18.03.2001 00:08, WIN, Komentárov: 0
Oddysey

Oddysey

Cryo už toho vyprodukovalo veľa. Začínali ako malý prográmatorský tím s rozsiahlou a neuveriteľne ťažkou adventúrou KGB pred desiatimi rokmi a časom prešli na dodnes jedinečné virtuálne svety. Niekde zaujalo iba vymodelovanie reálneho prostredia (Versailles), niekde však nechábal ani príbeh (Atlantis 1).

Cryo už toho vyprodukovalo veľa. Začínali ako malý prográmatorský tím s rozsiahlou a neuveriteľne ťažkou adventúrou KGB pred desiatimi rokmi a časom prešli na dodnes jedinečné virtuálne svety. Niekde zaujalo iba vymodelovanie reálneho prostredia (Versailles), niekde však nechábal ani príbeh (Atlantis 1). Oddysey - hľadanie Odyssea je pre zmenu hra, ktorá sa odohráva v starovekom Grécku.

Penelopa, ktorá už dlhé roky nemá žiadne správy o Odysseovi, svojom manželovi, požiada Herisea (inak hlavného hrdinu hry), aby ho našiel. Heriseus sa postupne vydáva po jeho stopách. Najprv navštívite s Heriseom slánu Tróju, ktorá však už dávno nie je honosným mestom, akým bývala. Obývaná časť je veľmi malá, tvorí ju hlavne vojenská posádka, ktorá tu ostala od čias Trójskej vojny, a ktorá tu udržiava poriadok. Obyvatelia skoro neexistujú, mesto vymiera. Iba v ruinách na severe mesta sa dajú občas zazrieť akési podozrivé svetielka.

Ale, ako Heriseovi povedia miestni: "Ruiny sú prekliate. Neradíme ti tam zavítať, vznešený Heriseus." Keď Heriseus odhalí stopy v Tróji, pokračuje na Ostrov vyznávačov lotosa a neskôr dokonca na Ostrov kyklopov. Postupne sa tak pred vami otvára mozaika príbehov, ktoré Odysseus zažil. Na začiatku hra pôsobí trochu slabým dojmom, avšak napredovaním príbeh získava na atmosfére a pomaly vás vťahuje do deja. Vtiahnutie do deja však nikdy nedosiahne hranicu, ktorá by mala byť základom dobrej adventúry. Skôr vykazuje akúsi pomyslenú krivku a nesutále klesá a stúpa. Niektoré časti sú naozaj výrazné, iné zas zdåhavé a nevyvážené. Veľkým plusom je reálnosť gréckej mytológie, ktorá príbeh vyzdvihuje. Hádanky sú znesiteľné, nie je ich tu veľa. Celkovo tu ničoho nie je veľa, ako tak teraz nad tým rozmýšľam. Väčšinu času iba ťažkopádne beháte a neviete, čo robiť. Hra často nenapovie a ste nútení behať, až kým nenájdete predmet, ktorý je slabo viditeľný (viď. popis enginu nižšie).

Hra Oddysey - Hľadanie Odyssea je vytvorená v novom engine nazvanom Cryogen, ktorý ako hovorí upútavka: "umožňuje pohyb postáv vo vopred vyrenderovaných 3D prostrediach". Engine je to naozaj unikátny, to je pravda. Avšak, či je aj použiteľný, to je už otázne. Podľa môjho názoru skôr nie. Skúsim vám priblížiť, ako to funguje... Na obrazovke sa vám zobrazí postava, ktorá je nakreslená v 3D (na štýl Tomb Raider) a okolie, ktoré je vyrednerované vopred. Toto prostredie je robené na štýl Atlantis, t.j. vidíte napríklad oblohu a more, ale všetko je nehybné (po koľkýkrát už píšem, že more, na ktorom nevidieť vlny a pohyb vody vyzerá hrozne?). Predmety, s ktorým hráč môže prichádzať do interakcie sú opäť vytvorené v 3D (napr. vreco piesku, fľaška atď.), často sú však len ťažko zbadateľné a občas dokonca ani nezistíte, že či je vôbec nejaký predmet v danej lokácii používateľný. Technika enginu je teda maximálne nevhodná pre akékoľvek hry.

Najprv by sa mali Cryo zamyslieť a hlavne dať betatestovať hru. Lebo potom to vyzerá, že pri vytváraní hry nemali programátori žiadnu spätnú väzbu... Engine je zle zladený, časti postavy občas zmiznú za vyrenderovaným pozadím, preskakujú polygóny. Viackrát sa mi tiež stalo, že som sa jednducho dostal na miesta, ktoré hra nemala ošetrené. Vtedy postava zmizla a hra sa zacyklila a stršne pomaly sa kamera posúvala po okolí... Riešením bolo iba nahratie pozície. Vo veľa lokáciách musíte tiež utekať na bližšie neurčené miesto, čo však tento engine opäť zťažuje a povedal by som, že dokonca znemožňuje. Pohľad kamery je síce na správnom mieste a väčšinou vidíte to, čo potrebujete, avšak ako-tak s postavou tekáte, zistíte, že sa vám zastavila a otočila na akejsi neviditeľnej hranici lokácie. A väčšinou nasleduje smrť, lebo ste sa nestihli dostať na správne miesto a nepriateľ vás dostihol. Stalo sa mi dokonca, že som útek v jednej lokácii (konkrétne Ostrov Lastrygónov) musel opakovať asi desaťkrát, kým sa mi podarilo zistiť hranice, ktoré vymedzujú pohyb v priestore. A skúste si desaťkrát kvôli zle navhrnutému enginu hru prerušiť a nahrávať, a nahrávať, a nahrávať (a to platí dvojnásobne pre Oddysey - viď. ďalej)...

