27.12.1999 00:07, guco, Komentárov: 0

GeForce 256

GeForce256 je dlho očakávaný 3D čip. Prvý krát, ešte pod názvom Nv10, bol spomenutý pred viac než 1,5 rokom. Odvtedy samozrejme čip prešiel mnohými obmenami a dnes predstavuje jednu z najvýkonnejších 3D kariet na trhu ( alebo že by najvýkonnejšiu ? ) ...

GeForce256 je dlho očakávaný 3D čip. Prvý krát, ešte pod názvom Nv10, bol spomenutý pred viac než 1,5 rokom. Odvtedy samozrejme čip prešiel mnohými obmenami a dnes predstavuje jednu z najvýkonnejších 3D kariet na trhu ( alebo že by najvýkonnejšiu ? ).

Prvá karta s týmto čipom je 3D Blaster Annihilator od Creative Labs. Na trhu sú dve verzie : jedna z obyčajnými SDRAM pamäťami a druhá, výkonnejšia, s pamäťou DDR-SGRAM. Zaujímavosťou na čipe GeForce256 je to, že už nie je nazívaný 3D čip ale GPU ( Graphics Processing Unit ), čiže jednotka pre kompletné spracovanie grafiky.

GeForce256 je prvý čip na trhu, ktorý podporuje T&L ( Transformation & Lighting ). Tieto funkcie (a hlavne transformácie ) sú extrémne náročné na výkon CPU a preto väčšina dnešných hier má tak málo polygónov. GPU GeForce256 by mal dovoliť 5-10 násobné zvýšenie počtu polygónov, čiže zhruba okolo 100 000 polygñov na scénu. Mohli ste si stiahnuť program nazvaný TreeDemo, ktorý využíva T&L. Len pre informáciu, moja RivaTNT dávala 6,5 FPS v lo-end deme ( Celeron458, 128 RAM ). Lighting je osvetlenie, čiže nasvietenie 3D scény, vytvorenie tieňov a pod. GeForce256 podporuje 8 hardwarových svetiel. To však neznamená, že na scénu bude možno použiť iba 8 svetiel ( napr. 8 rakiet v Q3, ako si poniektorí lameri mysleli ). Znamená to samozrejme počet hardwarovo akcelerovaných svetiel. To by bolo k T&L asi tak všetko.

GeForce256 može vykresliť okolo 15-25 miliónov trojuhoľníkov a fill-rate sa zdvihol na 480 MPixels/s ( v súčasnosti najrýchlejší čip : 366 MPixels / s ). TNT znamená TwiNTexel, čiže dva procesory na rendering. GeForce256 používa 4 paralelne pracujúce procesory, pričom taktovacia frekvencia je len 120 MHz. Uvidíme, ako veľmi sa čip bude hriať, hádam sa bude dať dobre pretaktovať. Ďalšou hardwarovou zaujímavosťou je popora AGP4x Fast Writes. Áno, GeForce256 podporuje AGP4x ( okolo 1 GB/s ) a pri Fast Writes je nárast výkonu asi 30%.Zatiaľ ešte MB podporujúce AGP4x neexistujú ale iNTEL aj Via pripravujú svoje nové čipsety s touto vymoženosťou.

Ďalšou peknou funkciou je Cube Environment Mapping. Táto technika bola vyvynutá firmou SGI ( Silicon Graphics ) a GeForce256 je prvý čip ktorý ju používa. V podstate sa to dá vysvetliť na jednoduchom príklade : teleso uprostred miestnosti ; GPU musí vyrenderovať šesť máp pre každú stenu miestnosti a tie sa potom nanesú ako bežný environment mapping. Túto techniku podporuje DX7 a už sú ohlásené hry, ktoré by ju mali podporovať. Medzi ďalšie novinky patrí aj vertex blending - to sa používa pri prelínaní dvoch objektov : napr. v NHL2000 by hrany medzi jednotlivými končatinami hráča mali byť pekne zaoblené a nie ostré.

No, a teraz podme k tomu, čo všetkých zaujíma najviac. Benchmarky :

Descent III 1024x768x16 DirectX 7.0 secret2.dem

Pri nízkych rozlíšeniach, ako 640x480 sa všetky karty držia na hodnotách okolo 100 FPS. Pri 1024x768 je vidieť, že GeForce256 je najvýkonnejšia, ale rozhodne by som čakal viac. Všimnite si malý rozdiel medzi typom SDR a DDR.

Descent III 1600x1200x16 DirectX 7.0 secret2.dem

Pri 1600x1200 sú už výsledky zaujímavejšie. Rozdiel medzi SDR a DDR sa prehåbil a väčšina kariet sa drží tesne nad 30 FPS. Za povšimnutie určite stojí Matrox G400 MAX, ktorý sa za SDR typom drží dosť tesne.

Expendable 1024x768x32 Timedemo

Pri Expendalble jednoznačne vedie GeForce256 DDR a všimnite si ako stojí SDR. Tentokrát je úplne predbehnutý Matroxom G400 MAX. Opäť tu GeForce neukazuje až taký prevratný výkon, aký bol sľubovaný.

Expendable 1600x1200x32 Timedemo

Tak, toto je asi najhoršie čo mohla GeForce256 predviesť. Typ SDR bol predbehnutý ešte aj starou Ati Rage 128 a typ DDR sa len tesne drží pred Matroxom. Vyzerá to tak, že GeForce namá dobre urobenú pamäť a nestíha. Dokonca sa ani nedostala nad hranicu 30 FPS. Podľa tohto benchmarku vyzerá GeForce dosť nepodarene, ako keby bola uvoľnená narýchlo a ešte nie 100 % vyladená. Dúfam, že sa to drivermi zlepší.....

Quake3 Test 1.08 640x480 High Quality Demo1

Tak toto je podstatne lepšie. Ak som to ešte nespomínal, GeForce256 má PLNÚ implementáciu OpenGL a v Quake3 to jasne dokazuje. Je pravdou, že OpenGL sa nVidii daril vždy dobre a GeForce256 to len potvrdzuje. Matrox má asi najhoršie OpenGL driveri takže sa drží dosť dole ale hádam sa to niekedy zlepší.

Quake3 Test 1.08 1024x768 High Quality Demo1

Tento benchmark opäť potvrdzuje, čo som napísal. Podstatný však je prepad medzi SDR a DDR. Tu už je jasne vidieť, aká dôležitá je rýchla pamäť. Rozdiel je skoro 20 FPS, čo je dosť podstatné.

Quake3 Test 1.08 1600x1200 High Quality Demo1

Tento benchmark je tu len na to, aby ukázal, že GeForce256 nie je až taká dobrá ako bolo sľúbené. Isteže, Quake3 v 1600x1200x32 bit je nesmierne náročný, ale pokiaľ si spomínam, bolo povedané, že GeForce256 zvládne 10x viac polygónov než TNT2U a teraz ( po všetkých benchmarkoch ) o tom dosť pochybujem.

Podľa mňa sa ešte GeForce256 veľmi neoplatí kupovať, lebo tipujem že sa objavia ešte nejaké vylepšenie ( ako pri TNT2U ). Pokiaľ však chcete to najvýkonnejšie, berte GeForce256 DDR, mala by chvíľu vydržať ( tipujem že 1 rok minimálne ). GeForce256, 32Mb, SDR stojí 249$, GeForce256 DDR okolo 300$. Cena 64 a 128 MB verzie nie je známa


Zdroj: gamesweb

guco
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012