. Oboje frakcie totižto dovoľujú vytvorenie všetkých povolaní (vďaka čomu je zabezpečený balans) a jediný rozdiel je, ktorú časť herného sveta bude hráč volať svojim novým virtuálnym domovom. Dokonca aj niektoré questy sú si dizajnovo podobné.
Aion umožňuje výber zo štvorice základných povolaní – Warrior, Scout, Mage, Priest, ktoré je na 10. leveli možno posunúť ďalším smerom. Warrior má na výber Templara (prakticky hlavné povolanie na tankovanie) alebo Gladiatora (primárne DPS), Scout sa vetví medzi Rangera a Assassina. Magické povolanie mága možno rozdeliť na klasického Sorcerera alebo na minion mastera známeho ako Spiritmaster. Poslednú dvojicu tvoria Cleric (klasický healer) a Chanter (heal + buffy). Okrem tohto jediného prestupového questu – spomínaná podobnosť s Lineage, sa už v Aione povolania ďalej nevetvia a maximálny level 50 tak hráč dosiahne s voľbou, ktorú učinil na začiatku hry. Level 10 sa dá získať relatívne rýchlo, po pár hodinách hrania na úvodnom ostrove. Ten výborne slúži na zoznámenie so základnými princípmi, hoci fanúšikovia MMO žánru budú od prvých minút „doma“. Zbieranie surovín, crafting, zlepšovanie postavy, plnenie questov, to všetko sa drží zaužívaných princípov a neprináša prakticky nič nové, pokiaľ nerátame detaily ako meter úspechu/neúspechu, ktorý sa využíva pri zbieraní a spracovaní surovín (avšak nezaručujem, že to nebolo už použité inde). Pri postupe na ďalší level sa nerozdeľujú žiadne body, vybrané skilly sa automaticky zlepšujú, prípadne je možné pri dosiahnutí konkrétnych úrovní dokúpiť nové – ich princíp je opäť totožný s Lineage, keďže na učenie nových skillov slúžia knižky kúpené u trénerov.
Úvodný ostrov predstavuje skvelý začiatok hrania. Hráč ma prakticky stále čo robiť, keďže je zasypávaný množstvom questov na každom kroku a levelovanie je vďaka tomu „dôsledkom“ plnenia úloh. Tie sú mimochodom delené na hlavné – príbehové a bočné, hoci, všeobecne sa dajú rozdeliť do klasických kategórii: zabi x príšer, získaj y vecí buď pozbieraním alebo zabitím z príšer, choď na miesto A a porozprávaj sa/dones/zabi osobu B. Jediný rozdiel je, že príbehové sú obvykle delené do viacerých častí a odmenou je aj viac skúsenostných bodov, ich náplň sa však nejako špeciálne nelíši. Problém nastáva niekedy okolo 21. úrovne, kedy sa situácia razantne zmení a namiesto lavíny úloh je treba questy hľadať. Nehovoriac o celkovom spomalení levelovania. Pendlovanie medzi viacerými časťami sveta, prípadne opakované zabíjanie príšer v snahe dosiahnuť ďalšiu úroveň sa podpisujú na spomalení dynamiky hrania a čiastočnej strate motivácie. Kontroverzne taktiež pôsobia úlohy, ktoré je možné opakovať 100 krát. Obvykle neposkytujú nejakú špeciálnu odmenu alebo očakávaný počet skúseností, ale slúžia na vytvorenie dôvodu „prečo tie príšery zabíjať.“ Osobne sa mi tieto questy zdajú zbytočne a radšej by som bol, keby boli nahradené niečím zaujímavejším resp. menej stereotypným. Síce niektoré z nich odmenia hráča mincou, ktorých určitý počet je vymeniť za časť brnenia alebo za zbraň, verím však, že sa podobný princíp dal vymyslieť zábavnejšie a bez zvýšeného dôrazu na grindovanie, teda opätovné zabíjanie konkrétnych príšer. Japoncov to možno baví, čo sa prejavuje aj na ich obľube predávania herného zlata za reálne peniaze, bežného Európana to však skôr znechutí. Samozrejme, tieto úlohy sú voliteľné a nikto hráča do nich nenúti – spomínané brnenia alebo zbrane je možné kúpiť aj v aukčnom dome. Opätovné opakovanie jednotlivých činností sa samozrejme týka aj craftingu resp. gatheringu. Je možné vymaxovať 2 rôzne craftingové disciplíny, hoci trénovať sa dajú všetky, čo vo výsledku úspešne zabije ďalší čas, nakoľko je aj táto zložka hry časovo náročná. A to predsa hráči chcú, aby mali stále čo robiť, alebo nie?