Významným problémom je aj nahrávanie, či ukladanie hry. Stlačením klávesy Escape sa dostanete do hlvného menu, v ktorom sa už pohybujete myšou. Tu si kliknete na ulož/nahraj a engine vám pomaly otočí obrazovku na stenu s Load/Save. Menu je totiž riešené na štýl virtuálneho sveta a otáča sa vždy do niektorej strany, kde leží stena s danými nastaveniami. Otáčanie sa nedá nijak odkliknúť a vždy musíte počkať, kým sa menu otočí. Uloženie hry teda trvá minimálne 20 sekúnd, čo pri nutnosti neustáleho ukladania a nahrávania hry je neznesiteľné a mal som ho naozaj pokrk. Nechápem, prečo autori nemohli spraviť menu dostupné napr. cez funkčné klávesy F5/F6.

Ďalším veľkým nedostatkom je ovládanie. Autori sa dali inšpirovať 3D akčnými adventúrami (no, podľa mňa to nie je správny názov) a pravdepodobne tiež najnovším Monkey Islandom. Hlavnú postavu ovládate kurzorovými šípkami, pričom na zrýchlenie pohybu (beh) sa používa klávesa Shift. Na interakciu s ľuďmi a predmetmi používate medzerník, ale na použitie predmetu už musíte stlačiť Enter. Práve toto mi robilo počas celej hry najväčšie problémy a neviem, prečo to jednoducho nevyriešili jedným klávesom, ako je to napr. v Monkey Island 4. Inventár si vyvoláte funkčným klávesom F1 a skrolujete medzi predmetmi kurzorom. Inventár je inak dosť neprehľadný a občas neviete, kam sa daný predmet posunul. Našťastie, že predmetov všeobecne nie je v hre veľa. Neviem si predstaviť, ako by sa dal takýto typ inventáru použiť v spomínanom Monkey Islande, kde niekedy počet vecí prevyšoval číslo 20. Bojov si veľa neužijete, aj keď meč máte k dispozícii (skoro) po celú hru. Väčšinou sa totiž prevedie zabíjanie jedným seknutím mečom. No, ale predsa je to aspoň trochu adventúra...

Grafika je kreslená v už spomínanom engine Cryogen. Prepnúť sa do do troch rozlíšení - od 64x480 až po 1024x768. Na začiatku som si zvolil rozlíšenie najvyššie. Zapol som novú hru a odštartoval. Aké však bolo moje prekvapenie, keď som na obrazovke uvidel akési pixelaté vyrenderované prostredie. Skúsil som preto prepnúť do režimu 640x480, veď tvorcovia možno hru robili práve pre takéto rozlíšenie. Chyba ale nie je vo vašom prijímači. Tím In Utero jednducho nakreslil pozadia pre nízke rozlíšenia a tak, či už prepnete do módu vyššieho alebo nižšieho, grafika ostáva stále rovnako škaredá. Po drobných pokusoch som zistil, že dané kresby dobre vyzerajú pri rozlíšení 512x384, ktoré ale hra neponúka. Jediným objektami, na ktoré sa teda voľba rozlíšenia vzťahuje sú iba postava hráča a predmety v okolí, ktoré hráč môže použiť. Na druhú stranu, musím autorom pridať dobré body za snahu o verné zachytenie jednotlivých lokácií. Preto Trója naozaj vyzerá ako Trója (nakreslená v gréckych bájach) a aj detaily hádaniek vyzerajú na dobrej úrovni. Videosekvencie sú pekné, vo väčšine vidíte letiacu loď podobnú tej v Atlantis.

Dabing hry je na štandardnej úrovni, robilo ho české dabingové Štúdio Hrádek. Medzi hlasmi postáv som identifikoval aj niektorých hercov, ktorí nahovorili Mrázika. Hudba je na dobrej úrovni, škoda len, že jednotlivé melódie sú dosť krátke. Celú hru sprevádza jeden hlavný hudobný motív. V akčných scénach hudba prechádza do buchotu tam-tamov, čo výborne dopåňa atmosféru. Ambientné zvuky sú na dobrej úrovni, počuť vlnenie mora, spev vtákov, čo je už takou tradičnou záležitosťou. V prípade, že nerozumiete (kto nerozumie češtine?), si môžete zapnúť české titulky.

Oddysey - Hľadanie Odyssea je teda hra plná rozporov. Začína to nedomysleným enginom Cryogen, ktorý mohol fungovať výborne, ale tu robí hru nehrateľnou, až po nedotiahnutú pixelovú grafiku (vyniká hlavne v menu). Na druhej strane je tu príjemná hudba (ale krátka), príbeh, ktorý vás postupne vťahuje do deja (ale nikdy vás doňho nevtiahne úplne), reálna grécka mytológia, znesiteľné videosekvencie... Ku kvalitnej adventúre tomu ale chýba ukrutne veľa a hlavne hrateľnosť.

Odyssey - Hľadanie Odyssea

Výrobca: In Utero
Distribútor: Cryo Interactive
Minimálna konfigurácia: PII 233, 32 MB RAM
3D karta: ano
Multiplayer: nie
Typ: Adventure
Verdikt:

Celkovo slabá hra s reálnou gréckou mytológiou.

Hodnotenie: 52%
Poskytlo: XXL Multimédia, 2. posch. nad Bontonlandom, Michalská 25, Bratislava
Email: Michalska25@xxl-multimedia.sk web: www.xxl-multimedia.sk
Tel.č.: 07/ 54650353

Zdroj: gamesweb

WIN
viac článkov autora

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012