07.09.2000 00:06, guco, Komentárov: 0

GeForce 2 MX

Na testovanie som použil nasledujúci software : 3D Mark 2000, pretože je to veľmi populárny benchmark, podporuje T&L a má pomerne komplexné testy. Použil som štandartný bechmark až na to, že som preskočil test CPU Speed, lebo môj pomalý procesor by výsledky skreslil. Testovanie prebiehalo normálne vo všetkých rozlíšeniach ...

Kto ide s nami, nejde proti sebe samému

Čip GeForce 2 MX sa donedávna skrýval pod kódovým označením NV11. Svojím výkonom je zameraný zhruba niekde medzi karty GeForce 256. Je rýchlejší ako G256 s SDR pamäťami ale pomalší ako verzia s DDRAM. Testovaná karta je od firmy Hercules a jedná sa o model 3D Prophet 2 MX.

BALENIE A HARDWARE

Karta sa predáva v pomerne veľkej krabici a po vybalení môže spôsobiť menší šok. Je totiž menšia než karty s čipmi TNT a GeForce a proti Voodoo5 vyzerá ako trpaslík. To má samozrejme svoje nesporné výhody, ako napríklad to, že nepotrebuje veľa miesta ( GF2 MX čipy sa majú montovať aj do notebookov ! ) a zmestí sa aj do menšej case a samozrejme aj lepší tok vzduchu. Okrem karty sa v krabici nachádza inštalačné CD s Detonator drivermi 5.30, programom 3Deep! a pár hraťelnými demami ako napr. Daikatana a Thief 2. V krabici nájdeme samozrejme aj inštalačnú príručku.

Aj na svoju malú veľkosť karta poskytuje veľký výkon. Štandartné taktovanie MX čipov je totiť 175 / 166 MHz ( jadro / pamäť ). Hercules však svoju kartu dodáva z podstatne lepšími pamäťami Hyundai s prístupovou dobou 4,5 ns a karta je teda štandartne pretaktovaná na 175 / 183 MHz. ( konkurenčné MX karty majú zväčša pamäte Samsung, 6 ns, ktoré na takú rýchlosť nie su stavané ). Karta sa samozrejme dá pretaktovať aj viac, ale k tomu neskôr. Na čipe je dosť veľký ihličkový pasívny chladič, ktorý tiež naznačuje ďalšie možnosti taktovania.

ČO DOKÁŽE MX A NEDOKÁŽU OSTATNÉ GEFORCE 2

Hneď na úvod treba povedať, že GeForce 2 GTS a GeForce 2 MX sú v podstate identické čipy až na pár drobností :

TwinView - jedná sa o technológiu podobnú matroxovému Dualheadu, teda pripojenie dvoch monitorov k jednej karte. Desktop si potom môžete nastaviť do dvoch režimov a to Clone ( ten istý desktop na dvoch monitoroch ) a Extended ( desktop rozšírený na dva monitory ). Túto technológiu podporuje len čip MX, karty GF2 GTS a ULTRA ju nemajú.

Digital Vibrance Color - táto metóda je na zlepšenie žiarivosti a čistoty farieb, ktorá sa nastavuje interne v čipe karty. Túto technológiu taktiež podporujú len čipy MX.

Takto by to aj vyzeralo, že čipy MX sú vlastne lepšie ako plnohodnotné GeForce 2. Tak to samozrejme nie je. Najväčším spomalením MX čipu je, že ak keď má dve renderovacie jednotky, má len dva renderovacie toky, zatiaľ čo karty GeForce 256 a GeForce 2 majú 4. Treba spomenúť aj pamäte, pretože plnohodnotné GeForce 2 sa vyrábajú len z DDRAM, zatiaľ čo MX len s SDRAM. Inak má karta samozrejme implementovaný T&L engine druhej generácie ( ktorý by mal byť o 33% výkonnejší ako ten na kartách GeForce 256 ). Karta takisto podporuje všetky nové technológie GeForce 2 ako napr. bump-mapping, Full Scene Anti-Aliasing, vertex blending a pod. ( na internete som sa dočítal, že údajne aj motion blur, ale otestovať som to nedokázal ). Tu sú screenshoty zo troch technologických demo programov.

640x480, FSAA ( 1.5 x 1.5 )

640x480, FSAA ( 1.5 x 1.5 )

640x512, FSAA ( 1.5 x 1.5 )

Prvý obrázok ukazuje bump-mapping na vode v jaskyni, kde poletuje niečo cez 50 svetiel ( demo Alien Technology ), na druhom môžeme vidieť skleného anjela cez ktorého vidíme mozaikové okno ( demo Chapel ). Na treťom obrázku je akási miestnosť na ktorej podlahu a strop je aplikovaný bump-mapping ( na GF2 čipoch je tzv. DOT bump-mapping, zatiaľ čo na kartách Matrox G400 je environmental bump-mapping ). Obrázky zďaleka nevyzerajú tak dobre ako keď je to celé v pohybe a preto kto môžte, stiahnite si tieto demá na stránke nVidie.