V Aione sa nenachádzajú žiadni mounti. Dalo by sa povedať, že hráč je mountom sám o sebe. Má krídla – až sa človek čuduje, že Red Bull nemá s hrou nič spoločné. Z dôvodu určitého vybalansovania herného systému však nie je dovolené používať krídla všade, ale len v konkrétnych oblastiach. A práve tu je problém, nakoľko by klasický mount dokázal urýchliť presuny medzi jednotlivými lokáciami – áno, je možné využívať transportnú linku, spapajúcu niektoré body na mape daného územia, to však celú situáciu nerieši. Budiš. S trochou cviku je možné úspešne využívať plachtenie, ale to skôr predstavuje vytrhnutie z letargie, než niečo skutočne použiteľné z hľadiska zrýchleného transportu.
Po niekoľkých kritickejších slovách je čas niečo pochváliť. Aion je prezentovaný ako graficky najkrajšia MMO a síce s tým úplne nesúhlasím (reálne sa mi grafika nezdá nejako extra prelomová), treba uznať, že animácie bojov a celková dynamika je úžasná. V mojom prípade je hranie za gladiátora skutočne príjemným divadlom, ktoré pozostáva z výborne spracovaných pohybov a ich kombinácii. V tejto súvislosti treba spomenúť aj možnosť spájať jednotlivé skilly. Aion zobrazuje tzv. chain skills, teda ide o aktiváciu konkrétneho skillu pri dosiahnutí danej požiadavky, či už to je použitie iného skillu alebo nastanie určitej situácie. V kombinácii so spomínanými animáciami je kombinácia skillov skutočne graficky efektná a efektívna zároveň. Vysokú kvalitu si drží aj dizajn brnení, čo je reálne aj dôvod mojej voľby bojovníka. Obecne dizajn pripomína už spomínaný Lineage a to v prakticky všetkých smeroch. Brnenia a zbrane je možné vylepšovať pomocou mana resp. god kameňov.
Vo výsledku mám z prvého mesiaca v Aione trochu zmiešané dojmy. Na jednej strane je tu výborný začiatok, ktorý hráča priková k monitoru, na druhej strane sa po 20. leveli začínajú prejavovať určité problémy s ponukou úloh a viac sa k slovu dostane grindovanie, čo nemusí každému vyhovovať a môže spôsobiť pokles motivácie k logovaniu sa do hry. Aion taktiež neprináša nič skutočne nové, snáď len s výnimkou krídel. Grafike a najmä animáciám nie je čo vytknúť, Aion predvádza show pozostávajúcu z dynamickým a veľmi pekne spracovaných bojov, ktoré tak rýchlo neomrzia. Od levelu 25 je možné navštíviť Abyss, čo je hlavná PvP oblasť a taktiež sa pomaly začnú objavovať prvé dungeony na skupinové záťahy. Samostatnou kapitolou je high end obsah, na ten a na v minulej vete spomínané veci sa snáď podrobne pozrieme za pár mesiacov. Avšak Aion môžem odporučiť už teraz každému, kto obľubuje MMO žáner, prípadne má chuť sa s ním bližšie zoznámiť. Hráči, ktorým nevadí grindovanie si môžu k výslednému hodnoteniu prirátať jeden bod.
Hodnotenie: 7
Výrobca: NC Soft
Distribútor: CD Projekt
Testovaná platforma: PC
Multiplayer: je to MMO :)
MMORPG hry majú jednu veľkú nevýhodu. Teda, minimálne pre herných novinárov. Napísať recenziu skutočne pokrývajúcu všetky aspekty titulu je prakticky nemožné. Nie, pokiaľ je snaha dodržať určitý časový limit a informovať o hre širokú verejnosť v dobe, kedy je to ešte aktuálne. Jediná cesta je hranie na plný pracovný pomer, to je však trochu drastické riešenie, nehovoriac o ignorácii ostatných hier. Z toho dôvodu som tento článok pojal ako rozprávanie o prvom mesiaci v Aione a na high-end obsah, PvP a ďalšie aspekty sa pozrieme za pár mesiacov v druhej časti. Reálne, približne 100 odohratých hodín (open beta + „ostré hranie“) ponúkne dostatok skúsenosti na menšie zosumarizovanie, resp. vyjadrenie názoru čo je dobré a čo zlé. Nehovoriac o tom, že MMORPG hry sú prakticky v neustálom vývoji a za polroka môže množstvo updatov totálne zmeniť situáciu.
