13.07.2000 00:06, Martin Náhlovský, Komentárov: 0

Blade 2

Žánr komiksových filmů se začíná ďábelsky rychle rozrůstat. Zatímco před několika lety se točily filmy typu Batman, Superman či Barbar Conan jen zřídka, dnes jsou tyto filmy naprostou samozřejmostí. A že tento typ filmu často diváky vábí, snad nemusím ani říkat. Stejně tak lákavé jsou však i snímky pojednávající o upírech. Režisér Stephen Norrington šel na to chytře a fikaně oba žánry skloubil v jeden celek ...

Wesley Snipes jako nekompromisní lovec upírů...

Blade

Typ Action
Herci Wesley Snipes, Stephen Dorff, Kriss Kristofferson
Réžia Stephen
Norrington
Krajina USA
Rok 1999

80%

Žánr komiksových filmů se začíná ďábelsky rychle rozrůstat. Zatímco před několika lety se točily filmy typu Batman, Superman či Barbar Conan jen zřídka, dnes jsou tyto filmy naprostou samozřejmostí. A že tento typ filmu často diváky vábí, snad nemusím ani říkat. Stejně tak lákavé jsou však i snímky pojednávající o upírech. Režisér Stephen Norrington šel na to chytře a fikaně oba žánry skloubil v jeden celek, který nese v našem případě jméno Blade. Hlavním hrdinou je černošský svalnatý chlapík, který si přezdívá jménem Blade. Spolu se svým jediným přítelem Vhistlerem se každý den vydává do ulic bojovat proti krvežíznivým upírům. Ano, zní to neuvěřitelně, ale je to tak. Upíři jsou všude kolem nás, potkáváme je denně v metru, bankách, na úřadech, policii a sami si to ani neuvědomujeme. Stejně jako se lidé rozlišujína hodné a zlé, tak upíři se dělí na dvě skupiny - špatné a ještě horší.

Ti špatní se snaží nenápadně zapadnout do okolí a nijak nenarušovat okolní běh života. Ti druzí se však pod vedením zlého upíra Deacona Frosta vydávají každý večer do ulic řádně to rozjet, k čemuž jim hlavně slouží zapadlé diskotékové bary, kde se scházejí na krvavých hodech. Tyto hody jim však téměř pokaždé překazí právě Blade, který si u upírů vynutil během svého krátkého účinkování velký respekt. Možná si teď říkáte, a proč upíři na Bladea prostě nezaútočí, vždyť musí být jasně silnější. Jenomže Blade není normální stvoření, ale poloupír a poločlověk, který si vzal s obou ras to nejlepší. Bladeovi tak nevadí sluneční světlo, snáší česnek a zároveň má obrovskou upíří sílu a rychlost, pomaleji stárne a využívá schopnosti regenerace. Blade se však stále cítí spíše jako člověk, a proto se snaží svou upíří nenasytnost zmírňovat různými séry a léky. Ale to je v tomto filmu vedlejší, daleko důležitější je fakt, že Deacon Frost, onen zlý upír a syn jednoho vysoce postaveného upíra, ještě neřekl své poslední slovo a rozhodl se, že Bladeovi ještě pořádně zatopí tím,že vyvolá obávaného Boha krve, který podle upírské bible spasí lidstvo. Takový je apokalyptický příběh filmu Blade. Nejedná se sice o nic světového, ale můžu vám zaručit, že během první půle vás film doslova zaujme originálním zpracováním a hororovou atmosférou, která se však v závěru filmu bohužel rozplývá. Samotnou kapitolou jsou pak speciální efekty, kterých je ve filmu opravdu přehršel. Hodně mě třeba zaujaly výbuchy upířích těl, které se po zásahu do srdce roztříští až na kost.

Efektně je však provedena i bitva mezi upíry a Bladeem v šachtě dráhy metra, která pohladí každé srdce akčního fanouška. Osobně mi však některé triky neseděly, jako třeba výbuchy upírských hlav a samotné úmrtí hlavního padoucha. Zdá se mi, že tyhle efekty tvůrci trochu odflákly, což se projevuje i na výsledném závěrečném hodnocení (bodík musel dolů). Co se týče hereckých výkonů, tak žádného Shakespeara nečekejte, protože Blade je příjemná akční podívaná, kde na výkonech hlavních představitelů vůbec nesejde.

Hodného upíra Bladea si střihl, jak už sami určitě víte, Wesley Snipes (Demolition man, Šerifové), který vložil do své role role všechno své úsilí a podal neohroženého akčního hrdinu jak se patří. Deacona Frosta si zahrál na opačné straně zákona mladičký Stephen Dorff, který to měl při natáčení hodně těžké, protože jeho samotný chlapecký vzhled příliš strachu nenaháněl. I Stephen Dorff však svůj handicap překousl a v konečné fázi působí Deacon Frost celkem hrůzostrašně (hlavně s krví "kolem huby"). Neméně lehký úkol měl však i Kris Kristofferson, kterému byla ve filmu přisouzena role Vhistlera, avšak ani vysoký věk Kristoffersona nijak zážitek z filmu neukrajuje, ba naopak, těžko bych si dokázal představit v jeho roli někoho jiného. Nejvíce mě však mrzí ona zmiňovaná hororová atmosféra, kterou film na začátku překypuje. Kdyby se totiž tvůrcům podařilo udržet počáteční strašidelný vánek po celou dobu filmu, tak bych dal Bladeovi i plný počet bodů a překousl tak místy nevydařené triky. Ale takový je život, a jak sami víte, nikdo a nic není dokonalé. A pokud někdy tvůrci natočí totálně dokonalý film bez chyb, který nadchne každého fanouška, budu se divit a smeknu před nimi klobouk. To se ovšem jen tak nestane...