OVERCLOCKING

Ako som spomínal, karty s MX čipom sú taktované na 175 / 166 MHz( resp. 183 pri Hercules ) zatiaľ čo GeForce 2 GTS na 200 / 300-350 MHz. Ja mám v skrinke umiestnené dva ventilátory zo zdroja, jeden fúka smerom von zo skrine priamo cez gr. kartu a druhy je umiesnený kolmo na neho a chladí čip karty. Z pôvodných 175 / 183 MHz som sa hravo dostal až na 205 / 220, pri vyšších frekvenciách pamäte sa začínalo objavovať sneženie a chyby na textúrach. Výkonový rozdiel je vidieť v grafoch. Tmavofialovou farbou je označený výkon nepretaktovanej verzii, bledo fialovou je označený výkon po pretaktovaní.

VÝKON

Testovacia zostava :

Procesor : Intel Celeron 366 pretaktovaný na 458 MHz
Mainboard : Gigabyte GA-6BXE, i440BX, frekvencia AGP - 83 MHz
RAM : 128 MB, 100 MHz APACER
Zvuk : SB Live!
Harddisk : Western Digital, 6.4 GB, 5400 ot.
Drivery : Oficiálne Detonator 3 drivery ( 6.18 )
OS : Windows Millenium Edition

Na testovanie som použil nasledujúci software : 3D Mark 2000, pretože je to veľmi populárny benchmark, podporuje T&L a má pomerne komplexné testy. Použil som štandartný bechmark až na to, že som preskočil test CPU Speed, lebo môj pomalý procesor by výsledky skreslil. Testovanie prebiehalo normálne vo všetkých rozlíšeniach, len v 1600x1200x32 som musel prepnúť Z-Buffer z 24-bitov do 16-tich lebo nebolo dosť miesta v pamäti. Ako ďalší som použil Tirtanium Benchmark, jednak pre to, že tiež podporuje T&L ale zároveň je veľmi náročný a z karty dostane maximum. Testované bolo v kvalite NORMAL z bežnými textúrami ( na veľké treba 256 MB RAM ). Ako tretí test som použil veľmi populárny Quake 3 z nainštalovaným posledným patchom. V ňom som testoval aj výkon s použitím FSAA 2x ( teda najvyššia možná kvalita FSAA pre OpenGL ).

Ak sa vám výsledky zdajú nízke tak vidíte dobre. Je to spôsobené pomerne pomalým procesorom ( aspoň pre karty GeForce 2 ). Ak máte procesor okolo tých 700-800 MHz tak si môžte pokojne pridať pár ( aj desiatok ) percent výkonu.

Výkon v 3D Marku sa ráta v jeho vlastných jednotkách ( 3DMarkoch ). Najlepšie pre porovnanie je nechať testy prebehnúť na svojom vlastnom PC a porovnať čísla. V každom prípade je v grafoch vidno hlavne rozdiel v nepretaktovanej a nepretaktovanej karte : v nízkom rozlíšení a v 16-bit farbách je rozdiel zanedbateľný, ale vo vyšších s väčšou farebnou håbkou je markantný. Okrem toho, pôvodne mali byť všetky tieto grafy nižšie, ale z použitím najnovších driverov od nVidie výkon badateľne stúpol.

3D Mark testuje aj rýchlosť renderovania textúr, pričom používa 4, 16, 32 a 64 MB textúry. 64 MB test nemohol prebehnúť, pretože karta má max. 55 MB texturovacej pamäte. Pri nepretaktovanej verzii bol však výkon pri 32 MB textúre slabý, každých pár sekúnd sa demo seklo ako karta načítavala textúry. Po pretaktovaní pamäte bolo demo krásne plynulé, bez jediného zaseknutia. Priemerný nárast výkonu je okolo 10% .

Tirtanium zobrazuje výkon v FPS ( Frames per second - počet snímkov vykreslených za 1 sekundu, pričom 25 je hranica plynulosti ). Opäť je výkon nepretaktovanej verzie proti pretaktovanej v nízkych rozlíšeniach a 16-bit farebnej håbke zanedbateľný, ale pri 1600x1200x32 už číní 23%. Ako som spomínal, Tirtanium je veľmi náročný benchmark, ktorý predstavuje prelet nočným mestom z dynamickou hmlou a hodne objektami a veľkými textúrami. Simuluje tak aj náročné hry.

Nastavenie Q3 na HIGH je u mňa trochu odlišné ako u iných benchmarkoch, pretože som použil ešte konzolové príkazy "cg_shadows 2", "r_lodCurveError 10000", "r_lodbias 0" a "r_subdivisions 4". Tieto príkazy zapnú volumetrické tiene a zjemnia všetky krivky v hre. Ostatné detaily boli nastavené na najvyššiu možnú mieru.