Herný svet Atreia je rozdelený medzi dve frakcie. Elyos a Asmodian. Biely a čierny. Hoci farebné rozdelenie špecifikuje farbu krídel príslušnej rasy, nemožno ich posudzovať ako dobrých a zlých. Obe frakcie sú svojim spôsobom totožné a síce medzi sebou zvádzajú nekonečné súboje, nejde o zničenie alebo ochránenie planéty – ide jednoducho o dominanciu sveta, zmietanom v konflikte medzi znepriatelenými klanmi. Vonkajší zjav neodzrkadľuje vnútornú čistotu/korupciu a v prípade Asmodianov je ich výzor poznačený vývinom v temných oblastiach bez slnka. Výber rasy nemá na celkový zážitok extra veľký vplyv. Oboje frakcie totižto dovoľujú vytvorenie všetkých povolaní (vďaka čomu je zabezpečený balans) a jediný rozdiel je, ktorú časť herného sveta bude hráč volať svojim novým virtuálnym domovom. Dokonca aj niektoré questy sú si dizajnovo podobné.
Aion umožňuje výber zo štvorice základných povolaní – Warrior, Scout, Mage, Priest, ktoré je na 10. leveli možno posunúť ďalším smerom. Warrior má na výber Templara (prakticky hlavné povolanie na tankovanie) alebo Gladiatora (primárne DPS), Scout sa vetví medzi Rangera a Assassina. Magické povolanie mága možno rozdeliť na klasického Sorcerera alebo na minion mastera známeho ako Spiritmaster. Poslednú dvojicu tvoria Cleric (klasický healer) a Chanter (heal + buffy). Okrem tohto jediného prestupového questu – spomínaná podobnosť s Lineage, sa už v Aione povolania ďalej nevetvia a maximálny level 50 tak hráč dosiahne s voľbou, ktorú učinil na začiatku hry. Level 10 sa dá získať relatívne rýchlo, po pár hodinách hrania na úvodnom ostrove. Ten výborne slúži na zoznámenie so základnými princípmi, hoci fanúšikovia MMO žánru budú od prvých minút „doma“. Zbieranie surovín, crafting, zlepšovanie postavy, plnenie questov, to všetko sa drží zaužívaných princípov a neprináša prakticky nič nové, pokiaľ nerátame detaily ako meter úspechu/neúspechu, ktorý sa využíva pri zbieraní a spracovaní surovín (avšak nezaručujem, že to nebolo už použité inde). Pri postupe na ďalší level sa nerozdeľujú žiadne body, vybrané skilly sa automaticky zlepšujú, prípadne je možné pri dosiahnutí konkrétnych úrovní dokúpiť nové – ich princíp je opäť totožný s Lineage, keďže na učenie nových skillov slúžia knižky kúpené u trénerov.
Úvodný ostrov predstavuje skvelý začiatok hrania. Hráč ma prakticky stále čo robiť, keďže je zasypávaný množstvom questov na každom kroku a levelovanie je vďaka tomu „dôsledkom“ plnenia úloh. Tie sú mimochodom delené na hlavné – príbehové a bočné, hoci, všeobecne sa dajú rozdeliť do klasických kategórii: zabi x príšer, získaj y vecí buď pozbieraním alebo zabitím z príšer, choď na miesto A a porozprávaj sa/dones/zabi osobu B. Jediný rozdiel je, že príbehové sú obvykle delené do viacerých častí a odmenou je aj viac skúsenostných bodov, ich náplň sa však nejako špeciálne nelíši. Problém nastáva niekedy okolo 21. úrovne, kedy sa situácia razantne zmení a namiesto lavíny úloh je treba questy hľadať. Nehovoriac o celkovom spomalení levelovania. Pendlovanie medzi viacerými časťami sveta, prípadne opakované zabíjanie príšer v snahe dosiahnuť ďalšiu úroveň sa podpisujú na spomalení dynamiky hrania a čiastočnej strate motivácie. Kontroverzne taktiež pôsobia úlohy, ktoré je možné opakovať 100 krát. Obvykle neposkytujú nejakú špeciálnu odmenu alebo očakávaný počet skúseností, ale slúžia na vytvorenie dôvodu „prečo tie príšery zabíjať.“ Osobne sa mi tieto questy zdajú zbytočne a radšej by som bol, keby boli nahradené niečím zaujímavejším resp. menej stereotypným. Síce niektoré z nich odmenia hráča mincou, ktorých určitý počet je vymeniť za časť brnenia alebo za zbraň, verím však, že sa podobný princíp dal vymyslieť zábavnejšie a bez zvýšeného dôrazu na grindovanie, teda opätovné zabíjanie konkrétnych príšer. Japoncov to možno baví, čo sa prejavuje aj na ich obľube predávania herného zlata za reálne peniaze, bežného Európana to však skôr znechutí. Samozrejme, tieto úlohy sú voliteľné a nikto hráča do nich nenúti – spomínané brnenia alebo zbrane je možné kúpiť aj v aukčnom dome. Opätovné opakovanie jednotlivých činností sa samozrejme týka aj craftingu resp. gatheringu. Je možné vymaxovať 2 rôzne craftingové disciplíny, hoci trénovať sa dajú všetky, čo vo výsledku úspešne zabije ďalší čas, nakoľko je aj táto zložka hry časovo náročná. A to predsa hráči chcú, aby mali stále čo robiť, alebo nie?
