08.06.2000 00:06, Martin Náhlovský, Komentárov: 0

Gladiátor

Po několika letech půstu se fanoušci Ridleyho Scotta konečně dočkali. Jeho návrat do sta- rých kolejí však nebyl snadný, po nepříliš vy- dařené Bílé Smršti a propadáku G. I. Jane za- čal totiž Scott výrazně ztrácet své fandy. Zkrátka už se zdálo, že doby Vetřelc&#367 ...

Gladiátor je bezpochyby jedním z nejlepších filmů Ridleyho Scotta...

Gladiátor

Typ Action
Herci Rusell Crowe, Jaquin Phoenix
Krajina USA

90%

Po několika letech půstu se fanoušci Ridleyho Scotta konečně dočkali. Jeho návrat do sta- rých kolejí však nebyl snadný, po nepříliš vy- dařené Bílé Smršti a propadáku G. I. Jane za- čal totiž Scott výrazně ztrácet své fandy. Zkrátka už se zdálo, že doby Vetřelců a Čet už dávno odzvonily. Nyní přichází do kin nový film Scotta, Gladiátor, na němž je patrné, že tentokrát měl zmiňovaný režisér daleko více štěstí. Příběh filmu se odehrává v dobách sta- rého Říma a jeho hlavním hrdinou je generál Maximus ve službách císaře Marca Aurelia.

Jeho život je na dobré cestě - nejen, že jej obdivují a milují jeho vlastní vojáci, ale vynachvá- lit si jej nemůže ani sám císař. Všechno se náhle změní ve chvíli, kdy se vlády nad Římem ujme proradný Commodus, syn bývalého císaře Aurelia, kterého lstivě zavraždil. Zlý Commo- dus během malého okamžiku změní celý Řím a celého toho fiaska není ušetřen ani generál Maximus, který se na Commodovo přikázání stává otrokem, který je předurčen k bojům na ži- vot a na smrt ve starověkém Koloseu. Rozhořčený Maximus není se svým postavením samo- zřejmě spokojen, a proto se rozhodne smrt bývalého císaře a obzvláště smrt své rodiny tvrdě pomstít. Cesta za pomstou však nebude v žádném případě jednoduchá... Ridley Scott nám tedy servíruje typickou filmovou zápletku, která se už osvědčila v tolika slavných a úspěš-

ných filmech - hrdina se mstí za smrt a osud hlavního padoucha je jasný už na začátku filmu. Tím však nenaznačuji, že je film Gla- diátor špatný, to v žádném případě! Nový film Scotta se totiž může klidně srovnávat i s tako- vým filmem, kterým je bezpochyby Statečné srdce Mela Gibsona. Gladiátor je mu totiž v mnoha ohledech dost podobný a to hlavně v bojových scénách. Zvláště úvodní scéna, v níž se Maximovo vojsko střetává s Germány, vás na několik minut uchvátí svou realistič- ností a drsností - po plátně svištějí mohutné

meče, všude stříká krev, vojáci řvou a to všechno snímá perfektní kamera - tomu říkám maxi- mální filmový zážitek. Navíc rozpočet filmu se vyšplhal až na sto miliónů dolarů, což jak sami uznáte, není žádná malá suma. Největší část peněz byla samozřejmě vynaložena na posta- vení celého Říma. Celý však ve skutečnosti postaven nebyl, protože zrekonstruován byl jen pouhý zlomek a převažující zbytek byl potom dodělán na počítačích (stejně tak i Koloseum). Nicméně finální podoba starověkého Říma působí na diváka opravdu monumentálním doj- mem. Podobně jako v Matrixu, tak i na Gladiátorovi je vidět každičký cent, což se rozhodně nedalo říci o Costnerově Vodním světě. Kromě bojových scén a triků stojí určitě za zmínku herecké obsazení, které je jako vždy ve Scottových filmech kvalitní. Do hlavní role generála

Maxima obsadil Scott australského herce Russela Crowea (Rychlejší než smrt), který zvládl svou první velikou roli na výbornou, v roli jeho soupeře, císaře Commoda, se obje- ví bratr Rivera Phoenixe, Joaquin Phoenix (8 MM), který zahrál filmového padoucha se stoprocentním nasazením a pozadu nezůstá- vá ani zbylá trojice, Connie Nielsen (Mise na Mars) jako Commodova sestra, Richard Harris (Lazebník sibiřský) coby císař Marcus Aurelius a nakonec Oliver Reed (Tommy), který bohu- žel zemřel těsně před koncem natáčení a je-

postava Proxima byla potom přisouzena jinému herci, kterému tvůrci akorát digitálně dodali tvář skutečného Reeda. To není ve filmovém průmyslu ovšem žádným překvapením, však za- šmátrejme v paměti a vzpomeňme si na ponurý horor Vrána, kde také hlavní hrdina nešťastně zemřel a tvůrci filmu i přesto film dokončili, aniž by si divák všiml nějaké nesrovnalosti. Nej- slabším místem Gladiátora je snad pouze místy zdlouhavý scénář a některé nic neříkající dia- logy. To je ovšem jediná malá chybka, kterou jsem na tomto filmu schválně vyšťoural, a to proto, aby nebyla recenze přehnaně pozitivní. Gladiátor je zkrátka spolu s Vetřelcem, Blade Runnerem a Thelmou a Louisou nejlepším Scottovým filmem a já pevně doufám, že stejně kvalitní bude i jeho další film. Scottovi se navíc podařilo oživit dnes již mrtvý žánr římských

velkofilmů, který kdysi vládl filmovému průmyslu. Však vzpomeňme na doby, kdy se točily Kleopatry, Ben Hurové a Spartakové jako na běžícím pásu. Scott to podobně jako Clint Eastwood, který se svý- mi Nesmiřitelnými oprášil žánr Westernů, riskl a po dlouhých třiceti letech se trochu riskantně vrátil ke zmiňovanému žánru a vyplatilo se mu to. V ně- kterých časopisech sice Gladiátora doslova srážejí na kolena (např. v Cinemě), ale pozitivní recenze přeci jen převládají (Total film či Premiere), z če- hož plyne, že byste se měli na Gladiátora rozhodně vydat, protože opravdu stojí za to.