Z mojím relatívne pomalým procesorom je jedinou možnosťou ako si zahrať Quake 3 v 1600x1200 prepnuť do 16-bit farieb. Na výkonnejších procesoroch je nárast výkonu v Quake 3 veľmi veľký, pretože Quake 3 je ešte stále dosť náročná hra, ktorá hravo využije potenciál 800 MHz ( a viac ) procesorov. Trochu som ľutoval, že si nezahrám v najvyššom rozlíšení, ale ako som zistil, v 1280x1024 z extrémne vysokými detailami je Quake 3 naozaj skvelý. A okrem toho, framerate veľmi nekolíše, takže hranie je naozaj skvelé.

16-bit, HIGH, FSAA 32-bit, HIGH, FSAA
640x480 57,7 FPS 41,3 FPS
800x600 40,0 FPS 16,1 FPS

Prepáčte, že je tu len tabuľka a nie obrázok, ale kvôli dvom rozlíšeniam sa to neoplatilo robiť. No čo ma veľmi prekvapilo bol extrémny prepad framerate po zmene na 32-bitové farby. Maximálny možný anti-aliasing pre OpenGL je 2x2, teda scéna sa renderuje v 2-krát vyššom rozlíšení a potom zmenšuje.V 640x480 zo zapnutým FSAA vyzeral Quake 3 celkom pekne, zubaté hrany síce boli viditeľné ale nie veľmi a okrem toho, pri tej rýchlosti si to človek aj tak nevšimne. Nízke rozlíšenie je ale viditeľné pri vzdialených objektoch, ktoré niesú také ostré. V 800x600 je situácia lepšia a v 1024x768 ( to som len skúšal, pretože to nehorázne trhalo ) to vyzerá super a to je zrejme aj najvyšie možné rozlíšenie z anti-aliasingom a samozrejme na to treba poriadny procesor.

DRIVERY

Hercules ku karte dodáva svoje vlastné drivery založené na detonatoroch 5.30, ktoré sa ale od originálnych nVidia driverov líšia len málo. Ja som použil drivery 6.30, ktoré sú proti radu 5.xx značne vylepšené. Najväčším skokom je podpora TwinView a Digital Vibrance Color. Okrem iného mi pribudla záložka hardware, ktorá bežne v detonatoroch nebola ( v Hercules driveroch áno ), a ktorá slúži na nastavovanie frekvencie karty. Po nastavení novej frekvencie musíte spustiť krátky test, ktorý nastavenie vyskúša a v prípade, že test úspešne prebehne dovolí použitie danej frekvencie.

Digital Vibrance má štyri stupne nastavenia - OFF, LOW, MEDIUM a HIGH. Mne osobne sa najviac pozdávali nastavenia medium a low ale zrejme závisí aj od vkusu a samozrejme aj od monitoru.

Oproti verzii 5.xx sa zmenil aj panel OpenGL. Nastavenie anti-aliasingu teraz nie je len zapnuté a vypnuté ale je to podobné nastavenie ako v Direct3D. Konkrétne OFF, 1.5x1.5, 2x2 [ LOD bias ] a 2x2. Pri testovaní Quake 3 som použil to posledné.

V Direct3D nastavenie zostalo, anti-aliasing má výber od 1x2 až po 4x4, pričom nechýbajú ani medzihodnoty ako 2x2 [ low detail ] alebo 2x2 [ special ].

SKÚSENOSTI A ZÁVER

Z kartou som nemal žiadne problémy a čo ma potešilo, zvládla aj 83 MHz frekvenciu AGP s čím mali niektoré staršie karty problémy. Karta sa neprehrievala ani po hodinách nepretržitého hrania. Jej cena sa zdá byť priaznivá ( neviem či sa už predáva na Slovensku, ale v Čechách stojí Inno3D niečo okolo 7000 Kč s DPH a Hercules stál v Nemecku 399 DM. V USA sa ceny pohybujú okolo 120-150 $. Creative vraj pripravuje model zo 64-bitovými DDR pamäťami, ktoré by mali byť výkonnejšie ako 128-bitové SDR a pritom cenovo dostupné. Pokiaľ máte rýchly procesor a nemáte už na GeForce 2 GTS alebo ju z nejakého dôvodu nechcete ( čakanie na čipy ďalšej generácie ) je GeForce 2 MX skvelá kúpa. Takisto pokiaľ by ste chceli výstup na dva monitory a chcete si pri tom zahrať najnovšie hry ( na čo sa už Matrox G400 nehodí ) je pre vás GeForce 2 MX to pravé.

#aut#


Zdroj: gamesweb

guco
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012