V Aione sa nenachádzajú žiadni mounti. Dalo by sa povedať, že hráč je mountom sám o sebe. Má krídla – až sa človek čuduje, že Red Bull nemá s hrou nič spoločné. Z dôvodu určitého vybalansovania herného systému však nie je dovolené používať krídla všade, ale len v konkrétnych oblastiach. A práve tu je problém, nakoľko by klasický mount dokázal urýchliť presuny medzi jednotlivými lokáciami – áno, je možné využívať transportnú linku, spapajúcu niektoré body na mape daného územia, to však celú situáciu nerieši. Budiš. S trochou cviku je možné úspešne využívať plachtenie, ale to skôr predstavuje vytrhnutie z letargie, než niečo skutočne použiteľné z hľadiska zrýchleného transportu.
Po niekoľkých kritickejších slovách je čas niečo pochváliť. Aion je prezentovaný ako graficky najkrajšia MMO a síce s tým úplne nesúhlasím (reálne sa mi grafika nezdá nejako extra prelomová), treba uznať, že animácie bojov a celková dynamika je úžasná. V mojom prípade je hranie za gladiátora skutočne príjemným divadlom, ktoré pozostáva z výborne spracovaných pohybov a ich kombinácii. V tejto súvislosti treba spomenúť aj možnosť spájať jednotlivé skilly. Aion zobrazuje tzv. chain skills, teda ide o aktiváciu konkrétneho skillu pri dosiahnutí danej požiadavky, či už to je použitie iného skillu alebo nastanie určitej situácie. V kombinácii so spomínanými animáciami je kombinácia skillov skutočne graficky efektná a efektívna zároveň. Vysokú kvalitu si drží aj dizajn brnení, čo je reálne aj dôvod mojej voľby bojovníka. Obecne dizajn pripomína už spomínaný Lineage a to v prakticky všetkých smeroch. Brnenia a zbrane je možné vylepšovať pomocou mana resp. god kameňov.
Vo výsledku mám z prvého mesiaca v Aione trochu zmiešané dojmy. Na jednej strane je tu výborný začiatok, ktorý hráča priková k monitoru, na druhej strane sa po 20. leveli začínajú prejavovať určité problémy s ponukou úloh a viac sa k slovu dostane grindovanie, čo nemusí každému vyhovovať a môže spôsobiť pokles motivácie k logovaniu sa do hry. Aion taktiež neprináša nič skutočne nové, snáď len s výnimkou krídel. Grafike a najmä animáciám nie je čo vytknúť, Aion predvádza show pozostávajúcu z dynamickým a veľmi pekne spracovaných bojov, ktoré tak rýchlo neomrzia. Od levelu 25 je možné navštíviť Abyss, čo je hlavná PvP oblasť a taktiež sa pomaly začnú objavovať prvé dungeony na skupinové záťahy. Samostatnou kapitolou je high end obsah, na ten a na v minulej vete spomínané veci sa snáď podrobne pozrieme za pár mesiacov. Avšak Aion môžem odporučiť už teraz každému, kto obľubuje MMO žáner, prípadne má chuť sa s ním bližšie zoznámiť. Hráči, ktorým nevadí grindovanie si môžu k výslednému hodnoteniu prirátať jeden bod.
Hodnotenie: 7
Výrobca: NC Soft
Distribútor: CD Projekt
Testovaná platforma: PC
Multiplayer: je to MMO :)
|
Plusy:
Mínusy:
|
Zakúpiť hru
Hodnotenie:
Diskusia
;) | 08. 11. 2009 16:18 | |
MMO | 08. 11. 2009 16:27 | |
JC | RE: MMO | 08. 11. 2009 16:42 |
blizzardr | 08. 11. 2009 17:55 | |
JC | RE: | 08. 11. 2009 18:04 |
evill | RE: RE: | 08. 11. 2009 18:10 |
amy | RE: RE: RE: | 08. 11. 2009 18:15 |
mr.magic555 | RE: RE: RE: RE: | 08. 11. 2009 18:22 |
p3xxo | 08. 11. 2009 18:27 | |
JC | RE: RE: RE: RE: | 08. 11. 2009 19:05 |
08. 11. 2009 19:23 | ||
RE: | 08. 11. 2009 19:23 | |
yankee | RE: RE: | 08. 11. 2009 22:19 |
Aion-WoW | 06. 12. 2009 12:16 |
Bleskovky
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Posledné príspevky v diskusii
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
Najnovšie online hry
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Najnovšie plné hry
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|
Spriatelené weby