25.07.2000 00:06, Martin Náhlovský, Komentárov: 0

Útok z hlubin

Všechno to započaly Čelisti. Film Stevena Spielberga z roku 1974 se stal kultovním snímkem snad pro každého filmaře a diváka. Kdekdo se ještě dnes třepe, když si namáčí nohy do nedalekého rybníka, a někteří si raději ani nenapouštějí při koupeli vanu, protože co kdyby ...

Čelisti mají schopného nástupce

Deep Blue Sea

Typ Horor
Herci Samuel Lee Jackson, Cartera Blakea, Saffron Burrowsová
Režie Renny Harlin
Krajina USA
Rok 2000

75%

Všechno to započaly Čelisti. Film Stevena Spielberga z roku 1974 se stal kultovním snímkem snad pro každého filmaře a diváka. Kdekdo se ještě dnes třepe, když si namáčí nohy do nedalekého rybníka, a někteří si raději ani nenapouštějí při koupeli vanu, protože co kdyby... Kolik filmů se nás v historii zlatého plátna už pokoušelo vystrašit a ať už to byli aligátoři ze stok, žraloci požírající turisty koupající se na pláži, piraně v jezeře či obrovské krakatice, tak si přiznejme, že se jim to celkem dařilo.

O tom, že voda naskýtá řadu nebezpečí, se nedávno přesvědčil i režisér Renny Harlin (Cliffhanger) a rozhodl se jít ve šlépějích Stevena Spielberga a natočit snímek o partě vědců, kteří jsou nuceni bojovat o holý život s krvežíznivými žraloky. Ale to je dost obecný příběh, a proto se na něj podívejme trochu zblízka. Uprostřed širého oceánu, v bývalé vojenské podmořské základně vybavené nejmodernější technikou se snaží skupina vědců pod vedením krásné doktorky Susan McAlesterové vynalézt lék proti Alzheimerově chorobě. Hlavní složkou léku mají být údajně proteiny že žraločích mozků, a proto jsou v obrovské nádrži, která je rozestavěna kolem celého podmořského komplexu, přechováváni tři velcí žraloci. Každý den jsou žraloci odchytávání, pečlivě zkoumáni a do mozku jsou jim vpichovány chemické látky, které jim mají podstatně zvětšit mozek a tím také zvýšit produkci léčivé tkáně.

Tento z bohem si zahrávající výzkum nemůže samozřejmě dopadnout v žádném případě jinak, než totálním krachem, a proto se jednoho dne, zrovna když na moři vypukne obrovská bouře, podstatně chytřejší žraloci vzbouří a rozhodnou se svým držitelům pořádně nakopat zadky... A tak tu máme další klasickou filmovou zápletku, která se už osvědčila v tolika katastrofických filmech. O tom, jak nebezpečné je přechovávání kdejakých monster a zvířat, jsme se mohli přesvědčit už v mnoha známých filmech.

Mnozí z vás si jistě vybaví na prvním místě Jurský park, kde vědci naopak chovali v ohrádkách pravěké dinosaury, či na poslední díl Vetřelce, kde byly na druhou stranu předmětem zkoumání mimozemská a vysoce inteligentní monstra. A takovýchto podobně zaměřených snímků se najde v našich vzpomínkách určitě ještě hodně. Byl jsem hodně zvědavý, jak u mě Renny Harlin obstojí se svým novým filmem a zda-li bude dosahovat třeba takových kvalit jako druhý díl Smrtonosné pasti. Po propadáku Ostrov hrdlořezů a naivním Dlouhém polibku na dobrou noc jsem ztratil totiž v režiséra Harlina důvěru a po úvodních třiceti minutách filmu jsem byl hodně zvědavý na to, jestli Harlinem nasazené akční tempo vydrží po celou dobu filmu a zda-li se film náhodou nezvrtne v ubohou nuďárnu, jako se tomu stalo v posledně dvou jmenovaných filmech. Harlin mě však příjemně překvapil a výsledek je nakonec přeci jen kladný a budete se během celého filmu nejen slušně bavit, ale budete se také ptát v duchu sami sebe, co naše nedobrovolné hrdiny ještě strastiplného čeká a kdo to celé dobrodružství přežije a kdo ne.

Režisér Renny Harlin totiž docílil toho, že budete po celou dobu filmu doslova napnuti a ušetřeni nebudete ani občasných šokových situací, které vás doslova přibijí do křesla. Jednou z takovýchto situací je určitě i scéna, v níž je nečekavě žralokem sežrán jeden z hlavních hrdinů, kterého hraje čirou náhodou jediná velká hvězda ve filmu, Samuel L. Jackson. Ostatní postavy potom hrají většinou neznámí herci a jejich výkony zase nedosahují takových kvalit.

Za zmínku stojí snad jen Thomas Jane v roli potápěče Cartera Blakea a Saffron Burrowsová jako Dr. Susan McAlesterová. Samotný zážitek z filmu potom zpestřují podařené speciální efekty a to zejména ve scénách, kdy jsou na plátně hlavními protagonisty žraloci. Většina takovýchto záběrů vznikala samozřejmě za pomocí počítačových animací, ale i tak působí v některých scénách pohyby žraloka dost nevěrohodně. Útok z hlubin zůstává však i přesto skvělým akčním snímkem a já nevidím sebemenší důvod, proč byste si jej neměli ve videopůjčovně půjčit. Po jeho zhlédnutí se sice možná nějaký ten měsíc nevydáte na koupaliště, ale takový je hold život... Příjemné léto.