27.07.2000 00:06, Martin Náhlovský, Komentárov: 0

Patriot

Byl poklidným farmářem a milujícím otcem, který by nikdy nedopustil, aby se jeho dětem něco stalo. Byl mírumilovným člověkem, který by se nenechal nikdy zatáhnout do vleklých sporů s Angličany, ovšem až do doby, než jeho dům napadlo anglické vojsko a zabilo mu syna. Tehdy se v něm probudil nekompromisní mstitel a onen duch neohroženého válečníka, jehož minulost byla do značné míry poskvrněna krví vojáků z francouzsko - indiánských bojů ...

Postavit kvalitní houpací křeslo je mnohdy těžší,
než vyhrát válku...

Patriot

Typ History
Herci Mel Gibson, Heath Ledger, Jason Isaacs, Tom Wilkinson, Joely Richardsonová, Tchéky Karyo
Režie Emmerich, Devlin
Scenár Robert Rodat
Krajina USA
Rok 2000

90%

Byl poklidným farmářem a milujícím otcem, který by nikdy nedopustil, aby se jeho dětem něco stalo. Byl mírumilovným člověkem, který by se nenechal nikdy zatáhnout do vleklých sporů s Angličany, ovšem až do doby, než jeho dům napadlo anglické vojsko a zabilo mu syna. Tehdy se v něm probudil nekompromisní mstitel a onen duch neohroženého válečníka, jehož minulost byla do značné míry poskvrněna krví vojáků z francouzsko - indiánských bojů. Øeč není o nikom jiném, než Benjaminovi Martinovi, americkém vlastenci a národním hrdinovi, bez jehož pomoci by asi válka za nezávislost amerického národa nedopadla nikdy tak, jak dopadla...

Patriot je nový americký velkofilm a zároveň novým počinem známé filmařské dvojice Emmerich/Devlin, která má na svědomí takové trháky jako Godzillu či Den nezávislosti. Tentokrát to však měli Emmerich s Devlinem těžší než kdykoliv předtím, protože Patriot byl předlohou čistě historický velkofilm pojednávající o válce amerického národa za nezávislost, která se, jak určitě víte z dějepisu, skutečně stala. Roland a Dean na to šli chytře, a protože s takovýmto typem filmu neměli oba doposud žádné zkušenosti, tak si scénář výrazně upravili podle svého gusta a z původní předlohy si ponechaly pouze válku a smyšlenou postavu národního hrdiny, Benjamina Martina, si logicky odvodili dle událostí, které se ve válce údajně odehrály.

Nicméně výsledek jejich usilovné práce se nakonec ukázal jako zbytečný, poněvadž po premiéře filmu se strhla v Americe na hlavy tvůrců taková kritika, jakou Hollywood dlouho nepamatuje. A pozadu nezůstaly samozřejmě ani historikové bičujíce Emmericha za jisté historické nesrovnalosti v příběhu. Nám českým divákům však můžou být nějaké nesrovnalosti šuma-fuk, protože, nevím sice jak vy, ale mě na americké historii a kultuře zase tak nesejde. Neřeknu, kdyby natočili američtí tvůrci film o Husitech, tak bych určitě svůj názor změnil, ale jak už jsem napsal, Patriot je o americké válce a na tom už samozřejmě nic nezměníme. Proto se mi například Emmerichova odvedená práce velmi líbila a budu jenom rád, když bude stejně kvalitní i jeho další snímek. Ale to se asi nestane, protože daleko početnější Američané budou mít na režiséra daleko větší vliv než maličký národeček Čechů.

Mírně odfláknutý je snad pouze scénář, za kterým stojí Robert Rodat, který se proslavil svým drsným scénářem k Oscarovému filmu Zachraňte vojína Ryana. Někomu se možná může zdát, že napsat kvalitní příběh k filmu Patriot je pro scénáristu, jakým je bezesporu Rodat, maličkost, ale opak je pravdou a nedotažené scény jsou cítit na každém kroku. Samotnou kapitolou jsou pak Rodatovy brutální obrazy války, které vám doslova vyrazí dech. Nejlepším důkazem je toho scéna, v níž přijde jeden voják při boji o hlavu dělovou koulí, z čehož jasně plyne, že slabší povahy by měli svoji návštěvu v kině pečlivě rozvážit, protože podobných scén je ve filmu daleko více.

Velkou pochvalu si však zaslouží také bitvy, kterých je ve filmu přehršel, zejména však finální bitva, ve které se objeví několik tisíc vojáků. Takto náročné scény nemohli být samozřejmě skutečně natočeny, protože k dispozici měl Emmerich pouze 300 komparsistů, a proto přišly na řadu počítačové animace, díky kterým dostali bitvy tu pravou šťávu. Ve filmu se však objeví daleko více triků a mnohých si při pečlivém sledování filmu ani nevšimnete. Co diváka ale opravdu dorazí, jsou nádherné scenérie Ameriky během 18. století, při kterých se vám na prvním vybaví starověký Øím z Gladiátora.

A třešničkou na dortu je potom herecké obsazení, které je opravdu hvězdné. V hlavní roli Benjamina Martina se totiž objeví, ale to už určitě asi všichni víte, Mel Gibson a nutno říci, že i opět podává výkon hodný svého jména. V roli jeho syna Gabriela se potom představí vycházející americká hvězda, Heath Ledger, který se proslavil filmem Deset důvodů, proč tě nenávidím. Nejlépe na mě však zapůsobil asi Jason Isaacs jako William Tavington, plukovník anglické armády. Ne, že by byl Isaacs nějak škaredý, ale tak nesympatického a odporného padoucha jsem na plátně už dlouho neviděl, za což může bezesporu jeho skvělý výkon. Jeho nadřízeného, generála Cornwallise, si zahrál Tom Wilkinson, mladičkou krásku Charlottu Seltonovou, jež má věčně umazané zuby od inkoustu, si střihla Joely Richardsonová a Tchéky Karyo byl ve filmu obsazen do role francouzského vojáka Jeana Villeneuva.

Patriot je zkráceně špičkovým filmem. Kvalit Statečného srdce sice nedosahuje, ale je naprosto stejným filmem, jakým byl před několika měsíci Gladiátor - dlouho tu nebyl, je pěkný, dojemný, pohladí po srdci a nevydat se na něj do kina, byl by hřích. Ať žije Amerika!!!