08.08.2000 00:06, Martin Náhlovský, Komentárov: 0

Johanka z Arku

Všichni z vás jistě už o Johance z Arku někdy slyšeli. Mnozí také asi víte, jak to s ní nakonec dopadlo, avšak i přesto si myslím, že i tak se mezi námi najdou jedinci, kteří ve škole zrovna chyběli, když se v dějepise učivo o Johance probíralo, a proto jsem ochoten hlavní zápletku nového snímku Luca Bessona znovu odvyprávět. Příběh filmu se odehrává ve Francii v 15. století ...

Milla Jovovich jako Panna orleánská?

Johanka z Arku

Typ Historic
Herci JMilla Jovovich, John Malkovich, Dustin Hoffman, Tch=eky Kario
Režie Luc Besson
Krajina Francúzsko
Rok 2000

80%

Všichni z vás jistě už o Johance z Arku někdy slyšeli. Mnozí také asi víte, jak to s ní nakonec dopadlo, avšak i přesto si myslím, že i tak se mezi námi najdou jedinci, kteří ve škole zrovna chyběli, když se v dějepise učivo o Johance probíralo, a proto jsem ochoten hlavní zápletku nového snímku Luca Bessona znovu odvyprávět. Příběh filmu se odehrává ve Francii v 15. století a hlavní hrdinkou je devatenáctiletá dívka, která uvěří, že je božím spasitelem. Její nebeské poslání ji zavede až za nástupcem královského trůnu, Karlem VII., kterému se svěří se svými zjeveními od Boha. Poví mu, že pokud ji poslechne a svěří jí do rukou svou armádu, osvobodí Francii od zákeřných Angličanů a on bude zakrátko korunován v Remeši králem. Karel VII. ji tedy uvěří, postaví ji do čela vojska a ponechá další osud Francie na ní.

Díky své silné vůli a vychytralosti však Johanka v důležité bitvě u Orleans uspěje, pravda, ač z velkým štěstím, a v Remeši započnou velké korunovace. Tím však není Francie zcela osvobozená a odvážná Johanka se vrhá do dalších bitev za svobodu. Do cesty se jí však překvapivě postaví sám král Karel a při jedné z klíčových bitev ji kvůli propagaci svých vlastních zájmů podrazí a Johanka se díky toho octne v anglickém žaláři, kde ji nečekaně zradí i vlastní svědomí... Novou Johanku z Arku od francouzského režiséra Bessona si často lidé pletou s kanadskou televizní podobou, kterou nedávno odvysílala Česká televize. Obě tyto zpracování mají však jedno společné, oba snímky se totiž natáčely v České republice. Zatímco kanadská Johanka z Arku se natáčela v Čechách, tak francouzská vznikala u přehrady Slezské Harty na Moravě. Jeden z nejúspěšnějších francouzských režisérů, Luc Besson, se snažil, aby byla jeho Johanka nejlepším filmovým zpracováním, které kdy vzniklo, tzn. aby také předčilo zmiňovanou kanadskou verzi.

Vzhledem k tomu, že jsem oba filmy viděl najednou v krátkém časovém úseku, můžu posoudit, zda-li Bessonův záměr vyšel. Øeknu vám popravdě, že první půle filmu se francouzským tvůrcům příliš nepovedla. Příběh je narozdíl od kanadského zpracování značně osekaný, Johančiny léta plynou jako po másle a některé vedlejší scény zde z nepochopitelných důvodů chybí. Velkým rozdílem od ostatních verzí je i způsob, jakým Besson vykreslil ve svém filmu postavu hlavní hrdinky. Johančino chování nenechá totiž žádného diváka v klidu a mnozí z vás dojdou k závěru, že byla Johanka ve svém mládí asi pěkný fanatik. Bessonovy prohřešky jsou však naštěstí smazány ve chvíli, kdy se film přehoupne do své druhé půle. Fandy masivních bitev jistě nadchne drsná a působivá bitva u Orleans, mráz v zádech vám nažene Dustin Hoffman alias Johančino svědomí a na hnusné Angličany budete vzpomínat ještě pěkně dlouho.

Druhá část filmu zkrátka vítězí na plné čáře a díky preciznímu zakončení nemá v ostatních Johankách vyrovnanějšího soupeře. Velkou chloubou filmu je potom samozřejmě také herecké obsazení, které je asi jedním z největších lákadel. Postavu Panny orleánské přisoudil Besson své bývalé manželce, francouzské modelce a herečce, Mille Jovovich, krále Karla VII. si zahrál skvělý John Malkovich, do role francouzského vojevůdce byl obsazen Tchéky Karyo, který zažívá v posledních letech obrovský vzestup, a Johančino doslova ďábelské svědomí přenesl na plátno starý mazák Dustin Hoffman.

A co říci závěrem? Nová Johanka z Arku je tedy po Pátém elementu dalším Bessonovým velmi rozporuplným kouskem – má horší začátek, ale skvělý konec. Osobně jsem čekal od nového snímku Luca Bessona daleko více, místo toho jsem byl nejnovějším zpracováním Johanky z Arku tak trochu zklamán. Těžko vám tedy poradím, která verze Johanky je ta lepší, zda-li ta francouzská či kanadská. Z mé zkušenosti vám doporučuji obě dvě, protože každá z nich je jinak pojatá. Takže hurá do videopůjčovny!!!